Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Je houdt pas echt van een ras als...
Moderator: moderatorteam
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Je houdt pas echt van een ras als...
...je hem niet neemt!
Ik zal het even toelichten.
Veel mensen worden helemaal gek van een ras door foto's televisieprogramma's, internet.
Soms past een ras eigenlijk helemaal niet in je leefsituatie, ze zijn gemaakt om te jagen of om te rennen maar dat kun/wil jij ze niet bieden.
Of je woonsituatie is niet geschikt, je huis is te klein of je hebt een berg kinderen en je valt op een hele goede waakhond.
Of iets heel anders, je ras is heel zeldzaam, hij moet geimporteerd worden uit weet-ik-veel-waar omdat ze hier nog niet zijn. Door jou wordt nu dat ras hier ook populair (je doet er bv heel lucratief een sport mee, waardoor het ras bekend wordt) wat niet erg bevordelijk is voor de gezondheid van het ras. Broodfokkers importeren ze ook en hup, achter elkaar nesten voor schandalige prijzen.
Er zijn ook rassen waarvan bekend is dat het heel vaak mis gaat als ze met meerdere (van hetzelfde geslacht)in één huis leven. Toch weet je zeker dat je er later mee dan één wilt.
Of het ras van je dromen heeft ontzettend veel gezondsheidsgebreken, een gezond exemplaar is eerder uitzondering dan regel.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Wat vinden jullie ?
Neem je bv gewoon het risico dat ze mekaar de tent uivechten en dat je er één moet herplaatsen of neem je het risico dat door jou het ras hier heel erg populair wordt ?
Sonja
Ik zal het even toelichten.
Veel mensen worden helemaal gek van een ras door foto's televisieprogramma's, internet.
Soms past een ras eigenlijk helemaal niet in je leefsituatie, ze zijn gemaakt om te jagen of om te rennen maar dat kun/wil jij ze niet bieden.
Of je woonsituatie is niet geschikt, je huis is te klein of je hebt een berg kinderen en je valt op een hele goede waakhond.
Of iets heel anders, je ras is heel zeldzaam, hij moet geimporteerd worden uit weet-ik-veel-waar omdat ze hier nog niet zijn. Door jou wordt nu dat ras hier ook populair (je doet er bv heel lucratief een sport mee, waardoor het ras bekend wordt) wat niet erg bevordelijk is voor de gezondheid van het ras. Broodfokkers importeren ze ook en hup, achter elkaar nesten voor schandalige prijzen.
Er zijn ook rassen waarvan bekend is dat het heel vaak mis gaat als ze met meerdere (van hetzelfde geslacht)in één huis leven. Toch weet je zeker dat je er later mee dan één wilt.
Of het ras van je dromen heeft ontzettend veel gezondsheidsgebreken, een gezond exemplaar is eerder uitzondering dan regel.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Wat vinden jullie ?
Neem je bv gewoon het risico dat ze mekaar de tent uivechten en dat je er één moet herplaatsen of neem je het risico dat door jou het ras hier heel erg populair wordt ?
Sonja
- Hanneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bearded Collie
- Aantal honden: 1
Ik geloof dat ik daar voor mezelf heel streng in ben.
Ik neem geen rassen die veel gezondheidsproblemen hebben. Ik had bijv. graag een Engelse bulldog willen hebben, maar begin er niet aan.
Ik neem geen hond waarvan ik kan verwachten dat het problemen gaat opleveren met de twee die ik nu heb. Hoe leuk ik die eventueel ook zou vinden.
Ik vind Border Collies best leuke honden, maar weet zeker dat ik ze niet kan geven wat ze willen. Daar worden ze niet blij van en dus komen ze hier niet. Overigens geldt dit voor meer rassen waarvan ik weet dat je ze echt bezig moet houden. Onze Beardies zijn een mooie tussenweg: we doen er veel mee, maar als het eens niet kan worden ze er niet gek van.
