Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Meningsverschil: is dit dominantie of stresssignaal?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Niekie
Zeer actief

Meningsverschil: is dit dominantie of stresssignaal?

Ongelezen bericht door Niekie »

Hai,

Ik heb een meningsverschil met een vriendin van me.
Als ze bij mij komt en ze heeft een lange jas aan dan springt Doerak weleens happend naar haar jas.
Dit doet hij ook als iemand net op de bank zit, dan springt hij naar iemands mouw.
Volgens mij is dat dus een stresssignaal; visite, Doerak is dan zo druk en opgefokt, wil spelen, aandacht, weet niet wat hij van gekkigheid moet doen.
Maar volgens mijn vriendin is dat springen (zij had het dan specifiek over het springen naar haar jas, maar volgens mij is het in beide gevallen hetzelfde gedrag) dominant gedrag.
Wie heeft nu gelijk? Waarom vertoont Doerak dit gedrag?
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
Niekie
Zeer actief

Ter toelichting: het happend springen is niet met enig geluid of zo, het is niet gericht springen om "aan te vallen" of iets dergelijks....leg het misschien niet goed uit, maar hoop dat jullie weten wat ik bedoel :mrgreen:
Groetjes Anique

Afbeelding
Roosje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Meningsverschil: is dit dominantie of stresssignaal?

Ongelezen bericht door Roosje »

Niekie schreef:Hai,

Als ze bij mij komt en ze heeft een lange jas aan dan springt Doerak weleens happend naar haar jas.
Dit doet hij ook als iemand net op de bank zit, dan springt hij naar iemands mouw.
Volgens mij is dat dus een stresssignaal; visite, Doerak is dan zo druk en opgefokt, wil spelen, aandacht, weet niet wat hij van gekkigheid moet doen.
Maar volgens mijn vriendin is dat springen (zij had het dan specifiek over het springen naar haar jas, maar volgens mij is het in beide gevallen hetzelfde gedrag) dominant gedrag.
Mo heeft iets vergelijkbaars. Zelf denk ik hetzelfde als jij, de oorzaak: opwinding, enthousiasme en verwachting. Mo is dan ook bijna niet te bereiken op zulke momenten. Ze doet het bij mensen (en honden) waar zij zich prettig bij voelt en die haar aandacht geven. Ze deed het ook bij mijn moeder, heel vervelend omdat die snel last heeft van een open been. Mijn moeder is heel druk wanneer ze binnen komt en begroet de honden enthousiast. Ik heb haar verteld dat ze geen aandacht moest geven en doen alsof Mo lucht is wanneer ze binnen komt en na veel getouwtrek deed ze dat eindelijk, het werkt, daardoor kon ik Mo ook veel makkelijker in de hand houden . :-D

Roosje
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Opspringen zonder likken of intentiebeweging tot likken schaart men onder dominant gedrag. Omdat men nou eenmaal alles waarin de hond ongevraagd initiatieven neemt graag schaart onder dominant gedrag.
Doerak heeft weinig dominant of onderdanig te vinden aan jouw vriendin...hij leeft er immers niet mee in een rangorde, dus hij hoeft ook geen rangorde met haar te communiceren.
Beetje happerig in jassen hangen is mijn ogen gewoon redirectiegedrag, dus de spanning die hij ervaart afreageren.Ook kan het van doerak uit meedoen zijn in de heersende stemming. Als jullie als twee giebelende meiden druk lopen te doen dan kan een hond de stemming dus overpakken en ook gaan lopen emmeren. Als jullie kalm zijn zou doerak dat dan ook weer moeten zijn.
Of geef hem de volgende keer maar een speeltje in de bek, dan is het denk ik wel klaar met happerijtjes in jassen. Scheelt je weer een discussie! ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Luka doet dat soms als ik zit te lezen.
Wil dan effe de aandacht op hem trekken.
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Niekie
Zeer actief

Bedankt voor jullie reacties.

Eline, bedankt voor je uitleg, ben weer een stuk wijzer :ok:
Groetjes Anique

Afbeelding
cuatro
Actief
Mijn ras(sen): Coton de Tulear, Shih Tzu, Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door cuatro »

Het kan in mijn ogen beide zijn, zowel dominant als stress.
Je zegt dat hij dit doet omdat hij wil spelen en aandacht wil hebben, en dan is dit dominant gedrag. Hij eist het.
Om iets of iemand te domineren is geen rangorde en dus geen relatie nodig.
groetjes monique
Niekie
Zeer actief

cuatro schreef:

Het kan in mijn ogen beide zijn, zowel dominant als stress.
Je zegt dat hij dit doet omdat hij wil spelen en aandacht wil hebben, en dan is dit dominant gedrag. Hij eist het.
Om iets of iemand te domineren is geen rangorde en dus geen relatie nodig.
Hmmm.....ja, zo had ik het nog niet bekeken.
Ik had zelf meer het idee dat hij dus helemaal hyper is doordat er visite komt, dat hij dan van gekkigheid niet weet wat hij moet doen en zo zijn energie afreageert...
Groetjes Anique

Afbeelding
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Als ik hier m'n jas aan doe en de honden wil uitlaten, hapt Teun ook geregeld in m'n jas en zou er 't liefst echt aan gaan hangen.
Heeft niets met dominantie te maken maar gewoon helemaal gek om naar buiten te gaan.
Eenmaal buiten is 't over en loopt hij gewoon mee.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”