Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vooroordelen over de jack russell

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Manon
Vaste gebruiker

Vooroordelen over de jack russell

Ongelezen bericht door Manon »

Wat vinden jullie nou van het ras de jack russell terrier? Ik weet namelijk dat er veel voorordelen bestaan. Ik weet nog goed, toen we Sammy nog niet hadden maar wel het idee om een jack russell in huis te nemen, hoefden we echt niet aan mensen te vertellen dat we dat van plan waren. Iedereen raadde het ons af. Ik geef veel mensen aan de ene kant wel gelijk. Er zijn gewoon veel jack russells die niet goed opgevoed worden, wat heel jammer is. En daardoor verkeerd gedrag vertonen. Ook bestaan er veel "nep" jack russells. Van die rare gedrongen lijfjes met hele korte pootjes en punt-oren, sorry voor de mensen hier die zo'n jack russell hebben, ze zijn vast hartstikke lief, maar ik vind het niet zo mooi. Maar wat ik hier mee wil zeggen is dat veel mensen niet eens weten hoe een echte jack russell eruit moet zien. Veel mensen vinden Sammy een grote jack russell, maar dat slaat dus nergens op, want ze heeft juist het goede formaat. Kwam laatst nog een jack russell tegen van 9 jaar oud, hij was net zo groot als Sammy en Sammy is bijna 6 maanden oud!
En over dat jack russells eigenwijs zijn en moeilijk op te voeden, klopt wel. Dat komt omdat ze heel slim zijn. Maar ze zijn echt wel op te voeden! Als je weet hoe het moet tenminste. Ik moet toegeven dat ik ook al een aantal dingen fout gedaan heb met Sammy, het is ook mijn eerste hondje, maar ik heb het nog wel kunnen verbeteren omdat ze nog zo jong is. Ze luisterd op de puppycursus als de beste. Iedereen is altijd verbaast als ze dat zien. En we hebben op de cursus echt allerlei rassen zitten. Dus daar ben ik wel blij mee. En natuurlijk heeft ze ook wel eens haar buien, maar ja dat moet ook kunnen toch?
Ik wil hiermee niemand tegen het hoofd stoten, ik vraag alleen jullie mening 8)
Groetjes Manon en Sammy
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Wat vinden jullie nou van het ras de jack russell terrier?

Ik vind het de ideale huishond voor mensen die graag een hon din huis hebben en werken, want het is toch maar een klein hondje en opvoeden gaat vanzelf bij dit ras. :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
dogluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): De Duitse Dog

Ongelezen bericht door dogluna »

Een JR is niet mijn type hond,ik vind ze vaak te druk.
Ach en eigenwijs en moeilijk opvoedbaar zijn wel meer honden.
En als mijn keus een JR zou zijn,lap ik eigenlijk aan mijn laars wat een ander vind,zolang het maar mijn keuze is :mrgreen:
Afbeelding

Groetjes van Ans en een doggenlebber van Lotte en Guus
Luna 25-11-1999-28-12-2006 Dimple 22-11-2000_ 07-05-2009 Voor altijd in mijn hart
diezel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door diezel »

wij kregen ook veel commentaar van mensen, toen we vertelden dat we een J.R. kregen.
ze zouden druk zijn, niet luisteren, kuiten bijten, enz.
en de asiels hier zitten vol met J.R.'s die niet te handhaven zijn, omdat er inderdaad mensen zijn die denken dat je een klein hondje niet hoeft op te voeden :cry2:
Diezel wordt morgen 19 weken en luistert prima. liep de vorige week met een man met een jachthond, die moest voor oversteken gaan zitten, Diezel ook, ik zeg halt, Diezel gaat meteen zitten, kijkt die man me heel verwonderd aan en zegt ,dat ie dat kan. :mrgreen: veel mensen denken blijkbaar dat een J.R niets kan leren.
Nou, ze zijn inderdaad heel erg slim en daar moet je gebruik van maken.
Wat de groote betreft, ik ben hier in de buurt al een paar J.R 's tegen gekomen die veel kleiner zijn dan Diezel en die waren al oud.
Diezel heeft nu een schofthoogte van 23 cm.( net even gemeten) kan dus nog wel 10 cm. groeien, kun je nagaan hoe klein die andere waren. vind het ook niet mooi, ze hadden hele korte en vooral kromme pootjes.
maar er zullen ook mensen zijn die ze zo klein wel leuk vinden.
Ik vind de J.R. een perfect hondje, voor ons tenminste.
Grootte hond in klein formaat, en dat vergeten een heleboel mensen die een J.R aanschaffen. de opvoeding is net zo belangrijk als bij een grote hond!
groetjes van Antje en Diezel

