Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oke, nieuw topic, waarom heb jij je teef laten steriliseren?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

britty
Zeer actief
Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog
Aantal honden: 1

oke, nieuw topic, waarom heb jij je teef laten steriliseren?

Ongelezen bericht door britty »

dat wil ik wel eens weten :mrgreen:

omdat ik denk dat ik de enige hier ben die zijn teef laat steriliseren om
a.geen ingewenste nestjes te krijgen
b.geen zin heeft om 2x per jaar een aantal weken hitsige reuen te moeten weghouden (afgezien nog van mij eigen reu)
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ook de redenen waarom wel en waarom niet staan al uitvoerig in die topics vermeld ;)
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik had geen keus: ze had een fikse baarmoederontsteking, dus er uit met die hap! Met mijn vorige hond idem dito, helaas is dat toch niet meer goedgekomen.
Ik denk dat ik daarom de volgende teef ook maar preventief laat castreren, want dat is veiliger. Als je te laat bent met baarmoederontsteking, kan de baarmoeder zich vullen met pus. Als de druk te veel wordt, kan de baarmoederwand scheuren en dan is het echt einde hond.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
granny
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door granny »

Martijn schreef:Cleo werd de dag dat ik haar kreeg loops. Ik had 2 weken vrij genomen om dapper en cleo aan elkaar te laten wennen zonder alleen te zijn.
Ze moest sowieso gecastreerd worden van de stichting dus dat heb ik toen maar meteen gedaan.

Als het mijn keuze was geweest had ik het niet gedaan.
Dapper vond haar zeker wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg lief? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Peace sells, but who is buying?
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Festa heeft 2 x een baarmoederontsteking gehad.
Balou heeft een afwijking die haar
a ongeschikt maakt om mee te fokken
b zou kunnen verminderen na sterilisatie
Dat heb ik dus gedaan, met redelijk resultaat.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Suzanne19
Actief

Ongelezen bericht door Suzanne19 »

Lana wordt dus gesteriliseerd omdat, Zij al voor de 2e keer schijnzwanger is en dat die 2 keren zo erg voor haar en voor ons en lucky zo erg waren dat we dat niet meer willen..

Maar als ze het niet gebeurd was zou ik mijn honden nooit laten helpen..

A: omdat als je een teef neemt weet dat ze loops worden
B:Omdat ik 2 teven heb dus kans dat er een ongewenst nest komt is klein..En op straat op bossen kom ik niet als ze loops zijn ;)

Die 2 argumenten vindt ik dan ook geen goede reden om je hond te laten helpen (teef dan)
Afbeelding

Groetjes Suzanne
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Tarz »

Mijn teven zijn gecastreerd omdat ik dacht dat dat het beste was. Dat hoorde ik van iedereen (dierenarts, hondeneigenaren), dus heb ik dat laten doen. Daarbij was Nina erg depri door de schijnzwangerschap, en Chaya had flinke uiers.
Op zich heb ik erg niet echt veel spijt van want ik heb twee mooie teven met karakter, maar ik denk dat ik mijn volgende teef gaaf laat.
Groetjes Rob
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Niet....... Kaya is niet gecastreerd/gesteriliseerd.
In eerste instantie omdat narcose riskant zou zijn bij haar (verkeerde diagnose), toen begon ik te twijfelen of ik het wel of niet zou laten doen en op dat punt zit ik nog steeds. Alhoewel ik bijna zeker weet dat het niet gebeurd: Kaya is behoorlijk pittig en ik ben bang dat haar karakter wat dat betreft uit de hand zal lopen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

die van mij zijn bijde niet geholpen happy niet omdat die de eerste twee jaar te zwak was en ruby niet omdat ik hier heb geleerd dat het niet echt nodig is omdat de kans op die ziekte die de DA zei maar klein was en ik er daarom het nut niet van zie in een gezonde hond te snijden
Afbeelding
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers

Ongelezen bericht door astrid »

Kira was om de 3 maanden loops. Haar baarmoeder bleef actief, kwam niet in rust. Ze had dus een verhoogde kans op kanker. Ze is wel veranderd van een onzeker hondje die alles eng vond, in een echte bitch.
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

Nieve heeft een schoonheidsfoutje waardoor ik zeker niet met haar wil fokken. Ze heeft behoorlijk last gehad van haar loopsheid en was er erg down van...dus ja daarom gesteriliseerd.
Afbeelding
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
Roos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roos »

belangrijkste reden:
omdat ik mijn allerliefste uitlaathond Laska (intacte teef) heb verloren aan melkklierkanker.

