Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Labrador gromt
Moderator: moderatorteam
-
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 1
Labrador gromt
Hoi allemaal,
Wij hebben een labrador van 10 maanden oud, die al sinds pup af aan een ‘pittig’ karakter heeft. Het is een lieverd maar hij doet wel wat híj wil. Hij heeft zo z’n momenten waar hij (uit speelsheid) in je handen/armen etc gaat bijten. Als we daar niet van gediend zijn en ‘nee’ zeggen, accepteert hij dit niet en gaat hij óf door, of hij begint uit protest te blaffen, en dit kan nogal een tijdje doorgaan. Dit heeft ie al maanden en we hebben meerdere aanpakken geprobeerd: negeren, een corrigerende tik geven (ja, niet de bedoeling, maar op een gegeven moment ben je wanhopig), en in de gang zetten waar als ‘time-out’. Aangezien zowel negeren als afstraffen niet werkt zetten we hem tegenwoordig dus altijd op de gang bij zulke momenten, maar hij is tegenwoordig zo groot dat dit ook niet simpel meer is. Bij zulke momenten luistert hij uiteraard ook niet dus moet je hem fysiek naar de gang brengen. Sinds deze week heeft hij nu een paar keer echt intens gegromd wanneer we hem naar z’n bench brachten. Ik weet dat het een ‘waarschuwing’ van de hond is dat je z’n grens over gaat, maar het is ook geen optie om dit niet te doen of het grommen te accepteren.
Wie o wie kan ons helpen? We weten niet zo goed meer wat we met hem moeten op zulke momenten.
Wij hebben een labrador van 10 maanden oud, die al sinds pup af aan een ‘pittig’ karakter heeft. Het is een lieverd maar hij doet wel wat híj wil. Hij heeft zo z’n momenten waar hij (uit speelsheid) in je handen/armen etc gaat bijten. Als we daar niet van gediend zijn en ‘nee’ zeggen, accepteert hij dit niet en gaat hij óf door, of hij begint uit protest te blaffen, en dit kan nogal een tijdje doorgaan. Dit heeft ie al maanden en we hebben meerdere aanpakken geprobeerd: negeren, een corrigerende tik geven (ja, niet de bedoeling, maar op een gegeven moment ben je wanhopig), en in de gang zetten waar als ‘time-out’. Aangezien zowel negeren als afstraffen niet werkt zetten we hem tegenwoordig dus altijd op de gang bij zulke momenten, maar hij is tegenwoordig zo groot dat dit ook niet simpel meer is. Bij zulke momenten luistert hij uiteraard ook niet dus moet je hem fysiek naar de gang brengen. Sinds deze week heeft hij nu een paar keer echt intens gegromd wanneer we hem naar z’n bench brachten. Ik weet dat het een ‘waarschuwing’ van de hond is dat je z’n grens over gaat, maar het is ook geen optie om dit niet te doen of het grommen te accepteren.
Wie o wie kan ons helpen? We weten niet zo goed meer wat we met hem moeten op zulke momenten.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Labrador gromt
Klinkt meer als overprikkeld zijn dan speelsheid. Dus voorkomen dat hij in die staat terecht komt, eerder rust laten nemen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Een labrador kan een behoorlijk bord voor de kop hebben.Labrador123 schreef: ↑28 mei 2022 21:08 Hoi allemaal,
Dat is een van de mogelijkheden.
Maar het kan ook zijn dat hij niet snapt wat je bedoelt en dan is een time out ook niet effectief.
Gaan jullie naar een hondenschool met de hond?
Er zijn verschillende manieren om er mee om te gaan.
De in mijn ogen beste manier is
1. de hond heel veel regelmaat geven zodat zijn leven voorspelbaar wordt
2. Bij elke actie die jij niet wilt laat je hem iets doen waardoor hij zijn actie niet kan uitvoeren.
Dus zitten in plaats van tegen je opspringen
Een speeltje in de bek in plaats van in jouw hand bijten.
Enz.
Regelmaat bestaat uit op vaste tijden slapen, spelen en eten.
Nooit boos en "voor straf" in zijn mand of bench doen, maar wel op vast tijden laten rusten.
Dat hoeft niet zijn hele leven, maar voor nu, om er wat rust in te brengen, zou dat voor de komende maanden wel zinvol zijn.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Ik lees vooral dat hij niet begrenst wordt. En dat hij kan doen en laten wat hij wil. Tot het onhandig is en dan sturen jullie hem weg of sluiten hem op en gaan over zijn grens heen ipv dat jullie het gedrag aanpakken. Ik zou voor minder bijten
Niks overprikkeld en niks van gezellig speelsheid.
Het is een puber die als je er niet bovenop zit gewoon een loopje met je neemt en dat doet hij nu.
Heel duidelijk zijn in wat je wil van hem en ook duidelijk nee. En nee is ook echt nee. En stop is ook echt stop
Ik vraag me ook af of jullie bij een hondenschool trainen?
Ik lees dat jullie verschillende dingen geprobeerd hebben. En de draad een beetje kwijt zijn. Maar dat is de hond dan ook. Duidelijkheid is het enige wat zal werken. Niet steeds iets anders proberen. Maar gewoon consequent blijven en dan zul je zien, de aanhouder wint.
Idd ook op vaste tijden laten rusten en als hij zelf rust opzoekt buiten die tijden hem die rust ook geven.
Boosheid en frustratie werkt natuurlijk echt niet. Succes.

