Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nieuwe pup ben even onzeker
Moderator: moderatorteam
-
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Doodle
- Aantal honden: 1
Nieuwe pup ben even onzeker
Sinds vrijdag hebben we een super lieve doodle pup van een kleine 9 weken in huis. Echt hij doet het zo goed!
Het enige waar hij moeite mee heeft is in de puppy ren slapen. Bij de fokker sliep hij overdag buiten de ren. We hebben het mee gemaakt dat hij daar zat te joelen als een mallen overdag terwijl zijn nestbroertjes en zusjes gewoon lekker lagen te slapen. Snachts lag hij er wel in. Juist hierom hebben we een hele grote ren gemaakt voor de eerste nacht, maar ook dat leidde tot paniek. Vanaf dat moment hebben we een bench ik de hoek van de kamer gezet met hieraan een puppyren. Ik slaap sinds zaterdag in de bank die tegen de ren aan staat.
Dat gaat wel iets beter en vanmorgen heeft hij zelfs even een half uurtje in de bench geslapen, daarna er weer buiten.
Mijn vraag is...het feit dat hij bij de fokker buiten de bench sliep en het de eerste nacht niet goed ging bepalend voor de rest van het proces?
Hij loopt ook continu achter mij aan en piept wanneer ik even de kamer uit ben naar bijvoorbeeld het toilet. Blijf ik naar zijn te lang weg, dan wordt het al snel een paniekpiep. Nu heb ik al wel gelezen op dit forum dat dat met verloop van tijd minder wordt. Ik laat hem dus lekker achter me aan hobbelen ook maar naar de wc.
Ik probeer echt te kijken naar alles wat wél goed gaat (want dat is veel).
Ik weet dat hij er nog maar net is en nog helemaal aan ons en alles in en om huis moet wennen maar ben een beetje een "wat als" persoon en zie alle doemscenario's van verlatingsangst al voor me....
Ik hoor graag jullie mening/advies.
Het enige waar hij moeite mee heeft is in de puppy ren slapen. Bij de fokker sliep hij overdag buiten de ren. We hebben het mee gemaakt dat hij daar zat te joelen als een mallen overdag terwijl zijn nestbroertjes en zusjes gewoon lekker lagen te slapen. Snachts lag hij er wel in. Juist hierom hebben we een hele grote ren gemaakt voor de eerste nacht, maar ook dat leidde tot paniek. Vanaf dat moment hebben we een bench ik de hoek van de kamer gezet met hieraan een puppyren. Ik slaap sinds zaterdag in de bank die tegen de ren aan staat.
Dat gaat wel iets beter en vanmorgen heeft hij zelfs even een half uurtje in de bench geslapen, daarna er weer buiten.
Mijn vraag is...het feit dat hij bij de fokker buiten de bench sliep en het de eerste nacht niet goed ging bepalend voor de rest van het proces?
Hij loopt ook continu achter mij aan en piept wanneer ik even de kamer uit ben naar bijvoorbeeld het toilet. Blijf ik naar zijn te lang weg, dan wordt het al snel een paniekpiep. Nu heb ik al wel gelezen op dit forum dat dat met verloop van tijd minder wordt. Ik laat hem dus lekker achter me aan hobbelen ook maar naar de wc.
Ik weet dat hij er nog maar net is en nog helemaal aan ons en alles in en om huis moet wennen maar ben een beetje een "wat als" persoon en zie alle doemscenario's van verlatingsangst al voor me....
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Re: Nieuwe pup ben even onzeker
Hij moet nog erg wennen.Wilma1976 schreef: ↑10 okt 2023 17:16 Sinds vrijdag hebben we een super lieve doodle pup van een kleine 9 weken in huis. Echt hij doet het zo goed!
Je doet het prima hoor, door bij hem in de buurt te slapen 's nachts en door hem lekker achter je aan te laten hobbelen in huis. Mijn pups stonden altijd gewoon naast mijn bed in de bench of bij "drama" lekker tegen me aan in bed.

