Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zouden eigenlijk alle fokkers..

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

britty
Zeer actief
Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog
Aantal honden: 1

zouden eigenlijk alle fokkers..

Ongelezen bericht door britty »

de pup die ze verkocht hebben terug moeten nemen, als de eigenaars er om de een of andere reden niet meer voor kan/wil zorgen? ik zat een beetje na te denken en eigenlijk lijkt me dat best een goede oplossing, de fokker zou dan kunnen kijken voor een nieuwe eigenaar en de hond zou niet aan een boom worden gebonden, uit de auto gegooid of nog erger..
als de fokker dan geen nieuwe eigenaar kan vinden , de hond naar het asiel..alles beter dan in de plomp te worden gegooid met een steen om de nek..

wat vinden jullie hiervan? zie ik iets over het hoofd of ben ik dom aan het denken? :mrgreen:
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

In de meeste koopcontracten die een fokker met de koper afsluit staat deze bepaling ook! Dat de hond ten allen tijde terugkomt naar de fokker als de koper de hond om wat voor reden dan ook niet meer zelf wil houden.

Ik zou het ook vreselijk vinden trouwens als fokker, dat ik erachter zou komen dat een door mij gefokte hond in een asiel "gedumpt" zou worden. Hopelijk kan ik het contact met mijn kopers zo goed houden dat ik prima op de hoogte ben van eventuele problemen en hen kan adviseren wat te doen bij eventuele gedragsproblemen o.i.d.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

je kan van alles in je koopcontract zetten , maar als ze zich er niet aan houden, heb je juridisch geen poot om op te staan. Het koopcotract van de RvB is ook afgekraakt door een jurist. Ik denk dat het idd het belangrijkste is, om goed contact te houden met de nieuwe eigenaren van de pup. En zelfs dan kan je nog van die eigenwijze baasjes treffen, die niet willen luisteren naar goeie adviezen :roll:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
blinky
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door blinky »

De vriendin van mn dochter dr ouders hadden een retriever aangeschaft een pup inmiddels was ie 8 mnd en het gezin vond um te druk te speels wat wil je als je een oude hond had...
De fokker heeft hem terug genomen en is op zoek naar een ander .
Als het kan is dit denk ik ook wel de beste oplossing.
Leny
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Bij ons staat het ook in het contract.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

staat in de koopcontracten van al mijn honden...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Senna1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Senna1 »

