Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitwerpselen eten.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

bakker
geregistreerd lid

Uitwerpselen eten.

Ongelezen bericht door bakker »

Hallo,

mijn kleine Westie van bijna 9 maanden eet hondenpoep!! :tong:
Hij heeft bij de fokker altijd een schone puppyruimte gehad, krijgt volledig hondenvoer, eerst Royal Canin, toen Pedigree Pal en nu Quality Perfect, Royal Dog Food, een voeder zonder kunstmatige geur-kleur en smaakstoffen, zonder houdbaarheidsmiddelen en slachtafval. Door zijn droge brokken meng ik wat vlees zodat het wat smaakvoller wordt(dus meer stinkt! :kotz: ) Hij doet het niet af en toe, gewoon konstant, als ik 2 seconden niet oplet staat meneer weer heerlijk te snacken. Nu hou ik hem vaak aan de riem, zodat ik meer conrole heb en de enigste mogelijkheid die ik anders zie is een muilkorfje, maar als er dan gevochten zou worden, kan hij zichzelf niet verdedigen.

Persoonlijk denk ik dat het ermee te maken heeft dat er heel veel honden op een klein stukje lopen, dus heel veel poep, heel veel geurtjes; mijn hondje is niet overheersend, naar andere honden toe is hij heel onderdanig. Ik denk dat hij poep eet uit onderdanigheid, net zoals veel honden erin gaan liggen rollen. Hoe leer ik hem dit af?

Hij is afgelopen week heel erg ziek geweest, het water kwam eruit aan alle kanten en hij heeft 3 dagen niet gegeten, hij is 1,5 kilo afgevallen, terwijl het nog een pup is.

Wie heeft voor mij de gouden tip, zodat hij weer lekker los kan rennen zonder zich weerloos te voelen(met een muilkorfje).

Groeten Carla. :zwaai:
met een poot van mijn 2 mannen: Bandit en Uzzi!
lies
Zeer actief

Ongelezen bericht door lies »

hoi carla

nou, ik heb er dus ook 2 die dat doen.
eierkoeken is mij toen verteld, maar helaas, die vinden ze ook erg lekker, maar de hondenpoep ook. (niet alle trouwens, ze zijn kieskeurig)
dat ze er goed ziek van kunnen worden...zeker weten.
wat ik doe is zodra ik zie dat er een een poging gaat wagen om van een drol te snoepen ( :kotz: ) ik ze verbaal op hun sodemieter geef.
na een keertje of heel veel, begrijpen ze het heel goed.
ze blijven het wel proberen, iets minder misschien, maar ik ben bang dat ik, en jij misschien ook, ze wat dat betreft de rest van hun leven in de gaten moet houden....
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

ananas schijnt ook te helpen... ;)
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
bakker
geregistreerd lid

uitwerpselen eten

Ja, hij weet heel goed dat het niet mag :pffff: maar meneer heeft er een beetje maling aan. Voordat ik er wat aan kan doen heeft hij het al doorgeslikt :stoom !! Heel veel honden hier op de hei doen het, de meeste mensen hebben al van alles geprobeerd :confused: , inderdaad van eierkoeken tot slagroom en whatever.

Ik ben opgegroeid met honden, al 32 jaar lang heb ik ze(natuurlijk niet dezelfde ;) ), ik heb er echter nog nooit 1 gehad die dit deed en het lijkt wel of je het steeds meer hoort. Daarom denk ik dat het te maken heeft met dat je voor de honden steeds minder ruimte hebt, een soort onderdanigheid.

De pest is alleen dat ik hem alles kan leren en afleren, hij vindt het leuk om mij een plezier te doen, alleen DAT nou juist niet :GR .

Hij is erg ziek geweest, maar wat ik ook smerig vind, is dat hij ook weer vrolijk met mijn dochter speelt en haar likt : :T .

Hij doet het trouwens op de hei om de hoek veel erger dan in het bos, waar veel meer ruimte is en minder honden lopen, dus veel minder poep.

