Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fietsen met HD hond wel goed??

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Ayra
Actief
Contacteer:

Fietsen met HD hond wel goed??

Ongelezen bericht door Ayra »

Het revalidatie proces van Ayra heb ik zitten overdenken, hoe gaan we dat aanpakken?: Nu zijn we nog bezig om haar netjes aan het wandelen te krijgen, over twee weken gaan we beginnen met Hydrotherapie, maar daarna... Ik hoor en lees overal veel rechtlijnig bewegen, zwemmen Okee logisch maar dat fietsen daar heb ik mijn twijfels over...

Ik heb zelf een hele lichte vorm van HD, maar omdat ik zo'n beetje mijn hele jeugd heb paardgereden heb ik ontzettende bekkenspieren. Ik heb er weinig last van. Maar als ik dus bijvoorbeeld een middag gewinkeld heb of een heel erg lang stuk gewandeld heb neem ik 's avonds wel een pijnstiller, dan heb ik er echt wel last van. Het is mij wel aangeraden om wel te blijven bewegen (zwemmen, wandelen etc) om inderdaad je spieren sterk te laten blijven, maar dus niet VEEL hardlopen want dat belast het heupgewricht enorm. En dat zorgt wel voor meer spieren maar ook voor een veel snellere slijtage van het kraakbeen = meer pijn. Honden hebben natuurlijk nog twee extra beentjes die ik niet heb maar toch, het is vergelijkbaar lijkt me. Ze zeggen met HD honden ook dat VEEL fietsen goed is maar dat lijkt me juist voor de belasting van die heupen helemaal niet goed :? Vooral met zo'n ernstige vorm! Ik ga met Ayra naar Hydrotherapie over een kleine twee weken zodat die spieren ook zonder zware belasting (want dat kan helemaal nog niet) kunnen aansterken, maar daarna wil ik het toch wel op de juiste manier doen. Dus wat is nou wel en niet goed? Ik kan niet eeuwig die Hydrotherapie blijven doen en zwemmen kan ook niet altijd en overal.
Groetjes Jolanda
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

kijk naar je hond, als de spieren alleen maar sterker worden en ie niet kreupel gaat worden doet het alleen maar goed. hou er wel rekening mee dat je het wel met regelmaat moet doen en je mag niet zomaar een periode stoppen want dat is juist funest.

ken een hond die zwaar hd had en zijn hele leven behendigheid (in de top) heeft gedaan, door de spieropbouw bleef alles bijelkaar op 12 jarige leeftijd bleek ie geen kommen en geen koppen meer te hebben, is uiteindelijk op 13 jarige leeftijd ingeslapen vanwege een tumor, heeft nog geen dag kreupel gelopen.
britty
Zeer actief
Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door britty »

ik heb ook eens gelezen dat bij Hd een goede spieropbouw met beleid heel goed is..

let wel, heb ik gelezen..
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Mensen kunnen niet hardlopen. Mensen staan rechtop, hun hele lichaam bonkt op hun heupkoppen. Honden hangen in de heupen maar boven die heupen zit niet veel, een kontje en wat bot. De belasting voor een hond tijdens hardlopen en lopen is heel anders dan van een mens.

Wuilus kan prima draven als ze een goede dag heeft, meerdere kilometers en daar heeft ze de volgende dag geen last van itt stokken halen en zwemmen want ze springt veel te zot het water in :roll:
Ik denk dus dat fietsen prima is voor een jonge hond met hd ;)
Afbeelding
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Ik denk wel dat fietsen goed kan zijn, of het nu echt goed is voor spieren op te bouwen weet ik niet, maar als de spieren al wat opgebouwt zijn... Volgens mij moet je gewoon naar de hond zelf kijken.
Als ik een hond met HD had, zou ik die ten eerste geen beperkingen opleggen, beestje kan er ook niet aan. Beter een kort, fijn leven, dan een lang saai.

Bij ons op de club zat een border collie met zware HD, deze hond liep en loopt nu nog altijd op een andere club, flyball op wedstrijdniveau, op hoog niveau. Dus bij de snelste honden. Deze hond is heel goed bespierd en heeft er absoluut geen last van.
Eén keer is er even schrik geweest dat haar heup uit de kom was, maar even rusten en een weekje later liep ze terug mee. Ze gaf aan dat ze dat wilde.