Geleidelijk aan wordt het echt wel beter
-
- geregistreerd lid
Dank jullie wel! Hoe lang hebben jullie bij jullie pups geslapen? Komende donderdag begint de puppycursus dus dat is ook wel fijn. Als ik kijk naar de nestbroertjes en zusjes gaan die zonder problemen de bench/ren in. Dat maakt me gewoon extra onzeker. Gelukkig heb ik een flink aantal weken vrij, dus dat scheelt. Alleen de gebroken nachten breken een beetje op....
- ranetje
- Zeer actief
Dat was bij mij per pup heel verschillend, dus daar kan ik eigenlijk niet op antwoorden.Wilma1976 schreef: ↑10 okt 2023 22:48 Dank jullie wel! Hoe lang hebben jullie bij jullie pups geslapen? Komende donderdag begint de puppycursus dus dat is ook wel fijn. Als ik kijk naar de nestbroertjes en zusjes gaan die zonder problemen de bench/ren in. Dat maakt me gewoon extra onzeker. Gelukkig heb ik een flink aantal weken vrij, dus dat scheelt. Alleen de gebroken nachten breken een beetje op....
Het komt goed, ooit

Wat je zou kunnen doen (als de pup niet al te vernielzuchtig is), is een gedragen kledingstuk of een dekentje dat goed naar jou ruikt bij hem leggen als het tijd is voor de nachtrust.
Samen met hem in de ren slapen (als die groot genoeg is, kan natuurlijk ook nog

- Patricia.
- moderator
- Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren - Aantal honden: 4
Bij mij liggen ze allemaal boven inc de logee.Wilma1976 schreef: ↑10 okt 2023 22:48 Dank jullie wel! Hoe lang hebben jullie bij jullie pups geslapen? Komende donderdag begint de puppycursus dus dat is ook wel fijn. Als ik kijk naar de nestbroertjes en zusjes gaan die zonder problemen de bench/ren in. Dat maakt me gewoon extra onzeker. Gelukkig heb ik een flink aantal weken vrij, dus dat scheelt. Alleen de gebroken nachten breken een beetje op....
En over je onzekerheid dat voelt de pup ook

-
- geregistreerd lid
Dat laatste besef ik heel goed dat de pup dat ook voelt. Ik ga nu overdag een aantal keren de kamer uit. Even naar boven of zo. Loopt hij los in de kamer gaat dat goed, maar zou hij in de puppyren zitten dan niet. Hij heeft er echt een hekel aan om opgesloten te zitten lijkt het. Hij blafte in het nest ook het meest hard. Ik ben heel benieuwd waar dat vandaan zou komen. Hij lag op dat moment tussen zijn broertjes en zusjes en in een flinke puppyren. Heb al gedacht om een gedragsdeskundige in te schakelen. Hij is nu nog jong en bij te sturen. Maar misschien vragen wij ook wel te veel en te snel.....
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Stop je ook lekker wat te kluiven in de puppyren? Gevulde Kong bijvoorbeeld?
-
- geregistreerd lid
Ik geef hem een likmatje en daar is hij wel even druk mee.
Als hij slaapt, slaapt hij heel licht.
Ik hoef maar op te stappen en hij is wakker.
Omdat hij het in de puppyren slapen nog steeds heel spannend vindt, slapen wij nog steeds bij hem.
Ik heb het idee dat hij ook snachts niet genoeg rust krijgt en stress ervaart.
Hoorde hem aan de voerbak bijten.
Ook tijdens het wandelen klemt hij steeds vaker aan mijn been. Ook een uiting van stress.
Hij lijkt mij gewoon overprikkeld.
Ik heb ondertussen contact gezocht met een gedragsdeskundige.
We willen zijn gedrag graag begrijpen en goed daar naar handelen.
Nu is hij nog jong en is (beginnend) probleemgedrag makkelijker aan te pakken dan op latere leeftijd.
En daarnaast kunnen mijn we niet eeuwig beneden blijven slapen en nee.....de bench is echt geen optie.
Wanneer hij een opgesloten gevoel ervaart gaat het mis.
Nu ligt hij bijvoorbeeld lekker bij mij te slapen, maar loop ik even weg is ie weer wakker.
Ik gun hem zo graag een lekker slaapplekje waar hij uit kan rusten.
We weten dat hij nog maar ruim een week bij ons is en het natuurlijk een pup, maar goed eerst maar eens de reactie van de gedragsdeskundige afwachten.
Als hij slaapt, slaapt hij heel licht.
Ik hoef maar op te stappen en hij is wakker.
Omdat hij het in de puppyren slapen nog steeds heel spannend vindt, slapen wij nog steeds bij hem.
Ik heb het idee dat hij ook snachts niet genoeg rust krijgt en stress ervaart.
Hoorde hem aan de voerbak bijten.
Ook tijdens het wandelen klemt hij steeds vaker aan mijn been. Ook een uiting van stress.
Hij lijkt mij gewoon overprikkeld.
Ik heb ondertussen contact gezocht met een gedragsdeskundige.
We willen zijn gedrag graag begrijpen en goed daar naar handelen.
Nu is hij nog jong en is (beginnend) probleemgedrag makkelijker aan te pakken dan op latere leeftijd.
En daarnaast kunnen mijn we niet eeuwig beneden blijven slapen en nee.....de bench is echt geen optie.
Wanneer hij een opgesloten gevoel ervaart gaat het mis.
Nu ligt hij bijvoorbeeld lekker bij mij te slapen, maar loop ik even weg is ie weer wakker.
Ik gun hem zo graag een lekker slaapplekje waar hij uit kan rusten.
We weten dat hij nog maar ruim een week bij ons is en het natuurlijk een pup, maar goed eerst maar eens de reactie van de gedragsdeskundige afwachten.
- ranetje
- Zeer actief
Heel verstandig
Ook al verbaas ik me er niet over dat hij zich nog zo aan je vastklampt.
Pup en nog maar een week bij je.
Veiligheidsgevoel moet groeien.