Wacht nog af, misschien lezen er nog meer mensen dit, die ook ervaring hebben, voorlopig moet ik inderdaad iedere stap die we zetten hem in de gaten houden :( .

Bedankt voor de reacties, groeten Carla. :ok:
snuffel11
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door snuffel11 »

Ik heb er hier ook 1 die het doet...Word wel minder, maar zodra hij de kans krijgt om een vers gedraaide drol te pakken dan gaat hij ervoor :tong:

Heb van alles al geprobeerd, maar tervergeefs :? Ik let gewoon goed op en als hij toch de kans ziet..tja..dan heb ik gewoon pech...Gewoon goed opletten dat ik dan geen lebber krijg van em...Gelukkig is hij geen fan van kusjes geven 8)
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

tot nu toe hebben alle honden die ik heb gehad het als pup wel geprobeerd maar ik lette altijd op en zodra ik het zach gaf ik een rukje aan de lijn en zei bah foei en zo hebben ze het allemaal weer afgeleerd
groetsels twink
Afbeelding
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

Rossi is alleen dol op de kattenvariant. Als we het zien gebeuren roepen we ook telkens 'foei' en lopen door. Gelukkig houden we het redelijk onder controle, maar het blijft opletten!
Ben helaas niet in het bezit van de gouden tip.
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

ik bliff erbij: een rauwe complete diepvriesvleesvoeding.
veel beweren dat het niets te maken heeft met tekorten in de voeding, maar bij qyan kan ik niet anders concluderen dan dat dat wel het geval was.
straffen en corrigeren hielp ook voor geen meter!!!
qyan at alle stront, katten, honden, paarden, konijnenkeutels alles.
sinds vlees taalt hij er niet meer naar, zelfs de verste paardendrol niet.

toen qyan als pup nog brokken at, kon hij geen drol met rust laten.
door maag/ darmproblemen hebben we hem op vers gezet en warempel: het drollen vreten werd steeds minder.
hij staat nu al langer dan een jaar op vers (is nu 17 maanden), maar drollen worden niet meer gegeten sinds de overschakeling naar vers.
heeft wel ene maand of 2 geduurd, maar in die 2 manaden werd het geleidelijk minder tot op een gegeven moment niet meer.

gr wendy
Helen G
Actief

Ongelezen bericht door Helen G »

Balou eet ook poep. En dat is met vers en barf eerst zelfs een heel stuk erger geworden en het nam daarna weer behoorlijk af. Maar ze doet het nog steeds. Maar ze snackt niet meer de hele drol weg, maar neemt nu een hapje. Voor honden is dit heel normaal gedrag. Het heet krengen. Honden brengen op deze manier de zuur-base verhouding in hun lichaam in evenwicht. Er is ergens een heel goed artikel over. Ik corrigeer haar als ik het zie. En ik houd haar met haviksogen in de gaten. In mijn zicht doet ze het bijna nooit meer. Heel soms als ze denkt dat ik niet kijk of als ze ver van me af is, neemt ze nog een hapje.

groetjes Helen
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Helen G schreef:Balou eet ook poep. En dat is met vers en barf eerst zelfs een heel stuk erger geworden en het nam daarna weer behoorlijk af. Maar ze doet het nog steeds. Maar ze snackt niet meer de hele drol weg, maar neemt nu een hapje. Voor honden is dit heel normaal gedrag. Het heet krengen. Honden brengen op deze manier de zuur-base verhouding in hun lichaam in evenwicht. Er is ergens een heel goed artikel over. Ik corrigeer haar als ik het zie. En ik houd haar met haviksogen in de gaten. In mijn zicht doet ze het bijna nooit meer. Heel soms als ze denkt dat ik niet kijk of als ze ver van me af is, neemt ze nog een hapje.