Afbeelding
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Ik heb zelf 2 grotere honden (> 55 cm) en mijn oordeel over kleine hondjes in het algemeen is dat ze niet opgevoed worden. Ze worden vaak opgetild, gaan grommen en blaffen naar andere honden en krijgen daardoor iets teveel zelfvertrouwen. Maar dat is niet de fout van de hond, maar van de baas.
Mijn voorkeur gaat uit naar de 'hoogbenige' kleine hondjes. Ik zou er best nog eens een Jack Russell of Border Terrier bij willen, maar hem of haar dan wel een goede opvoeding geven. Aan de intelligentie ligt het niet, ze zijn slim genoeg om van alles te leren.
Suzanne19
Actief

Ongelezen bericht door Suzanne19 »

Ik heb er zelf dus 2.. Maar ik denk niet dat je speciaal naar het ras moet bekijken.. De 1 houd van herders de ander van poedels.. Als mensen typen van ja de asiels en martkplaats zit vol met jrs dan denk ik van ja maar in de asiels zitten ook andere honden ben niet verplixht dat als ik een jrs wil speciaal naar het asiel te willen gaan voor dit ras.. Al wordt me volgende hond wel een asiel hond. Kwa opvoeding moet iedere hond, Dus niet speciaal jrs .. Mijn honden zijn opgevoed maar tog blaft Lana tegen bepaalde honden .. Dat heeft niet zozeer met het ras te maken want ik kom ook vaak andere rassen tegen die blaffen tegen andere honden ;) Over hoe de hond eruit ziet maakt me helemaal geen moet uit of ze nou puntoren hebben of hoge kleine pooten.. Ik geniet van me hond zoals hij/zij is.. Ik vindt alle honden leuk dus ook alle jrs.. Of honden die erop lijken.
Afbeelding

Groetjes Suzanne
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

Annet schreef:Ik heb zelf 2 grotere honden (> 55 cm) en mijn oordeel over kleine hondjes in het algemeen is dat ze niet opgevoed worden. Ze worden vaak opgetild, gaan grommen en blaffen naar andere honden en krijgen daardoor iets teveel zelfvertrouwen. Maar dat is niet de fout van de hond, maar van de baas.
Mijn voorkeur gaat uit naar de 'hoogbenige' kleine hondjes. Ik zou er best nog eens een Jack Russell of Border Terrier bij willen, maar hem of haar dan wel een goede opvoeding geven. Aan de intelligentie ligt het niet, ze zijn slim genoeg om van alles te leren.
mee eens. als ik een klein hondje zou willen, wil ik meteen de kleinste. misschioen ooit eens.
de chihuahua. en dan behendig heid doen. :-D
Diezel wordt morgen 19 weken en luistert prima. liep de vorige week met een man met een jachthond, die moest voor oversteken gaan zitten, Diezel ook, ik zeg halt, Diezel gaat meteen zitten, kijkt die man me heel verwonderd aan en zegt ,dat ie dat kan. veel mensen denken blijkbaar dat een J.R niets kan leren.
das leuk zo'n verbaasd iemand.
ik had afgelopen oktober een examen op de h.school.
en het ging super! dankzij balou hoor. die sleepte mij erdoor ipv ik hem.
maar van iemand hoorde ik dat de keurmeester verbaast was dat mn hond mij zo goed volgde. tja, waarom zou het niet kunnen.
het komt gewoon doordat er veel mensen zijn die het niet nodig vinden om een hond op te voeden. zo krijg je dus vooroordelen.
op de h.school zit een gozer met een staff. die hond kan geen behendigheid doen met hem, omdat als die staff op bv de catwalk loopt, er vanaf valt omdat hij constant aandacht heeft voor zn baas en daardoor niet ziet waar die loopt.
dat zie je ook weinig dat een staff zo netjes volgt.
maar wel onwijs gaaf om te zien dat dus wel gewoon kan!
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Bij ons in de buurt heb je dus heel duidelijk twee Jack Russells die helemaal het tegenovergestelde van elkaar zijn. De een is een onopgevoed kreng en de ander is een schat.

