Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
opvoeding van je hond
Moderator: moderatorteam
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
opvoeding van je hond
ik las in een ander topic dat iedereen er een beetje zijn eigen opvoeding op na houdt.
perfect natuurlijk. alleen heb ik een moeite met begrijpen hoe de mensen het doen die alleen maar belonen.
als sam wat goed doet beloon ik hem zeker, maar als het mis gaat grijp ik hem ook zeker! ik sla hem niet dood ofzo, maar laat meneer zeker even weten dat ik het er niet mee eens ben.
denken jullie dat je wat kan bereiken met alleen maar belonen? en hoe doe je dat dan? wachten tot ze per ongeluk iets goed doen?
perfect natuurlijk. alleen heb ik een moeite met begrijpen hoe de mensen het doen die alleen maar belonen.
als sam wat goed doet beloon ik hem zeker, maar als het mis gaat grijp ik hem ook zeker! ik sla hem niet dood ofzo, maar laat meneer zeker even weten dat ik het er niet mee eens ben.
denken jullie dat je wat kan bereiken met alleen maar belonen? en hoe doe je dat dan? wachten tot ze per ongeluk iets goed doen?

-
- Zeer actief
Ik denk dat je met een nog niet echt gevormde hond met een zacht karakter een heel eind komt met alleen belonen.
Als het gaat om aangeleerd en helemaal bij zelfbelonend fout gedrag denk ik dat je niet aan correcties ontkomt.
Ook wel: iets aanleren is stukken makkelijker dan iets afleren...
Als het gaat om aangeleerd en helemaal bij zelfbelonend fout gedrag denk ik dat je niet aan correcties ontkomt.
Ook wel: iets aanleren is stukken makkelijker dan iets afleren...
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- majelle
- Zeer actief
Ligt gewoon aan de hond, Bikkel is heel snel onder de indruk van me, vreemde mensen heeft ie weer lak aan.
Zelfs met het woord nee of foei moet ik voorzichtig zijn want hij wil graag alles goed doen.
Die moet ik echt stimuleren dingen op zijn eigen houtje te laten oplossen want bij het minste of geringste komt ie steun zoeken. hij heeft dus al niet zoveel zelfverzekerheid.
Maar mijn eerste mechelse herder kruizing was een ander slag. Die was niet zo snel onder indruk en een heethoofd op sommige momenten. Die moest je soms even bij zijn nek pakken en hem strak aankijken en soms een brul om het even uit zijn trance te houden. Daarna ging het even maar hij bleef zoeken naar uitwegen.
Maar echt moeilijke honden waar je echt hard tegen moet optreden heb ik niet gehad.
Er is overigens wel bij mij een verschil tussen dingen aanleren, zoals oefeningen, dat gaat vaak met belonen en fout gedrag niet op ingaan.
maar gewoon bij huishoudelijke dingen (heb geen ander woord) maar bijvoorbeeld eten jatten onder mijn neus dan brul ik even en da's genoeg.
of ik loop even boos achter ze aan zodat ze weg zijn.
Heb allemaal makkelijke honden gehad.
groetjes majelle
Zelfs met het woord nee of foei moet ik voorzichtig zijn want hij wil graag alles goed doen.
Die moet ik echt stimuleren dingen op zijn eigen houtje te laten oplossen want bij het minste of geringste komt ie steun zoeken. hij heeft dus al niet zoveel zelfverzekerheid.
Maar mijn eerste mechelse herder kruizing was een ander slag. Die was niet zo snel onder indruk en een heethoofd op sommige momenten. Die moest je soms even bij zijn nek pakken en hem strak aankijken en soms een brul om het even uit zijn trance te houden. Daarna ging het even maar hij bleef zoeken naar uitwegen.
Maar echt moeilijke honden waar je echt hard tegen moet optreden heb ik niet gehad.
Er is overigens wel bij mij een verschil tussen dingen aanleren, zoals oefeningen, dat gaat vaak met belonen en fout gedrag niet op ingaan.
maar gewoon bij huishoudelijke dingen (heb geen ander woord) maar bijvoorbeeld eten jatten onder mijn neus dan brul ik even en da's genoeg.
of ik loop even boos achter ze aan zodat ze weg zijn.
Heb allemaal makkelijke honden gehad.
groetjes majelle
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Senna1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Re: opvoeding van je hond