Ik hoef ook niet een ras wat heel zeldzaam is. Er zijn genoeg leuke en gezonde rassen hier te krijgen om uit te kiezen. Exclusiviteit is geen eis.
Bij mij staat altijd voorop dat ik een hond neem voor het leven en dat hij/zij het leuk bij mij moet hebben. Als ik dat naar mijn gevoel niet kan garanderen door de keuzes die ik zelf maak, begin ik er niet aan.
Ik neem geen rassen die veel gezondheidsproblemen hebben. Ik had bijv. graag een Engelse bulldog willen hebben, maar begin er niet aan.
Ik neem geen hond waarvan ik kan verwachten dat het problemen gaat opleveren met de twee die ik nu heb. Hoe leuk ik die eventueel ook zou vinden.
Ik vind Border Collies best leuke honden, maar weet zeker dat ik ze niet kan geven wat ze willen. Daar worden ze niet blij van en dus komen ze hier niet. Overigens geldt dit voor meer rassen waarvan ik weet dat je ze echt bezig moet houden. Onze Beardies zijn een mooie tussenweg: we doen er veel mee, maar als het eens niet kan worden ze er niet gek van.
Ik hoef ook niet een ras wat heel zeldzaam is. Er zijn genoeg leuke en gezonde rassen hier te krijgen om uit te kiezen. Exclusiviteit is geen eis.
Bij mij staat altijd voorop dat ik een hond neem voor het leven en dat hij/zij het leuk bij mij moet hebben. Als ik dat naar mijn gevoel niet kan garanderen door de keuzes die ik zelf maak, begin ik er niet aan.
Groetjes,
Hanneke.
When you are over the hill, you pick up speed.
Hanneke.
When you are over the hill, you pick up speed.
-
- Zeer actief
Nee, ben ik het niet volledig mee eens.
Zogenaamde "mis matches" zullen er blijven voorkomen zolang mensen een ras aanschaffen wat eigenlijk niet in hun situatie past en niet na hebben gedacht wat het is om in de eerste plaats een hond te hebben. Wat dat betreft ben ik het met je eens.
Als ik naar mijzelf kijk en een hoop andere mensen, die wel bewust hebben gekeken of een specifiek ras past bij de behoeften van eigenaar en de hond, ben je alleen maar goed bezig in mijn ogen.
Je kan niet de verantwoordelijkheid op je nemen voor mensen met een "Walt-Disney-syndroom", dan kan je beter niet aan een hond beginnen. Ik zelf ben gek van de witte herder, heerlijke honden vind dat. Moet ik nou de witte laten voor wat het is omdat mien muts aan de overkant er mogelijk ook een zou willen terwijl ze dat ras geen goed huis kan bieden? Dacht het niet. Ik kan haar wel een beetje voorlichting geven, maar daar houdt het mee op ook.
Zogenaamde "mis matches" zullen er blijven voorkomen zolang mensen een ras aanschaffen wat eigenlijk niet in hun situatie past en niet na hebben gedacht wat het is om in de eerste plaats een hond te hebben. Wat dat betreft ben ik het met je eens.
Als ik naar mijzelf kijk en een hoop andere mensen, die wel bewust hebben gekeken of een specifiek ras past bij de behoeften van eigenaar en de hond, ben je alleen maar goed bezig in mijn ogen.
Je kan niet de verantwoordelijkheid op je nemen voor mensen met een "Walt-Disney-syndroom", dan kan je beter niet aan een hond beginnen. Ik zelf ben gek van de witte herder, heerlijke honden vind dat. Moet ik nou de witte laten voor wat het is omdat mien muts aan de overkant er mogelijk ook een zou willen terwijl ze dat ras geen goed huis kan bieden? Dacht het niet. Ik kan haar wel een beetje voorlichting geven, maar daar houdt het mee op ook.
Groetjes van mij en een poot van Casper

