Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Foei!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Marion.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 2

Foei!

Ongelezen bericht door Marion. »

Gebruiken jullie dat woord vaak?

Zowel links als rechts van ons hebben ze een pup. En ik heb vandaag (lag lekker in het gras te tutten) denk ik wel 100x het woord "Foei!" gehoord. En dan ook gelijk 3x achter elkaar :mrgreen:
"Foei! Nee Dirk (of Bowie), foei! Foeiiii!"

Wat een raar woord eigenlijk. Foei. Ik gebruik dat ook nooit. Als mijn pups iets doen wat ik niet wil zeg ik nee, en dan gaan we iets doen wat veel leuker is. Hiernaast (aan beide kanten) hoor ik heel andere benaderingen. "Foei!" en het spel is over, en hondje moet koest. Het moeten toch maar knappe pupjes zijn op hun jonge leeftijd :(:
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Re: Foei!

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik gebruikte ook wel foei niet doen, gewoon een gewoonte van huis mee genomen
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Dat foei roepen is uit de oude tijd.
En nog steeds wordt het gebruikt voor pupjes die geen flauw idee hebben wat het betekent :mrgreen:
Net zoals veel nieuwe puppymensen denken dat "nee" begrepen wordt en dat het handig is (NOT) om 200 keer achter elkaar de naam van de pup te roepen.

Het zijn de kleine (?) valkuilen, samen met "laag" roepen als de hond opspringt :tongue:

Het is niet leuk om aan te horen, maar je kunt er waarschijnlijk weinig aan doen (oordopjes?).
Behalve hier even je frustratie uiten.
Dat laatste helpt wel voor forummers die je ergernis lezen.
Misschien gaan er een paar mensen nadenken :D

Ik roep geen foei, want Claire weet niet wat dat betekent.
Er knalt zeer incidenteel wel eens een lelijk woord uit als ze voor de tigste keer op training iets anders doet dan ik zeg.
Dat snapt ze wel :engel:
Dat is dan training, bij opvoeden is een "nee" + alternatief meer dan genoeg.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Meestal roep ik nee of stop.
Afbeelding
Terry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wetter

Ongelezen bericht door Terry »

Voor Taafje gebruik ik nee, dat doet een grote hond toch niet, kom gaan we dit of dat leuks doen. En als ze toevallig eens iets doet wat echt niet mag, gebruik ik een krachtterm.
Die snapt ze natuurlijk niet maar de toon zegt haar genoeg.
Groetjes, Terry
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

De enkele keer dat ik hier foei roep is eigenlijk bedoeld als de overtreffende trap van nee. Het maakt wel indruk maar dat is natuurlijk de intonatie van mijn stem.
Afbeelding
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Nee. Het woord foei gebruik ik nooit. Wel eens NU!!!!!! als heer Peer weer eens besluit dat hij zijn eigen gang wil gaan.
Meestal is dat wel effectief. "Als het vrouwtje haar stem verheft meent ze het echt " zie je hem dan denken.
Hazenrein
Zeer actief
Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazenrein »

Foei heeft het bij lange na niet in zich om krachtig genoeg uitgesproken te worden zodat het duidelijk is.
Bij puppen en jonge honden - die in de fase zitten waarin ze kennismaken met wat niet geapprecieerd wordt in dit huishouden - zeg ik nee! of NEE! of anderszins. :mrgreen:
Als de honden eenmaal volwassen zijn en van de hoed en de rand weten dan volstaat “eh?” of een kuchje ook om ze te helpen herinneren.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

teckeltoos schreef: 22 mei 2022 22:06 Nee. Het woord foei gebruik ik nooit. Wel eens NU!!!!!! als heer Peer weer eens besluit dat hij zijn eigen gang wil gaan.
Meestal is dat wel effectief. "Als het vrouwtje haar stem verheft meent ze het echt " zie je hem dan denken.
Ja inderdaad zeg. Als ik het woord NU gebruik, dan is het echt serieus en werkt prima. :ok:
Afbeelding
Marion.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Marion. »

ranetje schreef: 22 mei 2022 18:31 Dat foei roepen is uit de oude tijd.
En nog steeds wordt het gebruikt voor pupjes die geen flauw idee hebben wat het betekent :mrgreen:
Net zoals veel nieuwe puppymensen denken dat "nee" begrepen wordt en dat het handig is (NOT) om 200 keer achter elkaar de naam van de pup te roepen.

Het zijn de kleine (?) valkuilen, samen met "laag" roepen als de hond opspringt :tongue:

Het is niet leuk om aan te horen, maar je kunt er waarschijnlijk weinig aan doen (oordopjes?).

Er knalt zeer incidenteel wel eens een lelijk woord uit als ze voor de tigste keer op training iets anders doet dan ik zeg.
Nee hoor, irriteert me niet. Ik hoorde het alleen ineens in canon, en toen ging ik er over nadenken :mrgreen:
Ik vind het ook zo'n raar woord :LOL:
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

Afbeelding
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Puppekind hier kent geen foei, ze kent nee en een alternatief aangeboden krijgen. Het kost je tijd en energie, maar ze wordt ondertussen een fijn hondje omdat ze ook geleerd heeft wat wel mag.

Merk het bij mijn man, hij probeert het wel met foei of laag, nou ja dat kent ze niet. Het schijnt toch moeilijk te zijn om iemand, of het nou een mens of een hond is, te vertellen wat je wel van ze wilt/verwacht.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Marion. schreef: 23 mei 2022 08:01
ranetje schreef: 22 mei 2022 18:31 Dat foei roepen is uit de oude tijd.

Nee hoor, irriteert me niet. Ik hoorde het alleen ineens in canon, en toen ging ik er over nadenken :mrgreen:
Ik vind het ook zo'n raar woord :LOL:
:LOL:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Doet me nog steeds denken aan het filmpje wat ik ooit heb geplaatst van een kleine hond in park die de boel altijd bij elkaar ging blaffen als hij mijn honden spotte.
Kind bleef FOOEI, FOEIII neee FOEIII gillen achter de hond aan die inmiddels uit de tuin leek te ontsnappen.
Hielp niets, chaos werd alleen maar groter daardoor, iedereen ging kijken en zich ermee bemoeien en zagen mij als aanstichter :LOL: nu kan ik er om lachen maar toen absoluut niet.

Als het nodig is zeg ik "Nee" en probeer gewenst gedrag dan wel direct te belonen.
Bij dingen willen eten van straat benoem ik "Vies!" en dan is Vies negatief woord, dus bij aanleren van vies, en negeren van het vieze zit wel een bepaalde druk, en bij negeren op Vies, een positieve beloning van mij uit dan weer.
Snappen ze in ieder geval beter dat vies negatief is. En het negeren van Vies positief is. * snappen jullie het nog :engel: *

En ik denk dat ik ipv foei ook wel uhuh :naughty: zeg, maar die tonatie levert vaak oogcontact op. Gebruik ik als ik zie dat ze iets van plan zijn maar ik nog net niet hoef te verbieden met een ferm NEE. UHUH, is meer om ze met stem op een andere gedachte te brengen :tongue:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”