Nee je hoeft niet te wachten tot ze iets goed doen, dat kan je ook in de hand werken. wanneer je hond vrolijk op je stoelpoten begint te knagen kan je hem een bot geven en hem dan vertellen dat hij het goed doet. Zo heb ik het in ieder geval aangepakt met dingen die hij eigenlijk niet mocht. Als hij in m'n handen bijt geef ik hem een duidelijk nee te verstaan en geef ik hem z'n flos en dan mag hij daar in bijten!massam schreef:ik las in een ander topic dat iedereen er een beetje zijn eigen opvoeding op na houdt.
Ik heb het woord foei bij Senna nog nooit gebruikt en nee begrijpt hij uitstekend.
De opvoeding van je hond is ook heel persoonlijk want niet iedereen verwacht hetzelfde van zijn of haar hond. Natuurlijk zullen er situaties zijn waarin alleen belonen niet helpt maar ik heb geleerd dat situaties die zich blijven herhalen je beter bij de bron kan aanpakken dan blijven straffen. Senna bleef maar met z'n kop in de kattenbak duiken en na een week of 3 nee roepen had ik het wel gehad. De kattenbak is naar boven verhuisd en dat is veel beter voor zijn rust en de mijne!
Nu hij aan het puberen is moet ik met sommige dingen wel wat strenger zijn omdat hij nogal eens opstandig is als ik hem een commando geef maar een stemverheffing en hem daarbij recht aankijken is voldoende!
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
In principe is de opvoeding hier inderdaad met alleen belonen gegaan, op een enkele "nee" en "foei" na.
Op het moment dat de hond de dingen weet en dán de fout ingaat, dan straf ik dus wel. Nu gaan ze bij mij niet zo heel snel de fout in (ze slopen niet en verder mogen ze behoorlijk veel in huis).
Het straffen gebeurd hier in principe met de stem en heel af en toe een tik.
Op het moment dat de hond de dingen weet en dán de fout ingaat, dan straf ik dus wel. Nu gaan ze bij mij niet zo heel snel de fout in (ze slopen niet en verder mogen ze behoorlijk veel in huis).
Het straffen gebeurd hier in principe met de stem en heel af en toe een tik.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Tja, ik vind het een regelrecht misverstand dat je op kan voeden met alleen belonen. Er worden dingen door elkaar gehaald en zelfs een manier van trainen als clickertraining werkt met een soort van straf.
Opvoeden houd voor mij in dat de hond zich houdt aan de regels die hij heeft meegekregen vanuit het nest..hetgene wat mammahond hem geleerd heeft en die een hond heeft zitten in zijn basispakketje communicatie. Dus hij blijft met zijn bek van mijn eten af, hij maakt plaats als ik ergens wil zitten ect.. Ik verwacht dat mijn honden dat doen en als ze bv niet aan de kant gaan als ik op hun (
) plekje op de bank wil zitten dan word ik boos. Boos bestaat dan uit even boos kijken en een opmerking maken..en bij Nelson hem een zwieper van de bank afgeven.
Training is wat anders. Trainen is kunstjes leren, leren zitten op commando, blijven, aan de lijn lopen en al dat soort grappen.
Als een hond dat allemaal nog moet leren , doe ik dat dus met alleen belonen van het gewenste gedrag. Straffen vermindert immers de motivatie, maakt onzeker en vermindert het leerrendement.
Als de hond er iets van snapt en je gaat hogere eisen stellen aan wat je wil zien, dan stel je de beloning uit. Dat is een negatieve krachtiging..de hond krijgt iets niet wat hij wel verwacht en daardoor gaat hij beter zijn best doen. In die zin is dat dus al een soort van vage straf.
Als een hond een oefening echt beheerst en doelbewust jouw commando negeert dan word ik boos. Nog net ff piezen mij zo schuin aanloerend als ik "Hier" geroepen heb is toch wel voldoende om met olifantspassen en een killersblik even vlot richting hond te sjouwen.
Opvoeden houd voor mij in dat de hond zich houdt aan de regels die hij heeft meegekregen vanuit het nest..hetgene wat mammahond hem geleerd heeft en die een hond heeft zitten in zijn basispakketje communicatie. Dus hij blijft met zijn bek van mijn eten af, hij maakt plaats als ik ergens wil zitten ect.. Ik verwacht dat mijn honden dat doen en als ze bv niet aan de kant gaan als ik op hun (

