Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Laag blijven
Moderator: moderatorteam
-
- geregistreerd lid
Laag blijven
Goede middag,
Ik heb een Labrador pup van 7 maanden (Sarah) en als ze alleen met mij is blijft ze heel goed laag. Dan luistert ze heel goed. Maar als we naar het bos gaan en ze ziet veel andere honden en mensen dan helemaal niet. Bij bijvoorbeeld de buurvrouw ook niet.
Ik kan me voorstellen dat mensen het niet prettig vinden als ze met haar modderpoten tegen hun op springt. Maar als ze al die honden en mensen ziet krijgt ze zoveel prikkels, en is ze zo blij en opgewonden, dat ik haar aandacht niet meer heb.
Wat doe ik verkeerd?
Ik heb een Labrador pup van 7 maanden (Sarah) en als ze alleen met mij is blijft ze heel goed laag. Dan luistert ze heel goed. Maar als we naar het bos gaan en ze ziet veel andere honden en mensen dan helemaal niet. Bij bijvoorbeeld de buurvrouw ook niet.
Ik kan me voorstellen dat mensen het niet prettig vinden als ze met haar modderpoten tegen hun op springt. Maar als ze al die honden en mensen ziet krijgt ze zoveel prikkels, en is ze zo blij en opgewonden, dat ik haar aandacht niet meer heb.
Wat doe ik verkeerd?
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Re: Laag blijven
Ik zou haar voorlopig aan een lange lijn doen zodat je 'laag' kunt aanleren (goed belonen als dat goed gaat). Als ze los loopt heb je er geen grip op en kan ze haar gang blijven gaan.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ik denk niet dat je zo veel verkeerd doet.
Je hebt een nogal uitbundig hondje
Ik ben met je eens dat het niet de bedoeling is en je kunt er wel wat aan doen.
Maar het is niet binnen een paar tellen geregeld met zo'n enthousiasteling.
Voor je aan de slag gaat bedenk dan 1 ding.
"Laag" betekent met 4 pootjes op de grond.
Een hond combineert een woord (leert een commando) met wat hij op dat moment doet.
Roep dus nooit "laag" op het moment dat een jonge hond omhoog springt, want dan krijgt jouw woord een totaal andere betekenis (n.l. springen) dan jij bedoelt.
Kent hij "nee" als in dat moet je niet doen/mag niet?
In dat geval is het dan "nee" als hij springt en zodra hij met 4 pootjes op de grond staat zeg je "laag".
Geleidelijk kan je dat woord eerder gebruiken, maar alleen op het moment dat je ziet dat hij wil gaan springen.
Niet als hij al springt.
Hij moet leren dat het niet de bedoeling is alles en iedereen op zijn wat lompe manier te begroeten.
Je zou ter bescherming van mensen in het bos een lijn aan de halsband kunnen hangen (of de hond aan de lijn houden).
Zo kan je voorkomen dat hij tegen iemand opspringt.
Gebruik die momenten wel als zinvolle training.
Dus je houdt hem tegen en zodra hij weer op 4 poten staat prijs je hem voor "laag" zijn.
Zo nodig met een snoepje er bij als extra beloning.
Een andere optie is om hem - met hulp van de lange lijn - bij je te roepen als hij plannen heeft om naar iemand toe te rennen en tegen die persoon op te springen.
Zodra hij bij je is, is hij braaf.
Dee laatste manier heeft mijn voorkeur.
Je hebt een nogal uitbundig hondje

Een hond combineert een woord (leert een commando) met wat hij op dat moment doet.
Roep dus nooit "laag" op het moment dat een jonge hond omhoog springt, want dan krijgt jouw woord een totaal andere betekenis (n.l. springen) dan jij bedoelt.
In dat geval is het dan "nee" als hij springt en zodra hij met 4 pootjes op de grond staat zeg je "laag".
Geleidelijk kan je dat woord eerder gebruiken, maar alleen op het moment dat je ziet dat hij wil gaan springen.
Niet als hij al springt.
Hij moet leren dat het niet de bedoeling is alles en iedereen op zijn wat lompe manier te begroeten.
Je zou ter bescherming van mensen in het bos een lijn aan de halsband kunnen hangen (of de hond aan de lijn houden).
Dus je houdt hem tegen en zodra hij weer op 4 poten staat prijs je hem voor "laag" zijn.
Een andere optie is om hem - met hulp van de lange lijn - bij je te roepen als hij plannen heeft om naar iemand toe te rennen en tegen die persoon op te springen.
-
- geregistreerd lid
-
- geregistreerd lid
ranetje schreef: ↑22 dec 2021 15:51 Ik denk niet dat je zo veel verkeerd doet.
Je hebt een nogal uitbundig hondje![]()
Niet als hij al springt.
Ja, ze is meer een "tornado-begroetster"
Ze kent wel "nee" en ik snap wat je bedoelt.
Dank je wel