Niks overprikkeld en niks van gezellig speelsheid.
Het is een puber die als je er niet bovenop zit gewoon een loopje met je neemt en dat doet hij nu.
Heel duidelijk zijn in wat je wil van hem en ook duidelijk nee. En nee is ook echt nee. En stop is ook echt stop
Ik vraag me ook af of jullie bij een hondenschool trainen?
Ik lees dat jullie verschillende dingen geprobeerd hebben. En de draad een beetje kwijt zijn. Maar dat is de hond dan ook. Duidelijkheid is het enige wat zal werken. Niet steeds iets anders proberen. Maar gewoon consequent blijven en dan zul je zien, de aanhouder wint.
Idd ook op vaste tijden laten rusten en als hij zelf rust opzoekt buiten die tijden hem die rust ook geven.
Boosheid en frustratie werkt natuurlijk echt niet. Succes.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Wil je hem trouwens wel in de bench hebben soms. Maak dat dan leuk. Ga trainen met het bench spel en beloon hem in de bench maar niet voor straf de bench in.
- Hammetime
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Het happen in de handen is typisch pup gedrag wat met de tijd wel overgaat. Gewoon rustig blijven en in de bench of bijkeuken blijven zetten ook al word je er begrijpelijkerwijs maf van. Toen mijn herder nog een pup was hapte en likte ze mijn handen ook zodra ze de kans kreeg. Knettergek werd ik er van. Op een bepaald moment dacht ik dat ze er nooit meer mee zou ophouden. Maar na een miljoen keer in de bench te zijn gezet, hield ze er uiteindelijk mee op. Dat de pup gromt bij een correctie is niet zo'n punt, hij moet het ook nog leren dat niet alles mag. Mijn herder heeft ook wel tegen me gegromd en zelfs wel op het punt gestaan me te bijten zo vervelend vond ze het om opgevoed te worden af en toe. Maar nu is ze de rust zelve.
- Hammetime
- Zeer actief
Niet alle honden zijn geschikt voor hondenscholen en zeker geen over geprikkelde pups. Destijds ben ik ook op dat advies afgegaan maar het enige wat mijn herder leerde op de hondenschool was hoe interessant andere pups zijn. Juist door de aanwezigheid van andere pups, is het nagenoeg onmogelijk om een pup een op een iets te leren.ranetje schreef: ↑28 mei 2022 21:31 Gaan jullie naar een hondenschool met de hond?
Er zijn verschillende manieren om er mee om te gaan.
De in mijn ogen beste manier is
1. de hond heel veel regelmaat geven zodat zijn leven voorspelbaar wordt
2. Bij elke actie die jij niet wilt laat je hem iets doen waardoor hij zijn actie niet kan uitvoeren.
Dus zitten in plaats van tegen je opspringen
Een speeltje in de bek in plaats van in jouw hand bijten.
Enz.
Regelmaat bestaat uit op vaste tijden slapen, spelen en eten.
Nooit boos en "voor straf" in zijn mand of bench doen, maar wel op vast tijden laten rusten.
Dat hoeft niet zijn hele leven, maar voor nu, om er wat rust in te brengen, zou dat voor de komende maanden wel zinvol zijn.
Bovendien zijn hondenscholen peperduur en vaak werken de adviezen ook helemaal niet. Mij werd gezegd door de cursusleidster dat ik mijn hand maar in de bek van mijn pup moest proppen om haar het happen af te leren! Ge-wel-dig advies!