Training is wat anders. Trainen is kunstjes leren, leren zitten op commando, blijven, aan de lijn lopen en al dat soort grappen.
Als een hond dat allemaal nog moet leren , doe ik dat dus met alleen belonen van het gewenste gedrag. Straffen vermindert immers de motivatie, maakt onzeker en vermindert het leerrendement.
Als de hond er iets van snapt en je gaat hogere eisen stellen aan wat je wil zien, dan stel je de beloning uit. Dat is een negatieve krachtiging..de hond krijgt iets niet wat hij wel verwacht en daardoor gaat hij beter zijn best doen. In die zin is dat dus al een soort van vage straf.

Als een hond een oefening echt beheerst en doelbewust jouw commando negeert dan word ik boos. Nog net ff piezen mij zo schuin aanloerend als ik "Hier" geroepen heb is toch wel voldoende om met olifantspassen en een killersblik even vlot richting hond te sjouwen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
- *Silvia*
- Zeer actief
Als ze op de bank liggen hoef ik niet te zitten waar zij zitten, maar ga ik op een andere plek zitten, plaats zat, waarom zou mijn hond weg moeten. Nee is hier meestal voldoende en anders zorg ik voor afleiding. ik zeg niet dat het makkelijk is om vooral te belonen, maar je houd wel hele blije vrolijke honden over.
Maar het duurt wel langer denk ik, zoals bijvoorbeeld het aan de riem lopen zonder te trekken. Dat lukt me met 1 van de drie niet zo goed. Toch hou ik het vol, de aanhouder wint, zeggen ze
Maar het duurt wel langer denk ik, zoals bijvoorbeeld het aan de riem lopen zonder te trekken. Dat lukt me met 1 van de drie niet zo goed. Toch hou ik het vol, de aanhouder wint, zeggen ze

- Rossi
- Zeer actief
Zo heb ik het ook gedaan en een Nee of Foei vind ik geen straffen, dat is corrigeren. Of inderdaad even streng aankijken als ze weer eens in de stofzuigerslang hangt, dan deinst ze zo achteruit. En sommige dingen kun je beter anders oplossen. Bij mij was dat de vijver die ze als pup zijnde dus helemaal leeg heeft gehaald (de planten) en de planten eromheen uitgegraven. Dat stuk tuin is nu zo afgezet dat ze er niet meer bij kan.Senna1 schreef:Nee je hoeft niet te wachten tot ze iets goed doen, dat kan je ook in de hand werken. wanneer je hond vrolijk op je stoelpoten begint te knagen kan je hem een bot geven en hem dan vertellen dat hij het goed doet. Zo heb ik het in ieder geval aangepakt met dingen die hij eigenlijk niet mocht. Als hij in m'n handen bijt geef ik hem een duidelijk nee te verstaan en geef ik hem z'n flos en dan mag hij daar in bijten!massam schreef:ik las in een ander topic dat iedereen er een beetje zijn eigen opvoeding op na houdt.
Ik heb het woord foei bij Senna nog nooit gebruikt en nee begrijpt hij uitstekend.
De opvoeding van je hond is ook heel persoonlijk want niet iedereen verwacht hetzelfde van zijn of haar hond. Natuurlijk zullen er situaties zijn waarin alleen belonen niet helpt maar ik heb geleerd dat situaties die zich blijven herhalen je beter bij de bron kan aanpakken dan blijven straffen. Senna bleef maar met z'n kop in de kattenbak duiken en na een week of 3 nee roepen had ik het wel gehad. De kattenbak is naar boven verhuisd en dat is veel beter voor zijn rust en de mijne!
Nu hij aan het puberen is moet ik met sommige dingen wel wat strenger zijn omdat hij nogal eens opstandig is als ik hem een commando geef maar een stemverheffing en hem daarbij recht aankijken is voldoende!
Maar ik vind het veel fijner dat ze iets doet omdat ze dat graag voor mij doet, dan dat ze bang is dat ze anders pijnlijk gecorrigeerd wordt. Misschien duurt deze methode wat langer, maar je krijgt er heel wat voor terug!
qyan hebben we als pup zijnde zoveel mogelijk geprobeerd op te voeden met belonen en niet straffen.
maar......dat hielp niet
gaf hem ene bot voor knagen aan meubels en hij ging alleen maar meer knagen.
gaf hem een speeltje om in te bijten i.p.v in ons, en meneer zag het als beloning en ging steeds vaker en bovendien steeds harder bijten.
voor die dingen zijn we dus wel gaan corrigeren, want qyan greep zijn kans
we zijn dus maar terug gaan bijten als hij beet. 3x gedaan en het was over.
met qyan kom je er echt niet met alleen belonen, voor 90% wel, maar de overige 10% heeft meneer af en toe toch een vrij harde correctie nodig.
als ik op mijn bank wil zitten en hij ligt daar, moet hij er gewoon af. meestal is kijken of het woordje opzouten voldoende, maar soms denkt hij: bekijk het maar.
dan wordt hij toch wel hardhandig de bank af gebonjourd, ga echt niet staan wiebelen met ene koekje voor zijn neus of ik alsjeblieft mag zitten.
meneer wil soms ook weleens voor de deuropening gaan staan: ga echt niet smeken of ik erdoor mag, ik duw hem gewoon opzij.
van de week was ik met hem aan het spelen met zijn bijtrol en wilde hem pakken om verder te spelen: grommen en lip op trekken
dat wordt gewoon gestraft n einde spel.
denk wel dat het aan de hond ligt hoe je die opvoed
maar straffen/ corrigeren en vervolgens belonen is voor qyan de manier.
als ik niet optijd kan straffen of iets zelf in de hand heb gewerkt straf ik overigens niet.
veel dingen zoals spullen van tafel pikken (krant enzo) worden hier gewoon met een lolletje opgelost en moet er eigenlijk wel om lachen. voor pikken hebben we dus maar apporteren in de wereld gebracht, waardoor hij alles wat hij pikt, toch ook weer apporteert.
vindt die streken wel grappig, heerlijk die kop die hij dan trekt.
ook moet de correctie/ straf eerlijk zijn en uiteraard op het juiste moment
maar......dat hielp niet

