Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nu al melk?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Nu al melk?

Ongelezen bericht door LongFields »

Vanochtend was ik bij Sjefke een beetje bij haar tepels aan het kijken en toen ik heel zachtjes in 1 van de tepels kneep, zag ik een paar (minuscule) druppeltjes witte vloeistof verschijnen. Kan het kloppen dat ze nu (1,5 week voor de uitgerekende datum) al begint met melk produceren?

Misschien een hele blonde vraag hoor, maar ik vroeg het me gewoon af of dit normaal is, of een voorteken van de naderende bevalling. Dat zou wel erg vroeg zijn... :?
zoe
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door zoe »

Dat kan wel hoor! Zoë had dat ook. Dat hoeft niet te betekenen dat de bevalling al begint want dat zou inderdaad veel te vroeg zijn!
Je weet in elk geval al dat het allemaal werkt toch?
Ik wens je veel sterkte bij de komende bevalling en een dikke knuf voor Sjefke!!!!
groetjes van Joke
poot van Tender
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

zoe schreef:Dat kan wel hoor! Zoë had dat ook. Dat hoeft niet te betekenen dat de bevalling al begint want dat zou inderdaad veel te vroeg zijn!
Je weet in elk geval al dat het allemaal werkt toch?
Ik wens je veel sterkte bij de komende bevalling en een dikke knuf voor Sjefke!!!!
Dank je wel! Ik dacht al wel dat het geen kwaad kon of zo, maar voor de zekerheid toch maar even gevraagd...
nici
Actief

Ongelezen bericht door nici »

Nou ze geeft iniedergeval melk dus dat is een zorg minder denk ik
doggies for ever
nouky
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door nouky »

is heel normaal hoor!!! :-D
ook de melkklieren komen langzaam op gang en inderdaad zo'n 10 dagen voor de geboorte geven ze dan al een beetje melk.....
succes straks met de geboorte...
zo te horen word het je eerste nestje... :-D
heb je hulp bij de geboorte....ik vond het fijn toen er bij mijn eerste nest een handig handje bij was....het is al zo stressie :p: :ok: ;)
duitse herder kennel:Vom Santé's Home
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

nouky schreef:is heel normaal hoor!!! :-D
ook de melkklieren komen langzaam op gang en inderdaad zo'n 10 dagen voor de geboorte geven ze dan al een beetje melk.....
succes straks met de geboorte...
zo te horen word het je eerste nestje... :-D
heb je hulp bij de geboorte....ik vond het fijn toen er bij mijn eerste nest een handig handje bij was....het is al zo stressie :p: :ok: ;)
Klopt, het is mijn en Sjefke's eerste nestje.
Een vriend van ons die al een behoorlijk aantal pups geboren heeft zien (en helpen) worden, is altijd in de buurt om me te komen helpen.
Verder heb ik nog een aantal telefonische hulplijnen met bevriende Laekense herderfokkers.
nouky
Vaste gebruiker
Contacteer:

dat klinkt goed.... :-D
dan kun je met een gerust hart aan de bevalling beginnen...(en sjefke natuurlijk...hihih :p: )
Arona
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Arona »

Hoi Suzanne, wanneer precies is Sjefke uitgerekend? Onze Arona is uitgerekend rond 20 april, ook haar eerste nestje, maar hier nog geen melk die eruitkomt, ben wel begonnen met haar geitenmelk te laten drinken, dat krijgen de pasgeboren puppy's ook als we moeten bijvoeren.

Spannend die laatste weken/dagen hé :mrgreen:
Dogo Canario fokker - België

Corazón EL PERRO DIABLO @ 6,5 mn oud;
Afbeelding
nouky
Vaste gebruiker
Contacteer:

mag ik vragen waarom geitemelk???
zit daar iets extra's in of zo....en waarom aan de moeder???
ik wil gewoon graag alles weten en leren ;)
want als wij ze moeten bijvoeren heb ik kant en klare puppemelk staan....
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Arona schreef:Hoi Suzanne, wanneer precies is Sjefke uitgerekend? Onze Arona is uitgerekend rond 20 april, ook haar eerste nestje, maar hier nog geen melk die eruitkomt, ben wel begonnen met haar geitenmelk te laten drinken, dat krijgen de pasgeboren puppy's ook als we moeten bijvoeren.

Spannend die laatste weken/dagen hé :mrgreen:
Sjefke is volgens de Dog Pregnancy Calender uitgerekend op vrijdag 23 april, iets later dus dan jouw teef. Spannend hoor, zo'n eerste nestje. Maar jij hebt zelf natuurlijk al meer ervaring met je andere honden.
Arona
Actief
Contacteer:

mag ik vragen waarom geitemelk???
zit daar iets extra's in of zo....en waarom aan de moeder???
wel eerst gaven we van die poederachtige melk van Royal Canin, maar dat is zo duur en vol met chemische rommel. Dan hoorde ik van een oudere fokker dat zij vroeger en nu geitenmelk gaven aan de pups en later ook - als de honden dit nog wouden - op volwassen leeftijd. Geitenmelk is 'straffer' dan gewone koeienmelk en in de tijd van mijn oma dronken ze het ook om aan te sterken. Wat juist de samenstelling is dat weet ik niet precies maar wel dat het effectief is en voor de pups beter van smaak. Ik heb persoonlijk ook liever dat ze een natuurlijk product tot zich nemen in plaats van een samengestelde chemische boel , snap je? Aan de moederhond geven we het gewoon omdat het misschien (weet ik niet 100% zeker) de eigen melkproductie zou stimuleren. Geitenmelk is een beetje een oud fokkershulpje.

Wel opletten dat je de geitenmelk opwarmt tot drinktemperatuur en niet koud geeft - geef je het koud dan krijgen de pups/honden diarree en warm niet. Bij het opwarmen doen we er vaak - zeker als de pups zelf de melk kunnen oplekken - bambixmelkpoeder zonder gluten om het een beetje dikker te maken en dat geeft een lekkere vanillegeur. De pups ruiken dan heerlijk naar vanille :mrgreen: .

Maar jij hebt zelf natuurlijk al meer ervaring met je andere honden
ja dat wel maar elke nest is toch anders hoor, maar toch extra spannend nu omdat het haar eerste nestje is ook met een vreemde reu. Bij een teef die al een nest heeft gehad weet je ongeveer hoe de pups er gaan uitzien. Bij mij is elke nest speciaal, we hebben wel al 4 nesten gehad maar toch blijft het een speciale gebeurtenis.

Ook is Arona super dik , mogelijk heeft ze zelf een 13tal pups pfff dat gaat ook bijvoeren worden ;)

Afbeelding
nouky
Vaste gebruiker
Contacteer:

dank je voor de duidelijke uitleg.....heel leerzaam en iets om te onthouden :ok:
Arona
Actief
Contacteer:

:oops: bedankt, daar dienen we toch voor hé op dit forum , om mekaar te helpen :ok:

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”