Ook al verbaas ik me er niet over dat hij zich nog zo aan je vastklampt.
Pup en nog maar een week bij je.
Veiligheidsgevoel moet groeien.

-
- geregistreerd lid
We hebben de ren en bench weg gehaald. De fietskar is zijn nieuwe bench. Van daaruit gaat de benchtraining weer opnieuw opgestart worden. Maar vanacht heeft mijn hond gewoon los in huis geslapen. (ik nog wel op de bank), maar wat een verademing. Geen nerveus gedoe meer, maar een hond die lekker ligt te slapen. Tuurlijk zijn we er nog niet, want nu moeten we het zover krijgen dat ik weer boven kan slapen. Maandag komt de coach, die zal me ongetwijfeld kunnen helpen hiermee.
- ranetje
- Zeer actief
-
- geregistreerd lid
Ook vannacht weer los in de kamer geslapen en ik op de bank. De hond is zoveel relaxter, ook overdag. Ook volgt hij mij een stuk minder. Overdag bouw ik meerdere periodes in dat ik even naar boven ga. Dat gaat op zicht goed.
Heb ik nog wel een vraag. Ik slaap dus nu nog op de bank bij hem.
Hoe kan ik dit het beste afbouwen. Uiteindelijk wil ik toch weer een keer bij mijn man slapen.
Maakt het bij hem slapen het niet lastiger om dit weer af te bouwen of geeft het de hond juist vertrouwen voor later?
Pup is nu ruim 10 weken.
Hoe kan ik dit het beste afbouwen. Uiteindelijk wil ik toch weer een keer bij mijn man slapen.
Maakt het bij hem slapen het niet lastiger om dit weer af te bouwen of geeft het de hond juist vertrouwen voor later?
Pup is nu ruim 10 weken.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Rustig aan. 10 weken is nog heel jong, bijna nog een baby. Gewoon rustig uitbouwen zoals je nu doet en niet overhaasten. Zo te lezen gaat dit goed, het vraagt wat meer geduld. Maar 10 weken is gewoon nog heel jong en dan is het niet bijzonder dat puppies vanuit het nest moeten wennen aan alleen slapen.

- Patricia.
- moderator
- Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren - Aantal honden: 4
Gewoon een kussen of doos naast je bed en dan evt later steeds wat verder de slaapkamer uit , gang op naar beneden .Wilma1976 schreef: ↑19 okt 2023 08:49 Ook vannacht weer los in de kamer geslapen en ik op de bank. De hond is zoveel relaxter, ook overdag. Ook volgt hij mij een stuk minder. Overdag bouw ik meerdere periodes in dat ik even naar boven ga. Dat gaat op zicht goed.
Pup is nu ruim 10 weken.
Of gewoon op het kussen naast je bed laten.

-
- geregistreerd lid
Dank jullie wel voor het meedenken.
Hebben jullie ervaring met honden die op de slaapkamer slapen en overdag toch even alleen kunnen zijn op latere leeftijd? Heeft het één invloed op het andere?
Begrijp me niet verkeerd dat is nu nog absoluut niet aan de orde hoor. Wil het voorzichtig aanpakken gezien zijn leeftijd. Maar er is zo veel informatie, dat ik het liever van ervaringen heb.
Hebben jullie ervaring met honden die op de slaapkamer slapen en overdag toch even alleen kunnen zijn op latere leeftijd? Heeft het één invloed op het andere?
Begrijp me niet verkeerd dat is nu nog absoluut niet aan de orde hoor. Wil het voorzichtig aanpakken gezien zijn leeftijd. Maar er is zo veel informatie, dat ik het liever van ervaringen heb.
- Branka
- moderator
Onze honden sliepen de eerste tijd op de slaapkamer en hadden uiteindelijk hun plek beneden in de hal.
De laatste hond ging mee in de caravan toen hij een week of 10 oud was. Bench met pup midden in de caravan, mijn ouders sliepen aan de ene kant van de caravan, ik aan de andere kant en de oudere hond naast de bench. Nogal vol, maar geen enkele andere pup sliep zo snel de hele nacht door als die pup.
De laatste hond ging mee in de caravan toen hij een week of 10 oud was. Bench met pup midden in de caravan, mijn ouders sliepen aan de ene kant van de caravan, ik aan de andere kant en de oudere hond naast de bench. Nogal vol, maar geen enkele andere pup sliep zo snel de hele nacht door als die pup.