gaf hem een speeltje om in te bijten i.p.v in ons, en meneer zag het als beloning en ging steeds vaker en bovendien steeds harder bijten.
voor die dingen zijn we dus wel gaan corrigeren, want qyan greep zijn kans

met qyan kom je er echt niet met alleen belonen, voor 90% wel, maar de overige 10% heeft meneer af en toe toch een vrij harde correctie nodig.
als ik op mijn bank wil zitten en hij ligt daar, moet hij er gewoon af. meestal is kijken of het woordje opzouten voldoende, maar soms denkt hij: bekijk het maar.
dan wordt hij toch wel hardhandig de bank af gebonjourd, ga echt niet staan wiebelen met ene koekje voor zijn neus of ik alsjeblieft mag zitten.
meneer wil soms ook weleens voor de deuropening gaan staan: ga echt niet smeken of ik erdoor mag, ik duw hem gewoon opzij.
van de week was ik met hem aan het spelen met zijn bijtrol en wilde hem pakken om verder te spelen: grommen en lip op trekken

denk wel dat het aan de hond ligt hoe je die opvoed

als ik niet optijd kan straffen of iets zelf in de hand heb gewerkt straf ik overigens niet.
veel dingen zoals spullen van tafel pikken (krant enzo) worden hier gewoon met een lolletje opgelost en moet er eigenlijk wel om lachen. voor pikken hebben we dus maar apporteren in de wereld gebracht, waardoor hij alles wat hij pikt, toch ook weer apporteert.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Ja hoor, zo lust ik er nog wel een paar. Straf is simpelweg iets dat gedrag doet stoppen. Als jij gedrag laat stoppen door woest te kijken of door nee te zeggen is dat dus gewoon een straf. En dat het aardiger klinkt als je het correctie noemt..mij ook best, maar we hebben het gewoon over hetzelfde.Neeltje schreef: Zo heb ik het ook gedaan en een Nee of Foei vind ik geen straffen, dat is corrigeren.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- ben&jessy
- Actief
- Contacteer:
mijn honden op een eerlijk manier op, nee is nee en alles wat goed is wordt uitbundig beloont. maar ik zal mijn honden nooit slaan. wel heb ik ze wel eens om de neus gepakt(als pup) en in de nek. of op de rug gelegt en ik gebruik heel veel mijn stem. maar ik ben vooral met belonen bezig.
maar vaak gebruik ik geen beloning in de vorm van koekjes ofzo. want jessy wordt dan helemaal hyper. want die is heeeeel erg dol op eten! en ben intereseerdt zich juist helemaal niet voor koekjes ofzo. hij neemt ze soms niet eens.
maar vaak gebruik ik geen beloning in de vorm van koekjes ofzo. want jessy wordt dan helemaal hyper. want die is heeeeel erg dol op eten! en ben intereseerdt zich juist helemaal niet voor koekjes ofzo. hij neemt ze soms niet eens.
trotse eigenaresse van 2 honden en 3 katten
ben en jessy

