Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Giardia protocol

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Victor
nieuw lid
Mijn ras(sen): Herder-kruising
Aantal honden: 1

Giardia protocol

Ongelezen bericht door Victor »

Vandaag hebben wij na ruim een maand het verlossende bericht gehad dat Victor giardia-vrij is. Omdat ik veel gehad heb aan verschillende threads hier op het forum, wilde ik zelf een post weiden aan wat wij gedaan hebben om die nasty parasiet eronder te krijgen.

Medicatie
  • Nadat giardia was vastgesteld door de DA (op basis van beetjes ontlasting van 3 dagen) is een kuurtje Panacur voorgeschreven. 3 dagen achter elkaar pillen, en 10 dagen later weer 3 dagen achter elkaar pillen. Na veel lezen over de verschillende mogelijkheden qua medicatie leek Panacur me vrij mild, dus oké om te geven.
Voeding
Ik denk dat voeding een belangrijke factor is geweest in het herstel. Wat hebben we gedaan?
  • Victor at brokken, van Orijen. Op zich prima spul. Maar, door de eenzijdigheid en bewerkingen misschien niet het allerbeste voor een weerbare darmflora.
  • Dus zijn we - na veel lezen - overgeschakeld op deels Farm Food Menu Pens & Hart Compleet en brokken. De eerste dagen hebben we dit voer nog wel even kort in kokend water gelegd, om het rauwige er wat af te halen. Wellicht ten overvloede, want het is al gestoomd. Maar baat het niet, dan schaadt het niet.
  • Daarnaast zijn we probiotica gaan geven, specifiek Puur Probiotic Hond/Kat.
  • Voor een dag of 5 hebben we Norit gegeven (gewoon de pillen uit de supermarkt), dit bindt en helpt troep uit de darmen op te ruimen. Victor weegt 35 kilo, dus we gaven hem net wat minder dan de kinderhoeveelheid (helft volwassenen). Weegt jouw hond wat anders? Maak dan even een rekensom. Bijv: 15 kilo = 1/5 van de voorgeschreven hoeveelheid voor een volwassene.
  • Tenslotte zijn we de voeding meer verdeeld gaan geven over de dag.
Dit gooide allemaal lekker ons 'Voer voor werken'-regime in de war, maar gezondheid is belangrijker dan strak commando's uitvoeren :wink:

Hygiëne
En dan het meest taaie onderdeel: poetsen en wassen als een malle! Niet alleen kakkerlakken overleven een atoombom, giardia cystes ook. Wat hebben wij gedaan om herbesmetting te voorkomen:
  • Voor zover het kan, alles waar Victor op zit of ligt wassen:
    • In de wasmachine, zo warm/heet als verantwoord is voor het materiaal. 60 graden of hoger is wenselijk. Als het lager moest gebruikten we langere programma's.
    • Een meubel-/tapijtreiniger voor de meubelen (hij mag op de bank) en de tapijten
    • Blue Wonder Desinfectie Reiniger (spray) of Blue Wonder boekjes voor andere zaken
  • Z'n drink- en eetbak elke dag schoonmaken met kokend water
  • Na het poepen veegden we Victor's billen af met natte billendoekjes (gewoon die je voor jezelf zou kopen). Hierbij droegen we zelf latex wegwerphandschoenen. Ja mensen, aan de slag! Met een beetje voeren wende hij er al snel aan en vond het prima.
  • Om andere dieren en mensen te beschermen ruimden we Victor's poep zo goed als het ging weg met onze reguliere zakjes. Maar omdat het vaak waterige spuitpoep was hadden we ook nog een flesje chloor bij ons, waarmee we eventuele restjes besproeiden.
  • Daarnaast heeft Victor de hele periode niet gespeeld met andere honden. Ook weer om besmetting van het speelmaatje te voorkomen. Niet leuk voor 'm, maar (nog) wat meer als baasje met hem spelen compenseert het behoorlijk :D
Ik hoop dat we anderen met bovenstaande kunnen helpen!