**Ella**

**Ella**
- *Silvia*
- Zeer actief
Ik denk niet dat je het kunt zeggen van je houdt pas van dat soort ras als.
Ik denk dat je het moet zien van je houdt van een hond en kan ik het bieden waar het behoefte aan heeft.
Zo zijn wij (nog steeds) idolaat van Collies
Maar hebben niet gekozen verleden jaar voor een collie met het oog op het warme Spanje. (Leek ons voor de hond met zo'n vacht te warm)
Maar vinden het daar voor alle honden met zulke vachten te warm, vandaar we ook gegaan zijn voor een kortharig ras.
Ik denk dat je het moet zien van je houdt van een hond en kan ik het bieden waar het behoefte aan heeft.
Zo zijn wij (nog steeds) idolaat van Collies
Maar hebben niet gekozen verleden jaar voor een collie met het oog op het warme Spanje. (Leek ons voor de hond met zo'n vacht te warm)
Maar vinden het daar voor alle honden met zulke vachten te warm, vandaar we ook gegaan zijn voor een kortharig ras.
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Je moet er gewoon goed over nadenken. En een ras niet nemen omdat het dan misschien populair wordt vind ik een heeeeeele rare gedachte 8O Als ik dat ras leuk vind en het past bij mij dan neem ik dat ras. Jammer als het daardoor populair zou worden, mensen moeten ook zelf de verantwoordelijkheid nemen om er goed over na te denken. En er blijven altijd wel mensen die dat niet doen. En als ze "jouw" ras niet nemen nemen ze wel een ander ras.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Er zijn een heleboel rassen die ik mooi vind,maar nooit zal nemen.
Om even wat op te noemen: Rottweiler,Boxer,Grote Zwitser,Engelse Bulldog,Dog,Boerboel,Bullmastiff...........
Ik vind ze qua uiterlijk heel mooi,maar ze passen qua karakter absoluut niet bij me. Jachthonden ( ook weer niet de lopende) wel;die vind ik mooi qua uiterlijk EN het karakter past bij me. Dus heb ik een kruising,en een Drent.
Wat verder eventueel,heel misschien, nog in aanmerking zou kunnen komen is een Duitse herder. Maar ja, vind daar maar eens een echt goede van...
Om even wat op te noemen: Rottweiler,Boxer,Grote Zwitser,Engelse Bulldog,Dog,Boerboel,Bullmastiff...........
Ik vind ze qua uiterlijk heel mooi,maar ze passen qua karakter absoluut niet bij me. Jachthonden ( ook weer niet de lopende) wel;die vind ik mooi qua uiterlijk EN het karakter past bij me. Dus heb ik een kruising,en een Drent.
Wat verder eventueel,heel misschien, nog in aanmerking zou kunnen komen is een Duitse herder. Maar ja, vind daar maar eens een echt goede van...

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Elvira
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): golden retriever
- Contacteer:
Er zijn een heleboel rassen die ik wel leuk vindt, maar die ik voor geen goud zou willen hebben. Een petit basset griffon Vendeen, vind ik er echt heel leuk uit zien, maar ik wil geen hond waar je uren op moet wachten in het bos. Een Husky vind ik ook prachtig, maar daar heb je het zelfde probleem, een ierse wolfshond vind ik ook prachtig, maar ook die kan/mag je niet loslaten en bovendien, worden die niet zo oud.
Ik heb wel een populair ras, maar het is wel het ras dat bij me past, ik zou geen ander ras willen en dat hij zo populair is kan ik ook niks aan doen. Ik laat hem lekker in de modder liggen, dus hij zorgt echt wel voor anti-reclame
.
Groetjes Elvira
Ik heb wel een populair ras, maar het is wel het ras dat bij me past, ik zou geen ander ras willen en dat hij zo populair is kan ik ook niks aan doen. Ik laat hem lekker in de modder liggen, dus hij zorgt echt wel voor anti-reclame

Groetjes Elvira
- Daphne
- Zeer actief
- antoinette
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik probeer in ieder geval wel te kijken naar het karakter en de bewegingsbehoefte van de rassen die ik leuk vind. Ik vind bijvoorbeeld de Vizsla erg leuk,maar ik ben bang dat ik voor dat ras toch niet actief genoeg ben
Dan gaat het over. Net als een am. staf,prachtig vind ik ze:maar in mijn handen geheid een ongeleid projectiel. Ook maar niet dus. Maar je kunt natuurlijk altijd pech hebben,zo ken ik van het franse bulldogforum iemand met een hyperactieve bull,dat verwacht je niet als je voor dat ras kiest :p:

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Niet helemaal mee eens, ik ga niet een ras niet nemen omdat het misschien wel eens populair zou kunnen worden.
Ik neem een ras wat ik geweldig vind en waar ik mezelf in verdiept hebt, een grote of kleine behuizing vind ik een waardeloos argument, een hond heeft geen groot huis nodig, een hond heeft beweging en aandacht nodig, ik heb twee redelijk grote honden en dan zou mijn huis dus enorm moeten zijn? mijn honden krijgen hun beweging buiten en niet binnen.
Gezondheidsklachten zou voor mij weer wel een reden zijn om een ras niet te nemen.
Als je bij voorbaad weet dat het ras wat je neemt niet altijd met andere honden van hetzelfde geslacht kan dan kan je daar rekening mee houden, door bijvoorbeeld reu-teef combinatie te nemen, maar ook bij deze rassen zijn er veel uitzonderingen, dus ook voor mij geen reden om een ras niet te nemen.
En dat het niet gaat met de al aanwezige hond kan bij alle honden voorkomen.
Ik neem een ras wat ik geweldig vind en waar ik mezelf in verdiept hebt, een grote of kleine behuizing vind ik een waardeloos argument, een hond heeft geen groot huis nodig, een hond heeft beweging en aandacht nodig, ik heb twee redelijk grote honden en dan zou mijn huis dus enorm moeten zijn? mijn honden krijgen hun beweging buiten en niet binnen.
Gezondheidsklachten zou voor mij weer wel een reden zijn om een ras niet te nemen.
Als je bij voorbaad weet dat het ras wat je neemt niet altijd met andere honden van hetzelfde geslacht kan dan kan je daar rekening mee houden, door bijvoorbeeld reu-teef combinatie te nemen, maar ook bij deze rassen zijn er veel uitzonderingen, dus ook voor mij geen reden om een ras niet te nemen.
En dat het niet gaat met de al aanwezige hond kan bij alle honden voorkomen.

