Goh lijkt mijn Donna wel
Die was ook hyper actief als pup zijnde. Ik heb haar zeer gericht getraind in zelfbeheersing, dat is waar het om gaat.
Zit oefening: Comando 'zit' en dan rustig om je hond heen lopen, hij moet blijven zitten (dit ook tijdens een wandeling doen)
Af oefening: voor de ultieme innerlijke rust, niet te lang laten liggen dan raakt ie al gestresst, maar wel regelmatig op terug komen en opbouwen. Als hij langer 'af' kan kun je proberen over hem heen te stappen, hij moet dan weer blijven liggen.
Door concentratie (disipline) oefeningen te doen wordt hij geestelijk moe en dat helpt ook enorm.
Verder in huis weinig aandacht geven, hoe minder aandacht des te rustiger worden ze. Dat kun je later (maanden later) wel weer opvoeren. Een bench is ook aan te bevelen, dan wordt hij afgezonderd en leert ie dat hij ondergeschikt is. Het moet wel een fijne plaats voor hem zijn, dus nooit voor straf in de bench!
Maar ook spelen met je hond, alleen wanneer JIJ dat wil en stoppen wanneer JIJ dat wil. Dan leert hij heel duidelijk en op een natuurlijke manier dat JIJ de baas bent en de dienst uit maakt.
Ik moet Donna op een hele stevige fysieke manier straffen als ze te druk is (en bijvoorbeeld de visite omver springt) omdat anders haar drukke gedrag sterker is dan mijn straf, die merkt ze dan niet eens. Ik moet haar dan heel duidelijk overvallen, dan komt het meteen door en stopt ze haar drukke gedrag, perfect!! Nu snuffelt ze alleen nog aan de visite
Wat het belangrijkste is, is dat je goed op je hond moet letten, hoe reageerd hij op een correctie? Merkt ie het niet, dan corrigeer je nog duidelijker. Iedere correctie die niet overkomt werkt als een beloning en zal het gedrag bevorderen!
Ik hoop dat je er wat aan hebt