Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Uit de oude doos: Best verzorgde hond 1960
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Uit de oude doos: Best verzorgde hond 1960
27 juli 1960 - De wedstrijd voor kinderen voor de best verzorgde hond in het Openluchttheater aan de Westzeedijk te Rotterdam.
<https://peertube.beeldengeluid.nl/video ... 73e8345d25">
<https://peertube.beeldengeluid.nl/video ... 73e8345d25">
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Re: Uit de oude doos: Best verzorgde hond 1960
Oh wat grappig, ik had dit topic helemaal gemist.
Alleen al de taal in dat filmpje.
Heb je een speciale reden dat je deze deelt? Meegedaan toen? Dat zou wel heel grappig zijn
Alleen al de taal in dat filmpje.
Heb je een speciale reden dat je deze deelt? Meegedaan toen? Dat zou wel heel grappig zijn

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
Een ander dronk zich eerst wat moed in, alvorens voor de jury te verschijnen 

It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
-
- Zeer actief
Nee, ik heb niet mee gedaan, dit 'Hollandsche spektakel' vond ruim voor mijn geboorte plaatst. Ik vind het een mooi beeld geven van de omgang met en het gedrag van honden in 1960. Het gaat er vrij chaotisch aan toe.
Het commentaar "Aan de wedstrijd deden geen rashonden mee" klopt volgens mij niet helemaal.
Ik zie:
- boxer
- bedlington terrier
- poedel
- kooiker
- cocker spaniel
- keeshond
- mechelse herder
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vind dit veel leuker om te zien dat dat getrek aan nekken en over de top getoiletteerde honden op shows van tegenwoordig.
Ik ook, zo zie je de honden toch veel beter hun gedrag tonen en inderdaad hoe de baasjes er mee omgaan. Ik heb ze alleen gezien in een paar afleveringen van James Herriot, dat ging op dezelfde manier.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik heb meegemaakt dat op teckels werd gemopperd vlak voor ze de ring in moesten. De staart mocht niet te vrolijk omhoog staan 

