Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenuitlaatservices de nek omgedraaid ?!

Forumonderdeel voor nieuws en actualiteiten die met honden te maken hebben.
Let op, dier en leed heeft een eigen plek elders, duus dat hoort niet hier en zullen we verplaatsen.

Moderator: moderatorteam

teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Hondenuitlaatservices de nek omgedraaid ?!

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Je richt een bedrijf op wat voorziet in een behoefte. Je doet er alles aan om aan regeltjes en gestelde eisen te voldoen en toch word het werk je onmogelijk gemaakt. :lees: :roll: :hmmm:

Wie laat de hond uit? Steeds minder ruimte voor hondenuitlaatservice

Sinds de coronaperiode is het aantal honden in Nederland flink gegroeid. Samen hebben we er bijna 2 miljoen. En al die honden moeten uit. De dagelijkse wandeling besteden we - sinds we niet meer thuiswerken – steeds vaker uit aan een professionele hondenuitlaatservice (HUS). Busjes vol honden rijden af en aan van stad naar uitlaatgebied. Het aantal is echter inmiddels zo gestegen, dat andere recreanten steeds meer overlast van ervaren. Als gevolg daarvan zijn HUS steeds minder welkom in recreatiegebieden en moeten ze hun klanten vaak teleurstellen.

Zo kan Liselore de Rooij uit Laren van hondenuitlaatbedrijf JogtheDog sinds deze maand geen gebruik meer maken van een particulier terrein in Baarn. Ze liet haar honden rennen en ravotten binnen de door haar zelf gebouwde omheining op het perceel van Bomencentrum Baarn. Maar de HUS is hier sinds 1 juni niet meer welkom omdat de gemeente er geen vergunning voor wil verlenen. De gemeente meent dat een hondenuitlaatservice niet in het bestemmingsplan past.

Aangelijnd
En daarom moet Liselore ook enkele van haar vaste klanten teleurstellen. Zo heeft ze het contract met de familie Van der Veer uit Laren moeten opzeggen. Het gevolg is dat de eigenaren nu weer zelf met hond Basil moeten wandelen. En dat is problematisch omdat Basils baas aan artrose lijdt. Bij aankoop was niet voorzien dat de Duitse Staander als volwassen dier zo groot en sterk zou worden. Eigenaresse Tonneke van der Veer: “Omdat we Basil graag wilden houden, hebben we toen de uitlaatservice als oplossing bedacht.”

Liselore de Rooij is nu gedwongen om op een andere locatie met haar honden te gaan lopen. Ze heeft wel een nieuwe plek gevonden, maar daar mag ze de honden echter alleen aangelijnd uitlaten. Dat doet ze met zeven honden tegelijk. “Basil heb ik moeten afzeggen, hij kan nog niet netjes aan de lijn lopen.”

Vergunning
In 2017 stonden er bij de Kamer van Koophandel 1039 HUS ingeschreven. Inmiddels zijn dat er meer dan 1500. De uitlaatservices gaan het liefst met hun honden naar gebied waar de honden los mogen lopen. Professioneel uitlaten wordt pas rendabel bij ongeveer 10 honden en die kun je niet allemaal aan de lijn houden.

Maar recreanten klagen over de roedels loslopende honden die plotseling het fietspad oversteken of op hun eigen hond afstormen. De regels voor HUS zijn daarom de afgelopen jaren aangescherpt. Zo stelden recreatiegebieden zoals bijvoorbeeld het Amsterdamse Bos, Het Twiske, Spaarnwoude en Reeuwijkse Hout paal en perk aan het aantal uitlaatservices. Alleen in een beperkt deel van hun recreatiegebied zijn nog HUS welkom en alleen als ze een vergunning hebben. Het aantal vergunningen is beperkt, de wachtlijsten vaak lang.

