Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wil niet eten.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

yo
Vaste gebruiker

Wil niet eten.

Ongelezen bericht door yo »

Hoi,

We hebben gister een hond uit het assiel gekregen.
Een lieve aan hankelijke hond.
Maar hij wil niet eten, heeft gister niets gegeten en vanochtend niet.
(we hebben een merk kantenklaar brokken gekocht in de dieren winkel)
Kunnen we het nog wat aan kijken, moet hij soms wennen, of moet ik al aan de bel gaan trekken bij assiel en/of dierenarts?

Groetjes Yo.
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Ik zou even het asiel bellen om te vragen of hij bij hun wel goed at. Als dat zo is, kun je misschien wat van het voer dat hij daar kreeg gaan halen. Als het een volwassen hond is is 1 dagje niet eten nog geen ramp, overigens.

Staan de brokken er de hele tijd of haal je de bak weer weg?
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

het kan zijn dat hij uiteraard nog moet wennen. het is allemaal natuurlijk weer een beetje vreemd voor hem/haar. misschien dat je eens rodi kan proberen (vers vlees) of gooi eens wat zalmolie of olijfolie over zijn brokken zodat de brok iets aantrekkelijk voor hem wordt :ok:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
yo
Vaste gebruiker

Ik heb het gister avond een paar uurtjes laten staan, vanacht weggehaalt, en nu staad het er al de hele ochtend.
Niet goed?
Ik zal vanmiddag het assiel wel bellen of hij daar wel at, ze zijn pas vanaf 13.30 berijkbaar.
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Hij zal toch moeten wennen, het is nog allemaal nieuw voor hem. En je moet je eerst veilig voelen voordat je lekker gaat staan eten. Zorg voor een ontspannen sfeer in huis, laat hem een beetje zijn gang gaan en zet s'avonds een lekkere bak eten klaar. Eet hij niet? No problem, morgen weer een dag. Ga niet zitten overhalen, maar laat hem lekker met rust. 1 of 2 dagen zonder eten kunnen niet heel veel kwaad, maar na een tijdje moet hij toch wel gaan eten. Even overleggen met het asiel en/of dierenarts kan geen kwaad natuurlijk.
tutjehola
Actief

Ongelezen bericht door tutjehola »

Drinkt hij wel?
Willem, Nixs, Noppes.
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

zolang je hond drinkt zou ik me om 1 dag niet eten geen zorgen maken.
waar ik mee zou beginnen is om het eten niet meer te laten staan.
je zet de bak neer, na 15 minuten niet eten haal je de bak weg en biedt het eten pas weer aan op een volgend tijdstip.
niet eten, weer hetzelfde ritueel.
grote kans dat je hond best nog van slag is en daarom niet wil eten.
hij moet zich eerst vertrouwd en veilig gaan voelen.
bel anders idd het asiel even om te vragen hoe zijn eet gedrag daar was en welke brokken hij kreeg, om evnetueel toch eerst met de brokken te beginnen die hij daar kreeg.
maar ik denk dat het gewenning/ misschien stress is en dat je hond daardoor niet eet.
als hij maar drinkt!!!
wat je eventueel wel zou kunnen proberen als je echt wil dat hij eet is in de suparmarkt of dierenwinke ff op zoek gaan naar rodi compleet.
dat is compleet vers vlees, net zo compleet als brokken. je laat dit ontdooien en je biedt het dan rauw aan. honden zijn er over het algemeen dol op en kans dat hij dan misschien wel wil eten.
en dan met de tijd gewoon wer terug schakelen op brokken.
nog een optie is om de brokken even in warm water te wellen, dit brengt de smaak wat meer naar boven en het gaat wat lekkerder ruiken.
of idd wat zonnebloemolie erdoor.
maar, hoe meer trucjes je uit gaat halen om de hond te laten eten, des te groter de kans dat het ook om gata schakelen naar ene gedragsprobleem.
hoe meer trucjes je toepast (eten laten staan, eten lekkerder maken, te veel anadacht geven aan het niet eten) hoe erger het kan worden.
daarom zou ik eerst gewoon nog even doorzetten met eten neerzetten, niet eten dan bak weg, wat ik in begin heb geschreven.

in ieder geval succes :ok:

gr wendy
Patrol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Patrol »

Toen onze hond bij ons kwam wilde ze ook niet eten. Ik heb inderdaad vers vlees gehaald en dat ging er wel in! Daarna weer brokken gegeven en die heb ik dus juist wel laten staan! Op die manier kon ze gaan eten als ze zich daar zelf goed bij voeld en dat betekent dat ze dat vaak ´s nachts ging eten.

