Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Consequent zijn

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Consequent zijn

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Toch nog maar even jullie advies vragen. :roll:

Jack heeft een periode gehad waarin hij alles deed wat God en Sinterklaas verboden hadden, vervolgens hebben we allerlei regeltjes weer consequent toegepast, en de laatste maanden hadden we het gehoorzaamste hondje van de hele wereld. Gevolg is dat we de boel weer lekker hebben laten versloffen, want hondjes die heel goed luisteren en nooit foute dingen doen, die mogen een boel dingen die minder gehoorzame hondjes niet mogen :roll: en een tijd lang was iedereen blij.

Maar (wat jullie waarschijnlijk al aan zagen komen), de laatste week begint Jack weer flink uit te proberen waar ook weer de grenzen lagen. 'HIER' verstaat hij niet meer als hij met een leuk hondje aan het spelen is, hij heeft een keer gegromd naar Tijger (en is vervolgens piepend de hele kamer doorgejaagd 8O), en als absoluut hoogtepunt heeft hij vandaag tegen een mevrouw aan gepiest. (Heel bewust, even snuffelen en poot omhoog. 8O )

Okee, onze fout. Om een lief en gehoorzaam hondje te blijven heeft Jack duidelijk wat meer regels en grenzen nodig dan wat wij de afgelopen tijd nodig vonden.

Het opnieuw invoeren van alle consequente regels is geen punt, en Jack is er dermate gevoelig voor, dat je hem na een halve dag al bijna ziet veranderen. Probleem opgelost, zullen jullie zeggen.

Maar ik wil zo graag een gulden middenweg vinden tussen ons lakse getut en het behandelen van Jack alsof hij een hapgraag loeder is. Dat maakt het voor ons makkelijker (3 regeltjes zijn veel beter vol te houden door vier verschillende mensen dan 10), dus gaat er minder snel iemand de fout in, voor Jack is het leuker (bijvoorbeeld lekker op de bank tegen een mens aan liggen slapen is gewoon echt genieten voor hem), en al met al kunnen we het dan misschien consequent gezellig houden. :-D

Maar waar leggen we dan de grens? Welke regels zijn absoluut noodzakelijk en welke kunnen we gewoon lekker vergeten?

Advies graag. :-D

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Gast

Re: Consequent zijn

Ongelezen bericht door Gast »

Hanneke2 schreef:Maar waar leggen we dan de grens? Welke regels zijn absoluut noodzakelijk en welke kunnen we gewoon lekker vergeten?
Volgens mij weten jullie dat zelf het beste. Dat is ook voor iedere hond en voor iedere situatie anders. Toen we Mees kregen ben ik heel consequent geworden omdat het me voor Mees wel handig leek als hij meteen wist waar hij aan toe was en omdat je met twee honden eerder in een staat van chaos belandt. Mees is tot nu toe een gemakkelijke hond, maar omdat ik me ervan bewust ben dat dat ook kan veranderen houd ik me voorlopig maar aan mijn regeltjes. Ik heb wel het geluk dat ik Mees en Sypke vrijwel alleen opvoed en dat mijn vriendin gewillig alles doet wat ik vraag (zij is opgegroeid met een onhandelbare Cocker-reu die haar als kind vaak beet, dus ze is erg voor regeltjes als dat helpt bij de opvoeding).

Als Jack tegen een mevrouw heeft aangepist zou ik de regels voorlopig strak handhaven.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wat versta jij onder consequent zijn?? En welke regeltjes heb jij dan?
Ik heb maar eén regel en dat is dat ik concequent ben ik het vertellen wat ik wel of niet wil. Vind ik het goed dat er een vod bij me op de bank klautert, dan nodig ik de hond uit...Vind ik dat niet goed, dan dus niet.
Consequent de leiding nemen..dat is eigenlijk in mijn ogen het enige wat er toe doet. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