Staat er bij mij ook in, als ik er om wat voor reden niet dan ook afstand van wil doen MAG ik hem terug brengen...verplichten kan volgens mij juridisch gezien niet. Maar hoe dom kan je zijn als je de optie krijgt om hem terug te brengen naar de fokker en het vervolgens niet te doen? ( als daar een reden voor is natuurlijk!)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Senna1 schreef:Staat er bij mij ook in, als ik er om wat voor reden niet dan ook afstand van wil doen MAG ik hem terug brengen...verplichten kan volgens mij juridisch gezien niet. Maar hoe dom kan je zijn als je de optie krijgt om hem terug te brengen naar de fokker en het vervolgens niet te doen? ( als daar een reden voor is natuurlijk!)
bij ons MOET hij terug...
Er staat ook in dat als een DA bijvoorbeeld aangeeft dat de hond ernstig mishandeld is dat ze hem af kunnen nemen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Senna1
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Senna1 schreef:Staat er bij mij ook in, als ik er om wat voor reden niet dan ook afstand van wil doen MAG ik hem terug brengen...verplichten kan volgens mij juridisch gezien niet. Maar hoe dom kan je zijn als je de optie krijgt om hem terug te brengen naar de fokker en het vervolgens niet te doen? ( als daar een reden voor is natuurlijk!)
Er staat ook in dat als een DA bijvoorbeeld aangeeft dat de hond ernstig mishandeld is dat ze hem af kunnen nemen...
Ja hoor, er kan veel instaan...wat Jip al aangeeft, als de koper zich er niet aan houdt heb je geen poot om op te staan! Dus jij moet je koopcontract aan je DA geven eigenlijk? Het is ook een domme regel, je hebt er veel meer aan dat de fokker je de gelegenheid geeft om hem terug te mogen brengen als het niet goed gaat. Moeten, moeten is dwang en als ik iets koop houd ik daar niet zo van! Zoals Jip ook al aangaf: een goed contact met je fokker is veel meer waard dan een dwangbevel in je koopcontract!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Senna1 schreef:
malinois schreef:
Ja hoor, er kan veel instaan...wat Jip al aangeeft, als de koper zich er niet aan houdt heb je geen poot om op te staan! Dus jij moet je koopcontract aan je DA geven eigenlijk? Het is ook een domme regel, je hebt er veel meer aan dat de fokker je de gelegenheid geeft om hem terug te mogen brengen als het niet goed gaat. Moeten, moeten is dwang en als ik iets koop houd ik daar niet zo van! Zoals Jip ook al aangaf: een goed contact met je fokker is veel meer waard dan een dwangbevel in je koopcontract!
nou ja, het maakt me ook niet veel uit.. als er echt wat is gaat hij ook terug naar de fokker als hij nergens anders heen kan... ik kan goed met alle fokkers van m'n honden opschieten...
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Tja er kan heel veel instaan maar zoals al aangegeven wordt daar niet altijd naar gehandeld.
Zie Chira.... ook in het contract van die man die haar en haar zusje had, toen ze voor hem niet goed genoeg bleken of wat er dan ook was heeft hij ze aan willekeurige personen overgedaan, Chira heeft het overleeft maar haar zusje niet.
Toen ik contact met haar opnam om te vertellen dat wij een teefje van haar uit een asiel hadden gehaald brak ze spontaan in tranen uit aan de telefoon, dit waren de enige 2 teven geweest waarvan ze het spoor bijster was geraakt, dus contract of niet ik denk dat het voor het grootste deel aan de "koper" ligt of die daar wel of niet wat mee doet.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
malinois
Zeer actief
Contacteer:

cloris schreef:Tja er kan heel veel instaan maar zoals al aangegeven wordt daar niet altijd naar gehandeld.
Zie Chira.... ook in het contract van die man die haar en haar zusje had, toen ze voor hem niet goed genoeg bleken of wat er dan ook was heeft hij ze aan willekeurige personen overgedaan, Chira heeft het overleeft maar haar zusje niet.
Toen ik contact met haar opnam om te vertellen dat wij een teefje van haar uit een asiel hadden gehaald brak ze spontaan in tranen uit aan de telefoon, dit waren de enige 2 teven geweest waarvan ze het spoor bijster was geraakt, dus contract of niet ik denk dat het voor het grootste deel aan de "koper" ligt of die daar wel of niet wat mee doet.
een fokker krijgt het ook niet te weten als z'n honden doorverkocht worden? Misschien dat dat eens veranderd zou moeten worden, als je een stamboom laat overschrijven voor de nieuwe eigenaar, zou dat meteen doorgegeven moeten worden aan de fokker vind ik... kan hij het nog een beetje volgen.
Wij hebben regelmatig contact met de fokkers, dat zal niet iedereen hebben...
Afbeelding
cloris
Zeer actief

malinois schreef:
cloris schreef:Tja er kan heel veel instaan maar zoals al aangegeven wordt daar niet altijd naar gehandeld.
een fokker krijgt het ook niet te weten als z'n honden doorverkocht worden? Misschien dat dat eens veranderd zou moeten worden, als je een stamboom laat overschrijven voor de nieuwe eigenaar, zou dat meteen doorgegeven moeten worden aan de fokker vind ik... kan hij het nog een beetje volgen.
Wij hebben regelmatig contact met de fokkers, dat zal niet iedereen hebben...
Nee hij had het niet doorgegeven, hij heeft ze gewoon van de hand gedaan en vandaar uit zijn ze aan het "zwerven" geslagen..... de fokker heeft contact gezocht met die man maar dat is niet meer gelukt, ja 2 jaar later kwam het telefoontje van mij en nu weten ze waar ze zit, ik heb wel contact met ze, niet vaak maar op shows enz. Ze weten dat Chira goed zit.
Afbeelding
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
henny
Actief