HUS niet meer welkom in natuurgebieden
Daarom weken in eerste instantie veel HUS uit Amsterdam, Almere en Utrecht uit naar bijvoorbeeld het Goois Natuurreservaat en het Utrechts Landschap of de duingebieden in Noord-Holland. Maar milieuorganisaties protesteerden omdat ze vrezen dat broedvogels, konijnen, hazen, dassen en reeën worden verjaagd en doodgebeten door die loslopende honden. Die strijd hebben ze gewonnen; inmiddels zijn in de meeste natuurgebieden HUS niet meer welkom. Alleen aangelijnde honden mogen er nog komen. Met een maximum van drie per persoon.

Snuffelende Snuit
In het buitengebied van Gerwen kocht Maeyke Alons ruim twintig jaar geleden een stuk bosgrond voor haar bedrijf. Ze liet het omheinen en begon er hondenuitlaatservice de Snuffelende Snuit. De gemeente verleende haar de benodigde vergunning. Inmiddels is haar perceel echter onderdeel geworden van Natuurnetwerk Brabant, dat natuurgebieden met elkaar verbindt. Volgens De Brabantse Milieufederatie past in dit gebied geen HUS en procedeert tegen de gemeente. De milieuorganisatie eist dat de vergunning van De Snuffelden Snuit wordt vernietigd.

Maeyke Alons is van mening dat het wild haar bosperceel allang mijdt. “Maar mocht ik mijn vergunning verliezen, dan vind ik dat de gemeente mij een alternatief moet aanbieden. Er is grote behoefte aan uitlaatservices. Wekelijks bellen er nieuwe mensen die hun hond willen aanmelden. Maar ik zit helemaal vol.”

Bron en terug kijken uitzending: Site van KassaKLIK
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Hondenuitlaatservices de nek omgedraaid ?!

Ongelezen bericht door blondie »

Tsja.. ik weet het niet. Vervelend voor ze denk ik dan..
Maar eerlijk gezegd loop ik ook tegen hetzelfde aan en ik wil zelf mijn honden uitlaten.

In de duinen lopen grote groepen, bij recreatiegebieden etc.. en dat is prima.
Maar als ik nu hier in ons dorp zie wat er aan veilige losloopplekken is voor honden die nog moeten leren dan is dat bar weinig.

Er is 1 plekje waar we nu heen lopen dat omheind is, maar destijds voor Chara konden we dat niet doen omdat het hek te laag was.
Er is nog een plek door hondenliefhebbers nu tijdelijk in beheer, maar navraag bij iemand die daar ook graag komt blijkt dat ze ergens aan het verbouwen zijn waardoor de omheining open is, dus ook niet veilig.

Verder hebben we hier dus de vijverhof, waar ze los mogen, en nog een veld vlakbij maar die zijn niet omheind en liggen naast voetpad, fietspad en weg.
Bij de Rijn waar we vaak lopen mogen ze officieel niet los, en daar ligt dus ook fietspad direct naast.

Lullig voor de uitlaatservices, maar ik pleit liever voor wat meer veilige oefenplekken voor iedereen die veilig wil oefenen/betrouwbaar los wil leren laten lopen dan dat het voor alleen hondenuitlaatservices gereserveerd gaat worden.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik vind het wel gek dat iemand zijn eigen stuk bos koopt omheint dat anderen dag gaan zeggen het mag niet echt dom ze sloopt niks
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

twinkeltje schreef: 10 jun 2022 11:59 Ik vind het wel gek dat iemand zijn eigen stuk bos koopt omheint dat anderen dag gaan zeggen het mag niet echt dom ze sloopt niks
Dat is ook raar.
Ze heeft een afspraak gemaakt met de gemeente en ze heeft een vergunning.
Maar omdat er een nieuw bestemmingsplan is gemaakt mag het nu niet meer, omdat het perceel bij een nieuw "aangewezen gebied" is gaan horen.
Dat is heel vreemd, want daarover is kennelijk niet van te voren met haar overlegd.
Als ze een goede advocaat heeft zou dat voor de gemeenten en het natuurgebied nog wel eens roet in de plannen kunnen gooien.
Maar daarvoor heeft ze echt een hele goede advocaat nodig.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
twinkeltje
moderator

