Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vechten!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Rob*
Zeer actief

vechten!

Ongelezen bericht door Rob* »

Sinds ik er een pup bij heb knokken de 2 anderen steeds vaker met elkander.Wanneer de pup iets robeert te pikken van mijn reutje en mijn reu gromt of snauwt haar af dan knalt mijn teefje er gelijk in!En ze waren altijd zo gek met elkaar,is dit nu dat ze een rangorde opnieuw aan het formen zijn,want het is zo vreemd.
Mijn reu is te dominant om te wijken voor mijn teefje en de kleine merkt dat ze hulp krijgt van het teefje dus die blijft nu sarren,net nu gingen ze weer in de clinch,en toen nam ik het toch voor mijn reu op.Ik weet nou niet of dit goed is,maar dat hij maar steeds aangevallen word als hij zijn bot beschermt vinb ik gewoon teveel worden.
Het teefje loopt ook continue achter de pup aan en corrigeert haar continue,je zou denken dat zij de pup nu opvoed en boos word als de reu er zich mee bemoeit??Vind het net mensengedrag zo,maar zou dat het zijn?Of is het een soort re-organiseren van rangorde,zover dat mogelijk is? :?
henny
Actief

Ongelezen bericht door henny »

Dat heb je goed gezien... al wij hier een pup erbij hebben is het gedrag van de andere ook even iets anders dan normaal... en moeten ze allemaal weer hun plekkie vinden.... komt allemaal weer goed hoor....
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik raad je aan je niet te bemoeien met het gerommel tussen je honden onderling. Als je je ermee gaat bemoeien maak je de boel voor de honden alleen maar verwarrend en de kans op echte gevechten maak je groter.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

zolang het nog steeds 'normaal' gaat is er niets aan de hand, ze moeten even hun plek weer vinden...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Eline* schreef:Ik raad je aan je niet te bemoeien met het gerommel tussen je honden onderling. Als je je ermee gaat bemoeien maak je de boel voor de honden alleen maar verwarrend en de kans op echte gevechten maak je groter.

dat ben ik niet met je eens,als ik me eigen honden als vorbeeld neemt.
hier word niet gegromt nog gevochten in huis ,want ik bepaal wie wat krijg en wat doet,als ik dat niet doet hou ik geen hond heel hier in huis.
ik vind dat zij de baas in huis is dat zij moet in grijpen,want zij bepaalt of een korectie recht vardig is of niet.
gromt de reu naar de pup en de teef klapt er vol in ,vind ik dat je dan in grijpt want je teef bepaalt toch niet of dat die reu wel of niet mag grommen,dat bepaalt zij zelf wel.
als hier gegromd word is een kleine stem verheffing in de vorm van hey nokke al voldoende.
asls ze hier in elkaar klappen hoef ik alleen maar op te staan en er naar toe telopen en dan is het al weer over,ik ben de baas en niet 1 van me teven of reuen ,nee ik en ik bepaal wie wat en waar en waneer doet.

mol :twisted: 8)
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

v.d Lupinehof schreef:
Eline* schreef:Ik raad je aan je niet te bemoeien met het gerommel tussen je honden onderling. Als je je ermee gaat bemoeien maak je de boel voor de honden alleen maar verwarrend en de kans op echte gevechten maak je groter.

hier word niet gegromt nog gevochten in huis ,want ik bepaal wie wat krijg en wat doet,als ik dat niet doet hou ik geen hond heel hier in huis.
ik vind dat zij de baas in huis is dat zij moet in grijpen,want zij bepaalt of een korectie recht vardig is of niet.
gromt de reu naar de pup en de teef klapt er vol in ,vind ik dat je dan in grijpt want je teef bepaalt toch niet of dat die reu wel of niet mag grommen,dat bepaalt zij zelf wel.
als hier gegromd word is een kleine stem verheffing in de vorm van hey nokke al voldoende.
asls ze hier in elkaar klappen hoef ik alleen maar op te staan en er naar toe telopen en dan is het al weer over,ik ben de baas en niet 1 van me teven of reuen ,nee ik en ik bepaal wie wat en waar en waneer doet.