Nu na een half jaar krijgt ze gewoon haar brokken 4 x per dag en dan eet ze ze in een keer leeg, soms laat ze nog een restje staan en als ze de hele dag buiten is wil ze ook niet eten. Dan eet ze pas vaak ´s middags als ik haar naar binnen haal.

Kortom: even afwachten, lekker eten aanbieden en dan kijken hoe het gaat!
Afbeelding
yo
Vaste gebruiker

Bedank voor alle reactie en adviesen.

Nou Max is een grapjas hoor.
Hij had vanochtend al moeite dat ik de kinderen op school achter liet.
Bleef dralen en piepen voor dat gebouw waar ze in verdwenen waren.
UIt eindelijk gaf ie het op en ging mee.
Blij dat ie was toen ik ze weer ophaalde, een maal thuis is ie meteen gaan eten.
Na het eten heb ik de rest weggehaalt, en krijgt ie vanavond weer.

Het zal inderdaat gewoon wennen van zijn kant zijn.

Ik hoef niet meer te wennen, vindt hem echt ontzettend leuk.
We wilde een puppie en gingen daarvoor ook in het assiel kijken, maar Max reageerde zo leuk op mijn kinderen, dat we met hem zijn gaan wandellen en we hebben hem de volgende dag opgehaalt.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Hai,

Wij hebben sinds 2 weken ook een hond uit het asiel, een Shar-Pei. Hij et nog steeds niet echt geweldig.
Wat ik zo raar vind is dat die asiels altijd zeggen dat hij een bepaald merk brokken krijgt. Dan krijg je zo´n zak mee, eet hij het dus ECHT NIET!
Ik heb eerst die brokken van het asiel geprobeerd, toen hij redelijk at ben ik overgestapt op andere brokken, completer. Dat heb ik gemend met de brokken van het asiel. Hij eet nu wel, maar niet heel zijn bak. I,k biedt het hem ook meerdere keren aan. Hij eet wel, maar voor mijn gevoel niet genoeg. Maar misschien heeft hij dan wel echt geen honger meer.
Om honden te laten wennen aan ander voer, kan je dus het oude met een nieuwe mengen.

Het asiel zei trouwens dat vlees niet goed is voor honden. Nu krijgt Sho ook geen vlees maar de honden van mijn moeder wel. Als dat vlees ook gewoon compleet is met alles wat erin moet zitten, is het toch goed?
Of is vlees tegenwoordig echt niet gezond genoeg meer??

Groetjes Maartje
~Kimske
Actief

Ongelezen bericht door ~Kimske »

Ik heb inmiddels aardig wat "asielhonden- ervaring", en allemaal aten ze de eerste paar dagen tot zelfs een week enorm slecht.. En dat Max gewoon leuk is, sja, dat ligt aan de naam he :p:
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Maartje-Sho schreef:
Het asiel zei trouwens dat vlees niet goed is voor honden. Nu krijgt Sho ook geen vlees maar de honden van mijn moeder wel. Als dat vlees ook gewoon compleet is met alles wat erin moet zitten, is het toch goed?

Groetjes Maartje
Hoi Maartje, niet zo heel veel aantrekken van wat het asiel zegt over vlees, een complete versvleesmaaltijd is compleet, dat zegt het dus ook al, maar neus anders eens bij voeding ;)
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Maartje-Sho schreef:Hai,

Wij hebben sinds 2 weken ook een hond uit het asiel, een Shar-Pei. Hij et nog steeds niet echt geweldig.
Wat ik zo raar vind is dat die asiels altijd zeggen dat hij een bepaald merk brokken krijgt. Dan krijg je zo´n zak mee, eet hij het dus ECHT NIET!
Ik heb eerst die brokken van het asiel geprobeerd, toen hij redelijk at ben ik overgestapt op andere brokken, completer. Dat heb ik gemend met de brokken van het asiel. Hij eet nu wel, maar niet heel zijn bak. I,k biedt het hem ook meerdere keren aan. Hij eet wel, maar voor mijn gevoel niet genoeg. Maar misschien heeft hij dan wel echt geen honger meer.
Om honden te laten wennen aan ander voer, kan je dus het oude met een nieuwe mengen.