groetjes Helen
bij qyan is het wel helemaal verdwenen, maar denk dat het er ook mee t maken kan hebben bij hem dat hij op brokken constant diaree had en niets verteerde.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Helen G schreef:Balou eet ook poep. En dat is met vers en barf eerst zelfs een heel stuk erger geworden en het nam daarna weer behoorlijk af. Maar ze doet het nog steeds. Maar ze snackt niet meer de hele drol weg, maar neemt nu een hapje. Voor honden is dit heel normaal gedrag. Het heet krengen. Honden brengen op deze manier de zuur-base verhouding in hun lichaam in evenwicht. Er is ergens een heel goed artikel over. Ik corrigeer haar als ik het zie. En ik houd haar met haviksogen in de gaten. In mijn zicht doet ze het bijna nooit meer. Heel soms als ze denkt dat ik niet kijk of als ze ver van me af is, neemt ze nog een hapje.

groetjes Helen
Beste Helen,

Ik zou het bijzonder waarderen als je de moeite wilt nemen om dat door jouw genoemde artikel op te sporen. Deze materie interesseert mij nl. hevig.

En nog een vraagje, ook uit interesse. Hoe corrigeer jij haar als ze hét doet?
Helen G
Actief

Wil de hond schreef:

groetjes Helen
Beste Helen,

Ik zou het bijzonder waarderen als je de moeite wilt nemen om dat door jouw genoemde artikel op te sporen. Deze materie interesseert mij nl. hevig.

En nog een vraagje, ook uit interesse. Hoe corrigeer jij haar als ze hét doet?
Ik zal eens zoeken naar het artikel. Hoe ik haar corrigeer. Dat varieert. Balou is nl een grote actrice. Wat ze regelmatig deed was als ze gecorrigeert wordt door foei te brullen ( dan sta ik dus ver weg) is een zeer gedrukte lichaamshouding aan te nemen en door te gaan met het betreffende gedrag, vervolgens naar me toe te sprinten en voor mijn voeten op haar rug te gaan liggen. Terwijl ze uitstekend op foei reageert als ik wel in de buurt sta. Dat heb ik opgelost door met mijn sleutelbos te gooien. Ik weet dat niet iedereen daar fan van is. Ikzelf in de eerste instantie ook niet, maar je moet wat en ik heb nou eenmaal niet altijd een blikje met steentjes bij me. Maar Balou weet prima het onderscheid tussen zacht sleutelgerammel als ik op zoek ben naar de juiste sleutel en "boos"sleutelgerammel. Ik heb hem maar enkele keren in haar richting moeten gooien en heb haar ook een paar keer geraakt. Niet hard, maar voor het schrik effect voldoende. Zo heeft ze geleerd dat zelfs als de baas ver weg staat ze nog "bij haar kan komen". Ik heb een paar keer de foei versterkt door met de sleutels te rammelen en direct naar haar te gooien van grote afstand ( waar ze eerst niet op reageerde dus) en sindsdien is foei ook op grote afstand voldoende. De sleutelbos heb ik al in maanden niet meer gebruikt. Dit is als ze losloopt in het bos. Aangelijnd doet ze het zolang ik in haar richting kijk nooit. Maar ik moet ook echt niet wegkijken. Dit is vanzelf zo gegroeid omdat ze onderhand dondersgoed weet dat het niet mag.

groetjes Helen
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ik hoop dat je dat artikel kunt vinden. Zet je het dan hier neer? Ik heb al heel veel gehoord over poepeten, maar wat jij aangeeft over een verstoorde zuurbalans hoor ik voor het eerst. Vandaar mijn interesse.

Ik ga niet moeilijk doen over het gebruik van je sleutelbos. Want zoals je zegt heeft je hond er niet echt moeite mee. Ben zelf geen voorstander van het gebruik van de sleutelbos als korrektiemiddel, omdat als je pech hebt je hond erg schichtig wordt elke keer als je die bos in je handen hebt terwijl hij niks fout doet. Ik gebruik het liefst een werpkettinkje, een blikje met steentjes is erg onhandig, het is groot, en rammelt veel te makkelijk. Een werpkettinkje is een schakelkettinkje.