Ze is op tv geweest dus hopelijk bied een goede advocaat zich aan
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Dat hoop ik voor haar twinkeltje :ok:
Vooropgesteld natuurlijk dat de zaken liggen zoals zij ze beschrijft in haar kant van het verhaal .............
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
twinkeltje
moderator

ja er zitten natuurlijk altijd 2 kanten aan
Afbeelding
MoTsiTsi

Ongelezen bericht door MoTsiTsi »

Maar voor een goede advocaat moet je wel geld hebben, want als je verliest wordt het toch dokken.
Hazenrein
Zeer actief
Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazenrein »

Ik gun iedereen een bedrijf of het verdienen van haar of zijn boterham, maar ik vind ook dat HUSsen bijdragen aan het instandhouden van ongeschikte bazen die honden nemen. Dus ik ben voor zo weinig mogelijk (beter nog nul) uitlaatservices.

En dat ze nu gaan mauwen omdat ze nergens meer terechtkunnen is eigen schuld dikke bult. Als je serieus met je bedrijf bezig bent, dan ben je ook bezig met je bedrijfstak, je collega’s en concurrenten, de wildgroei, de ontwikkelingen en de toekomst. Als je als HUS dit niet hebt zien aankomen (al een hele tijd geleden) en dus niet binnen je beroepsgroep de zaakjes op orde hebt gebracht dan moet je nu op de blaren zitten ja. Ik heb geen meelij.

Die mevrouw met haar eigen bos, leek het beter te hebben bekeken. Alleen is de vraag of ze in de afspraken met de gemeente ook haar eigen toekomst heeft verzekerd. Als ze daar toen niet op gelet heeft, geldt voor haar hetzelfde.
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Net als in veel bedrijfstakken lijden de goeden weer onder de kwaden.
Je hoort alleen over de hussen die er een potje van maken en honden niet onder controle hebben of een grote bek hebben naar mensen die in hetzelfde gebied wandelen.
Dat zijn de hussen waar je klachten over hoort, die het dus weer verpesten voor degenen die wel weten waar ze mee bezig zijn.

In 'mijn' bos heb ik verschillende hussen zien gaan en komen, mij is nooit verzocht om een andere uitlaatplek te zoeken en krijg complimenten van de boswachters als ik ze al eens tegen kom. Met andere hondeneigenaren maak ik regelmatig een praatje als het kan en anders groeten we elkaar vriendelijk. Ik pas m'n route aan als ik zie dat het druk is, loop op een tijd dat er weinig mensen zijn, roep honden bij me als ik iemand tegenkom en hou niet luisterende honden aan de lijn. Natuurlijk zijn er mensen die zich alsnog ergeren, maar die hebben daar hun vrijetijdsbesteding van gemaakt of hebben niet door dat er überhaupt zoiets als een losloopgebied bestaat.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
miemot
Zeer actief

Ongelezen bericht door miemot »

Allemaal luxeproblemen :D

In Apenland Belgica moeten honden altijd en overal aan de lijn uitgezonderd in de occasionele gemeentelijke hondenwei die doorgaans niet groter is dan een postzegel.

Ook een eventuele HUS (al zijn ook die hier bijna onbestaand) dient zich daar aan te houden.

Iets met blij zijn met wat je wel hebt, ipv zeuren over wat niet...

(Behalve dan die mevrouw met haar eigen bos, daar zou ik ook een lepe advocaat op zetten in haar plaats)
Marion.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Marion. »

Omega schreef: 11 jun 2022 12:25 Net als in veel bedrijfstakken lijden de goeden weer onder de kwaden.
Je hoort alleen over de hussen die er een potje van maken en honden niet onder controle hebben of een grote bek hebben naar mensen die in hetzelfde gebied wandelen.
Dat zijn de hussen waar je klachten over hoort, die het dus weer verpesten voor degenen die wel weten waar ze mee bezig zijn.