Na drie lessen had ik het wel bekeken. Vervolgens ben ik nog naar een andere hondenschool gegaan waar het meer van hetzelfde was en je zelfs een naheffing kreeg van dertig euro als je even napraatte met de cursusleidster.

O ja en waarom niet voor straf in de bench? Kinderen worden ook voor straf naar bed gestuurd en worden daar niks minder van. Als je pup eenmaal volwassen is ruim je de bench immers toch op.
- ranetje
- Zeer actief
Ik heb nergens geschreven dat ze naar een hondenschool MOET, maar ik vraag of ze daar naar toe gaat.
Er zijn namelijk best trainers die nog een goed advies kunnen geven.
Een Labrador is nou eenmaal vaak een drukke hond zeker als pup en er zijn er nogal veel met een behoorlijk bord voor de kop.
Het is verder maar net hoe je iets bekijkt hé Hammetime?
En wat je doel is.
Ik heb ook een hond gehad die als pup behoorlijk onmogelijk was, dus mijn advies komt niet uit een boekje maar uit praktijkervaring.
Er wordt me tegenwoordig iets te vaak verteld dat een pup overprikkeld is.
Lijkt wel de nieuwe rage.
Als je die bench als strafkamer gebruikt hoe wil je dan dat die hond er met plezier in gaat om er de nacht door te brengen?
Waar straf je die pup voor?
Heb je hem wel geleerd wat wel en niet moet?
Als je dat niet hebt duidelijk gemaakt - en dat is meestal het geval - WIE moet er dan gestraft worden?
Vergelijken met kinderen gaat echt niet op.
Een Labrador is nou eenmaal vaak een drukke hond zeker als pup en er zijn er nogal veel met een behoorlijk bord voor de kop.
En wat je doel is.
Ik heb ook een hond gehad die als pup behoorlijk onmogelijk was, dus mijn advies komt niet uit een boekje maar uit praktijkervaring.
Als je die bench als strafkamer gebruikt hoe wil je dan dat die hond er met plezier in gaat om er de nacht door te brengen?
Als je dat niet hebt duidelijk gemaakt - en dat is meestal het geval - WIE moet er dan gestraft worden?
- Hammetime
- Zeer actief
Waarom reageer je meteen zo gebeten? Het is toch een discussieforum?ranetje schreef: ↑31 mei 2022 11:31 Ik heb nergens geschreven dat ze naar een hondenschool MOET, maar ik vraag of ze daar naar toe gaat.
En wat je doel is.