Uit jouw verhaal maak ik op dat je je hond geleerd hebt dat hij op moet letten of jij hem ziet. Omdat wanneer jij hem ziet de kans groot is dat je boos rageert. En tegelijk heeft hij geleerd dat als jij niet kijkt hij gewoon zijn gang kan gaan. Dit is zo gekomen doordat je iets over het hoofd hebt gezien.

En wel het gegeven dat wanneer je een hond iets voorgoed af wilt leren, het beter is dat je hem korrigeert zonder dat hij de korrektie met jouw in verband brengt.

Dus, zonder iets te zeggen, zonder ermee te rammelen, en juist op het moment dat hij NIET naar je kijkt, gooi je je werpkettinkje tegen hem aan. Het liefst een beetje hard, zodat hij goed schrikt. Zodra je gegooid hebt kijk je de andere kant op, je doet net of je helemaal niks gemerkt hebt. De hond denkt dan dat deze plotse schrik te maken heeft met datgene waar hij aanzat, de poep. Hoogstwaarschijnlijk komt hij dan zelfs geschrokken naar je toe gelopen, wat je beloont, zijn schrik nog versterkend door zijn beloning. Als je hem een aantal pogingen tot poepeten achter elkaar weet te korrigeren op deze manier, dus zonder dat hij tussen twee korrekties door ongestraft poep kan eten, wordt het waarschijnlijk snel een stuk minder.

Maar ik betwijfel of het mogelijk is dit gedrag volledig uit te bannen. De meeste honden vinden poep gewoon verschrikkelijk lekker. Net zoals de drooglegging in Amerika mislukte, men vond het ook gewoon veel te lekker.

Het beste werkt wat ik hier beschrijf als je het de eerste keren gelijk goed doet, en bij voorkeur als het ongewenste gedrag nog niet vaak herhaald is. Het klinkt allemaal een beetje zielig, maar levenslang schelden en boos worden is ook vervelend, en veel zieliger.

Als je hem eerst waarschuwt brengt hij alles met jouw in verband. Hierdoor kom je dus niet echt waar je wezen wil. Je krijgt wel iets meer kontrole, maar je moet kontinu opletten, en af en toe wordt er gewoon toch van de verboden appel gesnoept.
Helen G
Actief

Wil de hond schreef:Ik hoop dat je dat artikel kunt vinden. Zet je het dan hier neer? Ik heb al heel veel gehoord over poepeten, maar wat jij aangeeft over een verstoorde zuurbalans hoor ik voor het eerst. Vandaar mijn interesse.

Ik ga niet moeilijk doen over het gebruik van je sleutelbos. Want zoals je zegt heeft je hond er niet echt moeite mee. Ben zelf geen voorstander van het gebruik van de sleutelbos als korrektiemiddel, omdat als je pech hebt je hond erg schichtig wordt elke keer als je die bos in je handen hebt terwijl hij niks fout doet. Ik gebruik het liefst een werpkettinkje, een blikje met steentjes is erg onhandig, het is groot, en rammelt veel te makkelijk. Een werpkettinkje is een schakelkettinkje.

Uit jouw verhaal maak ik op dat je je hond geleerd hebt dat hij op moet letten of jij hem ziet. Omdat wanneer jij hem ziet de kans groot is dat je boos rageert. En tegelijk heeft hij geleerd dat als jij niet kijkt hij gewoon zijn gang kan gaan. Dit is zo gekomen doordat je iets over het hoofd hebt gezien.

En wel het gegeven dat wanneer je een hond iets voorgoed af wilt leren, het beter is dat je hem korrigeert zonder dat hij de korrektie met jouw in verband brengt.