Ik heb er ook naar moeten zoeken bij Vonya. Uiteindelijk heb ik het wel gevonden. Ik kan je niet precies zeggen wat ik precies doe, ik ben gewoon iets strakker. Het is een kwestie van zoeken denk ik.
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Eline* schreef:Wat versta jij onder consequent zijn?? En welke regeltjes heb jij dan?
Ik heb maar eén regel en dat is dat ik concequent ben ik het vertellen wat ik wel of niet wil. Vind ik het goed dat er een vod bij me op de bank klautert, dan nodig ik de hond uit...Vind ik dat niet goed, dan dus niet.
Consequent de leiding nemen..dat is eigenlijk in mijn ogen het enige wat er toe doet. ;)
Met consequent zijn bedoel ik dat de regel die vandaag geldt, gewoon altijd geldt. Met sommige dingen is dat heel makkelijk, zoals het feit dat Jack altijd als laatste eten krijgt, effe moet gaan zitten voordat zijn riem om of af gaat, en dat hij niet de trap op mag. Maar bijvoorbeeld een regel als 'niet naar de hond gaan om lekker met hem te knuffelen'. 'De hond mag niet met z'n kont op een mens gaan zitten'. Dat zijn dus van die regels die het hier uithouden totdat niemand meer weet waarom we zo streng doen tegen Jack. :roll:

Hanneke
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:Met consequent zijn bedoel ik dat de regel die vandaag geldt, gewoon altijd geldt. Met sommige dingen is dat heel makkelijk, zoals het feit dat Jack altijd als laatste eten krijgt, effe moet gaan zitten voordat zijn riem om of af gaat, en dat hij niet de trap op mag. Maar bijvoorbeeld een regel als 'niet naar de hond gaan om lekker met hem te knuffelen'. 'De hond mag niet met z'n kont op een mens gaan zitten'. Dat zijn dus van die regels die het hier uithouden totdat niemand meer weet waarom we zo streng doen tegen Jack. :roll:

Hanneke
Tja, weet je, zoals je denk ik wel weet heb ik altijd wat maling aan al die regels. Het enige waar je allert op moet blijven is dat de dingen die er gebeuren op jouw initiatief gebeuren. Jack mag best de trap op als eerste, als jij hem even verteld dat ie moet gaan...jack mag best even op schoot als jij hem daartoe uitnodigt. Snap je? Dat is gewoon enorm consequent. Alles mag en kan, als jij maar degene bent die hem daarin stuurt en uitnodigt. Als dat soort dingen een gewoonte worden gaat dat ook gewoon van zelf.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Eline* schreef:
Hanneke2 schreef:Met consequent zijn bedoel ik dat de regel die vandaag geldt, gewoon altijd geldt. Met sommige dingen is dat heel makkelijk, zoals het feit dat Jack altijd als laatste eten krijgt, effe moet gaan zitten voordat zijn riem om of af gaat, en dat hij niet de trap op mag. Maar bijvoorbeeld een regel als 'niet naar de hond gaan om lekker met hem te knuffelen'. 'De hond mag niet met z'n kont op een mens gaan zitten'. Dat zijn dus van die regels die het hier uithouden totdat niemand meer weet waarom we zo streng doen tegen Jack. :roll:

Hanneke
Tja, weet je, zoals je denk ik wel weet heb ik altijd wat maling aan al die regels. Het enige waar je allert op moet blijven is dat de dingen die er gebeuren op jouw initiatief gebeuren. Jack mag best de trap op als eerste, als jij hem even verteld dat ie moet gaan...jack mag best even op schoot als jij hem daartoe uitnodigt. Snap je? Dat is gewoon enorm consequent. Alles mag en kan, als jij maar degene bent die hem daarin stuurt en uitnodigt. Als dat soort dingen een gewoonte worden gaat dat ook gewoon van zelf.
Okeeeeeee, maar helemaal snappen doe ik het nog niet. :roll:

Laten we even die trap nemen. Jack mag gewoon nooit de trap op (is ook nog nooit boven geweest), vooral omdat het een enge gladde trap is. Goed, doet er niet toe, dat weet hij, en hij zal nog geen voet op de eerste tree zetten. Zondag waren we bij mijn schoonouders, ik loop naar boven en zie dat Jack (een beetje aarzelend) achter me aankomt. Ik zeg alleen verbaasd van HE!?, wijs naar beneden, en hij loopt meteen keurig weer terug. Als ik 'Okee, kom maar!' had gezegd, was hij waarschijnlijk enthousiast naar boven gestormd. Jack is op zich heel makkelijk te 'corrigeren', en heel vaak 'vraagt' hij ook op zijn manier (aanstalten maken en je dan heel doordringend aankijken) of iets okee is of niet. Da's helemaal geweldig, maar in mijn ogen zijn het juist onze 'Okee, ga maar / doe maar / kom maar'-reacties waardoor hij uiteindelijk zoveel lef krijgt dat hij dingen gaat proberen die *echt* niet kunnen. Over de rugleuning van de bank heen hangen met je voorpoten? Ja, dat mag. Op de rugleuning proberen te gaan liggen zoals de katten doen? Haha, wij liggen in een deuk. Weet je wat? Met je voorpoten op tafel gaan staan als de mensen eten, wie weet mag dat ook. :roll:

Op het moment dat we de regels strak aantrekken zijn er dus nog maar weinig tot geen 'Okee, het mag'- momenten. En dat werkt, in de zin van dat Jack er dus een bijzonder brave hond van wordt. Als idiote eigen initiatieven altijd in 'Jack, NEE!' resulteren hou je je als hondje maar gewoon aan wat de regels zijn, denk ik.

Snap je waarom ik een gulden middenweg wil? Kijken of je ongestraft tegen mevrouwen aan kan piesen gaat me veel te ver, maar altijd en eeuwig nee moeten verkopen als er een nieuw idee opkomt in dat koppie, dat is zo moeilijk. :?

Ik weet dat we een luxe-probleem hebben, maar toch vind ik het moeilijk. :roll:

Hanneke
Ayra
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ayra »

Ik denk dat je misschien niet zoveel in moet gaan op zijn initiatieven. Nu is het zo dat hij vanalles probeert en jij zegt of het mag of niet. Ik denk dat hij moet leren af te wachten wat jij doet. Als Jack met zijn poten op de bank gaat staan: "ik wil erop" en je negeert hem, geeft hij op den duur wel op (?) op dat moment zeg je van "kom maar" Zo leert hij dat het geen zin heeft om overal om te vragen.
Groetjes Jolanda
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Het is dus niet zo zeer een kwestie van consequent zijn, maar meer een kwestie van altijd Jack zijn zin geven en niet bestand zijn tegen lieve hondenogen! :mrgreen: Tja....das toch een kwestie van gewoon bewust dingen eens een keer niet goed vinden..en als je dat zielig vind kan je hem twee minuten laten op eigen initiatief echt uitnodigen!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Eline* schreef:Het is dus niet zo zeer een kwestie van consequent zijn, maar meer een kwestie van altijd Jack zijn zin geven en niet bestand zijn tegen lieve hondenogen! :mrgreen: Tja....das toch een kwestie van gewoon bewust dingen eens een keer niet goed vinden..en als je dat zielig vind kan je hem twee minuten laten op eigen initiatief echt uitnodigen!
Dat doe ik nu ook, plus weer wat meer met hem 'trainen', en wat luisteren betreft heb ik de afgelopen dagen niks te klagen.