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Wij hebben een soortgelijk ding. Alleen doet ze het niet als ze los is, meer denk ik omdat ik dan tijdig bij me roep en de aandacht afleid.
Hier is het een gedoe met mensen die ondanks dat ik meestal situaties goed in de gaten houd, toch ineens passen naar voren doen, voorover buigen en heel kittig tegen onze dame gaan praten.
En dan ben ik te laat
Werkt in mijn nadeel dat ik zelf erg klein ben, en Chara heeft enorme lange poten, als zij dus omhoog komt ook al heb ik de lijn kort dan is het gewoon niet te stoppen omdat die mensen dus zelf ook ineens een pas in onze richting hebben gedaan
En dan heb ik ook nog Aki die dan ook vindt dat hij de aandacht verdient... heerlijk dat gestuntel van mij op die momenten. En mensen schrikken dan toch ineens. Het zijn geen kleine hondjes.
Ik ben dus telkens nu aan het verzinnen om op een vriendelijke, doch dwingende manier de honden op voorhand dan maar bij me in rust te houden. Maar wat ik zeg, de mensen tegenwoordig doen maar zonder de honden te kennen.
Denk dat ik het over me afroep of zo en mijn vriend ook. En onze honden blijkbaar. Ik blijf het frappant vinden hoe vaak we aangesproken worden of dat men de honden enorm interessant vindt
Het maakt het goed oefenen en aangeven bij de honden om rustig te blijven er niet gemakkelijker op soms, ja als ik heel kortaf en met een snauw aangeef dat ze moeten kappen.. dan is het klaar. Maar deels vind ik het juist wel zo prettig dát ze vriendelijk zijn naar mensen die ze onverwachts aaien of benaderen.. dilemma heb ik dus.
Hier is het een gedoe met mensen die ondanks dat ik meestal situaties goed in de gaten houd, toch ineens passen naar voren doen, voorover buigen en heel kittig tegen onze dame gaan praten.
En dan ben ik te laat

Werkt in mijn nadeel dat ik zelf erg klein ben, en Chara heeft enorme lange poten, als zij dus omhoog komt ook al heb ik de lijn kort dan is het gewoon niet te stoppen omdat die mensen dus zelf ook ineens een pas in onze richting hebben gedaan

En dan heb ik ook nog Aki die dan ook vindt dat hij de aandacht verdient... heerlijk dat gestuntel van mij op die momenten. En mensen schrikken dan toch ineens. Het zijn geen kleine hondjes.
Ik ben dus telkens nu aan het verzinnen om op een vriendelijke, doch dwingende manier de honden op voorhand dan maar bij me in rust te houden. Maar wat ik zeg, de mensen tegenwoordig doen maar zonder de honden te kennen.
Denk dat ik het over me afroep of zo en mijn vriend ook. En onze honden blijkbaar. Ik blijf het frappant vinden hoe vaak we aangesproken worden of dat men de honden enorm interessant vindt

Het maakt het goed oefenen en aangeven bij de honden om rustig te blijven er niet gemakkelijker op soms, ja als ik heel kortaf en met een snauw aangeef dat ze moeten kappen.. dan is het klaar. Maar deels vind ik het juist wel zo prettig dát ze vriendelijk zijn naar mensen die ze onverwachts aaien of benaderen.. dilemma heb ik dus.
-
- Zeer actief
Bij onze beide honden is het ook zo soort Rataplan effect..
"Ze vinden me leuk
"
Bij Aki was het goed aan te leren hoe het wel moest trouwens toen hij jong was. Maar Chara was al groot en nu ze nóg beter in haar vel zit is het een charmeur geworden die enorm enthousiast kan reageren op alles en iedereen. Beetje pup in een te groot jasje.