Dus, zonder iets te zeggen, zonder ermee te rammelen, en juist op het moment dat hij NIET naar je kijkt, gooi je je werpkettinkje tegen hem aan. Het liefst een beetje hard, zodat hij goed schrikt. Zodra je gegooid hebt kijk je de andere kant op, je doet net of je helemaal niks gemerkt hebt. De hond denkt dan dat deze plotse schrik te maken heeft met datgene waar hij aanzat, de poep. Hoogstwaarschijnlijk komt hij dan zelfs geschrokken naar je toe gelopen, wat je beloont, zijn schrik nog versterkend door zijn beloning. Als je hem een aantal pogingen tot poepeten achter elkaar weet te korrigeren op deze manier, dus zonder dat hij tussen twee korrekties door ongestraft poep kan eten, wordt het waarschijnlijk snel een stuk minder.

Maar ik betwijfel of het mogelijk is dit gedrag volledig uit te bannen. De meeste honden vinden poep gewoon verschrikkelijk lekker. Net zoals de drooglegging in Amerika mislukte, men vond het ook gewoon veel te lekker.

Het beste werkt wat ik hier beschrijf als je het de eerste keren gelijk goed doet, en bij voorkeur als het ongewenste gedrag nog niet vaak herhaald is. Het klinkt allemaal een beetje zielig, maar levenslang schelden en boos worden is ook vervelend, en veel zieliger.

Als je hem eerst waarschuwt brengt hij alles met jouw in verband. Hierdoor kom je dus niet echt waar je wezen wil. Je krijgt wel iets meer kontrole, maar je moet kontinu opletten, en af en toe wordt er gewoon toch van de verboden appel gesnoept.
Hoi Wil,

Nee ik ben niet vergeten om te proberen de correctie niet met mij in verband te brengen. Het verhaal is eigenlijk langer. Het probleem was dat ik niet Balou's eerste eigenaar ben ( vierde) en dat ze dit gedrag al vertoonde. Zo heeft Balou een scala aan dit soort gedragingen ( net als dat zich voor mijn voeten werpen). Als je haar negeert ging ze vroeger stereotype gedrag vertonen. Ze ging op haar rug liggen en aan haar voeten kluiven. Als ze geen zin heeft om uit te gaan gaat ze op drie poten lopen en laat zich vallen en meeslepen onder groots gekreun etc..Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Geloof me, bij Balou was het poep eten een van de kleinste problemen. Maar het lukte niet om het zonder een correctie die met mij in verband stond af te leren, want ze hield me al in de gaten als ze op een drol "afging" en zag dus dat ik rammelde/gooide. Ook als ik wegkeek trapte ze er niet in. Ze bleef me haarscherp in de gaten houden. De associatie baas-straf was al flink verankert. Misschien is dit iets wat bij een van haar vorige eigenaren mis is gelopen. Ik heb het niet weten te fixen. Dus heb ik er maar voor gekozen om ervoor te zorgen dat ze goed reageert op foei. Ik wil nl echt dat ze zo min mogelijk poep eet. Verder hoef ik niet heel boos te worden of te schelden. Een keer foei roepen is voldoende. Dit gebeurd een keer of twee drie per boswandeling en ze wordt niet bang of zo, dus vind ik het ook niet heel vervelend. Het is alleen goed opletten geblazen. Verder heb ik het idee dat het wel steeds minder wordt. De gewoonte van drol-hap is doorbroken en als ze snackt neemt ze nu maar een likje of klein hapje.

groetjes Helen
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Hallo Helen,

Ja, als je het zo vertelt is wel duidelijk dat jij er ook niks aan had kunnen veranderen. Balou kwam bij je met al een hele serie opvoedkundige foutjes achter haar kiezen. En je hebt haar toch nog behoorlijk recht weten te breien, waar het haar culinaire gewoontes betreft.

Ik schreef mijn bijdrage niet om jou op je fouten te wijzen. Het was meer mijn bedoeling om jouw ervaringen te benutten om voor anderen die dit lezen, en voor Carla die dit topic begon, uit te leggen hoe dit gedrag mogelijkerwijs bijgestuurd kan worden.