Ik heb het niet over elke pup, maar over deze in-de-handen-happende labrador pup en reageer evenals jij uit de praktijk. Dat maakt jouw of mijn praktijkervaring niet beter of minder, maar alleen anders.
Honden met kinderen vergelijken gaat niet helemaal op nee, maar ik proef wel diezelfde koppigheid bij peuters en kleuters als bij pups en jonge honden. Als je daar te veel in meegaat sta je vroeg of laat onder appel. En een handen happende pup leer je dat vervelende gedrag niet in een paar dagen af. Dergelijk gedrag kan duiden op over geprikkeld zijn, maar dat hoeft niet nee. Het zijn suggesties en uit de vele die gedaan worden is het aan de T.S. er uit te pikken wat nuttig is.
Mijn advies is niet bindend en vrijblijvend. Aangezien mijn herder als pup en jonge hond ook dol was op happen in de handen, kan T.S. misschien iets met hoe ik het haar heb afgeleerd.
Zodra je hond in je handen hapt een duidelijk 'foei' of 'nee' en je uit de greep losmaken. Gaat de hond door, rustig bij de halsband pakken (die laat je voor de grip op je hond steeds om) en in de bijkeuken zetten met de deur gesloten. Na een kwartier probeer je het weer begint ie weer dan meteen een half uur in de bijkeuken. Piept ie in de bijkeuken dan commando 'nee' of 'foei' en stopt ie niet doe je hem in de bench. Bestraf je hond rustig en doe nooit boos of geïrriteerd. Leer je hond dat de bestraffing rechtvaardig is en niet gemeen.
Succes!
- ranetje
- Zeer actief
Ik raak geïrriteerd omdat je mij quote.Hammetime schreef: ↑31 mei 2022 11:53Waarom reageer je meteen zo gebeten? Het is toch een discussieforum?ranetje schreef: ↑31 mei 2022 11:31 Ik heb nergens geschreven dat ze naar een hondenschool MOET, maar ik vraag of ze daar naar toe gaat.
En wat je doel is.
Vergelijken met kinderen gaat echt niet op.![]()
Ik heb het niet over elke pup, maar over deze in-de-handen-happende labrador pup en reageer evenals jij uit de praktijk. Dat maakt jouw of mijn praktijkervaring niet beter of minder, maar alleen anders.
Honden met kinderen vergelijken gaat niet helemaal op nee, maar ik proef wel diezelfde koppigheid bij peuters en kleuters als bij pups en jonge honden. Als je daar te veel in meegaat sta je vroeg of laat onder appel. En een handen happende pup leer je dat vervelende gedrag niet in een paar dagen af. Dergelijk gedrag kan duiden op over geprikkeld zijn, maar dat hoeft niet nee. Het zijn suggesties en uit de vele die gedaan worden is het aan de T.S. er uit te pikken wat nuttig is.
Mijn advies is niet bindend en vrijblijvend. Aangezien mijn herder als pup en jonge hond ook dol was op happen in de handen, kan T.S. misschien iets met hoe ik het haar heb afgeleerd.
Zodra je hond in je handen hapt een duidelijk 'foei' of 'nee' en je uit de greep losmaken. Gaat de hond door, rustig bij de halsband pakken (die laat je voor de grip op je hond steeds om) en in de bijkeuken zetten met de deur gesloten. Na een kwartier probeer je het weer begint ie weer dan meteen een half uur in de bijkeuken. Piept ie in de bijkeuken dan commando 'nee' of 'foei' en stopt ie niet doe je hem in de bench. Bestraf je hond rustig en doe nooit boos of geïrriteerd. Leer je hond dat de bestraffing rechtvaardig is en niet gemeen.
Succes!
Je eigen idee geven kan best, maar nu ben je tegelijkertijd bezig om de suggestie van een ander af te kraken.
Dat dik gedrukte klopt
En net als bij hele kleine kinderen is het lastig om ze uit te leggen wat wel en niet de bedoeling is.
Bij kinderen gaat dat ietsje gemakkelijker dan bij honden omdat je dan nog min of meer dezelfde taal spreekt.
Bij honden gaat dat niet op.
Je zult dat moeten uitleggen en bevestigen als het goed gaat.
Veel sterker dan bij kinderen.
Rust reinheid en regelmaat.
De dokter Spock methode werkt meestal het beste.
Als je tenminste daarnaast in staat bent om je hond iets uit te leggen.
Dat is iets wat veel mensen gewoon moeten leren en niets om je voor te schamen.
En daar is die (goede!) hondenschool heel zinvol voor.
Ik heb jaren les gegeven.
Het gaat niet alleen om mijn eigen ervaring.
Al is die wel handig omdat je dan snapt hoe moeilijk het kan zijn om rust te brengen.
Als je voor het eerst met een hond begint is een zinvol advies van een hondenschool die de hond ziet en meemaakt echt wel heel handig.
Wat betekent "nee" en "foei" voor een hond?
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Dit dusranetje schreef: ↑31 mei 2022 11:31