Bij Aki was het goed aan te leren hoe het wel moest trouwens toen hij jong was. Maar Chara was al groot en nu ze nóg beter in haar vel zit is het een charmeur geworden die enorm enthousiast kan reageren op alles en iedereen. Beetje pup in een te groot jasje.
- Omega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
Op tijd de hond bij je roepen, oefenen aan de lange lijn. Er zijn maar weinig mensen die een springende labrador met vieze poten leuk vinden.
Bij passeren aandacht vragen van de hond, mijn mening is dat hij niks hoeft met vreemde mensen. Als hij rustig is dan kun je evt. wel kennis laten maken of laten aaien, in het begin kun je dat begeleiden. Ik leer de honden om te gaan zitten als ze willen springen, meestal kennen ze dat commando toch al. Daarna rustig begroeten dan niet heel enthousiast gaan lopen doen want dan wordt de hond weer wild.
Bij passeren aandacht vragen van de hond, mijn mening is dat hij niks hoeft met vreemde mensen. Als hij rustig is dan kun je evt. wel kennis laten maken of laten aaien, in het begin kun je dat begeleiden. Ik leer de honden om te gaan zitten als ze willen springen, meestal kennen ze dat commando toch al. Daarna rustig begroeten dan niet heel enthousiast gaan lopen doen want dan wordt de hond weer wild.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
- Hammetime
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Ik zou zeggen leer de pup wandelen aan de korte lijn zodat jij alle controle hebt en de uitbundige pup tegen zichzelf kan beschermen. Als anderen op je pup afkomen en hij springt bij ze op is het hun eigen schuld. Maar rent de pup op anderen af kan dat vervelende situaties opleveren die je wilt voorkomen.
- Crescent
- Zeer actief
Dat springen van haar is niet zozeer prikkels, het is zelfbelonend gedrag. Spring op = aandacht krijgen. Ik probeer altijd netjes bij elke stuiterbal eerst laag te roepen en dan als er vier poten aan de grond zijn, pas te aaien.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- Victor
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Herder-kruising
Om overenthousiaste begroetingen te voorkomen kan je ervoor zorgen dat Sarah iets anders te "doen" heeft. Dat hoeft geen actieve oefening te zijn (bijvoorbeeld een "zit").
In Victor's geval - en niet aan de lijn - is "iets doen" bijvoorbeeld z'n bal met zich meedragen. Dat houdt hem voldoende bezig en voorkomt enthousiast begroeten van vreemden. Hoogstens even snuffelen. Heb ik trouwens ook liever niet, maar da's weer een ander onderwerp. Hem z'n bal laten dragen tijdens een boswandeling is dus onze methode.
Wanneer hij wel aan de lijn is, is de bal geen optie (meneer gaat er dan teveel mee spelen, wat resulteert in getrek). Ook dan is het een kwestie van iets te doen geven, maar dan wel actief. In dit geval - als je even met iemand wilt praten - een "zit" die je flink beloont (want moeilijk!). Als je door wilt lopen (wat wellicht sowieso een beter idee is) een commando voor netjes meelopen ("naast", "volg", wat je er dan ook voor gebruikt). Als je iemand wilt laten passeren een "zit" of "midden". Uiteraard ook allemaal belonen.
Als Sarah dit soort dingen nog niet zo goed kan, en je hebt er de ruimte voor: loop even om. Ondanks dat Victor een aantal van de eerder genoemde commando's behoorlijk beheerst, kan in ons geval omlopen nog steeds de beste keuze zijn. Het is soms namelijk zeer moeilijk om het commando nog uit te voeren, omdat hij al heel opgewonden raakt van het idee "ik ga die persoon eens even lekker gedag zeggen!"
En dan heb ik nog de categorie "bekenden van pups af aan", daar valt de buurvrouw waarschijnlijk onder. Mensen die je pup van 7 weken en 40 centimeter heel enthousiast begroeten en aaiden, en nu worden omver gesprongen door een bakbeest dat heeft aangeleerd dat het met deze persoon echt dolle boel is. Hier worstelen wij ook mee. Dit moet je heel gedisciplineerd zien om te zetten in ander gedrag ("pas als ik netjes zit krijg ik aandacht" bijvoorbeeld). De standaard instructie is dan "negeren zolang hij/zij springt". Maar doe dat maar eens op je 78e met een Victor van 35 kilo
En hoeveel zin heeft de buurvrouw in trainingssessies?
Da's echt hard werken in mijn ervaring.
In Victor's geval - en niet aan de lijn - is "iets doen" bijvoorbeeld z'n bal met zich meedragen. Dat houdt hem voldoende bezig en voorkomt enthousiast begroeten van vreemden. Hoogstens even snuffelen. Heb ik trouwens ook liever niet, maar da's weer een ander onderwerp. Hem z'n bal laten dragen tijdens een boswandeling is dus onze methode.
Wanneer hij wel aan de lijn is, is de bal geen optie (meneer gaat er dan teveel mee spelen, wat resulteert in getrek). Ook dan is het een kwestie van iets te doen geven, maar dan wel actief. In dit geval - als je even met iemand wilt praten - een "zit" die je flink beloont (want moeilijk!). Als je door wilt lopen (wat wellicht sowieso een beter idee is) een commando voor netjes meelopen ("naast", "volg", wat je er dan ook voor gebruikt). Als je iemand wilt laten passeren een "zit" of "midden". Uiteraard ook allemaal belonen.
Als Sarah dit soort dingen nog niet zo goed kan, en je hebt er de ruimte voor: loop even om. Ondanks dat Victor een aantal van de eerder genoemde commando's behoorlijk beheerst, kan in ons geval omlopen nog steeds de beste keuze zijn. Het is soms namelijk zeer moeilijk om het commando nog uit te voeren, omdat hij al heel opgewonden raakt van het idee "ik ga die persoon eens even lekker gedag zeggen!"
En dan heb ik nog de categorie "bekenden van pups af aan", daar valt de buurvrouw waarschijnlijk onder. Mensen die je pup van 7 weken en 40 centimeter heel enthousiast begroeten en aaiden, en nu worden omver gesprongen door een bakbeest dat heeft aangeleerd dat het met deze persoon echt dolle boel is. Hier worstelen wij ook mee. Dit moet je heel gedisciplineerd zien om te zetten in ander gedrag ("pas als ik netjes zit krijg ik aandacht" bijvoorbeeld). De standaard instructie is dan "negeren zolang hij/zij springt". Maar doe dat maar eens op je 78e met een Victor van 35 kilo