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Een heleboel mensen reageren nu letterlijk op mijn voorbeelden, en dan vooral die over dat zeldzame ras. Dat waren maar voorbeelden hè.
Mag je trouwens niet een (zeldzaam) ras als model opgeven ?
Geldt hier dan niet, als ik het niet doe, doet een ander het wel ?
Een bastaard nemen is trouwens geen garantie dat ie niet populair wordt. Kijk maar naar Boomer hondjes en Labradoodles.
Tuurlijk, de meeste mensen op dit forum denken ook echt wel na of het ras wel bij hun past en of zij deze hond een mooi leven kunnen geven, maar niet iedereen hoeft het daarmee eens te zijn.
Wat met roedelhonden en je wil er maar één ? Er zijn zat mensen die een Basset of Beagle kopen als enige hond in huis. Geef je deze hond dan het fijnste leven wat hij kan wensen ook al ga je uren met hem wandelen en ben je haast altijd thuis?
Cloris had het trouwens over dat je ook uitzonderingen hebt bij elk ras.
Is het niet vaak zo dat mensen rekenen op een uitzondering ? Bij het asiel zie/hoor ik het zo vaak. Beagles die de hele dag blaffen, niet alleen kunnen zijn. Bull-terriers die de andere hond afmaken. Rottweilers die boven de baas staan. Jachthonden die weglopen en niet luisteren. Huskys die de hele boel slopen en onzindelijk zijn.Moet ik nog even doorgaan ?
Mag je trouwens niet een (zeldzaam) ras als model opgeven ?
Geldt hier dan niet, als ik het niet doe, doet een ander het wel ?
Een bastaard nemen is trouwens geen garantie dat ie niet populair wordt. Kijk maar naar Boomer hondjes en Labradoodles.
Tuurlijk, de meeste mensen op dit forum denken ook echt wel na of het ras wel bij hun past en of zij deze hond een mooi leven kunnen geven, maar niet iedereen hoeft het daarmee eens te zijn.
Wat met roedelhonden en je wil er maar één ? Er zijn zat mensen die een Basset of Beagle kopen als enige hond in huis. Geef je deze hond dan het fijnste leven wat hij kan wensen ook al ga je uren met hem wandelen en ben je haast altijd thuis?
Cloris had het trouwens over dat je ook uitzonderingen hebt bij elk ras.
Is het niet vaak zo dat mensen rekenen op een uitzondering ? Bij het asiel zie/hoor ik het zo vaak. Beagles die de hele dag blaffen, niet alleen kunnen zijn. Bull-terriers die de andere hond afmaken. Rottweilers die boven de baas staan. Jachthonden die weglopen en niet luisteren. Huskys die de hele boel slopen en onzindelijk zijn.Moet ik nog even doorgaan ?
- cloris
- Zeer actief
Ik weet niet of veel mensen rekenen op die uitzondering, ik denk dat wanneer Beagles de gehele dag blaffen er toch flink wat mis gegaan is bij de thuissituatie, dat is het zelfde als die neurotische B.C's die in de asiels zitten.sirene schreef: Cloris had het trouwens over dat je ook uitzonderingen hebt bij elk ras.
Je moet sowieso goed nadenken eer je een hond neemt, een B.C is heel leuk, maar moet die de hele dag binnenliggen en het doen met een wandeltje van 15 minuten krijg je een neuroot.
Dat geldt dus ook voor die Huskys, en Rotties die boven de baas staan? tja misschien een cursusje opvoeding voor beginners?
Kijk dat mensen honden nemen die niet geschikt zijn voor ze is duidelijk, maar je vraag was of je van je ras houdt door het niet te nemen...
Ik denk dat al die mensen die in een opwelling een hond nemen omdat ze die zo mooi vinden of omdat hij zo leuk de wekker uitzet in een film, al een voorbeeld zijn van mensen die niet van een ras houden, houd je van een ras dan verdiep je jezelf erin en dan weet je wat je in huis haalt, wat je wel en niet kan verwachten.

Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Ja dat heb ik wel. Bepaalde rassen vind ik prachtig bijvoorbeeld de bloedhond als ik die hoor loeien krijg ik kippevel
maar mijn man kan niet het geduld opbrengen om zo'n moeilijk opvoedbare hond in huis te halen. Ook medisch is er wel het een en ander mis met het ras valt dus af
Een windhondtype, prachtig een dier wat zo op snelheid en behendigheid is gebouwd. Kan ik ook dagen naar kijken maar ik denk ook niet geschikt voor hier
Al wordt het hek wel hoger
Een hond hier erbij. Ja, graag zegt mijn hart ook beter voor Plan liever nog twee een kleine roedel. Dat is hij wel gewend en was hij ook beter in zijn element. Is het goed om te doen? Nee, denk het nog niet twee kleine kinderen eentje wankel op haar beentjes. Moeder en vader druk
Een hond met een verleden of een probleem zou van mij hier welkom zijn. Ik hou van een uitdaging maar realistisch nee denk ik niet een robbertje machtstrijd in de keuken lijkt me nu geen haalbare kaart
en niet veilig voor de kinderen.
Een rashond waar je veel geld voor betaald bij een fokker vandaan? Ook al geen optie zolang er honden in een asiel zitten, willen wij dat niet.
Dus ja..........Plan nog maar een rondje alleen lopen dan?

Een windhondtype, prachtig een dier wat zo op snelheid en behendigheid is gebouwd. Kan ik ook dagen naar kijken maar ik denk ook niet geschikt voor hier

Een hond hier erbij. Ja, graag zegt mijn hart ook beter voor Plan liever nog twee een kleine roedel. Dat is hij wel gewend en was hij ook beter in zijn element. Is het goed om te doen? Nee, denk het nog niet twee kleine kinderen eentje wankel op haar beentjes. Moeder en vader druk

Een hond met een verleden of een probleem zou van mij hier welkom zijn. Ik hou van een uitdaging maar realistisch nee denk ik niet een robbertje machtstrijd in de keuken lijkt me nu geen haalbare kaart

Een rashond waar je veel geld voor betaald bij een fokker vandaan? Ook al geen optie zolang er honden in een asiel zitten, willen wij dat niet.
Dus ja..........Plan nog maar een rondje alleen lopen dan?

Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
-
- Actief
- Contacteer:
Bejendheid geven aan het ras is toch niet erg; ik geef maar al te graag bekendheid aan de SWH, meer dan alleen het fotootje ergens op een site maar ook wat ze kunnen verwachten van Saarloos in huis. Liever zo, dan kunnen de mensen een beslissing nemen nav hoe de hond is , niet nav een plaatje in een hondenencyclopedie omdat ze bv bij de SWH dat wolfachtige wel mooi vinden!maxcola schreef:Wat dacht je van foto's op internet?Daphne schreef:Je houdt pas echt van je ras als je hem niet opgeeft voor model.
Dan werk je in ieder geval niet mee om je ras bekendheid te geven.
Groetjes Nanouk

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Bekendheid geven is inderdaad niet erg,maar veel beginners kijken toch vooral eerst naar het plaatje. Als je geluk hebt wordt er daarna naar informatie over het ras gezocht , en als je heel veel geluk hebt wordt er dan een fokker gezocht. De goeden niet te na gesproken natuurlijk...nanoekie schreef:Bejendheid geven aan het ras is toch niet erg; ik geef maar al te graag bekendheid aan de SWH, meer dan alleen het fotootje ergens op een site maar ook wat ze kunnen verwachten van Saarloos in huis. Liever zo, dan kunnen de mensen een beslissing nemen nav hoe de hond is , niet nav een plaatje in een hondenencyclopedie omdat ze bv bij de SWH dat wolfachtige wel mooi vinden!maxcola schreef:Wat dacht je van foto's op internet?Daphne schreef:Je houdt pas echt van je ras als je hem niet opgeeft voor model.
Dan werk je in ieder geval niet mee om je ras bekendheid te geven.
Ik vind alleen dat je met numeriek kleine rassen (waarvan de Drent er ook een is) goed moet uitkijken i.v.m. te veel fokken. Er zijn bij ieder ras wel mensen ( lees:fokkers) te vinden die als motto hebben " U vraagt,wij draaien"

