Dali_flatcoated schreef: ↑05 mar 2023 08:21
Beste forumleden,
Ik ben nieuw hier en zou graag jullie advies willen om het volgende. Afgelopen voorjaar is onze trouwe flatcoated retriever Dali overleden (14) en we hebben besloten een nieuwe pup te nemen, die als alles goed gaat over 3 weken arriveert. Omdat Dali uit het asiel kwam hebben we echter geen ervaring met pups. Daarom vroeg ik me af hoe jullie bepaalde dingen hebben gedaan:
- Wat is de beste plek voor algemene informatie over (op)voeding, groei etc? is er een website of boek dat aan te raden is?
Hoe bepaal je welk voermerk je moet gebruiken? Gebruiken jullie alleen een merk uit de dierenwinkel of ook eigen mixes (ik hoorde iets over dat extra rijst en groente goed kan zijn)
Hoe vaak moet ik mijn pup wegen om te voorkomen dat mijn pup niet te snel groeit?
Hoe vaak moeten we naar de dierenarts voor controle?
Alvast bedankt voor alle hulp
Goede morgen
Meestal wordt voer uit de dierenwinkel gegeven.
Voerwijzer is een redelijk goede site waar verschillende merken en soorten voer worden vergeleken.
Je zou daar eens kunnen kijken.
Als je de pup ophaalt bij de fokker krijg je als het goed is, voer mee.
Blijf dat de eerste tijd geven.
De verandering voor de pup is al groot genoeg.
Als je ook nog voer gaat veranderen heb je meer kans op spuitpoep en geloof me, daar zit je niet op te wachten
Te snel groeien is iets waar je weinig aan kunt doen.
De pup moet voldoende voer krijgen, maar zorg dat dat goed uitgebalanceerd voer is met een niet te hoog calciumgehalte.
Wegen doe ik zelf nooit.
Dat kan bij de dierenarts als je er toch bent voor een enting.
OP het voerpak staat meestal aangegeven hoeveel voer bij welk gewicht.
Meestal is dat net iets te veel, maar dat verschilt per hond.
Ik voel langs de flanken van pup of de ribbetjes te voelen zijn zonder dat ze uitsteken.
Is dat het geval, dan is het goed.
Steken de ribbetjes te veel uit dan geef je meer voer.
Voel je een vetlaagje en moet je duwen om de ribben te voelen, dan geef je iets minder voer.
Je gaat toch genoeg knuffelen met de pup, dus je hoeft dat niet speciaal te controleren hoor
Misschien geeft de fokker een voerschema mee?
Controle bij de dierenarts kan gelijk met het moment waarop de pup een enting nodig heeft.
Als het goed is staat dat in het entboekje/paspoort dat je meekrijgt van de fokker.
Je zou na een week zelf wel even voor een kenismaking naar de dierenarts kunnen gaan en even laten luisteren (hartje) en door de dierenarts laten nakijken, dan hoeft de pup niet meteen geprikt te worden.
Vaker hoeft niet tenzij je het idee hebt dat er iets niet goed is.
Wat boeken over opvoeding betreft, er is zo veel
Wat ik zelf een leuk nieuw en modern boekje vindt is Easy Peasy Puppy van Steve Mann.
Goed vertaald in het Nederlands, dus je hoeft niet in het Engels te lezen.
Voor vragen kan je hier op het forum terecht