Ook de irritatie van Ranetje begrijp ik.
En verder snap ik niet hoe ts gebaat is bij een discussie ?

En over de hondenschool. Natuurlijk is niet elke hond geschikt voor elke training. Echter er gebeurd meer op een hondenschool. En een goede trainer daar kun je echt wat aan hebben. Daar kunnen handvaten uitgereikt worden waar ts bijv wat mee kan. Maar mogelijk doen ze al e.a op een hondenschool.
- ranetje
- Zeer actief
Chihuahua-paws, het is wel het hondenforum hé?
En deze discussie is echt heel bescheiden vergeleken met vroeger tijden
Verschil van mening mag er zijn.
Voor TS misschien helemaal niet vervelend om verschillende inzichten te lezen?
De kleine irritaties gaan niet over haar tenslotte

En deze discussie is echt heel bescheiden vergeleken met vroeger tijden

Verschil van mening mag er zijn.
Voor TS misschien helemaal niet vervelend om verschillende inzichten te lezen?
De kleine irritaties gaan niet over haar tenslotte

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Natuurlijk blijft het hf.
Maar niet elke vraag hoeft uit te draaien op een discussie toch? En verschillende inzichten dat hou je op een forum en dat is juist alleen maar goed.
Maar niet elke vraag hoeft uit te draaien op een discussie toch? En verschillende inzichten dat hou je op een forum en dat is juist alleen maar goed.
- ranetje
- Zeer actief
Chihuahua-paws schreef: ↑31 mei 2022 16:05 Natuurlijk blijft het hf.