Maar als je er niet bij bent? Dan is er niemand om ze tegen te houden. Of laat je ze dan niet bij elkaar?
Mol
Zeer actief

Baily schreef:
v.d Lupinehof schreef:

Maar als je er niet bij bent? Dan is er niemand om ze tegen te houden. Of laat je ze dan niet bij elkaar?
al mijn honden zitten geschijden als ik niet thuis ben ,inderdaad.
ik heb er wel die gewoon bij elkaar kunnen blijven zals de zussen en reu teef enz enz,maar ik neem dat rizico niet heb gezien wat ze aan kunnen richten als ze echt door draaien, en ik heb ze ook al een echt uit elkaar moeten trekken ,en hing er 1 vol in me arm ( geen pretje),maar dan ben ik ook zo dat ik de vechtende dames naast elkaar af laat gaan en dat ze daar zolang moeten blijven tot ik zeg dat het genoeg is ,en wie er gromt kan lachen.

lies
Zeer actief

Ongelezen bericht door lies »

ja, misschien is het niet helemaal goed, maar ook ik bepaal wat er gebeurd, zowel buiten als binnenshuis.
hier loopt bv een duitse herder (sorry herderforummers) die al op alle honden hier uit de buurt gezeten heeft, ook ozzy dus. zij staat erbij en lacht ernaar....ja als hij van mij was geweest........dan had hij een oplawaai van me gekregen die hij de rest van zijn leven zou herinneren.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

lies schreef:ja, misschien is het niet helemaal goed, maar ook ik bepaal wat er gebeurd, zowel buiten als binnenshuis.
hier loopt bv een duitse herder (sorry herderforummers) die al op alle honden hier uit de buurt gezeten heeft, ook ozzy dus. zij staat erbij en lacht ernaar....ja als hij van mij was geweest........dan had hij een oplawaai van me gekregen die hij de rest van zijn leven zou herinneren.
Dat lijkt me toch weer een wezenlijk verschil dan honden die met elkaar in een roedel leven hoor. Er wordt weer van alles door elkaar gegooid.
Honden mag je alles verbieden, ook vechten met elkaar, maar dan moet je dus ook niet alleen laten samen..ook niet als je gaat piezen.
Als je gewoon een normale gezellige roedel wil hebben, die je ook samen alleen kan laten bemoei je je er dus gewoon niet mee.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Eline* schreef:
lies schreef:ja, misschien is het niet helemaal goed, maar ook ik bepaal wat er gebeurd, zowel buiten als binnenshuis.
Dat lijkt me toch weer een wezenlijk verschil dan honden die met elkaar in een roedel leven hoor. Er wordt weer van alles door elkaar gegooid.
Honden mag je alles verbieden, ook vechten met elkaar, maar dan moet je dus ook niet alleen laten samen..ook niet als je gaat piezen.
Als je gewoon een normale gezellige roedel wil hebben, die je ook samen alleen kan laten bemoei je je er dus gewoon niet mee.
hoeveel honden heb je nou heel je leven in een keer bij elkaar gehad in 1 huis voor een lange pirodie van zeg maar minimaal 1 jaar?

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

v.d Lupinehof schreef:
Eline* schreef:
hoeveel honden heb je nou heel je leven in een keer bij elkaar gehad in 1 huis voor een lange pirodie van zeg maar minimaal 1 jaar?

Wij hebben vroeger altijd 2 honden gehad Mol. ;) Daarbij hoef je niet alles uit ervaring te weten als je de kennis bezit.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Eline* schreef:
Dat heb ik net ervaren. Ik heb soms een opvanghond in huis. Meestal gaat het wel na kennismaken en elkaar op de plek zetten in het begin. Maar ik heb nu een behoorlijke hond in huis. Niet alleen van afmeting maar vooral van karakter. Ik kan haar zelf wel aan, ze luistert ook al goed en volgt me de hele tijd. Maar ze komt van de straten van Griekenland. Een zelfstandig dominant type naar andere honden toe.