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Jachthonden die weglopen en niet luisteren.
Daarom heb ik ook liever een voorstaande jachthond dan een lopende....de Drent heeft geen wegloopneigingen. Althans......ook hier bevestigen uitzonderingen de regel,maar in de karakterbeschrijving (www.onzedrent.nl) zul je ook lezen dat hij bij de baas blijft.
Een Springer Spaniel of Setter o.i.d. heeft die neiging heel wat minder.
Daarom heb ik ook liever een voorstaande jachthond dan een lopende....de Drent heeft geen wegloopneigingen. Althans......ook hier bevestigen uitzonderingen de regel,maar in de karakterbeschrijving (www.onzedrent.nl) zul je ook lezen dat hij bij de baas blijft.
Een Springer Spaniel of Setter o.i.d. heeft die neiging heel wat minder.

Wij werden verliefd op de border collie en wilden er ontzettend graag eentje hebben, maar ja het is niet zo maar een ras. Hoe rot ik het ook zou vinden, als ik wist dat ik een border niet zou kunnen bieden wat hij nodig heeft zou ik met spijt in mijn hart verder zoeken naar een ras dat beter bij ons zou passen. Maar gelukkig hoeft dat niet en zijn we helemaal in de ban van onze borderbende 

-
- Actief
Ik kijk zelf ook wel heel goed naar wat bij onze situatie past.
We hadden als eerste een Franse Bulldog teef en een Bullmastiff reu, deze combi was perfect, nu is er een puppie teefje bijgekomen en dat is net zo'n bijdehandje als de Franse dus is het hier af en toe knokken. De reu is helaas pas gestorven.
Ik weet nu wel dat mocht er ooit een derde komen, ik geen teef meer bij deze twee zet want dat wordt oorlog.
Verder ben ik dol op Molossers en die passen wel goed bij ons, maar ik zou nooit als eerste hond een Fila ofzo gekozen hebben. Omdat we geen ervaring hadden met honden en een Fila toch een zeer consequente baas nodig heeft. Dat zou ik nu wel aandurven.
Verder zijn er een aantal honden die ik prachtig vind zoals de Pointer, korthaar Weimaraner, Vizla en vooral de Bracco Italiano, maar ik kan deze honden niet bieden wat ze nodig hebben, zo actief zijn we niet en plannen om te jagen heb ik al helemaal niet....
We hadden als eerste een Franse Bulldog teef en een Bullmastiff reu, deze combi was perfect, nu is er een puppie teefje bijgekomen en dat is net zo'n bijdehandje als de Franse dus is het hier af en toe knokken. De reu is helaas pas gestorven.
Ik weet nu wel dat mocht er ooit een derde komen, ik geen teef meer bij deze twee zet want dat wordt oorlog.
Verder ben ik dol op Molossers en die passen wel goed bij ons, maar ik zou nooit als eerste hond een Fila ofzo gekozen hebben. Omdat we geen ervaring hadden met honden en een Fila toch een zeer consequente baas nodig heeft. Dat zou ik nu wel aandurven.
Verder zijn er een aantal honden die ik prachtig vind zoals de Pointer, korthaar Weimaraner, Vizla en vooral de Bracco Italiano, maar ik kan deze honden niet bieden wat ze nodig hebben, zo actief zijn we niet en plannen om te jagen heb ik al helemaal niet....
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ben het gedeeltelijk met je eens. Ik zeg b.v. altijd onze honden, maar de honden wonen bij mijn ouders. Toen ik 18 was kwam de 1e hond en doordat ik alles zo bewust heb meegemaakt blijven het onze honden. Ik ben gek op de honden en de honden zijn dat op mij. Ze zijn b.v. gekker op mij dan op mijn vader. Want als die late dienst heeft gedraait en mijn moeder haalt hem op van het punt waar zijn collega hem afzet, is de reactie van Tagor gewoon lauw terwijl Tagor dus wel kwispelend bij de deur staat als ik het huis binnen stap. Ongeacht of hij mij een paar uur of een week niet heeft gezien.
Maar ondanks ik zelfstandig woon zal voorlopig geen eigen hond nemen. Ik werk n.l. fulltime en heb voor 1 persoon weliswaar een redelijk ruime woning, maar ik vind hem totaal ongeschikt voor een hond (van het ras dat ik wil). Zeker ook omdat ik een hond niet voldoende kan uitlaten door mijn werk.
Een ander punt is of je een ras wel of niet moet kiezen voor het ras zelf. Ik val dus op zo'n populair ras (Golden Retriever) en zal die dus wel kiezen. Maar ik zal dus goed moeten zoeken naar een hond uit gezonde lijnen en van het type dat ik mooi vind. Verder zal ik ook veel anti-reclame maken voor het ras. Want pas als je zeker weet dat je ook daar tegen kan zonder al te veel moeite (of het zelfs leuk vindt) ben je in mijn ogen geschikt voor dit ras (maar dat is met bijna alle honden zo
).
Maar ondanks ik zelfstandig woon zal voorlopig geen eigen hond nemen. Ik werk n.l. fulltime en heb voor 1 persoon weliswaar een redelijk ruime woning, maar ik vind hem totaal ongeschikt voor een hond (van het ras dat ik wil). Zeker ook omdat ik een hond niet voldoende kan uitlaten door mijn werk.
Een ander punt is of je een ras wel of niet moet kiezen voor het ras zelf. Ik val dus op zo'n populair ras (Golden Retriever) en zal die dus wel kiezen. Maar ik zal dus goed moeten zoeken naar een hond uit gezonde lijnen en van het type dat ik mooi vind. Verder zal ik ook veel anti-reclame maken voor het ras. Want pas als je zeker weet dat je ook daar tegen kan zonder al te veel moeite (of het zelfs leuk vindt) ben je in mijn ogen geschikt voor dit ras (maar dat is met bijna alle honden zo