Groetjes, Willy.
bakker
geregistreerd lid

uitwerpselen eten

Hallo allemaal :mrgreen: , ben ik weer.

Ik dacht van de week ineens, als hij dan toch poep wil eten, zal hij het krijgen ook. Dus heb even wat vuile pens in voorraad gehaald :ok: .

Koeienpoep vind ik nog altijd een wat minder vies idee dan hondenpoep.
Ja en wat corrigeren betreft, ik ben heel streng ;) , maar wel rechtvaardig. Nee is nee en uiteindelijk ben ik degeen met de meeste hersens(als 't goed is... :roll: ). Honden vinden het prettig als ze duidelijke grenzen krijgen(net als kinderen) en inderdaad, iets gooien werkt prima. Toen Uz nog klein was, kwam hij niet als hij aan het spelen was, na een aantal keer de riem achter hem aan gegooid te hebben (bij gebrek aan iets anders) snapte hij heel goed wat de bedoeling was ;) .
De eerste keer draaide hij zich om en keek me echt aan, van hoe kun jij mij nou corrigeren terwijl ik zo ver weg ben! Als hij echter naar me toe komt is hij een brave hond en prijs ik hem de hemel in!!

Het moet ook wel met 2 terrier reuen in huis, anders bepalen de heren de regels binnen de kortste keren en dat is niet de bedoeling.

Misschien komen er nog meer tips, we wachten het even af... :klaar:

Groeten Carla.
Helen G
Actief

Wil de hond schreef:Hallo Helen,

Ja, als je het zo vertelt is wel duidelijk dat jij er ook niks aan had kunnen veranderen. Balou kwam bij je met al een hele serie opvoedkundige foutjes achter haar kiezen. En je hebt haar toch nog behoorlijk recht weten te breien, waar het haar culinaire gewoontes betreft.

Ik schreef mijn bijdrage niet om jou op je fouten te wijzen. Het was meer mijn bedoeling om jouw ervaringen te benutten om voor anderen die dit lezen, en voor Carla die dit topic begon, uit te leggen hoe dit gedrag mogelijkerwijs bijgestuurd kan worden.

Groetjes, Willy.
O joh, zo vatte ik het ook niet op. Mijn verhaal was gewoon te kort ;)

groetjes!!
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

lies schreef:hoi carla

nou, ik heb er dus ook 2 die dat doen.
eierkoeken is mij toen verteld, maar helaas, die vinden ze ook erg lekker, maar de hondenpoep ook.
Hoi Lies,

Die eierkoeken moet je dan ook geven vóórdat je de honden gaat uitlaten! De bedoeling van eierkoeken geven tegen het (honden)poep eten, is namelijk de volgende:
Eierkoeken zorgen er voor dat de hond hele lichte oprispingen krijgt van de maag. Hij heeft dus een 'vol gevoel' na het eten van een paar eierkoeken en zal dan tijdens het wandelen minder 'zin' hebben om poep te eten! Dàt is de werking waarom je eierkoeken kunt geven tegen het poep eten!
Als je de hond op de dag dus een paar eierkoeken te eten geeft, zal het verder niet werken tegen het poep eten.
lies
Zeer actief

Ongelezen bericht door lies »

ha karen,

nou, ik gaf eierkoeken voor, tijdens en na het wandelen, maar helaas, tussendoor wilde hij toch nog eens "wat anders"
enne, ze eten hier ook pens....die van het abattoir komt..ja.
ozzy heeft zonet overgegeven - had even niet opgelet -...ja kan wel raden wat er over mijn bank - vloer en kleed ging.....
lekkkkkerrr :kotz:
ik heb wel eens gedacht dat hij wat mist in zijn voeding, of dat hij op die manier aandacht probeert te trekken, maarre, misschien vindt hij het gewoon "lekker" :p: verder doet ie niets... (roken en drinken) :p:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”