- ranetje
- Zeer actief
Je kweekt vertrouwen als je de pup in het begin dichtbij laat komen.
Mijn hond had na de dood van mijn oudere hond even moeite met beneden slapen.
Dus ging ze mee naar de slaapkamer.
Na een week sliep ze alweer beneden. Ze komt alleen mee naar boven voor haar "welterusten koekje"
Ze wist weer dat ik bereikbaar was als er wat was.
En ze kan prima een paar uur alleen thuis blijven.
Mijn hond had na de dood van mijn oudere hond even moeite met beneden slapen.
Dus ging ze mee naar de slaapkamer.
Na een week sliep ze alweer beneden. Ze komt alleen mee naar boven voor haar "welterusten koekje"

Ze wist weer dat ik bereikbaar was als er wat was.
En ze kan prima een paar uur alleen thuis blijven.
-
- geregistreerd lid
ah dat is fijn om te weten!
En ja geduld geduld en nog eens geduld.
Ik heb alleen onze vorige honden als referentiepunt en die waren echt super makkelijk met de bench etc.
Onze nieuwe lieve schat schiet volledig in de paniek wanneer hij een barriere ervaart (ook met een puppyren).
Hij mag straks gewoon los in huis lopen, maar omdat hij nu nog niet zo ver is, is het even zoeken naar oplossingen.
En ja geduld geduld en nog eens geduld.
Ik heb alleen onze vorige honden als referentiepunt en die waren echt super makkelijk met de bench etc.
Onze nieuwe lieve schat schiet volledig in de paniek wanneer hij een barriere ervaart (ook met een puppyren).
Hij mag straks gewoon los in huis lopen, maar omdat hij nu nog niet zo ver is, is het even zoeken naar oplossingen.
- ranetje
- Zeer actief
Als je even rust wilt, even niet kan opletten, kan je zelf ook in de puppyren gaan zitten?
De meest eenvoudige oplossing als je een boek wilt lezen of even op internet wil (behalve als je dan een stroomdraadje nodig hebt
)
Of anders direct er naast aan de buitenkant?
Ook dat kan al helpen.
Het is echt geen eeuwig durend probleem
De meest eenvoudige oplossing als je een boek wilt lezen of even op internet wil (behalve als je dan een stroomdraadje nodig hebt

Of anders direct er naast aan de buitenkant?
Ook dat kan al helpen.
Het is echt geen eeuwig durend probleem

-
- geregistreerd lid
Vandaag is de gedragsdeskundige geweest. Wat een fijn gesprek! Onze hond slaapt nu al ruim 1,5 los in huis met ons op de bank. Dat gaat goed. Ook heeft ze de beelden gezien als we even naar boven zijn overdag. Dat gaat goed. Geen enkel paniekerig gedrag. We gaan op advies van de therapeut proberen naar boven te slapen. Wekker zetten en kijken hoe dat gaat. Kamer natuurlijk puppyproof en camera er op. Bij zachtjes piepen even afwachten. Maar niet laten janken. Mocht dit toch niet goed gaan, gaat ie met ons mee naar de slaapkamer. Ben heel benieuwd!
- ranetje
- Zeer actief
Mooi dat het een fijn gesprek was.
Zo te lezen heb je er wat steun aan
Succes met boven slapen
Zo te lezen heb je er wat steun aan
Succes met boven slapen

-
- geregistreerd lid
Eerste nacht weer lekker in het eigen bedje. In het begin iets piepen en wat zoeken door huis. Toen ging hij nog even met de snoepjesbal door huis
en is daarna gaan slapen op het kleed dat ik op de grond heb gelegd en waar ik zelf die twee weken onder heb gelegen. Ik ben om 4.30 naar beneden gegaan om hem te laten plassen. En niets kapot gemaakt he. Super trots op hem!
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
- Branka
- moderator
Klinkt goed
.
Jullie waren al op de goede weg en hebben het met de trainer wat gefinetuned.
Jullie waren al op de goede weg en hebben het met de trainer wat gefinetuned.

- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
- ranetje
- Zeer actief
Hartstikke goed