Ik denk ook dat het nog steeds goed tot mij door moet dringen dat Jack heel wat meer zelfvertrouwen en ambitie heeft dan ik alsmaar bleef denken. Ik heb ook altijd geroepen dat Jack nooooit (terug) zal vechten, maar ik vrees dat dat er ook een keertje van gaat komen. :roll:

Vanmiddag kwamen we iemand tegen met 1 hond los en een joekel van een dogo argentino-reu aan de lijn. Jack liep los, dus ik vroeg van een afstandje of ik Jack even moest aanlijnen. Hoefde niet, en in eerste instantie werd er gewoon beleefd gesnuffeld enzo. Vervolgens gingen ze toch allebei even met borst vooruit en staart omhoog stoer staan te zijn. Nog niks aan de hand, denk ik, want Jack peert 'm in zo'n geval bij het eerste grommetje van de andere hond.

Nou, die andere hond zei niks, maar Jack wel. 8O 8O Haren omhoog, grommen, tanden laten zien, en dat allemaal op hapafstand. 8O

Godzijdank reageerde die dogo niet, en ik heb Jack er aan z'n nekvel bij vandaan gehaald, even verteld dat ik dat soort gein niet tolereer, en toen liep hij gewoon weer netjes met me mee. Maar ik moet er toch niet aan denken dat er wat gebeurd was, en dan zou het ook nog eens MIJN schuld geweest zijn.

Ik zweer het, ik hoor het bijna knarsen in mijn hoofd terwijl ik probeer die schakelaar om te zetten, maar ik moet er denk ik gewoon aan dat Jack toch best een 'dominante' hond is geworden, met alle gevolgen van dien.

Dus dat wordt behalve consequent zijn ook beter opletten met andere reuen. :roll:

Hanneke
Janet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Janet »

Misschien kun je voor jezelf een lijstje maken van Jack's gedrag tot nu toe (desnoods aan de hand van je eigen topics) en die op de koelkast hangen? Dan kun je nakijken waarom je consequent moet zijn tegen Jack, met name als je niet meer weet waarom :mrgreen: .
Afbeelding
Nai nauvalyë moica alasailarin...
Hanneke2
Zeer actief

Janet schreef:Misschien kun je voor jezelf een lijstje maken van Jack's gedrag tot nu toe (desnoods aan de hand van je eigen topics) en die op de koelkast hangen? Dan kun je nakijken waarom je consequent moet zijn tegen Jack, met name als je niet meer weet waarom :mrgreen: .
Haha, da's wel een goed idee! Hij gedraagt zich momenteel weer voorbeeldig, en een bordje met 'NIET TOEGEVEN, ANDERS PIEST HIJ STRAKS WEER TEGEN MENSEN AAN!' zou wel een aardige reminder zijn. :p:

Hanneke
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

En misschien is hij gewoon weer aan het uitproberen? Puberfases komen vaker voor. :?
Consequent zijn werkt daarbij volgens mij het beste. Die van ons is ook niet content bij het constant horen van "nee, foei". Maar afleiding daarentegen werkt bij ons veel beter. :-D
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Rossi schreef:En misschien is hij gewoon weer aan het uitproberen? Puberfases komen vaker voor. :?
Consequent zijn werkt daarbij volgens mij het beste. Die van ons is ook niet content bij het constant horen van "nee, foei". Maar afleiding daarentegen werkt bij ons veel beter. :-D
Die puberfase zou hij nou toch wel voorbij moeten zijn. Volgens de schattingen is Jack nu tussen de 2,5 en 3 jaar oud. :roll:

Consequent zijn, en de hemel inprijzen als hij Goede Dingen doet werkt bij Jack gewoon het best, dus dat proberen we maar vol te houden. :-D

Hanneke
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Ik heb bij mijn eigen reu gemerkt dat hij vaak van die uitprobeerfases had.. idd net of hij weer ff in de pubertijd kwam.. Ik weet niet of andere reuen bezitters dit gedrag herkennen?!??!

Mijn reu had een behoorlijk "verleden" dat hij bij me kwam met 20 mnd, door het bouwen aan zijn zelfvertrouwen is hij redelijk "normaal" geworden. Maar idd op sommige momenten moesten de regels weer ff strakker aangetrokken worden. Nadat ik met hem ging trainen (IPO) ging het eigenlijk vanzelf goed.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”