-
- Actief
- Branka
- moderator
Het is niet jouw verantwoordelijkheid, maar het gaat mij werkelijk aan het hart dat een prachtig ras kapot wordt gefokt omdat elke Jan L*l zonodig zo'n hond aan moet schaffen omdat het zulke schatten zouden zijn.
Zeker omdat jouw honden ook nog eens een vertegenwoordigers zijn die mensen zeer aanspreken (ze zien er n.l. vrij goed uit en zijn enorme slijmballen naar mensen toe, zeker als wij er zelf ook bij zijn).
Dan zorg ik er liever voor dat mensen eerst kritisch bij zichzelf te rade gaan of zij werkelijk dit ras willen en of ze echt alle voors en tegens hebben afgewogen. Want de tegens verliezen de mensen nog snel uit het oog.
Zeker omdat jouw honden ook nog eens een vertegenwoordigers zijn die mensen zeer aanspreken (ze zien er n.l. vrij goed uit en zijn enorme slijmballen naar mensen toe, zeker als wij er zelf ook bij zijn).
Dan zorg ik er liever voor dat mensen eerst kritisch bij zichzelf te rade gaan of zij werkelijk dit ras willen en of ze echt alle voors en tegens hebben afgewogen. Want de tegens verliezen de mensen nog snel uit het oog.

- cloris
- Zeer actief
Dat is informeren, en dat moet je in mijn ogen altijd doen, maar je blijft te maken hebben met mensen die niet altijd info willen van anderen, ik probeer ook altijd zo veel mogelijk informatie te geven over "mijn" ras, en ik noem ook altijd de "nadelen"Branka schreef:Het is niet jouw verantwoordelijkheid, maar het gaat mij werkelijk aan het hart dat een prachtig ras kapot wordt gefokt omdat elke Jan L*l zonodig zo'n hond aan moet schaffen omdat het zulke schatten zouden zijn.
Maar je kunt mensen NIET weghouden van een ras, ze vinden het toch wel, zien het op een show, film, internet noem het maar op.
En ze zien jou misschien wel lopen.
Het is ook zonde dat de Golden zo kapot gefokt is, daarom zeg ik ook wel eens dat die "(kind)vriendelijkheids sticker" het ras de das om doet.
Maar dan nog zijn we voorbij gegaan aan de vraag van de topic starter, Ben je pas een echte liefhebber van een ras als je het niet neemt...
En dat ben ik nog steeds maar in 1 geval met Sirene eens en dat is in het geval van behoorlijke medische defecten om het zo maar even te noemen.
Voor de rest komt er gewoon die hond die wij graag willen, en doordacht!!

