Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Knagen aan de voorpoten.
Moderator: moderatorteam
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Knagen aan de voorpoten.
tot bloeden toe. Is dit verveling of iets anders? 

Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Knagen aan de voorpoten.
Heet dat niet: Dwangneurose?Rataplan schreef:tot bloeden toe. Is dit verveling of iets anders?
- Rataplan
- Zeer actief
Ja ik denk het is niet mijn hond hoorWil de hond schreef:Heet dat niet: Dwangneurose?Rataplan schreef:tot bloeden toe. Is dit verveling of iets anders?

Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat dacht ik al.Rataplan schreef:Ja ik denk het is niet mijn hond hoorWil de hond schreef:Heet dat niet: Dwangneurose?Rataplan schreef:tot bloeden toe. Is dit verveling of iets anders?
De oorzaak heeft met spanning te maken, en het afreageren daarvan. Verveling kan ook spanning veroorzaken.
Waarom vraag je dit eigenlijk, gaat het om de hond van een kennis van je?
- Rataplan
- Zeer actief
- Martin
- Zeer actief
- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou wel eerst medische oorzaken uitsluiten alvrens de diagnose dwangneurose te stellen. Het hoeft niet perse een probleem aan de poten te zijn. Loeky begint altijd op haar poten te "knagen" als haar anaalklieren overvuld zijn. Ze maakt daarbij over het algemeen weinig onderscheid tussen voor- of achterpoten.
Als ik dat zie haal ik weer even de keukenrol en operatiehandschoentje tevoorschijn. Even knijpen en het is weer klaar... ze stopt dan ook weer met het poten kluiven.
Als ik dat zie haal ik weer even de keukenrol en operatiehandschoentje tevoorschijn. Even knijpen en het is weer klaar... ze stopt dan ook weer met het poten kluiven.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

qyan heeft het ook een periode gehad.
de laatste keer dat qyan erg ziek was zat hij dus opeens thuis na altijd min 1x per dag naar het bos te gaan, lange wandelingen aan de lijn, trainen, spelen etc.
de dierenarts noemde het een likgranuloom, als gevolg van stress.
maar uiteindelijk ging het ook van likken naar bijten tot bloedens toe.
ondanks dat qyan nog ziek was hebben we dus toch die cirkel van stress en verveling moeten doorbreken door toch weer dingen met hem te doen.
beetje speuren, toch ene beetje spelen, anagelijn naar uitrengebieden, want los vergte te veel kracht.
maar bij qyan was het dus stress, verevling door het niets meer mogen en kunnen doen.
gedrag zijn we gaan bestraffen, want een sok haalde hij er gewoon af.
het is wel iets wat er in is blijven zitten, want af en toe krijgt hij nog de neiging, maar we hebben het aardig ondr controle gekregen door verandering van leefomstandigheden, zo goed als mogelijk was en bestraffen van het gedrag.
de laatste keer dat qyan erg ziek was zat hij dus opeens thuis na altijd min 1x per dag naar het bos te gaan, lange wandelingen aan de lijn, trainen, spelen etc.
de dierenarts noemde het een likgranuloom, als gevolg van stress.
maar uiteindelijk ging het ook van likken naar bijten tot bloedens toe.
ondanks dat qyan nog ziek was hebben we dus toch die cirkel van stress en verveling moeten doorbreken door toch weer dingen met hem te doen.
beetje speuren, toch ene beetje spelen, anagelijn naar uitrengebieden, want los vergte te veel kracht.
maar bij qyan was het dus stress, verevling door het niets meer mogen en kunnen doen.
gedrag zijn we gaan bestraffen, want een sok haalde hij er gewoon af.
het is wel iets wat er in is blijven zitten, want af en toe krijgt hij nog de neiging, maar we hebben het aardig ondr controle gekregen door verandering van leefomstandigheden, zo goed als mogelijk was en bestraffen van het gedrag.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Als het om voorpoten gaat is het inderdaad 9 van de 10 keer een uiting van stress.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
-
- Zeer actief
- Contacteer:
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Beertje doet het ook wel, altijd al gedaan, maar niet likken maar bijten op zijn "polsen"zeg maar. Echt knagen. Ik hoef alleen maar te zeggen: niet stuk maken.
en dan stopt ie. Maar het komt bij hem ook uit nerveusiteit. En Toby gaat als hij zich gestrafd voelt, of onzeker, over zijn bek staan wrijven met zijn voorpoot. Ook een tijdje lang tot bloedens aan toe, hele stukke lippen. Maar gelukkig is dat ook bijna over. In ieder geval doet ie het niet meer zo hard. En de situaties waarin hij het wil doen zijn vrij duidelijk dus proberen we dat zoveel mogelijk te voorkomen.

Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
misschien omdat er geen africhting meer getraind wordt.jidde schreef:Nanni doet dit ook wel eens, maakt niet uit voor of achterpoten. Ik kan me alleen niet bedenken dat het stress kan zijnIk denk eerder aan een allergie, aangezien ze 2x een allergiese reactie heeft gehad. Maar waarvoor kan ze allergies zijn dan 8O
veel honden die uit de africhting worden gehaald en een aardige werklust bezitten gaan dit nogal eens doen.
zo ook qyan toen dus

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Ja, dat kan. Je kan het vagelijk vergelijken met fanatieke nagelbijters, die ook hun velletjes kapot trekken van hun vingers. Ook dat is gewoon haast automutilatie.Wil de hond schreef:Het kan ook zijn dat zij deze gewoonte ontwikkeld heeft tijdens vroegere periodes van verveling of stress. Wat zij nu doet is af en toe terugvallen in die gewoonte.
Zolang als ze het af en toe doet en zich niet verwondt is het niet zorgwekkend, lijkt me.

Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

Hmmm maar dat is toch dan een vorm van verveling? En ik weet zeker dat ze zich niet verveelt, aangezien er veel mee wordt gedaan.qyan schreef:misschien omdat er geen africhting meer getraind wordt.jidde schreef:Nanni doet dit ook wel eens, maakt niet uit voor of achterpoten. Ik kan me alleen niet bedenken dat het stress kan zijnIk denk eerder aan een allergie, aangezien ze 2x een allergiese reactie heeft gehad. Maar waarvoor kan ze allergies zijn dan 8O
veel honden die uit de africhting worden gehaald en een aardige werklust bezitten gaan dit nogal eens doen.
zo ook qyan toen dus
Het is natuurlijk wel zo dat Nanni al een aardig verleden heeft, misschien dat het een gewoonte bij haar is geworden ofzo?
- Mama Sanneke
- Zeer actief
het hoeft niet, het kanjidde schreef:Hmmm maar dat is toch dan een vorm van verveling? En ik weet zeker dat ze zich niet verveelt, aangezien er veel mee wordt gedaan.qyan schreef:misschien omdat er geen africhting meer getraind wordt.jidde schreef:Nanni doet dit ook wel eens, maakt niet uit voor of achterpoten. Ik kan me alleen niet bedenken dat het stress kan zijnIk denk eerder aan een allergie, aangezien ze 2x een allergiese reactie heeft gehad. Maar waarvoor kan ze allergies zijn dan 8O
zo ook qyan toen dus
Het is natuurlijk wel zo dat Nanni al een aardig verleden heeft, misschien dat het een gewoonte bij haar is geworden ofzo?

maar het is een andere vorm van verveling.
een werkhond houdt van werken, daar kan gene boswandeling tegen op. op die manier kan je het zo'n beetje zien eigenlijk

kan ook dat ze het eerder gedaan heeft en dat het is blijven hangen, of zoals je zegt idd misschien een allergie, vooral omdat het de voor en achterpoten zijn.
meestal met ene likgranuloom door stress ed begint het likken aan de poten en de polsgewrichten, maar eigenlijk nooit de achterpoten zegmaar.
Diesel likt dus alleen aan zijn poten als hij weer eens last heeft van zijn voorhuid.Mama Sanneke schreef:Een keertje had ik echt schrik, toen ik hem ze'n ontwormingspil had gegeven was hij s' nachts aan het janken, en bijten aan de poten.
Waarschijnlijk van de last en de jeuk van de ontworming.
Sanneke
Ik zag het verband niet zo.
Nog steeds eigenlijk niet.