Daarbij wilde ik geen nestje van Roma en was ze meteen na de eerste loopsheid flink schijnzwanger.
Afbeelding
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

mijn donna de engelse bulldog is geholpen om dat ze een baarmoederonsteking had en het anders verkeert zou aflopen, mijn mechelaar indiera is en wordt niet geholpen, gewoon omdat ik het er niet mee eens ben om in een gezonde hond te gaan snijden.
Afbeelding
sjaantje
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjaantje »

Gaby is niet geholpen.
Gaby gaat tot nu toe altijd soepeltjes door de loopsheid heen,en is pas 1x schijnzwanger geweest,dat was toen ze 1 jaar was en ze wordt dit jaar 8.
En Gaby wordt maar 1x per jaar loops.
Dus als er geen reden toe is laat ik niet in haar snijden.
Roosje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roosje »

De redenen waarom ik Dot en Mo heb laten steriliseren is dat Dot 5 weken zoet was met haar loopsheid, dus al die tijd kon ze niet echt lekker los lopen met al die hitsige reuen. Ik deed haar hier geen plezier mee. En toen ik las over de risico's van borstkanker, suikerziekte en baarmoeder ontsteking heb ik de knoop door gehakt. Ik heb geen dag spijt gehad. Met Mo heb ik geen dag getwijfeld om het te laten doen, vorige week is zij ook gesteriliseerd.

Roosje
Afbeelding
natasja broeken
Actief

Re: oke, nieuw topic, waarom heb jij je teef laten sterilise

Ongelezen bericht door natasja broeken »

Mijn hondje moest gesteriliseerd worden ivm. een baarmoeder ontsteking, maaaaaaar wij waren het toch al van plan.

Ik kan niet goed tegen de loopsheid, kortom ik wordt er gek van.
Konstant je hond in de gaten houden, of ze niet weg loopt e.d.

Wij weten dat we tzt weer een teefje willen, en die wordt ook na de eerste loopsheid gesteriliseerd.

Natasja
peterr
Actief

Ongelezen bericht door peterr »

Huhh ........zodat ze niet wegloopt ?, ja je kan dr voor die periode niet overal loslaten lopen nee ... dat klopt, maar om dr dan maar bij voorbaat na de 1e loopsheid meteen onvruchtbaar te maken......
nouja et zal wel
Martin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Martin »

Wij hebben Jessy na een baarmoederontsteking laten steriliseren, en dat vonden we jammer en fijn tegelijk, omdat Buck tijdens de loopsheden van Jessy niet te houden was, maar ondanks dit, hadden we jessy toch liever vruchtbaar gehouden.
Annemieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded collie

Ongelezen bericht door Annemieke »

Ik heb mijn teef ook niet laten steriliseren. We hebben net een loopsheid achter de rug en om eerlijk te zijn is het me erg meegevallen. Ik heb ze anderhalve week uit elkaar moeten houden en dat is prima te doen. 1 in de gang ander in de kamer of 1 in de bench. En apart uit laten. Het enige nadeel vind ik echt dat mijn reu zowat een week lang niks heeft gegeten en nu broodjemager is maar ook daar komt ie wel overheen. Plus mijn teef is 12 jaar en die wil een operatie niet meer aandoen.
Ruth
Actief

Ongelezen bericht door Ruth »

Briska moest omdat ze met de loopsheid agressieoverdracht had en na de derde gevecht zou zij winnen,had ze dit niet was ze denk ik niet geholpen.
alhoewel dan had ik champ er niet erbij kunnen hebben. :P
Afbeelding
droopy
Actief

Ongelezen bericht door droopy »

lara de duitse herder werd gesteriliseerd omdat zij nauwelijks normaal kon functioneren. weken voor de loopsheid niet lekker, loopsheid een bitch en dan nog schijnzwanger toe. zielig voor de hond vond ik.
pebbles de bouvier had al heel jong bacteriele infecties aan de vagina waardoor de kans op baarmoederontsteking groot was. en zij is toen voor haar eerste loopsheid gesteriliseerd.
Afbeelding

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Huts is tijdens de bevalling gecastreerd omdat ze een gedraaide baarmoederhoorn had. Ik weet niet of ik het anders ook gedaan had. Ze had wel last van schijnzwangerschap maar ik weet niet hoe dat na de zwangerschap was geweest. Ze is wel behoorlijk bitchy geworden naar geslachtsgenotengenoten.
Afbeelding
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

Onze oudste teef is ook gesteriliseerd. Ze heeft twee keer een baarmoederontsteking gehad, de eerste keer hebben we het kunnen redden met antibiotica, maar de tweede keer was er geen redden meer aan. Dus vandaar sterilisatie.

Wanneer het medisch noodzakelijk is, dan ontkom je er niet aan. Maar om zomaar te snijden in een gezonde teef 8O, dat gaat mij gewoon te ver!
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Floor is voor haar eerste loopsheid gesteriliseerd. We wilde toch geen nestje en ze zou op onze vakantie loops worden ong. Aangezien in Frankrijk het woord uitlaten niet bestaat en vrijwel alle honden daar los op straat liepen vond ik het niet erg verantwoord om daar met een loopse teef te lopen.
Anders hadden we haar denk ik na haar eerste loopsheid laten helpen. 3 weken niet loslopen en 3 weken niet flyballen is toch niks voor haar. En als ik naar mezelf kijk, als ik een hond was zou ik het wel weten :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
*Silvia*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Silvia* »

balou is geholpen voor dat ze nog loops is geworden ze was net rond de 7 maanden.
we moesten haar laten helpen vanwege een baarmoederontsteking en nog meer klachten.
en als dat niet was gebeurd dan had ik haar na de eerste loopsheid ook laten helpen.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Nika werd opgevangen door mijn ouders als ik moest werken, waar Danco dus ook rondliep, op dat moment nog intact. Ik wilde mijn ouders niet de 3 weken opletten aandoen.
Ik wilde haar zowiezo laten castreren omdat we onze vorige boxer verloren hebben aan melkkliertumoren, en boxers daar gevoelig voor blijken te zijn. Daarnaast werd castreren heel erg gepromoot destijds (niet zozeer door mijn dierenarts maar door de omgeving).
Ik ben in overleg gegaan met mijn dierenarts over wat te doen. 1x een anti-loopsheidsspuit en dan castreren was hij geen voorstander van, hij heeft toen voorgesteld haar voor de eerste loopsheid al te castreren. Dat is gebeurd en ik heb daar nooit spijt van gehad.
Marouck wordt echter niet gecastreerd tenzij medisch nodig.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Barousse heb ik 1,5 jaar geleden laten castreren. Ze was voor en na de loopsheid niet vooruit te branden en maakte op mij een erg downe indruk, ze werd net een ondervoed schonkig karrepaard omdat ze slechts muizebeetjes at, ze had vacht- en huidproblemen. Alleen tijdens de loopsheid werd ze wat monterder en at beter.

Aangezien de intervallen tussen de loopsheden steeds korter werden en ik definitief besloten had dat een nestje beauceronnen niet tot de mogelijkheden zou behoren op afzienbare termijn heb ik ertoe besloten om haar te laten castreren. Ik heb dat laporoscopisch laten doen, dat leek me het minst belastend voor haar.

Ook speelde bij het besluit niet te fokken mee dat ik haar angst voor vreemde honden een bezwaar vind, het is voor een groot deel verklaarbaar maar ze is me te vooringenomen angstig. Ook bij een teef die zo slecht overweg kan met haar cyclus vind ik dat je eigenlijk niet fokken moet, soort begin van het einde idee.

Ik moet zeggen dat, alhoewel ik sympathiseer met de argumenten niet te castreren, ik erg blij ben dat ik het besluit voor Barousse wel heb genomen. Ze is evenwichtiger geworden en eten is nu leuk in plaats van een zware taak, ze was laatst zelfs voor het eerst in haar leven wat te zwaar.
Wel is ze minder verdraagzaam geworden naar andere honden buiten de groep bekende honden om. Ze schiet evident gemakkelijker door naar agressie, ze dreigt slechts minimaal, alhoewel ze daarbij nooit een hond verwondt. Lastig en ik kan er bij tijden erg sneu van worden maar da's een ander onderwerp.

Sieneke
*sidney*
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door *sidney* »

Ik heb mijn teven alleen maar laten sterriliseren omdat ze steeds schijnzwanger werden en daardoor heel deprie werden anders had ik het niet laten doen en mijn reu heb ik laten castreren omdat zijn ballen tegen zijn prostaat drukten en dat is niet goed zei de da dus heb ik hem maar laten castreren op advies van de da anders zou ik het nut er echt niet van in zien om je honden te laten castreren/sterriliseren :mrgreen: :ok: .
Afbeelding
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

Ik lees hier toch erg veel baarmoederontstekingen....Dus het komt toch behoorlijk vaak voor.

Mijn angst voor een baarmoederontsteking was een reden voor castratie en daarbij de loopsheid en schijnzwangerschap die niet lekker verliepen voor Vonya.
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik heb balou laten steriliseren voor de eerste loopsheid. Ze was 6 en een halve maand. Dit schijnt te voorkomen dat er kanker aan bepaalde organen op kan treden.

De reden was bij Balou dat ze al panisch werd als er een andere hond naar haar keek. Dit heeft te maken met de eerste 7 weken van haar leventje.

Als een hond loops is krijgt ze erg veel aandacht van reuen en die hadden dan waarschijnlijk toch wel wat opdringerig geworden op een bepaald moment. Nou weet ik wel dat ik daar dan zelf bij ben en die reuen kan weg sturen. Maar helemaal gaat dat toch niet lukken denk ik. Je hebt altijd aanhouders.

Dus om haar dat te besparen heeft dit ook zeker meegewogen in de beslissing.

Het is voor haar heel goed geweest, ze is er inderdaad wat bitcheriger door geworden en voelt zich nu heel happy op haar manier met andere honden. Blijft voorzichtig, heeft veel tijd nodig om te wennen, maar ze straalt nu veel meer zelfvertrouwen uit.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”