Ligt echt gewoon aan jezelf. Iedere hond kan opgevoed/afgericht worden, als je er maar tijd insteekt.
Peet2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Peet2 »

Leuke honden....helaas vaak met de verkeerde bazen, althans bij mij in de buurt....Onopgevoed, veel te dik, keffend en krijsend, worden opgetild en dan nog naar je grauwen......Maar ja, dat krijg je als ze terecht komen bij lui die ze 2x per dag een blokje om nemen en verder chocolaatjes geven, van tafel laten mee-eten :jank: , jasjes aan doen,...enz enz.......

Jammer jammer, want het zijn best stoere, pittige hondjes.... :roll:
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

ik heb helemaal niets tegen jack russels, wel wat tegen de meeste bazen van een jack russel die ze kefferig, vals en bijterig en weet ik het wat nog meer maken, en niet te vergeten: ze gewoon niet opvoeden.;)
is geen hond die ik zelf zou nemen, maar zou nooit een klein hondje nemen.
maar de J.R heb ik niets tegen
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ik vind het pracht honden ik heb er 13 jaar 1 gehad
en ja opvoeden moet je ze wel en vooral
koncukwent blijfen
ze zitten boordevol energie en daar moet je natuurlijk wel wat mee doen
die van mij kon ook prima met de kids thuis en was gewoon een schat van een hond
maar die van jou is nog een pup he meestal woorden ze pas moelijker bij puberen is mijn evaring dan moet je gewoon echt wel laten zien wat wel en niet mag en duidelijk grenzen stellen maar is dat niet bij elke hond
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

het enige wat ik weet van JR's is dat ze maar wat graag in mijn doggies bijten :evil: maar ok, er zullen ook wel lieve JR's zijn......hoop ik :twisted:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
twinkeltje
moderator

jip007 schreef:het enige wat ik weet van JR's is dat ze maar wat graag in mijn doggies bijten :evil: maar ok, er zullen ook wel lieve JR's zijn......hoop ik :twisted:
snap ik gelijk waarom dogies zo graag in mijn jr beten was natuurlijk wraak
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

het valt mij op dat de meeste jr's zo dik zijn. dat die baasjes dat niet zien!

mijn pa heeft een jr en dat is echt een superbeest. die is wel netjes opgevoed!

ik zie zelf heel veel gelijkenis tussen de jr en de staf qua doen en laten
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Jack russels hebben nog niet een vaste standaard omdat de gewone Jack russel nog niet (zo lang???) erkend is. Vandaar de grote verschillen in Jacks. De enige de opelkaar lijken zijn natuurlijk de parsons jack russels omdat die al langere tijd onder richtlijnen van fokken staan. Bij de jack russels zijn ze nog niet echt tot op 1 lengte gekomen. Mensen denken vaak een jackie erbij te nemen, maar daar is het geen hond voor, zijn kleine werkertjes, kijk maar eens bij behendigheid en flybal hoe leuk ze dat vinden en hoe goed ze vaak ook zijn!
Afbeelding
twinkeltje
moderator

mijn jr was niet dik maar gespiert
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

jip007 schreef:het enige wat ik weet van JR's is dat ze maar wat graag in mijn doggies bijten :evil: maar ok, er zullen ook wel lieve JR's zijn......hoop ik :twisted:
Haha ja, dat was ook mijn ervaring met JR's. Maar nu heb ik er zelf eentje en die is als pup van 7 weken bij de bullmastiffs gezet. Ik kan je zeggen dat het aanvallen al zo goed als gestopt is :-D en het blaffen wat ze in het begin deed is ook al 99% gestopt :-D De bullmastiffs blaffen ook niet en dat neemt de pup gewoon over, lekker rustig !