ben en jessy
- Roosje
- Zeer actief
Ik ben iemand die opvoed door te belonen, alternatieven aanbieden, negeren en niet met een harde hand. Associatie is een heel belangrijk gegeven in een honden leven en daar maak ik gebruik van. De enkele keer dat ik ontzettend boos werd op Mo maakte absolute geen indruk op haar.
Hier een paar voorbeelden hoe ik een aantal situaties aanpakte. Wanneer Mo als pup b.v weer eens in een van de achterpoten van Dot greep of in haar wangen hing en Dot zich niet verweren kon, pakte ik Mo's achterpoot of wang precies zo vast, ze heeft het op die manier heel snel afgeleerd. Met opspringen draaide ik weg met mijn lichaam. Tijdens een wandeling wanneer ik merkte dat ze dreigde om chagerijnig te gaan reageren op een hond, liep ik weg en riep haar met een enthousiast stem om mee te lopen en vaak verleidde ik haar door met een stok te gooien of iets lekkers aan te bieden. Toen ik aan het stofzuigen was en Mo de mond van de stofzuiger aanviel, bleef ik stil staan totdat ze ermee ophield, prijsde haar de hemel in en ging toen met hele langzame bewegingen weer verder, zodra ze weer de aanval inzette stopte ik weer met stofzuigen. In het begin had ik heel veel tijd nodig om het huis te stofzuigen, maar ik heb er wel mee bereikt dat ik nu rustig kan stofzuigen.
De rangorder regels en de NILIF hebben mij o.a enorm geholpen met het opvoeden. Ik kan rustig op de bank zitten met mijn bord eten op mijn schoot terwijl Dot en Mo naast mij liggen, ze zullen het niet in hun hoofd halen om mij lastig te vallen tijdens het eten, terwijl ze af en toe toch wel eens iets van mij krijgen. Wanneer Mo b.v kijkt wanneer ik eet en ik terug kijk, dan kijkt ze weg.
Tijdens het wandelen hoef ik mij ook geen zorgen meer te maken dat ze vervelend doet tegenover andere honden, het is een vrij sociaal hondje geworden. Binnen in huis kan het nog een enkele keer gebeuren dat ze kattig kan reageren op vreemde honden, maar het gaat steeds beter. Wanneer ze aan de riem moeten hoef ik haar vaak niet te roepen om te komen maar dan komt ze uit haar zelf.
Dot was een makkie om op te voeden, Mo was het tegenovergestelde, een klein dondersteentje, maar nu is het een schat van een Bulletje, die stukken gemakkelijker is geworden om mee om te gaan.
Roosje
Wanneer Dot of Mo op een stoel gaan liggen waar ze niet op mogen, til ik ze er af met "er af" of ik zet ze op de plek waar ze wel mogen liggen. Wanneer ze op mijn plek gaan liggen dan ga ik daar gewoon zitten of ze er liggen of niet dan gaan ze vanzelf wel opzijmassam schreef:k zag namelijk een beeld voor me van een hond die lekker op de bank sprong en daar ging liggen slapen en iemand die daar bij stond te vragen of ie aub van de bank af wilde....