- Hammetime
- Zeer actief
Chihuahua-paws schreef: ↑31 mei 2022 15:17Dit dusranetje schreef: ↑31 mei 2022 11:31
Vergelijken met kinderen gaat echt niet op.![]()
Ook de irritatie van Ranetje begrijp ik.
En verder snap ik niet hoe ts gebaat is bij een discussie ?
En over de hondenschool. Natuurlijk is niet elke hond geschikt voor elke training. Echter er gebeurd meer op een hondenschool. En een goede trainer daar kun je echt wat aan hebben. Daar kunnen handvaten uitgereikt worden waar ts bijv wat mee kan. Maar mogelijk doen ze al e.a op een hondenschool.
Opmerking moderator
Opmerking verwijderd wegens ongepast taal gebruik. Dat doe je maar ergens anders
-
- Zeer actief
Ligt ook een beetje eraan op welke manier je de hond als hij al druk in de kop is geworden begeleid naar een plek waar je hem even wilt laten afkoelen.
Bij onze herder moesten we van pup af aan hem af en toe in de bench zetten voor zijn rust. Die bleef gaan en als hij moe werd ging hij door maar was hij niet meer te bereiken en werd steeds baldadiger. IN de bench met een kluifje ging hij wel rusten.
Maar we zagen het op een moment op tijd wanneer hij te druk ging worden, dus het werd ook geen " straf" dus reactie op bijten en dan in de bench, maar net voor hij dus te heftig zou worden konden we ingrijpen.
Toen hij ouder werd was bench geen optie, hij ging al heel snel niet meer in de bench eerlijk gezegd, ook niet in de nacht. Wij ruimden sloopbare spullen op. Bijten in handen (en naar gezichten zelfs
) was alternatief bieden in vorm van een flostouw of een bijttouw.
En zelf spel stoppen of de aandacht stoppen, ook de negatieve.
Op een bepaald moment zei ik niets meer, want hij hoorde het toch niet meer als hij zo druk in de kop was. Dan hield ik hem domweg vast bij zijn halsband tot hij zelf ging zitten of op zijn zij ging liggen. Dan zag je merkbaar dat de opwinding en spanning uit zijn lichaam trok en werd hij weer bereikbaar.
Later kon ik rust erin brengen door een geleerd commando eraan koppelen zoals een zit. Dan kun je dat rustig belonen en is de focus weer even verlegd.
Basis van mijn omgang en reactie op bepaald gedrag is bij mij gelegd bij de africhting club eerlijk gezegd. Een op een dingen geleerd als het ging om commando's leren, maar ook zeker hoe om te gaan met hyper gedrag en toch op een normale manier weten door te dringen tot de hond. Er werd op die clubs in principe niet een puppenuurtje gedaan, je was puur met je eigen hond bezig, en je kon kijken naar anderen die dan weer met andere manieren moesten motiveren omdat de hond anders reageerde.
Heb daar behoorlijk wat geleerd eerlijk gezegd.
Veel pupscholen in de wijken zijn toch meer van sociaal zijn en worden en vooral veel met andere honden bezig zijn. Daar ligt mijn eigen voorkeur niet bij bepaalde honden die toch wat meer discipline vereisen/sturing nodig hebben. Dat vind ik van labradors van tegenwoordig ook.
De laatste tijd kom ik toch net even te veel labradors tegen die uitvallen, de baas omver trekken en niet allemaal even lief reageren op mens en hond zoals we dat gewend waren van vroeger.
Bij onze herder moesten we van pup af aan hem af en toe in de bench zetten voor zijn rust. Die bleef gaan en als hij moe werd ging hij door maar was hij niet meer te bereiken en werd steeds baldadiger. IN de bench met een kluifje ging hij wel rusten.
Maar we zagen het op een moment op tijd wanneer hij te druk ging worden, dus het werd ook geen " straf" dus reactie op bijten en dan in de bench, maar net voor hij dus te heftig zou worden konden we ingrijpen.
Toen hij ouder werd was bench geen optie, hij ging al heel snel niet meer in de bench eerlijk gezegd, ook niet in de nacht. Wij ruimden sloopbare spullen op. Bijten in handen (en naar gezichten zelfs

En zelf spel stoppen of de aandacht stoppen, ook de negatieve.
Op een bepaald moment zei ik niets meer, want hij hoorde het toch niet meer als hij zo druk in de kop was. Dan hield ik hem domweg vast bij zijn halsband tot hij zelf ging zitten of op zijn zij ging liggen. Dan zag je merkbaar dat de opwinding en spanning uit zijn lichaam trok en werd hij weer bereikbaar.
Later kon ik rust erin brengen door een geleerd commando eraan koppelen zoals een zit. Dan kun je dat rustig belonen en is de focus weer even verlegd.
Basis van mijn omgang en reactie op bepaald gedrag is bij mij gelegd bij de africhting club eerlijk gezegd. Een op een dingen geleerd als het ging om commando's leren, maar ook zeker hoe om te gaan met hyper gedrag en toch op een normale manier weten door te dringen tot de hond. Er werd op die clubs in principe niet een puppenuurtje gedaan, je was puur met je eigen hond bezig, en je kon kijken naar anderen die dan weer met andere manieren moesten motiveren omdat de hond anders reageerde.
Heb daar behoorlijk wat geleerd eerlijk gezegd.
Veel pupscholen in de wijken zijn toch meer van sociaal zijn en worden en vooral veel met andere honden bezig zijn. Daar ligt mijn eigen voorkeur niet bij bepaalde honden die toch wat meer discipline vereisen/sturing nodig hebben. Dat vind ik van labradors van tegenwoordig ook.
De laatste tijd kom ik toch net even te veel labradors tegen die uitvallen, de baas omver trekken en niet allemaal even lief reageren op mens en hond zoals we dat gewend waren van vroeger.