Geeft niks, want ze is heel correct met de hondentaal. Alleen heb ik er hier dus eentje die dat niet is. Ik moet er dus steeds bij blijven. Het lijkt me gewoon bij je eigen roedel niet te doen, voortdurend opletten. Je loopt toch af en toe ook wel eens eventjes weg. Ik ging net even naar toilet, vraag aan mijn zoon van 21 om eventjes op te letten, en ja hoor, klabam dus. Viel gelukkig mee, maar om nou altijd zo te leven lijkt me niks.
Mol
Zeer actief

Eline* schreef:
v.d Lupinehof schreef:
Eline* schreef:

Wij hebben vroeger altijd 2 honden gehad Mol. ;) Daarbij hoef je niet alles uit ervaring te weten als je de kennis bezit.
wat voor kennis bezit je nou helemaal teorie tsssssssss,nou sorry hoor maar dat vind ik dus een lachertje , je blaas hoog van een toren maar praktijk ervaring homaar ,doe dat nou eerst maar eens op en komt dan nog maar eens terug

whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

Eline* schreef:
whooper en orbis zijn ook van die vechtkloten bij elkaar en dan is whooper nog maar 8 maanden en dat klapt er al op. niet menens maar wel hard. in principe bemoei ik me er niet mee maar ik hou het wel verdomt goed in de gaten! als ik zeg kappen is het ook kappen en dat weten ze ook. het is wel makkelijk gezegd dat je je er niet mee moet bemoeien maar dat gaat in de praktijk niet altijd op helaas!!. er kunnen gevechten ontstaan welke, als je niet ingrijpt, bloederig of fataal kunnen aflopen.
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
lies
Zeer actief

een vriendin van mij fokt bull terriers en heeft er momenteel 5 lopen, als zij niet bepaald wat er gebeurt in huis tussen de honden en het gaat mis dan is het leed niet te overzien.....
eline, je hebt wel gelijk hoor over wat betreft het alleen laten van zo´n roedel, dat gebeurt dus ook niet bij haar als ze er niet bij is.
Suzanne19
Actief

Ongelezen bericht door Suzanne19 »

Hier vechten ze ook af en toe en ik laat het gewoon gaan mits het te ver gaan, Maar meestal loopt het met een sisser af, Als ik weg gan zijn ze gewoon bijmekaar ze vechten maar zelden en waneer ik weg ga slapen ze.
Afbeelding

Groetjes Suzanne
lies
Zeer actief

misschien moet ik het anders zeggen....sommige honden(rassen) kan je het nu eenmaal niet "zelf uit laten zoeken"
Mol
Zeer actief

lies schreef:misschien moet ik het anders zeggen....sommige honden(rassen) kan je het nu eenmaal niet "zelf uit laten zoeken"
nou dat heeft niet zo zeer met ras temaken den ik, tis meer dat er geen natuurlijke uitweg is vooe een gecht binnes huis.
een roedel wilde honden zijn oo genadeloos met elkaar de 1 mag de ander weer minder dan weer een ander hond krijg de hond die ze beter liggen het aan de stok met de hond die ze minder moeten gaan ze er mee bemoeien en gaat van kwaad tot erger,maar er is ook een uitweg vluchten iin een huis kan je negens heen je kom elkaar toch weer tegen.

en de schade die ze eklaar toe brengen is echt soms niet meer normaal,een hond heeft geen meedelijden als een hond vecht vecht hij om te winnen.

als ik alles tegelijk los zou laten en ik ben er niet bij is het leed niet e overzien, rose is de oudste heeft de lijding, dochter lief heeft nu het gevoel dat zij dat moet hebben omdat zij nu ook puppen heeft gehad. dus die 2 gaan niet allen samen, zij en haar zus kunnen goed met elkaar over weg zet ik daar ebony bij de dochter van 1 van de zussen word er gemad door de zussen omdat moeder van ebony het niet acsepteerd dat haar zus haar dochter op haar plaats zet.

hotlips de zus van chevy ,de moeder van ebony ,kan wel weer met ebony en gomez en rose ,maar ook weer niet alleen rose (moeder van hotlips en chevy) kan heel goed met haar kleindochter om gaan maar acsepteerd niet dat hotlips haar aandacht op eist.
gomez in dit verhaal kan over al bij , tot er kluiven of eten in het spel komen dan is meneer de eerste en mag geen van allen in de buurt komen ,doen ze dat wel straf hij dat genadeloos af.
maar als heel dat zooite bij eklaar zou lopen en het gaat los gaan er minimaal 2 aan onder door, en wat koop je daar voor?
ik heb hier de touwtjes in handen ik bepaal wat er wel en niet gebeurt klaar geen geouwehoer.

