Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rangorde

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Rangorde

Ongelezen bericht door Rataplan »

Rataplan was thuis altijd het minkukkeltje hij was onderdanig aan Scooby en ook aan Junky (al was die bijna nooit met rangorde bezig).
Scooby dwong hem op zijn rug maar Rataplan snauwde wel eens terug. Echt kop wegdraaien en keel laten zien deed hij thuis niet.
Nou nam ik hem bijna elke dag mee naar het asiel waar hij met een vaste roedel (die van mijn vriendin) en wat losse asielhonden in een grote speelwei kon spelen. Een van die honden van mijn vriendin was een kruising Bordeaux-Boxer (krachtige hond)en twee jaar ouder dan Rataplan. Hij was in de groep nooit echt bezig met rangorde hij trok zijn eigen plannetjes (ik heb hem nooit zien vechten) alleen als Rataplan de wei op kwam ging hij boven Rataplan staan en Rataplan gaf zich over aan hem op zijn rug en keel laten zien en doodstil liggen. Na een minuut hielden ze het voor gezien en speelde Plan weer met de rest van de honden.
Ik dacht zelf dat Rataplan tegen zo'n groep honden het absoluut niet op kon nemen maar thuis dacht wel eens een kansje te kunnen maken.
Stel Scooby had nog geleefd die was ruim 5 jaar ouder dan had Rataplan om een gegeven moment toch een gevecht aangegaan (denk ik dan he)
In de andere roedel had hij volgens mij geen amibities. Hij ging er graag heen maar het was altijd maar voor een paar uur.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Rataplan
Zeer actief

Vergeet ik toch mijn vraag 8O Wat denken jullie?
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Rataplan
Zeer actief

70 mensen kijken maar niemand is het eens of oneens? :jank:
Eigenlijk snap ik het neit helemaal want als je zou redeneren op wolvengebied dan zou Plan er toch eigenlijk vandoor moeten gaan. Als hij zijn keel zou tonen bij een "niet eigen" roedel dan zou het zijn dood toch kunnen zijn?
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Al 81 keer bekeken, en ik heb het antwoord ook niet, maar anders wordt het zo eenzaam in dit topic :p:
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Rataplan schreef:70 mensen kijken maar niemand is het eens of oneens? :jank:
Eigenlijk snap ik het neit helemaal want als je zou redeneren op wolvengebied dan zou Plan er toch eigenlijk vandoor moeten gaan. Als hij zijn keel zou tonen bij een "niet eigen" roedel dan zou het zijn dood toch kunnen zijn?
Honden zijn geen wolven. :mrgreen:

Maar effe serieus, ik weet ook niet precies hoe het zit. Ik heb ook een hoop vreemde honden meteen op hun rug zien gaan voor de groep, en af en toe zie je dan dat juist de kleintjes of de sulletjes uit de roedel ook nog eens effe stoer gaan lopen doen zodat zo'n hondje nog maar een keer braaf op z'n rug rolt, en daarna is het goed en wordt er lekker gespeeld. Ik ken ook maar heel weinig honden die happen of bijten als de andere hond op z'n rug ligt.

En over hoe de relatie Rataplan / Scooby zich zou hebben ontwikkeld als Scooby er nog was: een rangordewisseling hoeft toch niet perse gepaard te gaan met een gevecht?

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Rataplan
Zeer actief

Nee das waar. We zullen het nooit weten :cry: maar wat ik nou zo vreemd vond is dat hij thuis soms wel praatjes had en bij die andere groep niet. Al moet ik zeggen het ging er wat harder aan toe zo af en toe het waren ook allemaal grote honden waar Rataplan wel twee keer in ging :roll:
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Rataplan schreef:Nee das waar. We zullen het nooit weten :cry: maar wat ik nou zo vreemd vond is dat hij thuis soms wel praatjes had en bij die andere groep niet. Al moet ik zeggen het ging er wat harder aan toe zo af en toe het waren ook allemaal grote honden waar Rataplan wel twee keer in ging :roll:
Tsja, een verstandige hond schat vantevoren even in wat zijn kansen zijn, denk ik. :-D

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Rataplan
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
Rataplan schreef:Nee das waar. We zullen het nooit weten :cry: maar wat ik nou zo vreemd vond is dat hij thuis soms wel praatjes had en bij die andere groep niet. Al moet ik zeggen het ging er wat harder aan toe zo af en toe het waren ook allemaal grote honden waar Rataplan wel twee keer in ging :roll:
Tsja, een verstandige hond schat vantevoren even in wat zijn kansen zijn, denk ik. :-D

Hanneke
Hahaha Rataplan verstandig :mrgreen:
Ja dat klopt wel een beetje bij hem hij weet goed in te schatten wat andere honden gaan doen.
Van de week werd hij bijna omver gegromd door een Labrador (ja die kunnen echt grommen) en hij bleef weer eens supervriendelijk en uitdagend ten op zichte van de grommer 8O
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

Wij hebben ook zo'n conflictvermijdende hond.
Er is een hondje die duidelijk hoger staat dan Rossi, toch gaat Rossi erg vrolijk op het hondje af. Gaat vervolgens op de rug liggen, staart tussen de poten etc. Maar het ondertussen niet erg vinden....
Alleen bij zijn beste vriend durft Rossi te laten zien dat hij iets niet leuk vindt.
Een hoge tolerantiegrens, denk ik.
Sommige honden schijnen die lagere rang te accepteren.
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Hanneke2 schreef:
Rataplan schreef:70 mensen kijken maar niemand is het eens of oneens? :jank:
Honden zijn geen wolven. :mrgreen:

Maar effe serieus, ik weet ook niet precies hoe het zit. Ik heb ook een hoop vreemde honden meteen op hun rug zien gaan voor de groep, en af en toe zie je dan dat juist de kleintjes of de sulletjes uit de roedel ook nog eens effe stoer gaan lopen doen zodat zo'n hondje nog maar een keer braaf op z'n rug rolt, en daarna is het goed en wordt er lekker gespeeld. Ik ken ook maar heel weinig honden die happen of bijten als de andere hond op z'n rug ligt.

En over hoe de relatie Rataplan / Scooby zich zou hebben ontwikkeld als Scooby er nog was: een rangordewisseling hoeft toch niet perse gepaard te gaan met een gevecht?

Hanneke
Nou , dat honden geen wolven zijn vind ik heel raak en serieus eerlijk gezegd ! Dat is juist het probleem met de interpretatie van dit soort gedrag .

Zoe gaat juist lopen etterbakken als een teef zich overgeeft . Niet meteen happen , maar porren enz . Gelukkig is er nooit bloed gevloeid , maar irritant is het wel ( in negen van de tien gevallen kan ik dit voorkomen , maar het lukt niet altijd . Dan moet ik haar wegslepen . )

Haar eigen gedrag naar andere honden is spiegelbeeldig : hoewel ze bang is , zal ze dit nooit in lichaamstaal tonen , ze geeft nooit aan ranglagere te zijn . Hoogstens gaan de oortjes naar achter en loop ze door of loopt een blokje om , maar ze kan ook in een roedel terechtkomen en heel stoer gaan doen .

Zoe is overigens een hele lieve hond hoor ! Voor mij dan :-D
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief

Jan,
Is dat binnen de roedel of heb je het over ontmoetingen buiten?
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Rataplan schreef:Jan,
Is dat binnen de roedel of heb je het over ontmoetingen buiten?
Nee , ik bedoel als ze b.v. een roedel van het uitlaatcentrum ontmoet . Buiten dus .
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”