In 'mijn' bos heb ik verschillende hussen zien gaan en komen, mij is nooit verzocht om een andere uitlaatplek te zoeken en krijg complimenten van de boswachters als ik ze al eens tegen kom. Met andere hondeneigenaren maak ik regelmatig een praatje als het kan en anders groeten we elkaar vriendelijk. Ik pas m'n route aan als ik zie dat het druk is, loop op een tijd dat er weinig mensen zijn, roep honden bij me als ik iemand tegenkom en hou niet luisterende honden aan de lijn. Natuurlijk zijn er mensen die zich alsnog ergeren, maar die hebben daar hun vrijetijdsbesteding van gemaakt of hebben niet door dat er überhaupt zoiets als een losloopgebied bestaat.
Nou, ik ga hier even op reageren als iemand die deze hus wel eens tegenkomt :mrgreen: :LOL:

En ja, wat je zegt is waar. Jij bezorgt geen overlast (ik bezorg jou eerder overlast omdat puppenkind netjes moet zitten voor de auto en als zij ons achterna komt, ik dat alleen maar leuk vind :mrgreen: ). Maar jij loopt ook niet met 12 honden. En ik denk serieus dat de mensen in "ons" bos relaxter zijn. En die wie er problemen mee hebben, daar hun vrijetijdsbesteding van hebben gemaakt. En ik had er met Sis een hele goeie aan. Zat iemand op het bankje zich rot te ergeren dat er loslopende honden liepen, liet ik Sis daar gewoon heen gaan en naast liggen. Die deed minder dan niets.

Maar die meneer die in Beek loopt met 12 honden.... ik ben toch eigenlijk altijd wel blij als ik daar aankom en hij net vertrekt. En dan kan het me ook niet schelen als ik even een extra hond in mijn auto heb zitten hoor, maar ik heb eigenlijk liever niet dat Teun manieren leert van dat zooitje ongeregeld. Ik kan me echt niet voorstellen dat die man 12 loslopende honden in de smiezen kan houden.
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

Afbeelding
Omega
Zeer actief

Marion. schreef: 11 jun 2022 19:08
Omega schreef: 11 jun 2022 12:25 Net als in veel bedrijfstakken lijden de goeden weer onder de kwaden.

Nou, ik ga hier even op reageren als iemand die deze hus wel eens tegenkomt :mrgreen: :LOL:

En ja, wat je zegt is waar. Jij bezorgt geen overlast (ik bezorg jou eerder overlast omdat puppenkind netjes moet zitten voor de auto en als zij ons achterna komt, ik dat alleen maar leuk vind :mrgreen: ). Maar jij loopt ook niet met 12 honden. En ik denk serieus dat de mensen in "ons" bos relaxter zijn. En die wie er problemen mee hebben, daar hun vrijetijdsbesteding van hebben gemaakt. En ik had er met Sis een hele goeie aan. Zat iemand op het bankje zich rot te ergeren dat er loslopende honden liepen, liet ik Sis daar gewoon heen gaan en naast liggen. Die deed minder dan niets.

Maar die meneer die in Beek loopt met 12 honden.... ik ben toch eigenlijk altijd wel blij als ik daar aankom en hij net vertrekt. En dan kan het me ook niet schelen als ik even een extra hond in mijn auto heb zitten hoor, maar ik heb eigenlijk liever niet dat Teun manieren leert van dat zooitje ongeregeld. Ik kan me echt niet voorstellen dat die man 12 loslopende honden in de smiezen kan houden.
Nou zit ik me af te vragen of ik je een keer ben tegengekomen dat ik niet in de gaten had dat jij het was, omdat je het hebt over puppekind die achter jou aan ging. :denken:

Die man in Beek heb ik al een keer een aanvaring mee gehad, een van zijn honden stond tegen mijn auto aan te pissen.. Ook kwam een keer een duitse dog naar mij toe die bij hem hoorde, volle reu, niet heel handig met toen Balu nog. Heb het toen ook de boswachter gemeld toen ik nog in de contactgroep van Natuurmonumenten zat, hij is toen aangesproken. In Beek loop ik alleen voor de hobby, vind het daar niet fijn met een groep en het is ook te ver weg.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Marion.
Zeer actief