Heeft jouw hond als je dit leest giardia? Veel sterke en houdt vol! Ergens in de 3e week waren we bekaf van al het poetsen, wassen, 's nachts eruit (vanwege de diarree) en dan tussendoor nog iets voor je eigen baas doen... Maar: er is dus licht aan het eind van de tunnel! Succes!
Crescent
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Giardia protocol

Ongelezen bericht door Crescent »

Proficiat met de genezing van Victor en bedankt dat je de succesvolle aanpak hier zo helder hebt gedeeld.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Fijn dat hij genezen is en dank voor je heldere uitleg. Toch vraag ik mij af hoe je hond zo ernstig besmet was. Was zijn weerstand niet goed of had/heeft hij een onderliggend iets?
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Fijn dat hij genezen is en wat een goede uitleg over hoe en wat je gedaan hebt
Afbeelding
Victor
nieuw lid

alm@ schreef: 06 jan 2022 23:07 Was zijn weerstand niet goed of had/heeft hij een onderliggend iets?
Victor is 10 maanden, en jonge honden hebben een verhoogde kans op giardia. Er is geen sprake van een onderliggend iets. Hij is over het algemeen verdraaid fit. Is in de ± 1,5 maand giardia ook niet afgevallen. Wel vermoed ik dat z'n darmflora door het eenzijdig eten van brokken niet in topvorm was. We blijven het KVV er dus in houden. Maar ipv iedere dag naar een 6-1 schema, zodat ook het voer voor werken weer terug kan.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Victor schreef: 07 jan 2022 08:24
alm@ schreef: 06 jan 2022 23:07 Was zijn weerstand niet goed of had/heeft hij een onderliggend iets?
Victor is 10 maanden, en jonge honden hebben een verhoogde kans op giardia. Er is geen sprake van een onderliggend iets. Hij is over het algemeen verdraaid fit. Is in de ± 1,5 maand giardia ook niet afgevallen. Wel vermoed ik dat z'n darmflora door het eenzijdig eten van brokken niet in topvorm was. We blijven het KVV er dus in houden. Maar ipv iedere dag naar een 6-1 schema, zodat ook het voer voor werken weer terug kan.
De fokker van mijn 2 oudste honden gaf ze, toen ik ze kwam halen als pup, standaard een kuurtje panacur van 5 dagen mee onder het mom van als je meerdere honden hebt, ontkom je bijna niet aan giardia. Ik heb er toen niet bij stilgestaan maar achteraf vind ik het wel een prima idee.
Afbeelding
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Heel leerzaam onderwerp.
Je doet er een hoop hondenbaasjes een enorm plezier mee :ok: :ok:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Mooi verslag en ik hoop dat Victor er nu geen last meer van heeft of zal krijgen.

Ik heb het zelf iets anders aangepakt.
Na de tweede dag van de kuur (kuur van 5 dagen)heb ik alles gewassen en/of gestoomd.
Met een pauze van een week heb ik en tweede kuur gegeven en ook toen weer alles gewassen en/of gestoomd waar de pup vaak lag.
Mijn oudere hond heb ik helemaal niet behandeld en zij heeft geen klachten gehad.

Probiotica heb ik ook gegeven. :ok:

Het is waar dat vooral jonge honden er last van hebben.
Dam moet je zeker behandelen, want anders kunnen er chronische klachten ontstaan.
Zoals een fokker ooit tegen me zei, haar terrein en alle uitlaatplaatsen waar veel honden komen zijn besmet met Giardia.
Veel honden zijn ook min of meer besmet, maar ze hebben er geen last van.
Pups kunnen er sneller last van hebben omdat hun weerstand nog niet goed is opgebouwd.
Ik heb het idee dat ze daar wel gelijk in heeft?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Victor
nieuw lid

Graag gedaan allemaal!

@Alm@: Panacur bleek eigenlijk bedoeld voor ontwormen. Spoelmiddel. Het idee is dat dat de giardia-parasiet er ook mee kan worden weggespoeld. Dit leek me, in tegenstelling tot antibiotica, vrij ongevaarlijk. Dus ik kan me de tip van de fokker ook voorstellen.

@Ranetje: Klinkt eigenlijk best wel hetzelfde hoor. Maar bij ons wasten we de zaak vrijwel dagelijks. Heftig was 't! Maar we namen het zeker voor het onzekere. En inderdaad: het zou me niet verbazen als de weerstand van pups / jonge honden over 't algemeen lager is. Moet allemaal nog opbouwen. Kleine kids lopen ook altijd te snotteren ;-) Inderdaad duimen dat het wegblijft. Een (jong) teefje een paar huizen verderop is al 3 keer aan de beurt geweest.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”