Ongelezen bericht door henny »

Denk niet dat je een fokker kunt verplichten een pup terug te nemen, wel kun je hem op de hoogte stellen dat je een andere oplossing voor de hond zoekt en dan kan de fokker meezoeken!!!!
Senna1
Zeer actief
Contacteer:

henny schreef:Denk niet dat je een fokker kunt verplichten een pup terug te nemen, wel kun je hem op de hoogte stellen dat je een andere oplossing voor de hond zoekt en dan kan de fokker meezoeken!!!!
Ja zo kan je het ook bekijken :roll: Nee, als goede fokker moet je als voorwaarde stellen dat ALS er iets misgaat en je de hond niet kan houden je hem ten ALLE tijde terug mag brengen. Als je een fokker hebt die daar niks van wil weten, lekker verder zoeken naar een andere fokker!
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Tja, helaas is het denk ik alleen niet haalbaar!! Een fokker mag volgens mij namelijk niet een hond in beslag nemen, dus danmoet de eigenaar echt afstand willen doen.
Heb je de ruimte en is de pup npg best jong, kan de fokker hem terug nemen, maar helaas kunnen niet alle fokkers dat. Dan vind ik wel dat hij een tijdelijk of permanent baasje moet helpen te zoeken
Senna1
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:Tja, helaas is het denk ik alleen niet haalbaar!! Een fokker mag volgens mij namelijk niet een hond in beslag nemen, dus danmoet de eigenaar echt afstand willen doen.
Heb je de ruimte en is de pup npg best jong, kan de fokker hem terug nemen, maar helaas kunnen niet alle fokkers dat. Dan vind ik wel dat hij een tijdelijk of permanent baasje moet helpen te zoeken
Heb je ruimte? er was toch ook ruimte toen de puppen nog bij de fokker waren? Een fokker moet het als z'n verantwoording zien om puppen terug te nemen als het fout gaat. Kan je dat om wat voor reden dan ook niet, gewoon niet fokken!
jidde

Senna1 schreef:
jidde schreef:Tja, helaas is het denk ik alleen niet haalbaar!! Een fokker mag volgens mij namelijk niet een hond in beslag nemen, dus danmoet de eigenaar echt afstand willen doen.
Heb je ruimte? er was toch ook ruimte toen de puppen nog bij de fokker waren? Een fokker moet het als z'n verantwoording zien om puppen terug te nemen als het fout gaat. Kan je dat om wat voor reden dan ook niet, gewoon niet fokken!
Heb je opzich gelijk in hoor, maar het is moeilijk om bv een volwassen teef zomaar in je roedel te stoppen, dat kan ook erg uit de hand lopen... Vooral als je al weet dat je een paar pittige teven in huis hebt lopen!
Senna1
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:
Senna1 schreef:
Heb je opzich gelijk in hoor, maar het is moeilijk om bv een volwassen teef zomaar in je roedel te stoppen, dat kan ook erg uit de hand lopen... Vooral als je al weet dat je een paar pittige teven in huis hebt lopen!
Dus dat is een reden als fokker om de koper van één van je puppen te laten stikken? Hou toch op, dan verzinnen ze maar een andere oplossing... Nogmaals: als je onder welke omstandigheden dan ook als fokker niet kan waarmaken dat je een puppie kan terug nemen moet je gewoon niet fokken!
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Senna1 schreef: Dus dat is een reden als fokker om de koper van één van je puppen te laten stikken? Hou toch op, dan verzinnen ze maar een andere oplossing... Nogmaals: als je onder welke omstandigheden dan ook als fokker niet kan waarmaken dat je een puppie kan terug nemen moet je gewoon niet fokken!
Helemaal mee eens :ok: Een fokker kan dan ook de moeite nemen om op zoek te gaan naar een nieuw huisje voor de hond, evt rechtstreeks als het niet anders kan.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
jidde

