Moritz is dus als de dood voor kinderen, geen lichte angst zoals voor volwassenen, maar werkelijke panische doodsangst.
Bijten zal hij buiten niet doen, want hij loopt keihard weg van ze. Binnenshuis waag ik het er niet op, want ook een hond in het nauw maakt rare sprongen: er komen hier dus geen kinderen in huis.
Ik ontwijk dus kinderen met Moritz. De gemeente is hier zo "slim" geweest om een kinderspeelplaats OP het hondenveld neer te zetten

Als hij helemaal vrij loopt in het bos of Gaasperplas, dan maakt hij een enorme omweg om die kinderen heen om uiteindelijk weer bij mij te belanden. Op deze manier, hem zijn vrijheid geven, raakt hij niet meer totaal in paniek maar zoekt zijn eigen manier om te ontwijken.
Ik geef hem dus eigenlijk zijn zin, zoek geen confrontaties op met kinderen omdat hij werkelijk panisch is én omdat het kinderen zijn die je nu eenmaal niet kan zeggen om rustig te doen.
Wel heb ik eraan gedacht om hem te confronteren met deze angst, maar ik zou bij god niet weten hoe

Zal ik het maar zo laten? of is dit toch nog lichtjes trainbaar?