er is namelijk geen natuurlijke selectatie in een " roedel"binnes huis
en dat word wel eens vergeten.

mol 8)
felicia
Zeer actief

Ongelezen bericht door felicia »

wij hebben 3 teven in huis en eigenlijk nooit problemen.
ik bepaal wie waar staat, maar doe dat wel rechtvaardig..
Jewel is de dominantste in huis en ook de baas, zij krijgt als eerst eten enz, maar als ze een andere hond onnodig afstraft grijp ik in..
tjsa het gaat eigenlijk als vanzelf, it's a way of life..
Afbeelding
Mol
Zeer actief

felicia schreef:wij hebben 3 teven in huis en eigenlijk nooit problemen.
ik bepaal wie waar staat, maar doe dat wel rechtvaardig..
Jewel is de dominantste in huis en ook de baas, zij krijgt als eerst eten enz, maar als ze een andere hond onnodig afstraft grijp ik in..
tjsa het gaat eigenlijk als vanzelf, it's a way of life..
juist :ok:

Martin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Martin »

er is namelijk geen natuurlijke selectatie in een " roedel"binnes huis
en dat word wel eens vergeten.

mol 8)[/quote]

:ok: :ok: 8)
lies
Zeer actief

helemaal waar...
webjoosting
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door webjoosting »

v.d Lupinehof schreef:
Eline* schreef:
v.d Lupinehof schreef:
Eline* schreef: Dat lijkt me toch weer een wezenlijk verschil dan honden die met elkaar in een roedel leven hoor. Er wordt weer van alles door elkaar gegooid.

wat voor kennis bezit je nou helemaal teorie tsssssssss,nou sorry hoor maar dat vind ik dus een lachertje , je blaas hoog van een toren maar praktijk ervaring homaar ,doe dat nou eerst maar eens op en komt dan nog maar eens terug

Ik heb niet het idee dat Eline niet weet waar ze het over heeft, dan heeft ze hier op het forum allang bewezen. Je doet net alsof ze net om de hoek komt kijken. Jij kan je honden toch niet alleen laten .... schrijf je zelf ... dan wordt het knokken .... en dat schrijft zij toch ook ? Hoezo dan hoog van de toren blazen ?
Afbeelding
"Eén ding zal de computer nooit kunnen: van de apen afstammen"

<b>Groetjes,
Joost, Bob & Goofy</b>
Mol
Zeer actief

webjoosting schreef:
v.d Lupinehof schreef:
Eline* schreef:
v.d Lupinehof schreef: hoeveel honden heb je nou heel je leven in een keer bij elkaar gehad in 1 huis voor een lange pirodie van zeg maar minimaal 1 jaar?

Ik heb niet het idee dat Eline niet weet waar ze het over heeft, dan heeft ze hier op het forum allang bewezen. Je doet net alsof ze net om de hoek komt kijken. Jij kan je honden toch niet alleen laten .... schrijf je zelf ... dan wordt het knokken .... en dat schrijft zij toch ook ? Hoezo dan hoog van de toren blazen ?
ik ga heel beleeft blijven want ik ken je niet en jij mijn ook niet(duidelijk)
Eline denkt namelijk dat ze overal verstand van heeft en ik ga nu niet zeggen dat het niet zo is maar teori en praktijk in dit geval gaan niet met elkaar op en om praktijke ervaring op te doen moet je meerder honden hebben dan 2 snap je 8) en eline denk dus dat ze daar ff andwoord op kan geven omdat ze een keer een boek heeft gelezen.
en dat is met meer dingen zo en dit soort dingen kan je nu een maal ook niet in hokjes zien.