Een HEY met een kleine stem verheffing werkt hier ook goed wanneer ze de neiging hebben om niet te willen luisteren.baloutjuh schreef:ja hier de goeie dingen beloon ik en ook niet altijd met wat lekkers dan doe ik ff gek tegen balou.
doet ze iets wat niet mag dan hoef ik alleen maar HEY te roepen.
dan weet ze het precies.
Hier een paar voorbeelden hoe ik een aantal situaties aanpakte. Wanneer Mo als pup b.v weer eens in een van de achterpoten van Dot greep of in haar wangen hing en Dot zich niet verweren kon, pakte ik Mo's achterpoot of wang precies zo vast, ze heeft het op die manier heel snel afgeleerd. Met opspringen draaide ik weg met mijn lichaam. Tijdens een wandeling wanneer ik merkte dat ze dreigde om chagerijnig te gaan reageren op een hond, liep ik weg en riep haar met een enthousiast stem om mee te lopen en vaak verleidde ik haar door met een stok te gooien of iets lekkers aan te bieden. Toen ik aan het stofzuigen was en Mo de mond van de stofzuiger aanviel, bleef ik stil staan totdat ze ermee ophield, prijsde haar de hemel in en ging toen met hele langzame bewegingen weer verder, zodra ze weer de aanval inzette stopte ik weer met stofzuigen. In het begin had ik heel veel tijd nodig om het huis te stofzuigen, maar ik heb er wel mee bereikt dat ik nu rustig kan stofzuigen.
De rangorder regels en de NILIF hebben mij o.a enorm geholpen met het opvoeden. Ik kan rustig op de bank zitten met mijn bord eten op mijn schoot terwijl Dot en Mo naast mij liggen, ze zullen het niet in hun hoofd halen om mij lastig te vallen tijdens het eten, terwijl ze af en toe toch wel eens iets van mij krijgen. Wanneer Mo b.v kijkt wanneer ik eet en ik terug kijk, dan kijkt ze weg.
Tijdens het wandelen hoef ik mij ook geen zorgen meer te maken dat ze vervelend doet tegenover andere honden, het is een vrij sociaal hondje geworden. Binnen in huis kan het nog een enkele keer gebeuren dat ze kattig kan reageren op vreemde honden, maar het gaat steeds beter. Wanneer ze aan de riem moeten hoef ik haar vaak niet te roepen om te komen maar dan komt ze uit haar zelf.
Dot was een makkie om op te voeden, Mo was het tegenovergestelde, een klein dondersteentje, maar nu is het een schat van een Bulletje, die stukken gemakkelijker is geworden om mee om te gaan.
Roosje

-
- Zeer actief
Als ik mijn honden iets aanleer (een commando oid) dan straf ik nooit.massam schreef:perfect natuurlijk. alleen heb ik een moeite met begrijpen hoe de mensen het doen die alleen maar belonen.
In het dagelijks leven komt het wel eens voor dat ik mijn honden straf, maar dan gebruik ik meestal alleen mijn stem.
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Het ligt er een beetje aan waar het om gaat: is het iets wat de hond niet weet, dan straf ik ook niet. Dat is een beetje mijn stelregel.
Dus als mijn honden bepaald gedrag vertonen, waarvan ze niet geleerd hebben dat het niet mag, dan straf ik dus ook niet. Dat is iets waar ze dus nog mee bekend gemaakt moeten worden of wat ze moeten leren.
Maar als ze iets doen waarvan ik weet dat ze heel goed weten dat het niet mag, ja, dan straf ik: met stem en als ze daar niet naar luisteren dan pak ik mijn hond beet en haal ik hem uit die situatie. Simpel voorbeeld: gauw op de bank springen omdat ik daar ook wil gaan zitten: hup, weg! Of "gaaa je!"
En als dat niet helpt, dan pak ik hem bij zijn halsband en haal hem van de bank af, zet hem op zijn eigen kussen.
Lange tijd heb ik echter ook gestrafd als ik dacht dat de hond iets wel wist (bijvoorbeeld dat je geen brommers mag grijpen
), dus dan loop ik buiten, Toby valt uit naar brommers en dan corrigeerde ik hem, eerst met stem, wat meestal geen bal hielp om hem daarna te corrigeren door aan de riem een sjor te geven. Totdat ik er achter kwam dat Toby daar dus niks mee kan, het is zo'n primaire reactie van hem, hij kan het niet laten en het komt ook niet voort uit verleiding. Hij vindt het blijkbaar een hele normale reactie. Dus nu loop ik gewoon door als hij maar aanstalte maakt om die brommers te pakken. En ik doe net alsof die brommer niet bestaat en alsof er aan de andere kant iets is wat veel interessanter is.
En dat werkt wel: blijkbaar straal ik dan uit dat die brommer geen gevaar is en niet interessant. Het gaat nu stukken beter.
Dus opvoeden met belonen of straffen betekent ook wel opvoeden door negeren.
Dus als mijn honden bepaald gedrag vertonen, waarvan ze niet geleerd hebben dat het niet mag, dan straf ik dus ook niet. Dat is iets waar ze dus nog mee bekend gemaakt moeten worden of wat ze moeten leren.
Maar als ze iets doen waarvan ik weet dat ze heel goed weten dat het niet mag, ja, dan straf ik: met stem en als ze daar niet naar luisteren dan pak ik mijn hond beet en haal ik hem uit die situatie. Simpel voorbeeld: gauw op de bank springen omdat ik daar ook wil gaan zitten: hup, weg! Of "gaaa je!"

