Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup (12,5 week) loopt niet goed mee

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Justin1992
nieuw lid
Mijn ras(sen): Pomchi
Aantal honden: 1

Pup (12,5 week) loopt niet goed mee

Ongelezen bericht door Justin1992 »

Hallo,

Onze Pomchi pup Billy (Nu 12,5 week) loopt (wisselend) mee aan de lijn buiten. I.v.m. het ras hebben we een tuigje waar hij inmiddels goed aan gewend is. De pup heeft moeite om het huis te verlaten en blijft in zijn ankers staan rondom de voortuin om mee te lopen aan de lijn. Zowel met een flexi als vaste lijn. Na lang wachten gaat hij dan soms snuffelen en loopt hij een meter en gaat dan weer stil staan. Vaak kijkt hij ons dan angstig aan, soms met de staart tussen de benen en piept dan.

De ene keer heftiger als de andere keer. Soms loopt hij bijvoorbeeld na een moeizame start, 1 km mee en de andere keer stopt ie 10 meter na het huis en gaat dan bijvoorbeeld op zijn kont zitten en piept dat hij terug naar huis wilt. Dan duurt het soms erg lang dat hij uberhaubt verder mee wilt, waardoor we het moeten afbreken. We belonen hem als hij mee loopt en zijn enthousiast. Hebben al vele tips gelezen; maar krijgen hem niet stabiel mee aan de lijn en weet niet goed wat ik verder nog kan proberen.

Wellicht heeft iemand hetzelfde meegemaakt of tips!
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Re: Pup (12,5 week) loopt niet goed mee

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Sommige pupies hebben iets langer nodig om makkelijk mee te lopen ik denk dat het vanzelf goed komt
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Dat is heel normaal als ze nog zo jong zijn.
Je pup is bang buiten en thuis is de veilige haven.
Probeer hem eens een paar honder meter te tillen, neer te zetten en dan naar huis te lopen.
Naar huis toe lopen werkt soms beter dan van het huis af lopen.
Dat belonen doen jullie goed, zeker blijven doen!
Het komt uiteindelijk vanzelf wel als hij wat ouder wordt.
Mijn "stoere Stafford" deed precies hetzelfde destijds.
Afbeelding
Afbeelding
Sam!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sam! »

Doordat het de ene keer heftiger is dan de andere heb ik het vermoeden dat het geur gerelateerd is. Misschien heeft er net een intacte reu op jullie route gelopen en is de geur de erg vers, dat kan erg intimiderend zijn voor zo'n jonge hondje.

Ik herken het van mijn hond als pup, die weigerde op de stoep langs een bepaalde poort te lopen. Nu wist ik dat daar roedel van vier Husky's woonden, dat maakte het voor mij een stuk gemakkelijker het gedrag te verklaren. Voor mijn pup was het voldoende om hem meer ruimte te geven en gewoon over te steken.

Ik zou je pup dus niet dwingen op dezelfde route (= geurspoor) te blijven lopen, meer ruimte geven of andere route proberen.

Soms zou het handig zijn als wij mensen geuren zoals een hond zouden kunnen waarnemen, dat zou heel veel ogenschijnlijk vreemde gedragingen van honden/pups verklaren.
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

laat ajb die kms los. Een baby (want dat is het) behoort de ruimte krijgen om de wereld om zich heen te zien en te interpreteren. flinke stukken lopen moet je helemaal niet willen. Laat staan hem op die leeftijd stabiel aan de riem te krijgen.

Ga gewoon door met belonen als hij meeloopt en geef hem de ruimte en tijd. Komt goed!
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Mijn reactie is vergelijkbaar met die van Hylos
Til hem op en zet hem 100 meter verder op zijn eigen voetjes en ga samen naar huis lopen.
Of eerst 50 meter en als dat goed gaat 100 meter.
Naar huis lopen willen jonge pups meestal wel.
Het huis (de veilig plek) verlaten is wat ze angstig maakt.
Door een tijdje zo van afstand naar huis terug te lopen leert hij dat het op die straat niet zo heel erg eng is en zal hij geleidelijk aan meer bereid zijn om ook vanuit huis een wandeling te maken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

ranetje schreef: 30 mar 2022 16:37 Mijn reactie is vergelijkbaar met die van Hylos
Til hem op en zet hem 100 meter verder op zijn eigen voetjes en ga samen naar huis lopen.
Of eerst 50 meter en als dat goed gaat 100 meter.
Naar huis lopen willen jonge pups meestal wel.
Het huis (de veilig plek) verlaten is wat ze angstig maakt.
Door een tijdje zo van afstand naar huis terug te lopen leert hij dat het op die straat niet zo heel erg eng is en zal hij geleidelijk aan meer bereid zijn om ook vanuit huis een wandeling te maken.
Zo heb ik het mijn pups ook altijd gedaan.
Afbeelding
Justin1992
nieuw lid
Mijn ras(sen): Pomchi

Ongelezen bericht door Justin1992 »

Wat ontzettend fijn deze reacties. Ik maak me al een stuk minder zorgen :-) Zojuist de tips in acht genomen en het gaat al stukken beter. Ik moet gewoon respecteren dat hij nog zeer jong en angstig is van alles om hem heen, daardoor meer tijd en ruimte gunnen.

Dank jullie wel!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Justin1992 schreef: 30 mar 2022 19:37 Wat ontzettend fijn deze reacties. Ik maak me al een stuk minder zorgen :-) Zojuist de tips in acht genomen en het gaat al stukken beter. Ik moet gewoon respecteren dat hij nog zeer jong en angstig is van alles om hem heen, daardoor meer tijd en ruimte gunnen.

Dank jullie wel!
Super dat het al stukken beter gaat :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”