Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

te enthousiast spelen ?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Baily

te enthousiast spelen ?

Ongelezen bericht door Baily »

Dino doet alles met overgave, ook spelen met andere honden.

Als hij losloopt is hij erg enthousiast, rent op iedere andere hond af en gaat enthousiast staan blaffen.... 8O .

Dit is iets van de laatste paar weken. Daarvoor blafte hij niet tegen andere honden. Als ze gaan spelen is het over en anders gaat hij ook nog eventjes in de achterpoten happen, en in de staart van de andere hond. Als ik hem dan weer bij me roep komt hij wel, al is het niet direct.

Ten eerste; is dit wel spelen? In mijn ogen krijgt hij vandaag of morgen een hap van de andere hond.....

Ten tweede; hoe moet ik hem leren om alle aandacht aan mij te schenken en dan ook direct naar mij te komen, ook al is die andere hond nog zo leuk. Soms lukt het wel maar niet altijd. Hij heeft al best veel geleerd voor zijn doen, maar ik wil hem zo graag heel goed onder appel hebben, zodat hij niet in problemen komt, en lekker los kan lopen.

Ik heb hem ook een tijdje aan de lange lijn gehad, maar hij gaat echt heel aandoenlijk zitten als we het bos in lopen en kijkt dan achterom naar mij, zo van "ja hij kan, gooi maar los" :mrgreen: zo lief. 8) .

Ik lijn hem wel aan als hij niet gelijk terug komt van die andere hond, als ik hem roep, maar wordt dan nooit boos op hem. Hij blijft dan eventjes aangelijnt en als het rustig is laat ik hem weer los.
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

hoe oud is je hondje?
een hond moet spelen, wil je aandacht, dan moet je die verdienen, door steeds weer verrassende, spannende en leuke spelletjes te fantaseren.
Als je hond eens afgesnauwd wordt door een andere hond, dan zal dit een goede les zijn.
tracht toch te voorkomen dat je hond naar om het even welke hond loopt. Anderzijds, je hebt hem al met andere honden laten spelen, dit moet je nu regelmatig blijven doen, want de drift om bij een andere hond te raken wordt anders steeds groter. Soms mag hij spelen, soms niet, dit moet jij maar uitmaken.
Baily

Hij is nu ongeveer 11 maanden. Ik speel veel met hem, maar hij kan niet zo lang achter elkaar z'n aandacht ergens bij houden. Hij is supersnel en druk, maar niet nerveus druk. Maar hij is heel snel in z'n bewegingen en erg lenig.

Nergens bang voor, alleen is hij voorzichtig naar mensen toe die hij niet kent. Hij gaat er wel enthousiast naar toe, maar laat zich door vreemden niet aanraken. Dit heeft te maken met het feit dat hij tot zes maanden een zwervertje is geweest in Spanje.

De enige waar hij zich door laat knuffelen ben ik zelf, de rest mag hem aaien maar verder niet. Ik kan hem oppakken en dan kruipt hij helemaal tegen me aan. Hij heeft een keer z'n poot erg bezeerd en kwam direct naar mij toe. Dus hij vindt me wel oke geloof ik. :mrgreen:

Hij luistert eigenlijk heel goed naar me, maar soms is het zo leuk, dat ik gewoon niet leuk genoeg ben om naar mij toe te komen. Het enige waar hij blind op is zijn stukjes rodi worst, en daar maak ik altijd dankbaar gebruik van.

Ik doe ook aandachtoefeningen met hem, maar hij kan zijn aandacht niet zo goed bij iets houden dus dat valt niet mee.

Als hij wegloopt en ik kan hem nog roepen dan doe ik ook altijd heel gek, ga lopen springen en gooien met een stok, dan komt hij soms wel terug.

Maar dat blaffen tegen een andere hond daar maak ik me dus nu een beetje zorgen om. En ik begrijp niet goed waarom hij het doet. In ieder geval niet uit onzekerheid.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Kan gewoon uitdagen zijn tot spelen. Ik zou me er geen zorgen over maken als hij verder goed sociaal is. Als ik het zo lees doet je hond het perfect voor een hond van 11 maanden. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Baily

Ja, hij doet het erg goed nu. Maar vanmiddag was hij weer zo aan het blaffen tegen een soort buldogje.... :mrgreen:

Toen zegt dat baasje tegen die buldog, "pak hem dan joh". En ik merk vaker dat andere eigenaars ook geirriteerd raken door zijn geblaf. Dus dan zeg ik altijd "hij wil alleen maar spelen :pffff: 8) ". Maar dat vind ik dan net zo'n opmerking als "dat doetie anders nooit". Mensen staan me dan echt aan te kijken van "ja,ja". :mrgreen:
mechelaar_fan
Zeer actief

Hoe beloon je je hond? in theorie is wordt een hond met het ouder worden minder geïnteresseerd in 'voer' en meer in 'buit'. maw je kunt hem meer belonen door hem de bijtworst te geven
Baily

Ik beloon hem door te prijzen, dus met stem, met een aai, met worst, met spelen met een stok. En door hem een piepbeestje te laten apporteren. Maar dat heb ik alleen nog maar binnenshuis gedaan. Ik zou dat piepbeestje ook mee kunnen nemen tijdens het loslopen.

Maar als hij in de tuin blaft en als ik binnen ben hoef ik maar 1 keer te fluiten en hij staat naast me. Ik ben daarmee begonnen door met worst te belonen en nu hoef ik alleen hem te prijzen met enthousiaste stem. En af en toe nog een stukje worst voor de verrassing die het moet blijven.

Maar het is niet makkelijk voor hem om iets te leren hoewel hij best slim is. Maar bijvoorbeeld met zit leren, dan ging hij al zes keer weer zitten en staan en zitten voordat ik hem zijn beloning kon geven. Niet nerveus, maar gewoon beweeglijk.

Dus toen ben ik met dichte hand worst gaan geven en pas open gedaan als hij een paar seconden bleef zitten en dit uitgebreid.

Maar met andere dingen is het moeilijk om hem een beetje geduld aan te leren.
mechelaar_fan
Zeer actief

de bijtworst is een fictieve buit, geen echte worst ;)

je moet je hond er leren in bijten (niet trekken, maar duwend doodbijten).
later kun je dan gewoon even de worst geven als beloning, na een paar seconden neem je ze af (best door buitruil).
Afbeelding
Baily

Ja, ik vroeg me al een beetje af wat dat was, een bijtworst... :mrgreen: Ik weet alleen niet of het handig is om Dino te leren bijten.
Met spelen probeer ik hem daarin niet te stimuleren omdat hij nogal snel harder gaat bijten. En ik heb hem net geleerd dat ik blauwe plekken toch niet zo leuk vind. :mrgreen:

Maar ik begrijp wel dat je bedoelt dat hij dit op commando doet en gelijk stopt als dat moet, maar ik weet niet of ik hem dat kan leren.
mechelaar_fan
Zeer actief

bijten in zo'n worst is toch iets anders dan in je handen? Of ben jij een konijn :mrgreen: ?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”