-
- Actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Ik heb geen idee, maar hier hetzelfde probleem. En ik krijg het er maar níet uit. (Hij is nu 2,5 jaar bij ons.) Hij blijft het doen. Niks helpt, wat ik ook doe.
Tot nu toe nog geen problemen erdoor gehad, en zo wel, dan zeg ik: "Dan mag u 'm meenemen en het hem proberen aan te leren. Succes!" en loop dan lekker door.
Tsja, als het niet lukt, lukt het niet he?! Kan ik niks aan doen. Hij kan niet vast aan de lijn ivm de kinderwagen. Ik wil niet dat daar ongelukken mee gebeuren, dus loopt hij los. Voor de rest luistert hij redelijk goed. En zo niet, hoef ik alleen maar een keer streng toe te snauwen, of beginnen met dreigend aftellen en hij weet dat ie moet gaan luisteren.
Tot nu toe nog geen problemen erdoor gehad, en zo wel, dan zeg ik: "Dan mag u 'm meenemen en het hem proberen aan te leren. Succes!" en loop dan lekker door.
Tsja, als het niet lukt, lukt het niet he?! Kan ik niks aan doen. Hij kan niet vast aan de lijn ivm de kinderwagen. Ik wil niet dat daar ongelukken mee gebeuren, dus loopt hij los. Voor de rest luistert hij redelijk goed. En zo niet, hoef ik alleen maar een keer streng toe te snauwen, of beginnen met dreigend aftellen en hij weet dat ie moet gaan luisteren.
Ja, daar kun je wel wat aan doen. Hem dus gewoon aan de lijn die, dat kan ook met een kinderwagen, dat is geen excuus, daar kun je gewoon op trainen. Als je niet weet hoe, kun je het vragen bij een hondenschool of op internet opzoeken. Het is jouw probleem, niet iemand anders zijn probleem.MyDoggie2020 schreef: ↑04 mar 2022 12:27 Ik heb geen idee, maar hier hetzelfde probleem. En ik krijg het er maar níet uit. (Hij is nu 2,5 jaar bij ons.) Hij blijft het doen. Niks helpt, wat ik ook doe.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Natuurlijk kan hij gewoon aan de lijn naast de kinderwagen. En als dat niet kan, zul je hem zonder de kinderwagen uit moeten laten. En ja, dat betekent dus nog meer oplossingen zoeken. Maar je hond los laten lopen terwijl je hem blijkbaar niet onder controle hebt, is gewoon niet toegestaan
-
- Actief
Nee, dat gaat helaas niet. Ik heb beide handen nodig om de kinderwagen te kunnen besturen. Zonder kinderwagen uitlaten gaat ook niet. Ik kan mijn baby niet alleen thuislaten! De enige optie zou dan zijn dat hij bij mij alleen even z’n behoefte in de tuin doet en dat mijn partner hem maar fatsoenlijk uitlaat ‘s morgens en ‘s avonds.Fotogravinnetje schreef: ↑04 mar 2022 15:54 Natuurlijk kan hij gewoon aan de lijn naast de kinderwagen. En als dat niet kan, zul je hem zonder de kinderwagen uit moeten laten. En ja, dat betekent dus nog meer oplossingen zoeken. Maar je hond los laten lopen terwijl je hem blijkbaar niet onder controle hebt, is gewoon niet toegestaan
Maar tot nu toe gaat het goed hoor. Ik heb nog geen ruzie met iemand gehad hierdoor. En zo wel: Dan heb ik m’n woordje klaar, dan mogen zij het hem afleren.
- alm@
- moderator
En wat denk je dat het antwoord is van een (hoog)bejaarde die door jouw hond op de grond ligt met een gebroken heup?MyDoggie2020 schreef: ↑18 mar 2022 13:24 En zo wel: Dan heb ik m’n woordje klaar, dan mogen zij het hem afleren.![]()

- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
Tjonge jonge...MyDoggie2020 schreef: ↑18 mar 2022 13:24Nee, dat gaat helaas niet. Ik heb beide handen nodig om de kinderwagen te kunnen besturen. Zonder kinderwagen uitlaten gaat ook niet. Ik kan mijn baby niet alleen thuislaten! De enige optie zou dan zijn dat hij bij mij alleen even z’n behoefte in de tuin doet en dat mijn partner hem maar fatsoenlijk uitlaat ‘s morgens en ‘s avonds.Fotogravinnetje schreef: ↑04 mar 2022 15:54 Natuurlijk kan hij gewoon aan de lijn naast de kinderwagen. En als dat niet kan, zul je hem zonder de kinderwagen uit moeten laten. En ja, dat betekent dus nog meer oplossingen zoeken. Maar je hond los laten lopen terwijl je hem blijkbaar niet onder controle hebt, is gewoon niet toegestaan
Maar tot nu toe gaat het goed hoor. Ik heb nog geen ruzie met iemand gehad hierdoor. En zo wel: Dan heb ik m’n woordje klaar, dan mogen zij het hem afleren.![]()

- ranetje
- Zeer actief
Bijvoorbeeldalm@ schreef: ↑18 mar 2022 13:30En wat denk je dat het antwoord is van een (hoog)bejaarde die door jouw hond op de grond ligt met een gebroken heup?MyDoggie2020 schreef: ↑18 mar 2022 13:24 En zo wel: Dan heb ik m’n woordje klaar, dan mogen zij het hem afleren.![]()

- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
Dat bedoel ik maar. Wat een naar egoïstisch gedrag zeg.alm@ schreef: ↑18 mar 2022 13:30En wat denk je dat het antwoord is van een (hoog)bejaarde die door jouw hond op de grond ligt met een gebroken heup?MyDoggie2020 schreef: ↑18 mar 2022 13:24 En zo wel: Dan heb ik m’n woordje klaar, dan mogen zij het hem afleren.![]()

