Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puppy van 3,5 met hond van 4 logeren

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Tientje1995
nieuw lid
Mijn ras(sen): Labradoodle
Aantal honden: 1

Puppy van 3,5 met hond van 4 logeren

Ongelezen bericht door Tientje1995 »

Hoi allemaal!!

Ik heb een vraag. Wij hebben een pup in huis van 3,5 maand, Teddy.

Hij speelt graag met de hond van mijn schoonmoeder. Ook een Labradoodle, maar deze is 4 jaar oud.

Teddy kan niet stoppen met spelen en is erg druk als de andere hond er is. Wat natuurlijk erg lief is. Maar hoe leer ik hem dat het op een gegevenmoment genoeg is en even klaar is met spelen. Ze moeten ook beide rustig kunnen liggen in de zelfde kamer.

Nu komt hij volgende week logeren. Hoe kan ik dit met ze oefenen met het oog op de kerst?

Iemand Tips?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: Puppy van 3,5 met hond van 4 logeren

Ongelezen bericht door ranetje »

Een mogelijkheid is, na een tijdje spelen de pup bij je nemen om hem te helpen te kalmeren en te slapen of even in de bench leggen als je die gebruikt.
De oudere hond dan even in de eigen mand sturen.
Het kan ook zijn dat ze, juist omdat ze de hele dag bij elkaar zijn af en toe zelf rust nemen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hazenrein
Zeer actief
Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazenrein »

Tientje1995 schreef: 12 dec 2022 16:24 Hoi allemaal!!

Ik heb een vraag. Wij hebben een pup in huis van 3,5 maand, Teddy.

Hij speelt graag met de hond van mijn schoonmoeder. Ook een Labradoodle, maar deze is 4 jaar oud.

Teddy kan niet stoppen met spelen en is erg druk als de andere hond er is. Wat natuurlijk erg lief is. Maar hoe leer ik hem dat het op een gegevenmoment genoeg is en even klaar is met spelen. Ze moeten ook beide rustig kunnen liggen in de zelfde kamer.

Nu komt hij volgende week logeren. Hoe kan ik dit met ze oefenen met het oog op de kerst?

Iemand Tips?
Wat is niet kunnen stoppen? Hoelang laat je het gaan?
Tientje1995
nieuw lid

Als ze met z'n tweeën los zijn blijft hij constant doorgaan. Tot ik hem in z'n bench laat. Maar al heeft ie een uur geslapen... zodra het deurtje open gaat dan blijven ze weer aan de gang.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Ik denk dat je moet bepalen waar je wel gespeel toestaat en waar niet. Bij ons was de regel dat in huis niet werd gespeeld of geklierd. Spelen mocht buiten. In de tuin of tijdens de wandeling als ze los liepen (aan de riem ook geen geklier met elkaar). Het is geweldig dat ze het zo goed samen kunnen vinden maar jij moet de grenzen bepalen.
Afbeelding
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

Tientje1995 schreef: 12 dec 2022 20:16 Als ze met z'n tweeën los zijn blijft hij constant doorgaan. Tot ik hem in z'n bench laat. Maar al heeft ie een uur geslapen... zodra het deurtje open gaat dan blijven ze weer aan de gang.
Ja maar hoe lang is constant doorgaan? Na hoeveel minuten kap jij het af en stop je hem in de bench?
Tientje1995
nieuw lid

Hazenrein schreef: 15 dec 2022 19:02
Tientje1995 schreef: 12 dec 2022 20:16 Als ze met z'n tweeën los zijn blijft hij constant doorgaan. Tot ik hem in z'n bench laat. Maar al heeft ie een uur geslapen... zodra het deurtje open gaat dan blijven ze weer aan de gang.
Ja maar hoe lang is constant doorgaan? Na hoeveel minuten kap jij het af en stop je hem in de bench?
Dat kan verschillen. We zijn de afgelopen keren steeds bij mijn schoonmoeder thuis geweest, waar hij geen bench heeft. Dan moet ik hem echt vastbinden aan de tafel.. want als ik hem bij me hou dan word ik onderdeel van zijn spel.

Meestal laten we ze gewoon een poosje gaan. Dat kan een kwartier zijn of een half uur... dat ligt aan de situatie.
Het gaat er voornamelijk om dat ook als de oudere hond op de bank wil gaan liggen omdat hij moe is en Teddy laat hem dan ook niet met rust.

Hoe pak ik dat dan aan?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Een duidelijke NEE of KLAAR en de pup weghalen als de oudere hond rust wil.
Even aan de lijn bij je houden en kijken of de pup ook gaat rusten.
Zo niet en wil je je handen vrij hebben, dan even in de bench.
Je kunt ook een stuk(je) van de kamer afzetten en de pup daar neerzetten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

Tientje1995 schreef: 15 dec 2022 20:36
Hazenrein schreef: 15 dec 2022 19:02
Dat kan verschillen. We zijn de afgelopen keren steeds bij mijn schoonmoeder thuis geweest, waar hij geen bench heeft. Dan moet ik hem echt vastbinden aan de tafel.. want als ik hem bij me hou dan word ik onderdeel van zijn spel.

Meestal laten we ze gewoon een poosje gaan. Dat kan een kwartier zijn of een half uur... dat ligt aan de situatie.
Het gaat er voornamelijk om dat ook als de oudere hond op de bank wil gaan liggen omdat hij moe is en Teddy laat hem dan ook niet met rust.

Hoe pak ik dat dan aan?
Dit vind ik een meer concrete omschrijving van waar je mee zit. In je eerste bericht werd het niet duidelijk dat blijkbaar een van de twee spelende honden het genoeg vind.

En blijkbaar is die andere hond ook niet mans genoeg om zelf duidelijk te maken aan de pup dat het genoeg is. Dus dan zou ik in grote lijnen doen wat Ranetje zegt.
ranetje schreef: 15 dec 2022 20:45 Een duidelijke NEE of KLAAR en de pup weghalen als de oudere hond rust wil.
Even aan de lijn bij je houden en kijken of de pup ook gaat rusten.
Zo niet en wil je je handen vrij hebben, dan even in de bench.
Je kunt ook een stuk(je) van de kamer afzetten en de pup daar neerzetten.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”