-
- Zeer actief
Hoe kan je nou liefhebber zijn van een ras als je het niet neemt. Als alle liefhebbers van een bepaald ras dat doet dan zal er een hoop veranderen maar niet ten goede van het ras. De gevolgen zijn dat het ras uitsterft 8O en er alleen maar een foto overblijft.
Nee ik ben het er niet mee eens.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Branka
- moderator
Tja, als je met hart en ziel voor een ras kiest dan denk ik dat je ook moet kijken of jouw situatie geschikt is voor het betreffende ras. Als dat niet het geval is denk ik je het niet moet doen of in ieder geval de aanschaf uitstellen tot jouw situatie daarvoor geschikt is. Uit liefde voor het ras, maar eigenlijk meer uit liefde voor het dier in zijn algemeen.
Als er binnen een ras de populatie alleen nog maar medische defecten heeft, ja dan zou ik waarschijnlijk mij ook breder oriënteren en kijken naar aanverwante rassen. Maar als een deel van de populatie die medische afwijkingen heeft, dan zou ik dus (ook uit liefde voor het ras) juist op zoek gaan naar een hond die komt uit gezonde lijnen komt.
Als er binnen een ras de populatie alleen nog maar medische defecten heeft, ja dan zou ik waarschijnlijk mij ook breder oriënteren en kijken naar aanverwante rassen. Maar als een deel van de populatie die medische afwijkingen heeft, dan zou ik dus (ook uit liefde voor het ras) juist op zoek gaan naar een hond die komt uit gezonde lijnen komt.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Haha, natuurlijk bedoel ik dat niet letterlijk! Als jij echt een liefhebber van een ras bent, je hebt je er in verdiept en je weet zeker dat je deze hond(en) het leven kunt geven wat ze nodig hebben is het helemaal in orde hoor!chrico schreef:Hoe kan je nou liefhebber zijn van een ras als je het niet neemt. Als alle liefhebbers van een bepaald ras dat doet dan zal er een hoop veranderen maar niet ten goede van het ras. De gevolgen zijn dat het ras uitsterft 8O en er alleen maar een foto overblijft.
Ik bedoelde meer dat je ook uit liefde voor een ras er voor kunt kiezen om hem niet te nemen, gewoon omdat jij bv niet de geschikte baas voor dat ras bent. Precies zoals veel mensen hier ook aangeven.
Ik snap trouwens wel dat eventuele populariteit van een ras geen goede reden is om hem niet te nemen, maar toch had ik dat gevoel wel eens. Dat ik mijn ras niet moest nemen omdat ik er dan misschien aan zou bijdragen dat veel mensen er zo één zouden kopen omdat "de mijne zo leuk is". Want dat gebeurt maar genoeg. Ik weet wel dat je daar niet verantwoordelijk voor bent maar zo voel ik dat toch soms.
16 jaar geleden kochten mijn ouders (bij toeval) een Basset fauve de Bretagne, deze zag je toen nooit. Er waren er maar enkele in Nl. Op straat vroegen heel veel mensen wat voor ras het was en mensen uit hetzelfde dorp namen ook zo'n hond. Er kwamen in een aantal jaar tijd een hoop fokkers bij en nu zie ik ze echt heel regelmatig lopen. Niet dat het echt uit de klauwen gelopen is of dat mijn ouders daar nu direkt de schuld van zijn (hadden ze niet zo'n leuke hond moeten nemen!). Maar toch, ik voel het nu eenmaal zo, soms...
- Franklin
- geregistreerd lid
elk ras kan soort bij soort als ze tenminste niet zijn doorgefokt.
en ze zeggen altijd de hond word door de baas gemaakt.
wij hebben 2 staff teefjes daar zeggen ze ook van dat,dat niet kan maar natuurlijk kan dat wel.
het ligt eraan hoe ga je er mee om wij zijn de baas en niet de honden.
en op de vraag van zou je hem wel of niet nemen.
ik neem een hond voor ons als gezin en niet voor iemand anders.
en ik zal geen hond bij een broodfokker halen

- Daphne
- Zeer actief
Met bekendheid bedoelde ik om je hond in een frisdrank reclame te laten meespelen.
Een informatieve site hebben is natuurlijk wat anders net zoals
persoonlijk met mensen praten over je ras.
Maar als je bv je hond in, wat ik net zei, een frisdrank reclame laat meespelen.......... dat is niet echt informatief.
Daarmee loop je dus de kans, aangezien 90 % van NL tv kijkt, dat er een paar domme mensen zijn die zeggen...
Eh, das een leuk beest, die wil ik ook.
Dat bedoelde ik dus met model.
Een informatieve site hebben is natuurlijk wat anders net zoals
persoonlijk met mensen praten over je ras.
Maar als je bv je hond in, wat ik net zei, een frisdrank reclame laat meespelen.......... dat is niet echt informatief.
Daarmee loop je dus de kans, aangezien 90 % van NL tv kijkt, dat er een paar domme mensen zijn die zeggen...
Eh, das een leuk beest, die wil ik ook.
Dat bedoelde ik dus met model.
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Nero 11/1998 - 16/06/2014

Nero 11/1998 - 16/06/2014