Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aan de poten van andere honden sjorren

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Lambert
geregistreerd lid

Aan de poten van andere honden sjorren

Ongelezen bericht door Lambert »

Hoi Allemaal,

Onze hond heeft bij een aantal honden de gewoonte om erg wild te spelen. Hij is bijzonder lief en vrolijk bij de begroeting, maar na een tijdje wordt hij steeds wilder. Geen ruzie of zo, gewoon onstuimig. Hij wil dan voornamelijk over de andere hond heen; in de nek pakken. Dat lijkt mij dominatie en hoort er natuurlijk gewoon bij.

Echter ik kan het volgende niet helemaal plaatsen. Hij gaat bij een paar honden heel erg aan de achterpoot trekken. Tot piepen van die andere hond toe. Wat is dit voor gedrag en wat betekent dit?

Groetjes.
Born to ball!
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

geen idee, maar ik had het afgebroken. (het gedrag dan he, niet de poot :mrgreen: )
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Heel veel honden doen dat...de truc om je tegenstander te vloeren. ;)
Het is dus spel.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
M@scha
Zeer actief

is het ook nog spel als de andere hond gaat piepen?
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:is het ook nog spel als de andere hond gaat piepen?
Ja, maar een hond zal dan wel wat in moeten dimmen. Veelal zie je dat poten sjorren in de achtervolging..de achterste hond poogt de achterpoot te pakken van de voorloper. Het is niet bedoeld om de andere hond pijn te doen, maar om hem te vloeren. Piepen behoort in principe de andere hond te remmen in het bijten. Maar goed, poten zijn gevoelig omdat het voornamelijk bot is. Wondjes zul je bv niet zien bij dit soort gedoe. Het is dus echt spelen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

ursula houdt van konten bijten. zelfde idee.
Lambert
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Lambert »

Die andere hond ligt al op zijn rug. En toch gaat Balou door. Totdat die hond van zich af begint te bijten.

Wat ik me nou altijd zit af te vragen. Moeten wij mensen nou wel of niet ingrijpen. Ik heb de filosofie dat de honden het zelf wel uitzoeken. Maar ik kan me best voorstellen dat als Balou (is vrij groot) een beetje wild is of aan poten gaat sjorren, dat dat er best indrukwekkend uitziet voor eigenaren van een kleiner hondje.

groetjes
Born to ball!
Roos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roos »

Scooby doet dat dus ook, in poten happen.
Als een andere hond gaat rennen, bijt hij in de achterpoten en het gebeurt dus regelmatig dat een hond zo (nogal hardhandig) gevloerd wordt. Soms met hard gepiep en dus een boze eigenaar (kan ik me wel voorstellen).
Het is bij hem echt speelgedrag, niet agressief bedoeld.
Hij doet het ook bij Roma, maar bij haar vindt ik dus wel degelijk regelmatig wondjes aan de achterpoten. Verder heeft ze er niet zoveel last van, behalve dat ze dan woest wordt op Scooby :mrgreen:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Lambert schreef:Die andere hond ligt al op zijn rug. En toch gaat Balou door. Totdat die hond van zich af begint te bijten.

Wat ik me nou altijd zit af te vragen. Moeten wij mensen nou wel of niet ingrijpen. Ik heb de filosofie dat de honden het zelf wel uitzoeken. Maar ik kan me best voorstellen dat als Balou (is vrij groot) een beetje wild is of aan poten gaat sjorren, dat dat er best indrukwekkend uitziet voor eigenaren van een kleiner hondje.

groetjes
Als ik vind dat er niet leuk gespeeld word grijp ik in door mijn hond mee te nemen. Spelen is helemaal geen must en moet leuk zijn voor beide partijen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Roosje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roosje »

Lambert schreef:Wat ik me nou altijd zit af te vragen. Moeten wij mensen nou wel of niet ingrijpen. Ik heb de filosofie dat de honden het zelf wel uitzoeken. Maar ik kan me best voorstellen dat als Balou (is vrij groot) een beetje wild is of aan poten gaat sjorren, dat dat er best indrukwekkend uitziet voor eigenaren van een kleiner hondje.

groetjes
Ik ben zo iemand die ingrijpt wanneer het te gortig wordt. Ik als hoofd van de roedel bepaal waar de grenzen zijn. Ik zie dat ook gebeuren bij honden onderling. In het parkje waar we regelmatig komen is een roedeltje ontstaan van honden die elkaar regelmatig tegenkomen. Een reutje is duidelijk de baas, wanneer een vreemde hond te opdringerig gedrag toont dan grijpt hij in. De buitenstaander accepteerd dat meestal zonder enkel probleem.

Wanneer een hond te opdringerig word met Dot en Mo en ze kunnen zich niet verweren dan grijp ik in. Ik vind het vrij irritant wanneer een baas van zo'n hond alleen maar staat toe te kijken.

Mo als pup greep Dot ook regelmatig in haar achterpoot. Dot kon niets doen en het zit ook niet in Dot om dat gedrag te corrigeren. Ik besloot om Dot te steunen hierin in ik pakte Mo's achterpoot precies zo vast. Het was snel afgelopen.

Roosje
Afbeelding
Franky
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Franky »

Eline* schreef:
Lambert schreef:Die andere hond ligt al op zijn rug. En toch gaat Balou door. Totdat die hond van zich af begint te bijten.

groetjes
Als ik vind dat er niet leuk gespeeld word grijp ik in door mijn hond mee te nemen. Spelen is helemaal geen must en moet leuk zijn voor beide partijen.
Ben het met je eens dat je het "spel" moet afbreken maar bestaat er wel een spel? Ben van mening dat alles gericht is op het bepalen van dominantie of anders om te groeien in de roedel! :zwaai:
De Groeten van Doggy
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Franky schreef: Ben het met je eens dat je het "spel" moet afbreken maar bestaat er wel een spel? Ben van mening dat alles gericht is op het bepalen van dominantie of anders om te groeien in de roedel! :zwaai:
Tussen vreemde honden is er geen roedelverband, dus ook een rangorde. Spelen kun je wel zien als het aftasten van elkaar. Als er echt vertrouwen is en de honden elkaar kennen kan er wel degelijk gewoon normaal gespeeld worden. Ook honden kennen gewoon spel, net als wij.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

ik breek ook af als het mij te ver gaat
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Wordt hier ook regelmatig gepoothapt :mrgreen: .
Gewoon in het spel.
Ligt de ander dan laten ze heel snel weer los.
Ellemieke
Actief
Mijn ras(sen): Oostenrijkse Pincher
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ellemieke »

dina doet t ook.. eigenlijk vooral bij trix..... Zijn ze aan t rennen, hapt dina naar de (voor)poten van trix.....

En trix gebruikte DIna eerst als kippeboutje.. lag dina op de grond, begon trix op haar achterpoot te knagen.. heel grappig.. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”