chrico schreef:
Senna1 schreef: Dus dat is een reden als fokker om de koper van één van je puppen te laten stikken? Hou toch op, dan verzinnen ze maar een andere oplossing... Nogmaals: als je onder welke omstandigheden dan ook als fokker niet kan waarmaken dat je een puppie kan terug nemen moet je gewoon niet fokken!
Helemaal mee eens :ok: Een fokker kan dan ook de moeite nemen om op zoek te gaan naar een nieuw huisje voor de hond, evt rechtstreeks als het niet anders kan.
Ja daar ben ik het dus ook mee eens :ok: Desnoods bij vrienden kennissen voor tijdelijk, maar ik vind wel dat ze minstens moeten helpen met een nieuwe baas te zoeken!
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ja absoluut een goed idee, maar volgens mij gebeurd dit ook bijna altijd: dat het in het contract staat bedoel ik ;)

Ook bij Kaya staat het in het contract; er staat trouwens ook in dat we verplicht zijn om verschillende cursussen te volgen met de hond!!!

Oké, het zal ongetwijfeld niet waterdicht zijn, maar het is een begin....
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
cloris
Zeer actief

jidde schreef:
Senna1 schreef:
Dan moet je ze scheiden, bij heel veel fokkers lopen de honden toch niet door elkaar heen ;)
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Het is wel haalbaar hoor, zeker als het een redelijk contract is. Alleen denken de meeste mensen dat het niet haalbaar is.
De contracten zijn wel degelijk rechtsgeldig. Alleen het hard maken van het niet nakomen is soms moeilijk. Maar in het geval van mishandeling is dit niet zo moeilijk natuurlijk. Doet de eigenaar moeilijk? Advocaat inschakelen.
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Hutsje schreef:
Het is wel haalbaar hoor, zeker als het een redelijk contract is. Alleen denken de meeste mensen dat het niet haalbaar is.
De contracten zijn wel degelijk rechtsgeldig. Alleen het hard maken van het niet nakomen is soms moeilijk. Maar in het geval van mishandeling is dit niet zo moeilijk natuurlijk. Doet de eigenaar moeilijk? Advocaat inschakelen.
echte mishandeling okee , maar wat als je een pup terug ziet en hij is mager, dof, en slap op zijn pootjes. En hij geeft verkeerd voer en verkeerde beweging, en ook nog een lul van een DA heeft die zegt dat hij het allemaal goed doet.....wat dan.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:
Hutsje schreef:
echte mishandeling okee , maar wat als je een pup terug ziet en hij is mager, dof, en slap op zijn pootjes. En hij geeft verkeerd voer en verkeerde beweging, en ook nog een lul van een DA heeft die zegt dat hij het allemaal goed doet.....wat dan.
tja maar wat is mishandeling en mishandeling.. bij ons in het contract staat ook dat als de DA vindt dat de hond ernstig mishandeld wordt dat de fokker het recht heeft om het terug te nemen zonder vergoeding o.i.d.
Kijk als mijn hond in zijn ogen te mager is vind ik dat geen mishandeling...
etc.
Afbeelding
annicka
Zeer actief

Ongelezen bericht door annicka »

Ja.
De verantwoording voor de pups die je gefokt hebt houdt niet op als ze het nest verlaten. Nazorg hoort er ook bij.
Niettemin zijn er best wel mensen die er geen prijs op stellen contact te houden met de fokker van hun hond. Dan voelen ze zich gecontroleerd en betutteld. Jammer als je dan het overzicht verliest waar je honden zich bevinden. Ik kijk wel regelmatig de asielsites na of er geen cockers zitten die bij mij vandaan zouden kunnen komen.

Groeten, Ellen
Groetjes van Ellen en een Knuf van Noa, Luna en Fitz.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”