Goh, aardig mens ben je. Misschien dat je je hond dan maar beter meteen met die mensen mee kunt geven, want een gezellig leventje heeft-ie niet echt bij jou.MyDoggie2020 schreef: ↑18 mar 2022 13:24Nee, dat gaat helaas niet. Ik heb beide handen nodig om de kinderwagen te kunnen besturen. Zonder kinderwagen uitlaten gaat ook niet. Ik kan mijn baby niet alleen thuislaten! De enige optie zou dan zijn dat hij bij mij alleen even z’n behoefte in de tuin doet en dat mijn partner hem maar fatsoenlijk uitlaat ‘s morgens en ‘s avonds.Fotogravinnetje schreef: ↑04 mar 2022 15:54 Natuurlijk kan hij gewoon aan de lijn naast de kinderwagen. En als dat niet kan, zul je hem zonder de kinderwagen uit moeten laten. En ja, dat betekent dus nog meer oplossingen zoeken. Maar je hond los laten lopen terwijl je hem blijkbaar niet onder controle hebt, is gewoon niet toegestaan
Maar tot nu toe gaat het goed hoor. Ik heb nog geen ruzie met iemand gehad hierdoor. En zo wel: Dan heb ik m’n woordje klaar, dan mogen zij het hem afleren.![]()
- ranetje
- Zeer actief
Dat kan niet want partner wil de hond niet kwijt

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Hond aan de heupgordel. Klaar. Merk je meteen waar je hem nog wat beter moet leren netjes aan de lijn te blijven lopen, maar je handen kun je in ieder geval gebruiken voor de kinderwagen.
Serieus: neem verantwoordelijkheid. Ofwel door een ultimatum tegenover je partner te stellen, ofwel door keiharde inzet voor die hond. Een andere optie heb je niet. Tenminste, geen volwassen optie waar de hond niet de dupe van is. En ja, dat is dus of hard werken of knallende ruzie maken met je partner, omdat ook hij geen verantwoordelijkheid neemt. Dus neem jij je verantwoordelijkheid. En dat is dus of keihard werken, of een keihard ultimatum: hij zorgt dat die hond krijgt wat hij nodig heeft, dus ook alle wandelingen en training, of de hond gaat naar een plek waar hij dat krijgt en er komt geen nieuwe hond. Of je loopt weg voor je verantwoordelijkheid, de hond is de dupe, jij houdt frustratie en ergernis en de enige die er geen last van heeft, is je partner. Voor hem de makkelijke optie. Voor jou is elke optie vervelend. Voor de hond is 1 optie vervelend.
Serieus: neem verantwoordelijkheid. Ofwel door een ultimatum tegenover je partner te stellen, ofwel door keiharde inzet voor die hond. Een andere optie heb je niet. Tenminste, geen volwassen optie waar de hond niet de dupe van is. En ja, dat is dus of hard werken of knallende ruzie maken met je partner, omdat ook hij geen verantwoordelijkheid neemt. Dus neem jij je verantwoordelijkheid. En dat is dus of keihard werken, of een keihard ultimatum: hij zorgt dat die hond krijgt wat hij nodig heeft, dus ook alle wandelingen en training, of de hond gaat naar een plek waar hij dat krijgt en er komt geen nieuwe hond. Of je loopt weg voor je verantwoordelijkheid, de hond is de dupe, jij houdt frustratie en ergernis en de enige die er geen last van heeft, is je partner. Voor hem de makkelijke optie. Voor jou is elke optie vervelend. Voor de hond is 1 optie vervelend.
-
- Actief
Hij springt gelukkig nooit vol tegen iemand op, het is meer opspringen vlak voor diegene, zijwaarts. Dus iemand omduwen zal niet gebeuren, daar ben ik niet bang voor.alm@ schreef: ↑18 mar 2022 13:30En wat denk je dat het antwoord is van een (hoog)bejaarde die door jouw hond op de grond ligt met een gebroken heup?MyDoggie2020 schreef: ↑18 mar 2022 13:24 En zo wel: Dan heb ik m’n woordje klaar, dan mogen zij het hem afleren.![]()
- alm@
- moderator
Ook dan kan iemand zich te pletter schrikken en een heup breken.MyDoggie2020 schreef: ↑18 mar 2022 21:17Hij springt gelukkig nooit vol tegen iemand op, het is meer opspringen vlak voor diegene, zijwaarts. Dus iemand omduwen zal niet gebeuren, daar ben ik niet bang voor.alm@ schreef: ↑18 mar 2022 13:30En wat denk je dat het antwoord is van een (hoog)bejaarde die door jouw hond op de grond ligt met een gebroken heup?MyDoggie2020 schreef: ↑18 mar 2022 13:24 En zo wel: Dan heb ik m’n woordje klaar, dan mogen zij het hem afleren.![]()