Ook zou ik als ik jouw was de hond enkele gewrichtsondersteunende middelen in de voeding geven zoals Primeval, Amiqure, ook ter voorkoming van artrose en voor opbouw van kraakbeen, spieren enz.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

MARC_S schreef: Wuilus kan prima draven als ze een goede dag heeft, meerdere kilometers en daar heeft ze de volgende dag geen last van itt stokken halen en zwemmen want ze springt veel te zot het water in :roll:
Ik denk dus dat fietsen prima is voor een jonge hond met hd ;)
Inderdaad is draven de sleutel dit is de minst belastende vorm van lopen voor de heupen en de mooiste voor de spieropbouw. Hiernaast is zwemmen ook erg goed alleen is daar dat achterlijke erin springen achter een bal aan vaak weer funest.op de fiets en een tempo aanhouden van 10 tot 14 km per uur afhankelijk van de hond . er zijn diverse schema's te vinden over hoe te beginnen en hoe op te bouwen.
Afbeelding
Ayra
Actief
Contacteer:

Het meeste gewicht dragen ze op de voorhand, natuurlijk daar had ik ff niet bij stilgestaan :mrgreen: We doen sowieso alleen maar draven als we gaan fietsen, Ayra gaat toch al niet zo hard. Straks ws nog langzamer, we zullen zien... Maar als ik denk aan hoe haar gewricht kraakte door het ruwe kraakbeen krijg ik al de rillingen :?

En ik wil Ayra ook geen beperkingen opleggen, maar dat zal voor nu echt wel noodzakelijk zijn voor een goed herstel. Ik durf haast die behendigheid niet meer te doen hoor straks :?

Ze krijgt glucosamine-chondroitine, Visolie extra met borageolie. en vit.C ik hoop dat het meehelpt ;)
Groetjes Jolanda
Don
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Don »

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... 2&start=15
Hier heb ik een stuk neer gezet over mijn hond die zwaar hd had en hoe ik dat opgelost heb.
Groeten van Don. :-D

Helaas,de link werkt (niet) meer.
Wil je het weten,mail mij dan.
Laatst gewijzigd door Don op 22 jan 2004 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Wij hebben dus een hond met hd en wij zijn wel met hem gaan fietsen. We hebben hem eerst moeten leren om goed naast de fiets te lopen en zijn daarna het schema dat we van de kc hadden gekregen gaan trainen. Ook daarbij werd nadrukkelijk gemeld dat de hond in draf moet lopen.
Deze hond heeft dus een hele goede bespiering en heeft tot nu toe nog geen last gehad van zijn heup (hd was bij hem voornamelijk aan 1 kant). Hij is nu 8 jaar.
Ik denk dat het dus zaak is dat je gelijdelijk de spiermassa opbouwd (fietsen, zwemmen) en de conditie en spiermassa van de hond daarna blijven bijhouden middels training.
Afbeelding
Ayra
Actief
Contacteer:

Don schreef:http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... 2&start=15
Hier heb ik een stuk neer gezet over mijn hond die zwaar hd had en hoe ik dat opgelost heb.
Welke afstanden liep je dan? We lopen eigenlijk altijd best lang. En je hond liep dan de hele tijd naast je?
Groetjes Jolanda
Don
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Don »

Ayra schreef:
Don schreef:http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... 2&start=15
Welke afstanden liep je dan? We lopen eigenlijk altijd best lang. En je hond liep dan de hele tijd naast je?
Ik ben hem gaan leren los naast mij te lopen,als ik zei volg ging hij rechts van mij lopen en de andere links.
Zo liep ik 3x per dag ±¾ tot 1 uur overal heen,langs parken,langs wegen,bossen de stad in enz.
Vanaf maart tot november staan wij met een caravan op een camping op de veluwe (een seizoenplaats) en als we 100mtr van de camping liepen hadden we bossen en heiden waar we soms wel 2 uur gingen lopen.
Voordeel was dat er ook 2 wildvijvers waren waar de honden konden drinken en zwemmen,heeeeeeerlijk.
De dierenarts stond er versteld van van hij zo opgeknapt was en werkelijk alles kon.
Ik merkte ook niets aan Kim,zo heette hij,dat hij zwaar hd had.
Dit kan ik iedereen aanraden bij mijn Kim heeft het geholpen.
Ayra
Actief
Contacteer:

Ayra heeft ook nog nooit ergens last van gehad, dus we deden ook echt alles waardoor ze hopelijk ook zoveel spieren heeft gekregen om genoeg ondersteuning te geven. Maarja, nu ligt ze redelijk veel stil dus zullen we een beetje overnieuw moeten beginnen :? Ik ga het lopen zeker proberen, of heel erg langzaam fietsen.
Groetjes Jolanda
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

Ayra schreef:Ayra heeft ook nog nooit ergens last van gehad, dus we deden ook echt alles waardoor ze hopelijk ook zoveel spieren heeft gekregen om genoeg ondersteuning te geven. Maarja, nu ligt ze redelijk veel stil dus zullen we een beetje overnieuw moeten beginnen :? Ik ga het lopen zeker proberen, of heel erg langzaam fietsen.

Het is echt belangrijk dat de hond in draf kan gaan . al is het de eerste tijd maar 200 meter en dat uitbouwen . normaal lopen is voor honden een veel grotere gewrichts belasting als draf. langzaam fietsen is dus eigenlijk ook niet goed. en na draf ontwikkelen de spieren zich sneller . kijk maar is als de hond normaal loopt dan zal meestal de kont links rechts gaan en omhoog omlaag . als de hond in draf is blijft het de rug erg mooi op een plek.
Afbeelding
Ayra
Actief
Contacteer:

Ragverp schreef:
Ayra schreef:Ayra heeft ook nog nooit ergens last van gehad, dus we deden ook echt alles waardoor ze hopelijk ook zoveel spieren heeft gekregen om genoeg ondersteuning te geven. Maarja, nu ligt ze redelijk veel stil dus zullen we een beetje overnieuw moeten beginnen :? Ik ga het lopen zeker proberen, of heel erg langzaam fietsen.

Het is echt belangrijk dat de hond in draf kan gaan . al is het de eerste tijd maar 200 meter en dat uitbouwen . normaal lopen is voor honden een veel grotere gewrichts belasting als draf. langzaam fietsen is dus eigenlijk ook niet goed. en na draf ontwikkelen de spieren zich sneller . kijk maar is als de hond normaal loopt dan zal meestal de kont links rechts gaan en omhoog omlaag . als de hond in draf is blijft het de rug erg mooi op een plek.
Dat weet ik hoor, Dat ze moet draven ;)
Groetjes Jolanda
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Tsja via pb hebben we het er al over gehad.
Ghaya laat ik zoveel mogelijk gewoon doen, ze gaat bijna elke dag met onze uitlaatservice mee waar ze 1,5 uur rent, door sloten baggert, over sloten springt, stukken zwemt, in het water springt, heuvels op en af rent, achter ballen aanrent, kuilen graaft en ga zo maar door.....

Ik kan alleen maar zeggen dat Ghaya enorme spieren heeft wat haar heupen op de plek houdt. Ik had de hd foto's aan onze DA laten zien (die waren namelijk ergens anders gemaakt) en die kon het nauwelijks geloven dat ze er zo'n beetje geen last van had en dat ze doet wat ik hierboven heb opgesomt....
Ghaya heeft nog nooit gemankt of gepiept van de pijn, het enige wat ik zie zijn soms haar ogen en savonds stijfheid....

Ghaya heeft dus ook bijna geen heupkommen en koppen meer, haar spieren houden alles op hun plek....
Bailey
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Bailey »

Mijn hond heeft ook HD en zelfs al een spierverkortende operatie gehad,hij is nu 9 maand,en ik fiets dus ook kleine stukjes met hem
Als hij normaal loopt slingert de hele achterkant alle kanten uit,en als hij in draf loopt zie je helemaal niks aan hem

Mijn hond heeft in beide heupen geen aansluiting tussen kop en kom gekregen van moeder natuur :cry2:

en wat hier al geschreven is,heb hem 3 maand aan de lijn gehad,ik vind het wel best,beter een actief kort leven dan aan de riem 12 jaar worden.
Dus we laten hem ook lekker los in het bos,en speelt nu ook met andere honden uiteraard niet lang

We gooien alleen geen stokken of ballen meer weg,maar een dummy in het water wel
Afbeelding
bootje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door bootje »

Ik ga ook fietsen met ice (als ik bevallen ben dan). Ik heb het ook wel vaker gehoord, dus ik verwacht er wel wat van.

Mandy
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”