Op dit moment, ze is bijna 3 maanden, is het een lief Jack Russeltje, dankzij de opvoedbullen :mrgreen:
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

twinkeltje schreef:
snap ik gelijk waarom dogies zo graag in mijn jr beten was natuurlijk wraak
hihi, idd heb ik er 1 die heel fel is op JR's, maar ze hebben hem wel al 6 keer gaatjes in zijn neus gebeten, door het hek :roll:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik vind JR's soms een beetje ADHD-hondjes. Van die pingpongballetjes die maar door blijven stuiteren. Maar dat is natuurlijk een vooroordeel van jewelste, want ook JR's liggen thuis lekker te maffen en hoe ouder ze worden, hoe rustiger.
Het is al 100 x gezegt, maar ik sluit me er maar bij aan; hoe een JR wordt hangt helemaal af van de opvoeding.
Van Higland Terriers zeggen ze ook dat het keffers zijn, maar tommie zal je nooit naar een andere hond horen blaffen.
Cyntha
Actief

Ongelezen bericht door Cyntha »

miekmiek schreef:Ik vind JR's soms een beetje ADHD-hondjes. Van die pingpongballetjes die maar door blijven stuiteren. Maar dat is natuurlijk een vooroordeel van jewelste, want ook JR's liggen thuis lekker te maffen en hoe ouder ze worden, hoe rustiger.
Het is al 100 x gezegt, maar ik sluit me er maar bij aan; hoe een JR wordt hangt helemaal af van de opvoeding.
Van Higland Terriers zeggen ze ook dat het keffers zijn, maar tommie zal je nooit naar een andere hond horen blaffen.
Dit is ook mijn mening! :ok:
Verder ken ik ze niet echt qua karakter, dus weet ik er ook niks zinnigs over te zeggen,hiha!
Heb me dr nooit in verdiept omdat ze me te klein zijn en te weinig haar hebben ;) !
Groetjes Cyntha..Trotse eigenaresse van mijn newfoundlander Bas, paard Storm, prairiehondjes en slang!Afbeelding
Elvira
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elvira »

Er lopen er verschillende in de wijk rond en ze vallen allemaal uit (naar zingaro's keel, in z'n neus).
Maar de meeste kleine hondjes worden helaas niet op gevoed. De bazen gaan er ook van uit dat zo'n grote hond niks terug doet. Zingaro's hoofd is even groot als die hondjes, dus in principe is het een hap klaar brokje, maar hij doet niks terug, hij blijft stokstijf stil staan als hij zo'n mormel ziet. Als het hondje dan voorbij loopt en uit valt zeg ik altijd, je had gelijk het was een mormel, volgens mij voelt hij het of weet hij dat kleine hondjes vaak uit vallen.
Veel mensen vinden het ook een schattig hondje en hebben geen idee wat ze in huis halen.
Wat betreft de chihuahua (die zijn trouwens ook vaak heel fel) waar ik vroeger behendigheid trainde, trainde ook iemand met een chihuahua. De wip sloeg alleen niet door ;)
Elvira
Martin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Martin »

Ik zit wel eens te stangen over Jacky`s , maar als ik eerlijk ben , moet ik zeggen ,dat ik het een heel leuk hondje vindt, maar dan wel opgevoedt, want daar heb ik persoonlijk de meeste moeite mee, dat veel mensen hun Jack maar wat aan laten mormelen, en veel overlast veroorzaken, en met zijn buitensporige karakter geeft de jack al aan , dat het een heel goed werkhondje is, als je daar gebruik van maakt , lijkt het mij een heel prettig hondje om te hebben.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Er zijn net zoveel onopgevoedde grote honden als kleine, en de enige reden dat grote honden niet worden opgetild is hun grootte dus. Al zouden ze het willen, word denk ik erg moeilijk om een golden retriever ofzo onder je arm te nemen. :mrgreen:

Daarom zullen kleine honden vaker worden opgetild, gewoon omdat de mogelijkheid bestaat.

Een van mijn honden is niet zo groot, maar speelt wel met alle andere honden, maakt niet uit welke, kent de hondentaal goed. maar er zijn ook genoeg grote honden die als een lomp paard mijn kleine hond de grond in stampen. Dan hersteld hij zich en gaat weer vrolijk verder. Maar dan zeg ik ook niet gelijk dat grote honden lomp en niet opgevoed zijn.

Een hond is gewoon een hond en het heeft niks met de afmeting te maken maar alles met de opvoeding hoe ze zich gedragen. Ik denk wel dat een grote hond makkelijker is op te voeden als een eigenwijs terriertje.