- Marion.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik moet lachen om je topic titel. Mensen ergens achter ons hadden een Flatcoat. En vanaf dat het pup was, was het Sjummertje, laag! Die hond heette bijna Sjummertje Laag! En hondje had geen flauw idee wat dat betekende.En de baasjes bleven heel enthousiast roepen "Sjummertje Laag" dus het zal wel goed zijn. Hond bleef enthousiast opspringen.
Dat heeft Summer tot het einde gedaan.
Ze weten niet zomaar wat laag is, of wat hier is, of wat wacht is. Die manieren moet je hem zelf aanleren. Wat ik zelf doe als ik zo'n irritant wijf tegenkom die alle opspringende pups goed vond (zoals ik), dan loop ik heel snel weg. Hoe vroeger je daarmee begint, hoe beter. Kom met mij mee, hier is het feestje!
Dat heeft Summer tot het einde gedaan.
Ze weten niet zomaar wat laag is, of wat hier is, of wat wacht is. Die manieren moet je hem zelf aanleren. Wat ik zelf doe als ik zo'n irritant wijf tegenkom die alle opspringende pups goed vond (zoals ik), dan loop ik heel snel weg. Hoe vroeger je daarmee begint, hoe beter. Kom met mij mee, hier is het feestje!
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

- Marion.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Spijt van mijn lacherige antwoord van net. Dit is niet goed. Je hond springt tegen alles op en kan niet aan de lijn want jij moet met 2 handen de kinderwagen besturen???? What the fuck.MyDoggie2020 schreef: ↑18 mar 2022 21:17Hij springt gelukkig nooit vol tegen iemand op, het is meer opspringen vlak voor diegene, zijwaarts. Dus iemand omduwen zal niet gebeuren, daar ben ik niet bang voor.alm@ schreef: ↑18 mar 2022 13:30En wat denk je dat het antwoord is van een (hoog)bejaarde die door jouw hond op de grond ligt met een gebroken heup?MyDoggie2020 schreef: ↑18 mar 2022 13:24 En zo wel: Dan heb ik m’n woordje klaar, dan mogen zij het hem afleren.![]()
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

Weet ik, dan heeft hij maar gewoon pech.
- ranetje
- Zeer actief
-
- Actief
Nee, dát heb ik niet gezegd. Hij springt dus niet tegen alles op. En ik weet niet hoe jij het voor je ziet om een lijn vast te houden én 2 handen aan de kinderwagen om te kunnen sturen? Dat gaat niet. Niet bij mij iig.Marion. schreef: ↑18 mar 2022 21:46Spijt van mijn lacherige antwoord van net. Dit is niet goed. Je hond springt tegen alles op en kan niet aan de lijn want jij moet met 2 handen de kinderwagen besturen???? What the fuck.MyDoggie2020 schreef: ↑18 mar 2022 21:17Hij springt gelukkig nooit vol tegen iemand op, het is meer opspringen vlak voor diegene, zijwaarts. Dus iemand omduwen zal niet gebeuren, daar ben ik niet bang voor.alm@ schreef: ↑18 mar 2022 13:30En wat denk je dat het antwoord is van een (hoog)bejaarde die door jouw hond op de grond ligt met een gebroken heup?MyDoggie2020 schreef: ↑18 mar 2022 13:24 En zo wel: Dan heb ik m’n woordje klaar, dan mogen zij het hem afleren.![]()
- alm@
- moderator
Ik zie het wel voor me. Toen mijn kinderen klein waren had ik er 1 in de kinderwagen, een peutertje ernaast lopend én de hond aan de lijn. En dat deed ik fluitend met 2 vingers in mijn neus en met veel plezier. Waar een wil is, is een weg.MyDoggie2020 schreef: ↑18 mar 2022 22:23Nee, dát heb ik niet gezegd. Hij springt dus niet tegen alles op. En ik weet niet hoe jij het voor je ziet om een lijn vast te houden én 2 handen aan de kinderwagen om te kunnen sturen? Dat gaat niet. Niet bij mij iig.Marion. schreef: ↑18 mar 2022 21:46Spijt van mijn lacherige antwoord van net. Dit is niet goed. Je hond springt tegen alles op en kan niet aan de lijn want jij moet met 2 handen de kinderwagen besturen???? What the fuck.MyDoggie2020 schreef: ↑18 mar 2022 21:17Hij springt gelukkig nooit vol tegen iemand op, het is meer opspringen vlak voor diegene, zijwaarts. Dus iemand omduwen zal niet gebeuren, daar ben ik niet bang voor.