mol 8)
webjoosting
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door webjoosting »

v.d Lupinehof schreef:
ik ga heel beleeft blijven want ik ken je niet en jij mijn ook niet(duidelijk)
Eline denkt namelijk dat ze overal verstand van heeft en ik ga nu niet zeggen dat het niet zo is maar teori en praktijk in dit geval gaan niet met elkaar op en om praktijke ervaring op te doen moet je meerder honden hebben dan 2 snap je 8) en eline denk dus dat ze daar ff andwoord op kan geven omdat ze een keer een boek heeft gelezen.
en dat is met meer dingen zo en dit soort dingen kan je nu een maal ook niet in hokjes zien.

mol 8)
ik heb geen aandelen Eline ofzo, maar nogmaals ze komt niet net uit het ei gekropen. Maar ik hou er over op. :zwaai:
Afbeelding
"Eén ding zal de computer nooit kunnen: van de apen afstammen"

<b>Groetjes,
Joost, Bob & Goofy</b>
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Even een vraagje mol :mrgreen:

Het is natuurlijk wel leuk en aardig als jij gaat bepalen wie wat waar hoe en weet ik wat doet. Maar waarom kun jij je honden dan niet alleen bij elkaar laten?
Als je een rustige, stabiele roedel hebt kun je ze wel alleen bij elkaar laten.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

v.d Lupinehof schreef: ik ga heel beleeft blijven want ik ken je niet en jij mijn ook niet(duidelijk)

mol 8)
Mol, even hoor..Ik weet niet in hoeverre je serieus bent of dat dit weer eén van de vele geintjes is om me op de kast te krijgen, maar wat je zegt is onzin.
Ik heb niet overal verstand van en waar ik geen verstand van heb, daar doe ik in de regel geen uitspraken over..ieder geval geen uitspraken zoals ik die hier in dit topic doe. Ik heb niet eén keer een boek gelezen, ik heb een opleiding gevolgd.
Ik snap je hele ophef trouwens niet, want we zeggen exact hetzelfde.
Als je ingrijpt bij vechten, betekent dat dat je je honden niet zonder toezicht samen alleen moet laten.
En de keuze om wel of niet in te grijpen is van een aantal dingen afhankelijk..
Als je gewoon gezellig thuis twee of drie honden hebt rondlopen en geen gespannen toestanden wil, is het gewoon slimmer om je buiten onnozele strubbelingen te houden omdat je veelal de situatie daarmee voor de honden onduidelijk maakt.
Jij hebt ongetwijfeld een behoorlijk overwicht op jouw honden en dat is ook iets wat voorwaarde is om een gevecht te kunnen stoppen.
Niet iedereen heeft dat en veel mensen grijpen in bij een grauw en knauwpartijtje met een enorme dosis herrie en gedoe. Dat maakt echt de boel er niet altijd beter op.
Voldoende dominantie van de eigenaar is voorwaarde als je besluit tot ingrijpen en daarbij dus het scheiden van de honden als je weg bent.
Ingrijpen kan dus best, maar heeft ieder geval bij een normale huisroedel niet de voorkeur. Niet iedereen heeft kennels.
En wat je zegt over het feit dat een hond geen vluchtmogelijkheden heeft in een huis dat klopt. Als honden dus echt tot bloedens toe het gevecht aanknopen zal je ze moeten scheiden en het vechten verbieden of herplaatsen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja en er zijn variabelen waar je rekening mee moet houden: ras of rassen die je houdt, karaktervorming van hond zowel baas. De ene roedel is niet de ander, het ene gevecht is niet identiek aan een andere. Ik heb zelf geen bakken aan ervaringen en ook geen bakken aan informatie, maar de ervaring die ik heb probeer ik wel logisch te analyseren. Zelf thuis 2 honden, waarvan ik altijd aan het moment bepaal of het veilig is. Bas heeft een erg wisselende stemming (slecht gesocialiseerd asieldiertje waarvan elk spoor naar verleden nog steeds onbreekt) en daarbij eigenlijk heel slecht in de communicatie is. Winnie is de rust zelfe en neemt Bas vaak in bescherming, maar wordt heel af en toe (onder ons toezicht overigen altijd) slachttoffer van Bas. Tot voor kort was ik de enige thuis die ingreep, maar alleen als het voor mij echt te ver ging. En nee niet met gevloek of getier, nee trek Winnie van Bas af en keer hoofden allebij een andere kant op en klaar was kees. Laatst heeft mijn zus ook na enig twijfel ook durven in te grijpen, maar eigenlijk is het na enig gegrom en gegrauw vaak wel over. Bij het alleen zijn, zit Bas zowiezo eigenlijk altijd in de gang, maar meestal met deur open, maar heeft hij een slechte stemming gaat die deur dicht. Gelukkig zijn ze allebij al 10 en slapen ze veel, zeker als wij weg zijn. Maar als de opashond erbij is, wordt het toch wat moeilijker. Alle drie worden het liefst apart gezet, alhoewel het waarschijnlijk best goed gaat, maar aangezien mano (dh) aanzienlijk meer kracht heeft dan kleine Bas en ook waarschijnlijk meer dan schotse herder Winnie heb ik ze het liefst apart. Of 1 tweetal, want met zijn drieen is gewoon te onrustig. In het asiel waar ik werk, proberen we ook zoveel mogelijk honden op de speelplaatsen is groepen te houden. Maar daar moet ook zonder toezicht alles veilig zijn. Dus dat wordt uiterst zorgvuldig gedaan en het moet eigenlijk zonder ingrijpen goed gaan, anders gewoon niet met een groep en dus alleen op de speelplaats.