Omega schreef: 11 jun 2022 21:17 Nou zit ik me af te vragen of ik je een keer ben tegengekomen dat ik niet in de gaten had dat jij het was, omdat je het hebt over puppekind die achter jou aan ging. :denken:
Ja paar weken geleden. Eerst had ik ook niet door dat jij het was hoor (Teun was met Mies de Duitse Staander bij de stuw aan het spelen en jullie kwamen het bos uit). Later op de Abdijlaan bedacht ik ineens dat jij dat moest zijn met je witte bestel, en een Toller vond ik ook wel logisch. Toen ik later las dat je inderdaad een pup had, wist ik het zeker :LOL:
Omega schreef: 11 jun 2022 21:17Die man in Beek heb ik al een keer een aanvaring mee gehad, een van zijn honden stond tegen mijn auto aan te pissen.. Ook kwam een keer een duitse dog naar mij toe die bij hem hoorde, volle reu, niet heel handig met toen Balu nog. Heb het toen ook de boswachter gemeld toen ik nog in de contactgroep van Natuurmonumenten zat, hij is toen aangesproken. In Beek loop ik alleen voor de hobby, vind het daar niet fijn met een groep en het is ook te ver weg.
Met een groep kan ik het me voorstellen. Mijn honden vinden allemaal die zandbult heel erg geweldig. En ik begin en eindig daar ook vaak met een lange wandeling.
Maar goed, die man van die uitlaatservice daar is voor mij wel een voorbeeld van hoe het niet hoort. Hij doet net alsof hij op pad is met 10 eigen honden en lijkt alles inderdaad zijn eigen gang te laten gaan. Ik zou mijn honden niet aan hem mee durven geven.

Afbeelding
Omega
Zeer actief

Marion. schreef: 12 jun 2022 18:20
Omega schreef: 11 jun 2022 21:17 Nou zit ik me af te vragen of ik je een keer ben tegengekomen dat ik niet in de gaten had dat jij het was, omdat je het hebt over puppekind die achter jou aan ging. :denken:
Ja paar weken geleden. Eerst had ik ook niet door dat jij het was hoor (Teun was met Mies de Duitse Staander bij de stuw aan het spelen en jullie kwamen het bos uit). Later op de Abdijlaan bedacht ik ineens dat jij dat moest zijn met je witte bestel, en een Toller vond ik ook wel logisch. Toen ik later las dat je inderdaad een pup had, wist ik het zeker :LOL:
Dat weet ik nog wel, volgens mij hebben de honden er toen een groot feest van gemaakt, toch als ik het me goed herinner.
Volgende keer ook maar eens beter op de mensen letten die bij de honden lopen. :lol1:
Marion.
Zeer actief

Omega schreef: 12 jun 2022 22:34
Marion. schreef: 12 jun 2022 18:20
Dat weet ik nog wel, volgens mij hebben de honden er toen een groot feest van gemaakt, toch als ik het me goed herinner.
Volgende keer ook maar eens beter op de mensen letten die bij de honden lopen. :lol1:
Klopt, was één groot feest daar bij het water :mrgreen:

Afbeelding
meisie94
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Border collie

Ongelezen bericht door meisie94 »

Denk inderdaad dat wat eerder gezegd word de goede lijden onder de slechte..
Er zijn heel verschillende soorten HUS, ook in soorten en maten.. De een heeft een weide waar ze lekker kunnen rennen en afgesloten is, de ander gaat lekker wandelen.

Woody gaat ook met een HUS mee 1x in de 2 weken een dagje. Gewoon omdat ie dan een lekkere wandeling heeft terwijl ik werk. Hij kan even lekker rennen, spelen en zwemmen en is naderhand moe en voldaan. Zij loopt echter ook niet met groepen van 10+ honden, en als je haar tegenkomt heb je er ook geen overlast van (Kom haar nog wel eens tegen als ik zelf ga wandelen) en inderdaad de kapotte oortjes gaan aan de lijn, de hondjes die overprikkeld zijn, of puberaal worden ook aangelijnd.. Zo is Woody momenteel vaak halverwege al overprikkeld en kan hij niet meer van die sexy reu afblijven (als in achterna blijven rennen en snuffelen, niet bestijgen!) en dan lijnt ze hem aan voor de rust in de roedel, maar ook de rust voor Woody zelf.
Plaats reactie

Terug naar “Hond in het nieuws”