Lange tijd heb ik echter ook gestrafd als ik dacht dat de hond iets wel wist (bijvoorbeeld dat je geen brommers mag grijpen

En dat werkt wel: blijkbaar straal ik dan uit dat die brommer geen gevaar is en niet interessant. Het gaat nu stukken beter.
Dus opvoeden met belonen of straffen betekent ook wel opvoeden door negeren.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
tja dat werkt dus niet bij alle honden. Die van mij zou er zeker niet van onder de indruk zijn en zou vrolijk verder 'hangen'... je hebt op dit moment misschien een makkelijke hond, maar wat als een volgende hond dit nou ook totaal niet interesseerd, heel zelfstandig is en er zich geen moer van aantrekt of hij nu genegeerd wordt of niet? Hoe wil je het dan doen zonder te straffen?Neeltje schreef:Of inderdaad even streng aankijken als ze weer eens in de stofzuigerslang hangt, dan deinst ze zo achteruit.
en daar heb ik dus geen zin in... hij luisterd naar mij en ik ga niets voorkomen... daar leer je hem niets mee, je voorkomt alleen...En sommige dingen kun je beter anders oplossen. Bij mij was dat de vijver die ze als pup zijnde dus helemaal leeg heeft gehaald (de planten) en de planten eromheen uitgegraven. Dat stuk tuin is nu zo afgezet dat ze er niet meer bij kan.
mijn honden trainen heel graag! En doen het ook graag voor mij en voor zichzelf... en toch zijn ze ook af en toe gestraft, niet om aan te leren, maar wel als ik zeker weet dat ze het kennen en altijd gedaan hebben en opeens geen zin meer in hebben of er een andere uitvoering aan geven...Maar ik vind het veel fijner dat ze iets doet omdat ze dat graag voor mij doet, dan dat ze bang is dat ze anders pijnlijk gecorrigeerd wordt. Misschien duurt deze methode wat langer, maar je krijgt er heel wat voor terug!
ik krijg er ook heel veel voor terug, veel liefde van mijn honden!

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Actief
Ik denk dat veel mensen begrippen in de dagelijkse praktijk doorelkaar halen, zoals opvoeden en trainen e.d. Daarnaast zie ik een tendens dat veel mensen hun honden te lief behandelen. Waardoor zij een loopje gaan nemen.
Tijdens trainen ben ik hoofdzakelijk positief belonend bezig, daar reageren ze goed op. Alledrie mijn honden. Zouden zij echter een oefening negeren die zij kennen, dan geef ik wel degelijk een correctie, bijv met de stem.
Tijdens het opvoeden, moet de hond zijn plaats in het gezin weten. Dat gaat gaat ook met positief leren en eventueel een pas op de plaats. Ook hier worden commando's geleerd en moeten zij gehoorzamen. Uiteindelijk bepaal jij als baas wat er gebeurt.
Tijdens trainen ben ik hoofdzakelijk positief belonend bezig, daar reageren ze goed op. Alledrie mijn honden. Zouden zij echter een oefening negeren die zij kennen, dan geef ik wel degelijk een correctie, bijv met de stem.
Tijdens het opvoeden, moet de hond zijn plaats in het gezin weten. Dat gaat gaat ook met positief leren en eventueel een pas op de plaats. Ook hier worden commando's geleerd en moeten zij gehoorzamen. Uiteindelijk bepaal jij als baas wat er gebeurt.