En ervaring hoeven niet altijd persoonlijk te zijn, waarom gebruik je niet ervaringen van andere... bij jou gaat het niet, maar er zijn wel mensen waar het wel weer bij gaat, probeer te combineren en vind uit wat het beste voor je is, waar je zelf het lekkerst bij voelt en wat naar eigen inzicht veilig is en ook toepasbaar.
Afbeelding
Emiel77
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Emiel77 »

Mooi geschreven Eline!!
Mol
Zeer actief

Eline* schreef:
v.d Lupinehof schreef: ik ga heel beleeft blijven want ik ken je niet en jij mijn ook niet(duidelijk)

mol 8)
Mol, even hoor..Ik weet niet in hoeverre je serieus bent of dat dit weer eén van de vele geintjes is om me op de kast te krijgen, maar wat je zegt is onzin.
Ik heb niet overal verstand van en waar ik geen verstand van heb, daar doe ik in de regel geen uitspraken over..ieder geval geen uitspraken zoals ik die hier in dit topic doe. Ik heb niet eén keer een boek gelezen, ik heb een opleiding gevolgd.
Ik snap je hele ophef trouwens niet, want we zeggen exact hetzelfde.
Als je ingrijpt bij vechten, betekent dat dat je je honden niet zonder toezicht samen alleen moet laten.
En de keuze om wel of niet in te grijpen is van een aantal dingen afhankelijk..
Als je gewoon gezellig thuis twee of drie honden hebt rondlopen en geen gespannen toestanden wil, is het gewoon slimmer om je buiten onnozele strubbelingen te houden omdat je veelal de situatie daarmee voor de honden onduidelijk maakt.
Jij hebt ongetwijfeld een behoorlijk overwicht op jouw honden en dat is ook iets wat voorwaarde is om een gevecht te kunnen stoppen.
Niet iedereen heeft dat en veel mensen grijpen in bij een grauw en knauwpartijtje met een enorme dosis herrie en gedoe. Dat maakt echt de boel er niet altijd beter op.
Voldoende dominantie van de eigenaar is voorwaarde als je besluit tot ingrijpen en daarbij dus het scheiden van de honden als je weg bent.
Ingrijpen kan dus best, maar heeft ieder geval bij een normale huisroedel niet de voorkeur. Niet iedereen heeft kennels.
En wat je zegt over het feit dat een hond geen vluchtmogelijkheden heeft in een huis dat klopt. Als honden dus echt tot bloedens toe het gevecht aanknopen zal je ze moeten scheiden en het vechten verbieden of herplaatsen.
kijk en nu zeg je het goed,en dan og zeg ik vorkomen is beter dan genezen,en er is geen natuurlijk proses aan wezig bij een zogenaamde roedel in huis.
dus hoe je het draait of keert je moet gaan ingrijpen want ander maken ze elkaar af.
en als je als eigenaar lichamelijk je honden niet de baas kan om ze uitekaar te trekken moeit je er niet eens aan beginnen.

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”