Hoi allemaal,
Ik geef les op een hondensportvereniging (al 15 jaar inmiddels, de tijd vliegt

). Maar ik heb in m'n nieuwe puppygroep een kruising New Foundlander reu van nu 4,5 maand zitten die voor nieuwe zaken erg angstig reageert. Dan maak ik dat uiteraard vaker mee dat pups op bijvoorbeeld een kruiwagen of een tunnel angstig reageren, maar toch wel nieuwsgierig zijn en er later toch naartoe willen gaan. Deze pup reageerde afgelopen zaterdag extreem angstig op de kruiwagen en plaste zelfs van zich af. Ook op andere zaken reageert hij overdreven vreemd en angstig, het gaat zelfs zo ver dat hij helemaal blokkeert, dus de baas kan er helemaal niets meer mee. Ik heb in al die jaren dit nog nooit meegemaakt. Hij is ook door spel niet af te leiden, door niets eigenlijk.
Voor de volledigheid, ik heb ze ook al naar een gedragsbegeleider toegestuurd, daar kwam uit dat het wel mee viel en dat ze de zaken en voorwerpen waar hij bang voor is, dat ze dat moesten voorkomen en hem niet meer los moesten laten, voor het geval hij van angst weg zou gaan rennen. In dat laatste kan ik inkomen, maar het eerste heb ik zoiets dan wordt het toch misschien alleen maar erger als je hem bij alle prikkels weghoudt?

Ze hebben hem nu ook op de Bach Rescue gezet sinds een week of twee. Ze gaan er mijn insziens goed mee om, maar ze worden er een beetje wanhopig van. Hij komt trouwens bij een goed adres vandaan, ze hebben hem vanaf 8 weken en dit gedrag heeft hij pas vanaf een week of 11. Dan weet ik dat hij natuurlijk ook nu in de angstfase zit tot ongeveer een maand of 6, maar zo extreem?
Wat ook nog mee speelt is dat het een beer van een hond zal gaan worden en als je straks een hond hebt van 50 kilo die van alles bang is, ben je niet blij.
Maar waar ik het meeste meezit, is dat ik het voor de hond zelf zo zielig vind. Er kwam zaterdag een kindje langs op een skatebord (die wieltjes maken natuurlijk een gek geluid op de straat), dan is hij helemaal in paniek, het is echt triest om te zien

.
Bedankt alvast voor jullie tips en reacties.
De groetjes van Brenda