Groetjes Maartje
hallo maartje,
het vlees waar wij over praten daar zit alles in, is net zo compleet als brokken.
oftweel, commerciel diepvriesvleesvoer, wat zelfs in dierenwinkels te koop is.
we hebben het dus niet over blikvoer, wat gekookt is en wat uit meer dan 80% water bestaat ;)
dit vlees moet je gewoon ontdooien en wordt rauw gegeven.
dat het dierenasiel zegt dat vlees slecht is, verbaasd me niets.
idd, alleen vlees is slecht.
buiten vlees zul je dan ook gemalen botten moeten geven, of zoals de zelf samenstellers het doen verse botten met heel veel vlees.
qyan staat al langer als een jaar op vlees, waarom? met brokken was hij altijd ziek en had de ene na de andere darmontsteking.
sinds we hem een compleet diepvriesvleesvoer geven is dit allemaal verleden tijd.
vlees is niet zo slecht als asiels en DA's beweren, denk maar na: een hond stamt af van de wolf en die is ene vleeseter. nu lijken onze honden niet meer op ene wolf, maar het spijsverteringskanaal is hetzelfde gebleven.
door af en toe vlees te voeren, zeg bijvoorbeeld 1x per week, hou je de darmen op peil en zorg je voor ene sterke darmflora. 1x per week verse vuile pens heeft ook dat effect.
slecht voor de tanden vindt ik het grootste fabeltje wat er is.
als ik bijvoorbeeld kijk naar qyan, die had enorme tandplak op brokken en op vlees dus helemaal niets en zijn zijn tanden witter.

begrijp me niet verkeerd hoor: iedereen moet voeren waar hij/ zij zich goed mee voelt, maar hoop dat het zo ene beetje uit is gelegd!

gr wendy
yo
Vaste gebruiker

~Kimske schreef:.. En dat Max gewoon leuk is, sja, dat ligt aan de naam he :p:
:mrgreen: Hij hete anders, de mensen dachten een sharpei te hebben gekocht, en hem zodanig genaamd, maar er zit geen rimpel meer aan dus past de naam niet bij hem.
Max vond ik beter passen, lekker stoer, en hij luistert er ook naar.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

yo schreef:Ik hoef niet meer te wennen, vindt hem echt ontzettend leuk.
We wilde een puppie en gingen daarvoor ook in het assiel kijken, maar Max reageerde zo leuk op mijn kinderen, dat we met hem zijn gaan wandellen en we hebben hem de volgende dag opgehaalt.
Ik vind dit zo'n leuk stukje.
Dat wilde ik gewoon even zeggen.
En dat eten komt vanzelf wel, of niet en dan blijf je tobben, en compleet versvlees is hartstikke compleet.

Zo'n leuk stukje......
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Als een hond er gezond uit ziet, kan je er van uit gaan dat hij in het asiel ook at. Is de hond al mager, ja dan zou ik maar eens met het asiel contact opnemen, maar zit hij normaal in zijn 'vet'/vel denk ik dat hij in asiel wel at!

Tis natuurlijk veel stress, van je ouwe baas naar asiel en van asiel weer naar nieuwe baas. Sommige honden zullen het allemaal even niet vertrouwen en laten het eten even staan. Winnie was een verhaal apart. Kwam binnen, at Bas zijn Bak leeg en er lagen toevallig 3 koekje op de vloer die ze ook naar binnen schrokte met gevolg dat ze alles weer uitkotste. Maar ja ze was uitgemergeld en had natuurlijk honger. Nu hebben we een aantal weken Mano opgevangen thuis (is afgelopen weekend weer naar mijn zus terug gegaan) en nu haar voedingstoestand normaal was, maar ze nogal wat gestressed was door Mano at ze ook niet meer. Nu Mano weer weg is en zij weer tot rust komt eet ze weer wat beter. Ik gooi er ook regelmatig schapenvet overheen, vinden ze zo lekker. En soms inderdaad ook rody!
Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Bedankt Wendy voor je uitleg.
Wij willen toch bij brokken blijven en dan inderdaad zo 1 x per week vlees geven. Maar ook Sho eet nog steeds slecht en hij is nu 2 weken bij ons. Het lijkt of hij het echt niet lust. Ik heb al brokken van het asiel geprobeerd, complete brokvoeding...
Ik zal eens gaan kijken bij het onderwerp voeding, misschien kan iemand me daar iets aanraden.
In ieder geval bedankt voor je uitleg!

Groetjes Maartje
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”