Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Elkaar versterken in vechten.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Wendy!
Zeer actief

Elkaar versterken in vechten.

Ongelezen bericht door Wendy! »

Vonya was vroeger heel sociaal naar andere honden. Speelde het liefst met teefjes, maar reuen was ook goed.
Toen Aaron net bij ons kwam was het een enorme vechtjas. Dit hebben we er voor een heel groot deel uitgekregen. Hij wantrouwde andere honden bij voorbaat en dat gaat nu een stuk beter.
Het ging dus een hele tijd goed.

Maar nu...
Anderhalf jaar geleden is Vonya gecastreerd, maar ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat het daar aan ligt...das te lang geleden.
Waarschijnlijker is, dat ze weet dat Aaron haar komt helpen als ze vecht. Ze is echt vreselijk geworden. Ze denkt dat ze elke hond aankan, en het lijkt wel dat ze, als de blik van een hond haar niet aanstaat, ze hem grijpt.
Aaron is zelfverzekerder geworden (waarschijnlijk ook door Vonya) en doet nu dus vrolijk mee.

Ik heb nu dus twee vechtende honden :?
Het is dus eigenlijk maar goed dat ze binnenkort een paar daagjes zonder elkaar gaan doorbrengen...even weer op zichzelf.
Het is niet zo dat ze met elke hond die ze tegenkomen vechten hoor, gelukkig niet. Maar het gebeurt wel sneller. Het is echt iets van de laatste weken.

Ik geef ze gruwelijk op hun donder als ik ze bij hun haren van een andere hond aftrek, maar dat lijkt niet te helpen.
Heeft iemand tips voor hoe hiermee om te gaan? Hoe kan ik het beste straffen?
Of moet ik ze toch maar een leven lang aan de lijn laten?
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Met afstraffen ben je te laat..je zal het moeten voorkomen en niet meer toestaan dat ze zo even op andere honden afgaan. Ik vrees dat dat erg lastig word met twee van die ettertjes.
Verwonden ze andere honden ook?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Wendy!
Zeer actief

Eline* schreef:Met afstraffen ben je te laat..je zal het moeten voorkomen en niet meer toestaan dat ze zo even op andere honden afgaan. Ik vrees dat dat erg lastig word met twee van die ettertjes.
Verwonden ze andere honden ook?
Nee..ik heb nog geen wonden meegemaakt....dat valt dus reuze mee...Het is dus niet een gevaarlijk iets, maar een heel vervelend iets.

Met Aaron moet ik denk ik wat meer trainen op luisteren in opwindende situaties...Hij hoort of ziet niets meer dan, maar hij moet natuurlijk wel gewoon luisteren...Als hij Vonya wil helpen, kan ik hem trouwens wel makkelijk tegenhouden.
Maar met Vonya is lastiger. Die is slechthorend en bereik je dus alleen met gebaren....Maar als ze dus met iets anders bezig is, heeft dat geen zin.

Bah..ik heb er echt even tabak van...Etterstralen...
Groetjes Wendy en Vonya.
AfbeeldingAfbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Het is, van wat ik gezien heb, meer kabaal dan bijten. Maar goed, dat kan natuurlijk vreselijk uit de hand lopen als je geen 1 op 1 gevechten hebt of als de andere hond dit gedrag niet pikt en er vol bovenop klapt.

Eerlijk gezegd weet ik niet wat je eraan kan doen :? Ik heb het idee dat ze elkaar een beetje opstoken ofzo :?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Wendy!
Zeer actief

Stang schreef:Het is, van wat ik gezien heb, meer kabaal dan bijten. Maar goed, dat kan natuurlijk vreselijk uit de hand lopen als je geen 1 op 1 gevechten hebt of als de andere hond dit gedrag niet pikt en er vol bovenop klapt.

Eerlijk gezegd weet ik niet wat je eraan kan doen :? Ik heb het idee dat ze elkaar een beetje opstoken ofzo :?
Ja, het is ook meer kabaal dan bijten.
Wat ook nog wel eens gebeurt is dat ze in de hitte van de strijd elkaar te lijf gaan. Ook dan vallen er nooit gewonden. Het is idd een hoop kabaal en overheersing. (tot nu toe dan :? )
Groetjes Wendy en Vonya.
AfbeeldingAfbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Hoe gaat het als ze apart uitgelaten worden?
Afbeelding
Roosje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Elkaar versterken in vechten.

Ongelezen bericht door Roosje »

Wendy! schreef:Ik geef ze gruwelijk op hun donder als ik ze bij hun haren van een andere hond aftrek, maar dat lijkt niet te helpen.
Zelf heb ik ervaren met Mo dat op de donder geven het aggressieve en opgewonden gedrag juist versterkte bij haar. Honden werken sterk met associatie en daar heb ik op verder geboduurd, zodra ik merkte dat er een situatie was waar ze gespannen en geiirriteerd van begon te raken, lokte ik haar weg met een spelletje of iets lekkers en prees haar de hemel in toen ze daar gehoor aan gaf. Ik richte me sterk op de dingen die ze goed deed en anders greep ik kordaat in zonder iets te zeggen en zonder enig emotie te uiten.

Ik heb ook veel gedaan om een hechte band met haar te op te bouwen, dat is dus ook gelukt, ze is sterk op mij gericht en daarom kan ik haar ook makkelijk mee lokken in gespannen situaties.

De gespannenheid die ze met andere honden had is nu helemaal verdwenen. Ik ben zelfs nu zover dat ik in bepaalde situaties andere honden buiten de roedel af en toe ook iets lekkers mag geven :-D Met Dot was dat nooit een probleem.

Roosje
Afbeelding
Wendy!
Zeer actief

Re: Elkaar versterken in vechten.

Roosje schreef:
Wendy! schreef:Ik geef ze gruwelijk op hun donder als ik ze bij hun haren van een andere hond aftrek, maar dat lijkt niet te helpen.
Zelf heb ik ervaren met Mo dat op de donder geven het aggressieve en opgewonden gedrag juist versterkte bij haar. Honden werken sterk met associatie en daar heb ik op verder geboduurd, zodra ik merkte dat er een situatie was waar ze gespannen en geiirriteerd van begon te raken, lokte ik haar weg met een spelletje of iets lekkers en prees haar de hemel in toen ze daar gehoor aan gaf. Ik richte me sterk op de dingen die ze goed deed en anders greep ik kordaat in zonder iets te zeggen en zonder enig emotie te uiten.

Ik heb ook veel gedaan om een hechte band met haar te op te bouwen, dat is dus ook gelukt, ze is sterk op mij gericht en daarom kan ik haar ook makkelijk mee lokken in gespannen situaties.

De gespannenheid die ze met andere honden had is nu helemaal verdwenen. Ik ben zelfs nu zover dat ik in bepaalde situaties andere honden buiten de roedel af en toe ook iets lekkers mag geven :-D Met Dot was dat nooit een probleem.

Roosje
Nou, ik overheers ze echt en dan kalmeren ze snel. Ik hang over ze heen, dwing ze tot zitten of liggen en ga boven ze staan. Ze zijn dan echt snel gekalmeerd. Maar zoals Eline al zei...dan ben je dus wel te laat.
Groetjes Wendy en Vonya.
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”