-
- Zeer actief
Ik denk niet dat je deze show/verkiezing met een rashondenshow kunt/moet vergelijken.
Het doel van een rashonden show (extrieurkeuring) is anders.
Voorbeeld: om een rasspecifiek gangwerk te beoordelen is het niet handig als de honden al trekkende vrolijk alle kanten op springen.
De over de top getoilleteerde honden bij shows vind ik ook niet nodig. Het maakt het moeilijker om de bouw van de hond te beoordelen. Er kan optisch gesjoemeld worden (vierkanter, langere poten, ...) waardoor de keurmeester de correcte verhoudingen moet vaststellen door te voelen. Ook kan de vachtkwaliteit zonder extreme coupe beoordeeld worden.
Voorbeeld: om een rasspecifiek gangwerk te beoordelen is het niet handig als de honden al trekkende vrolijk alle kanten op springen.
De over de top getoilleteerde honden bij shows vind ik ook niet nodig. Het maakt het moeilijker om de bouw van de hond te beoordelen. Er kan optisch gesjoemeld worden (vierkanter, langere poten, ...) waardoor de keurmeester de correcte verhoudingen moet vaststellen door te voelen. Ook kan de vachtkwaliteit zonder extreme coupe beoordeeld worden.
Er kan en wordt nog steeds gesjoemeld bij hondenshows, en laten we dan de vriendjespolitiek niet vergeten. En dan nog is het maar net wat de keurmeester zelf mooi vindt. Maar de manier van lopen kan anders dan die kop overeind getrokken. Ik heb het met mijn hond nooit gedaan, ik vertik het.Sam! schreef: ↑06 nov 2021 16:52 Ik denk niet dat je deze show/verkiezing met een rashondenshow kunt/moet vergelijken.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ik heb liever een blije, vrolijke hond die plezier heeft en dan maar z'n staart veel te vrolijk draagt, dan een hond die, ook al is het maar een beetje, gedrukt met me meeloopt. En inderdaad bij voorkeur met een keurig in een boogje hangende lijn en een vacht die alleen kort een kam gezien heeft vlak voor we de ring in gaan
-
- Zeer actief
Dat mag ook, maar dan moet je niet verwachten dat je in de prijzen valt bij een rashondenshow indien zaken bij bepaalde rassen een vereiste is. Door mee te doen aan een exterieurkeuring kies je ervoor dat je hond vergeleken wordt met de rasstandaard en voldoet aan de eisen die er gesteld worden.Ik heb liever een blije, vrolijke hond die plezier heeft en dan maar z'n staart veel te vrolijk draagt, dan een hond die, ook al is het maar een beetje, gedrukt met me meeloopt. En inderdaad bij voorkeur met een keurig in een boogje hangende lijn en een vacht die alleen kort een kam gezien heeft vlak voor we de ring in gaan
In het voorbeeld van de teckel stelt de rasstandaard:
STAART: De staart wordt gedragen in een harmonieuze verlenging van de
bovenbelijning, licht aflopend, niet boven de ruglijn gedragen. In het laatste derde
deel van de staart is een lichte kromming toegestaan.
In het geval van een poedel is zelfs sprake van verplicht toillet. Dan kan je er wel een kammetje doorheen halen, maar dan word je subiet de ring uit gestuurd.
Overigens ben ik ervan overtuigd dat een hond die er "gedrukt" bij loopt in een showring, niet snel zal winnen. De honden met "uitstraling" springen er meestal wel uit.
Aangaande vriendjespolitiek; dat is moeilijk uit te sluiten. Grote kans dat dat bij 'de Best verzorgde hond in 1960' ook heeft plaats gevonden. Het lijkt mij onmogelijk om zo'n variatie aan honden te beoordelen op de mate van verzorging.
Wat is het best verzorgd? Sociaal gedrag, schone tanden, goed op gewicht, glanzende vacht, klitvrij, goed bespierd, geen afwijking in gangwerk, nagels geknipt...? Ik neem aan dat meerdere honden aan die verzorgingscriteria voldeden. Toch is er één als winnaar gekozen, dat is het 'spelletje' waar de kandidaten zich aan blootstellen.
Showen van honden trekt mij totaal niet, alleen al de haat en nijd tussen de fokkers. Ik hoorde laatst een uitspraak, gedaan door een fokker die het niet eens was met de keuze voor een winnende reu: "Die reu, daar zou ik mijn geit nog niet door laten dekken". Tja dat zegt genoeg over de sfeer onderling.
Ik houd echter wel van rashonden (dat lijkt tegenwoordig niet meer te mogen), ik vind de ontstaansgeschiedenis interessant. De variatie, voor ieder wat wils wat betreft fysieke aspecten als karakter. Natuurlijk is er sprake van ongewenste excessen, maar ik vind het jammer als er bepaalde rassen verdwijnen.
Laatst gewijzigd door Sam! op 06 nov 2021 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ach, de oudste is al eens 2e van de Nederlandse rassen geworden op een internationale show in Rotterdam, en de jongste is NJK en NK. Dus zo slecht doen we het niet eens
Ik heb natuurlijk wel een ras dat met ongetoiletteerde vacht geshowd dient te worden. Maar die veel te vrolijk gedragen staarten zijn nooit reden geweest om ze een lagere kwalificatie te geven. En de sfeer tussen de eigenaren van mijn ras is op shows ook altijd vooral gezellig en met elkaar meeleven, zonder haat en nijd. Maar daarin schijnen 'wij' inderdaad wel tot de uitzonderingen te behoren

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Grappig om te zien.
En ik herken het geluid van het Polygoon journaal
Het ziet er inderdaad nogal chaotisch uit.
Maar het zijn wel kinderen hé?
Denk dat je nu ook best enige chaos zou zien bij een dergelijk spektakel.
En ik herken het geluid van het Polygoon journaal

Het ziet er inderdaad nogal chaotisch uit.
Maar het zijn wel kinderen hé?
Denk dat je nu ook best enige chaos zou zien bij een dergelijk spektakel.

- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Wat leuk zo'n filmpje!