Verder vind ik alle honden eigenlijk wel leuk, behalve , sorry, jack russels. Maar ik kan me best voorstellen dat andere mensen ze wel leuk vinden en er veel plezier aan beleven.
Lupo
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Lupo »

Ik vind Jack Russels leuke beestjes, als ik er nu een hond bij zou nemen, zou het waarschijnlijk een mormel worden.
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel

Ongelezen bericht door Tarz »

Ik vind ze heel erg leuk! Lekker actief en veel pit.
Alleen jammer dat ze zo populair zijn; dat weerhoudt mij er echt van er eentje in huis te nemen.
Groetjes Rob
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Peet2 schreef:Leuke honden....helaas vaak met de verkeerde bazen, althans bij mij in de buurt....Onopgevoed, veel te dik, keffend en krijsend, worden opgetild en dan nog naar je grauwen......
ja helemaal mee eens, niets aan toe te voegen...
ik ken helaas weinig goede opgevoede JR, maar die 1 die ik ken, is een schat van een hond, geen keffer, luisterd etc.
Het zou mijn ras niet zijn, ik heb liever een grote hond... maar dat is weer persoonlijk.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Ik heb dus een Jack Russell, Rakker van bijna 5 jaar :-D

In huis is Rakker echt een schat, ligt graag op schoot, is speels en luistert goed.
Buitenshuis blaft ze naar andere honden, maar dit heb ik haar grotendeels afgeleerd. Ze blaft nu meestal alleen als er een andere hond naar haar begint te blaffen, of als er honden naar mij toe komen. Loslopen kan ze nu (wij hebben haar als pup nooit los leren lopen, ik had er toen nog niet echt verstand van, toen ze 3 jaar was heb ik het haar geleerd) ze luistert echt super :D Alleen als ze eenmaal achter een haas aanzit, is ze ook een tijdje weg :? Maarja, dat stoort me niet heel erg :?

Ik heb a.s. zaterdag examen B-cursus (gehoorzaamheid) met haar, en ze luistert fantastisch! :-D Ze gaat ook op het natte/koude gras liggen, wat de trainers dus soms verbaasd, omdat Jack Russells er bekend om staan dat ze daar niet van houden (Rakker houdt er trouwens ook niet van) Ik vind het schatten van honden, de felheid van Rakker vind ik minder, maar daar werk ik aan, en er is vooruitgang ;) Het zijn goede werkhondjes, Rakker vind het fantastisch om naar cursus te gaan, en ik doe ook behendigheid, vind ze helemaal leuk :ok: Ook vind ik het clowns soms, en Rakker heeft een hele trucendoos :mrgreen:
Afbeelding
DigitalT

Ongelezen bericht door DigitalT »

Veel Jackies zijn druk... wij wouden eerst een Jackie nemen maar hebben dit toen niet gedaan.

Ik vind jackies leuke kleine beestjuhs... we hebben er hier één in de buurt... en die speelt cute met neo :D
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Bij ons in Belgie staat hij bij de top 3 van meest verkochte honden. (J.R.)
Maar ook jammer genoeg ook op de top 3 van meest gestolen honden.
Heb ik pas gelezen.
Bij ieder baasje past een hond.
Of is het nu omgekeerd ???
Toen wij vorig jaar op zoek waren naar welk ras, kregen we ook vaak te horen dat JR druk zijn, niet luisteren, aan je broek blijven hangen etc...
Nu denk ik dat in elk ras van honden wel uitzonderingen zijn en dat een goeie aanpak ook wel degelijk een rol speelt.
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Ace
Actief

Ongelezen bericht door Ace »

Hier ook JR.
of iets wat er op lijkt, waarschijnlijk JR x Teckel.

Tegen ons werd ook gezegd dat een JR héél druk zou zijn en blaffen als ze alleen zijn enz enz.
Hier helemaal geen probleem.

Vanaf het begin af aan leren dat ze op straat en in het park enz actief mogen zijn en spelen maar thuis is het rustig aan. Gekke 5 minuten oke maar als ze flink wil uitrazen gaat de achterdeur open en ga daar maar sjeezen enz.

Ze is enthousiast naar andere honden zolang ze maar niet te druk doen.

Loslopend in het bos gaat prima het is roepen en knielen als we haar weer aanlijnen en ze staat meteen voor je.

Ik zou zo weer een JR of JR kruising nemen
Vrouwtje van Jack Russel Dusty
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”