- Mama Sanneke
- Zeer actief
Als ik Luka zijn naam boos roep, als hij wat aan het uitpeuteren is dan kijkt hij al naar beneden.
Daarnet nog lag hij aan mijn sloef te knabbelen, ik roep Luka, LUka komt tegen me benen hangen alsof hij wou zeggen : "ik heb er alleen maar es aan gelikt". 'Hahahahahaha)
Sanneke
Daarnet nog lag hij aan mijn sloef te knabbelen, ik roep Luka, LUka komt tegen me benen hangen alsof hij wou zeggen : "ik heb er alleen maar es aan gelikt". 'Hahahahahaha)

Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
Neo moet ik ook steeds meer met de hand corrigeren/straffen, als in in zijn nekvel pakken en hem zoals zijn moeder zou doen goed vertellen dat het niet goed is.qyan schreef:qyan hebben we als pup zijnde zoveel mogelijk geprobeerd op te voeden met belonen en niet straffen.
maar......dat hielp niet![]()
voor die dingen zijn we dus wel gaan corrigeren, want qyan greep zijn kans![]()
van de week was ik met hem aan het spelen met zijn bijtrol en wilde hem pakken om verder te spelen: grommen en lip op trekken![]()
denk wel dat het aan de hond ligt hoe je die opvoed![]()
Want FOEI voldoet echt niet

Want neo is hardleers... blijft terug komen keer op keer... atleast niet na de ‘straf’ ... want dan blijft hij weg maar na verloop van tijd probeerd hij het nogmaals.
- Falco
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog
- Contacteer:
Ik vind onze Dog, misschien zijn er uitzonderingen, heel goed reageren op stemmingen. Een NEE, zodra ik denk dat hij met zijn kop in de kattenbak duikt bij oma, hoe herkenbaar, heeft echt het gewenst effect. Er wordt geremd en hij blijft voor de bak staan. Welliswaar wordt er nukkig omgedraaid en ter afleiding naar de bal gedoken. Even prijzen en meneer is helemaal gelukkig. Trouwens gisteren dook hij met zijn smoel in een zak roodband. Daar hielp even geen NEE tegen. Met als gevolg dat ik later zijn kiezen moet peuteren omdat de roodband bijna hard was geworden.Senna1 schreef:Nee je hoeft niet te wachten tot ze iets goed doen, dat kan je ook in de hand werken. wanneer je hond vrolijk op je stoelpoten begint te knagen kan je hem een bot geven en hem dan vertellen dat hij het goed doet. Zo heb ik het in ieder geval aangepakt met dingen die hij eigenlijk niet mocht. Als hij in m'n handen bijt geef ik hem een duidelijk nee te verstaan en geef ik hem z'n flos en dan mag hij daar in bijten!massam schreef:ik las in een ander topic dat iedereen er een beetje zijn eigen opvoeding op na houdt.
Met een losloopwandelingentje kan je met je stem heel veel sturen. Eigenlijk best leuk omdat te zien. En eindelijk zijn die bananen in zijn oren bijna verdwenen dus mijn keelpijn is ook minder.
Falco.. 2001-2009
Spike.. 1993-2007
Spike.. 1993-2007
Toen tom nog heel klein was dacht ik er niet eens over om hem fysiek te straffen of te corrigeren. Eerst maar eens een band opbouwen en positief gedrag belonen. Maar nu kent hij de regels ondertussen en begint het kattekwaad. Dan kan ik tien keer 'nee' gaan roepen, daarmee ontkracht ik alleen maar mijn eigen zogenaamde leiderschap. Dus Tom wordt bij wangedrag wel eens in zijn nekvel gegrepen. Even kort maar krachtig, en dan weet hij zijn plaats weer.
Om een hond op te voeden moet je toch kijken naar hoe dit in de natuur gebeurt, en daar worden de honden lager in rang ook wel eens fysiek gestraft. Maarrrrrr overdaad schaad!
Om een hond op te voeden moet je toch kijken naar hoe dit in de natuur gebeurt, en daar worden de honden lager in rang ook wel eens fysiek gestraft. Maarrrrrr overdaad schaad!
- dobervriendin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): dobers en hollanders
- Contacteer: