Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe leer je een hond speuren?
Moderator: moderatorteam
- Rossi
- Zeer actief
Hoe leer je een hond speuren?
Wij zijn regelmatig bezig met Rossi bijvoorbeeld zijn bal te verstoppen en dan moet hij die zoeken.
Het valt me op dat hij zijn neus niet gebruikt. (denk ik)
Hij gaat op plaatsen zoeken waar de bal eerder heeft gelegen. Of hij gaat af op de aanwijzingen van wat ik zeg.
Iemand een tip?
Het valt me op dat hij zijn neus niet gebruikt. (denk ik)
Hij gaat op plaatsen zoeken waar de bal eerder heeft gelegen. Of hij gaat af op de aanwijzingen van wat ik zeg.
Iemand een tip?
Groeten van Angel en Rossi.

-
- Zeer actief
Hoe bedoel je, zijn neus niet gebruikt? Rent ie als een kip zonder kop rond? Kali deed dat namelijk ook.
Ik ben met Kali begonnen met een balletje in zicht weggooien (tegen de wind in). Dan een klein stukje aangelijnd volgen en dan mag ze als 'beloning' zoeken. Wel aangelijnd, vooral in het begin, want dan is ze nog een beetje te sturen.
Zelf zoek ik mee door heel geïnteresseerd op de grond rond te kijken en af en toe neus in de lucht. Moet een belachelijk gezicht zijn, maar ze krijgt langzaam door wat de bedoeling is. Ook heb ik eens een voorwerp een stukje over de grond gesleept dat ze dat op moest zoeken (op dezelfde manier eigenlijk: neus op de grond en mijn 'spoor' volgen). Haar beloning is dan het voorwerp (meestal is het een eigen balletje) soms sleutels of 1 x mijn mobiel (waarbij ze haar bal als beloning krijgt
). Ik houd het nu nog op korte afstanden, tot ze helemaal begrijpt wat de bedoeling is. Daarna ga ik uitbouwen.
Voor het eigenlijke zoeken gebruik ik het commando 'zoek', voor het apporteren het commando 'apport' (maar dat spreekt denk ik voor zich
).
Ik ben met Kali begonnen met een balletje in zicht weggooien (tegen de wind in). Dan een klein stukje aangelijnd volgen en dan mag ze als 'beloning' zoeken. Wel aangelijnd, vooral in het begin, want dan is ze nog een beetje te sturen.
Zelf zoek ik mee door heel geïnteresseerd op de grond rond te kijken en af en toe neus in de lucht. Moet een belachelijk gezicht zijn, maar ze krijgt langzaam door wat de bedoeling is. Ook heb ik eens een voorwerp een stukje over de grond gesleept dat ze dat op moest zoeken (op dezelfde manier eigenlijk: neus op de grond en mijn 'spoor' volgen). Haar beloning is dan het voorwerp (meestal is het een eigen balletje) soms sleutels of 1 x mijn mobiel (waarbij ze haar bal als beloning krijgt

Voor het eigenlijke zoeken gebruik ik het commando 'zoek', voor het apporteren het commando 'apport' (maar dat spreekt denk ik voor zich

Nai nauvalyë moica alasailarin...
- Lisa
- Zeer actief
Heb je geen hondenschool in de buurt die een cursus speuren geeft? Ik doe het met Sacha en vindt het geweldig leuk om te doen. Misschien kun je hier een school vinden http://www.trackerdogs.nl/nsa%20locaties%20b.htm
Groetjes Lisa
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
gelukkig is ze dan zacht in dr bek, anders was t geen mobieltje meerJanet schreef:Haar beloning is dan het voorwerp (meestal is het een eigen balletje) soms sleutels of 1 x mijn mobiel (waarbij ze haar bal als beloning krijgt). Ik houd het nu nog op korte afstanden, tot ze helemaal begrijpt wat de bedoeling is. Daarna ga ik uitbouwen.

-
- Zeer actief
crutz schreef:gelukkig is ze dan zacht in dr bek, anders was t geen mobieltje meerJanet schreef:Haar beloning is dan het voorwerp (meestal is het een eigen balletje) soms sleutels of 1 x mijn mobiel (waarbij ze haar bal als beloning krijgt). Ik houd het nu nog op korte afstanden, tot ze helemaal begrijpt wat de bedoeling is. Daarna ga ik uitbouwen.

Nai nauvalyë moica alasailarin...
- Rossi
- Zeer actief
Ik doe het als volgt; ik zet Rossi in de bijkeuken. Dan verstop ik de bal in de kamer. Dan zeg ik: zoek, en Rossi zoekt en vindt. Brengt de bal bij mij en krijgt een beloning.Janet schreef:Hoe bedoel je, zijn neus niet gebruikt? Rent ie als een kip zonder kop rond? Kali deed dat namelijk ook.
Zelf zoek ik mee door heel geïnteresseerd op de grond rond te kijken en af en toe neus in de lucht. Moet een belachelijk gezicht zijn, maar ze krijgt langzaam door wat de bedoeling is. Ook heb ik eens een voorwerp een stukje over de grond gesleept dat ze dat op moest zoeken (op dezelfde manier eigenlijk: neus op de grond en mijn 'spoor' volgen). Haar beloning is dan het voorwerp (meestal is het een eigen balletje) soms sleutels of 1 x mijn mobiel (waarbij ze haar bal als beloning krijgt). Ik houd het nu nog op korte afstanden, tot ze helemaal begrijpt wat de bedoeling is. Daarna ga ik uitbouwen.
Voor het eigenlijke zoeken gebruik ik het commando 'zoek', voor het apporteren het commando 'apport' (maar dat spreekt denk ik voor zich).
Dan doe ik het nog een keer, maar verstop de bal op een andere plaats. Dan zoekt Rossi eerst op de eerste plaats en dan op aanwijzingen gaat hij naar de nieuwe plaats.
Zo gaat het ongeveer. Niet elke keer, en soms ook waar de bal de vorige dag bijvoorbeeld heeft gelegen.
En buiten precies zo. Maar dan moet ik de bal vaker zoeken.

- Rossi
- Zeer actief
Ik ga misschien later nog een keer met Rossi te speuren. Nu proberen we het hobby matig.Lisa schreef:Heb je geen hondenschool in de buurt die een cursus speuren geeft? Ik doe het met Sacha en vindt het geweldig leuk om te doen. Misschien kun je hier een school vinden http://www.trackerdogs.nl/nsa%20locaties%20b.htm

We zitten nu met Rossi op behendigheid en dat is even genoeg. :p:

- Lisa
- Zeer actief
Misschien ben je zelf niet zo duidelijk en bemoei je je er teveel mee of vindt je hond het nu moeilijk om haar eigen geur in haar eigen huis te zoeken of het balletje is niet interessant genoeg. Probeer het anders eens in het bos of buiten, misschien gaat het dan beter, het valt te proberen. En in het begin niet te moeilijk maken. Spelletje moet leuk zijn en de bedoeling moet duidelijk zijn, daarna kun je moeilijkheidsgraad opbouwen. Zoeken is eigenlijk ook een vrij zelfstandig iets voor de hond. Ga je steeds of te vlug helpen dan heb je een hond die niet zelfstandig zoekt maar steeds op instructies van de eigenaar wacht of op bevestiging. Sta je bovenop je hond, dan kan je hond in de war raken. Ik sta minstens een paar meter van hem af hem te observeren. Ik help alleen mee als het te lang duurt voor zijn niveau voordat hij misschien zijn interesse gaat verliezen omdat het succes te lang uitblijft. En op het examen heb ik meegeholpen door uiteindelijk puntsgewijs dingen aan te wijzen. Ik was zo supergestrest en bracht dat over en kreeg een hond die zeer slordig ging zoeken en ook geen geur meer oppikte terwijl hij het normaal absoluut wel kon maar nu dus erg beïnvloed werd door mij. Toen ik na het 1e gevonden speeltje het 2e speeltje binnen moest gaan laten zoeken dacht ik shit, ben toch al gezakt, zoek het uit en voila supersnel gevonden.
Groetjes Lisa
- Rossi
- Zeer actief
Ik probeer nu inderdaad Rossi zelf langer te laten zoeken. En als het niet lukt, zoek ik heel onnozelLisa schreef:Misschien ben je zelf niet zo duidelijk en bemoei je je er teveel mee of vindt je hond het nu moeilijk om haar eigen geur in haar eigen huis te zoeken of het balletje is niet interessant genoeg. Probeer het anders eens in het bos of buiten, misschien gaat het dan beter, het valt te proberen. En in het begin niet te moeilijk maken. Spelletje moet leuk zijn en de bedoeling moet duidelijk zijn, daarna kun je moeilijkheidsgraad opbouwen. Zoeken is eigenlijk ook een vrij zelfstandig iets voor de hond. Ga je steeds of te vlug helpen dan heb je een hond die niet zelfstandig zoekt maar steeds op instructies van de eigenaar wacht of op bevestiging. Sta je bovenop je hond, dan kan je hond in de war raken. Ik sta minstens een paar meter van hem af hem te observeren. Ik help alleen mee als het te lang duurt voor zijn niveau voordat hij misschien zijn interesse gaat verliezen omdat het succes te lang uitblijft. En op het examen heb ik meegeholpen door uiteindelijk puntsgewijs dingen aan te wijzen. Ik was zo supergestrest en bracht dat over en kreeg een hond die zeer slordig ging zoeken en ook geen geur meer oppikte terwijl hij het normaal absoluut wel kon maar nu dus erg beïnvloed werd door mij. Toen ik na het 1e gevonden speeltje het 2e speeltje binnen moest gaan laten zoeken dacht ik shit, ben toch al gezakt, zoek het uit en voila supersnel gevonden.

- Lisa
- Zeer actief
Volgens mij begrijpt je hond niet wat je nu precies van hem wil. Jij wilt dat je hond gebruikt maakt van zijn neus om dingen te vinden. Wat ik uit jouw verhaal en uit je vraag opmaak is dat je hond bezig is met balletje zoeken maar niet met zijn neus. Met de eerste les speuren zijn we begonnen met apporteren en enthousiast op het speeltje. Dat moest er eerst inzitten voordat je verder kon. Ook moesten we 2 speeltjes nemen met jouw geur eraan en die alleen gebruiken voor het speuren, verder nooit. Na het apporteren als dat er goed inzat, je hond bij je houden en werd zijn speeltje door de instructrice meegenomen. Aan de hond werd getoond dat het speeltje meegenomen werd van oooh kijk eens! en zo in zicht van de hond vele meters verderop in het gras neergelegd. De hond mocht toen nog alles zien. De hond ondertussen enthousiast want die wil zijn speeltje natuurlijk! Langzaamaan werd dit uitgebreid naar, af en toe het speeltje onderweg in het gras drukken voor de geur, soort geurspoor en later uit zicht. In het begin natuurlijk eerder helpen door zelf dingen aan te geven van zoek hier eens, zoek daar eens voordat je hond de motivatie verliest. Wat je vooral ook niet moet vergeten is dat het op zich best moeilijk is om met weersinvloeden te werken. Luchtverplaatsing is soms erg moeilijk in te schatten en dat is iets wat jij maar vooral ook je hond moet leren. Zo kan het bij ons nog weleens voorkomen dat Sacha bij de verkeerde boom staat te blaffen maar voor hem is daar zijn geur dus moet het daar zijn. Dan moet je dus zelf als eigenaar je hond een boom verder aanzetten van zoek daar eens.
Groetjes Lisa
- Rossi
- Zeer actief
Ik heb de zoektocht een paar dagen geobserveerd.Lisa schreef:Volgens mij begrijpt je hond niet wat je nu precies van hem wil. Jij wilt dat je hond gebruikt maakt van zijn neus om dingen te vinden. Wat ik uit jouw verhaal en uit je vraag opmaak is dat je hond bezig is met balletje zoeken maar niet met zijn neus. Met de eerste les speuren zijn we begonnen met apporteren en enthousiast op het speeltje. Dat moest er eerst inzitten voordat je verder kon. Ook moesten we 2 speeltjes nemen met jouw geur eraan en die alleen gebruiken voor het speuren, verder nooit. Na het apporteren als dat er goed inzat, je hond bij je houden en werd zijn speeltje door de instructrice meegenomen. Aan de hond werd getoond dat het speeltje meegenomen werd van oooh kijk eens! en zo in zicht van de hond vele meters verderop in het gras neergelegd. De hond mocht toen nog alles zien. De hond ondertussen enthousiast want die wil zijn speeltje natuurlijk! Langzaamaan werd dit uitgebreid naar, af en toe het speeltje onderweg in het gras drukken voor de geur, soort geurspoor en later uit zicht. In het begin natuurlijk eerder helpen door zelf dingen aan te geven van zoek hier eens, zoek daar eens voordat je hond de motivatie verliest. Wat je vooral ook niet moet vergeten is dat het op zich best moeilijk is om met weersinvloeden te werken. Luchtverplaatsing is soms erg moeilijk in te schatten en dat is iets wat jij maar vooral ook je hond moet leren. Zo kan het bij ons nog weleens voorkomen dat Sacha bij de verkeerde boom staat te blaffen maar voor hem is daar zijn geur dus moet het daar zijn. Dan moet je dus zelf als eigenaar je hond een boom verder aanzetten van zoek daar eens.

Misschien heb je gelijk. Ik weet het niet.
Rossi is enorm balgek.
In huis en in de tuin snapt hij (denk ik) de bedoeling. Rossi zet ik weg, ik verstop bal, en Rossi zoekt en vindt. Wel gaat hij vaak eerst naar de plaatsen waar de bal eerst lag. Maar leg ik de bal op een nieuwe plaats, lukt het ook. Verslapt zijn aandacht, zoek ik heel onnozel mee.
Buiten de tuin.
Dan lukt het fenomeen zoeken niet zo.

Behalve als ik de werpstok met bal meeneem. Die gooi ik regelmatig per ongeluk

Volgens mij zit er dan verschil in de motivatie?

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Ik heb het ook met mijn golden......
Gooi ik een stok weg, ziet hij niet waar ,gaat hij zoeken, ligt dat ding vlak naast hem en nog reukt/ziet hij hem niet......
Of een koekje waar hij naar mis hapt en ineens niet meer vindt, terwijl het voor zijn neus ligt....goede neus.....
....maar toen ik van de winter in het donker aan het apporteren was en ik de bal te ver weg had gegooid en zelf ook niet meer zag...is hij echt een half uur aan het speuren geweest en hij had hem.....
Dus wat is het toch met die goldens...kunnen ze het niet of willen ze het niet????
Ik wist trouwens helemaal niet dat speuren ook een tak van de hondensport is.....dacht altijd gelijk aan drugshonden, etc...
Gooi ik een stok weg, ziet hij niet waar ,gaat hij zoeken, ligt dat ding vlak naast hem en nog reukt/ziet hij hem niet......
Of een koekje waar hij naar mis hapt en ineens niet meer vindt, terwijl het voor zijn neus ligt....goede neus.....
....maar toen ik van de winter in het donker aan het apporteren was en ik de bal te ver weg had gegooid en zelf ook niet meer zag...is hij echt een half uur aan het speuren geweest en hij had hem.....
Dus wat is het toch met die goldens...kunnen ze het niet of willen ze het niet????
Ik wist trouwens helemaal niet dat speuren ook een tak van de hondensport is.....dacht altijd gelijk aan drugshonden, etc...
- Lisa
- Zeer actief
Drugshond kan, reddingshond, gashond, noem maar op maar die krijgen een speeltje vaak als beloning als ze wat gevonden hebben. Maar bij wat ik doe is het dus op eigen (onze) geur die aan zijn speeltje zit. En toen ik begon met de cursus dacht ik dat het vast niet zo moeilijk zou zijn maar komt op zich nog best wat bij kijken. Maar Sacha vindt het geweldig om te doen en ik vind het heel gaaf om te zien hoe hij bezig is en steeds weer een kleine verbetering te zien.
Groetjes Lisa
mijn hond probeert mij te laten speuren..................
Ze verstopt dan haar eigen tennisbal en in het begin trapte ik er in. Dan liep ze helemaal druk in de rondte te zoeken, soms wel tien minuten, en ik maar zeggen Balou pak je bal..........waarop ze nog drukker ging zoeken. maar de bal nooit vond.
op een gegeven moment nadat het een tijdje had geduurt dacht ik, "nou ja, dag tennisbal, we halen wel een nïeuwe", en ik loop verder, komt ze snel achter me aan nadat ze nog eventjes haar tennisbal zonder aarzelen had gepakt. Dit doet ze dus vaker met heel veel poppekast er om heen. Ook gooit ze zelf haar bal in de sloot en doet dan net of ze er niet bij kan. dan word ik geacht om met de zwiep de bal voor haar naar de kant te halen. Trappen we niet in natuurlijk................

Ze verstopt dan haar eigen tennisbal en in het begin trapte ik er in. Dan liep ze helemaal druk in de rondte te zoeken, soms wel tien minuten, en ik maar zeggen Balou pak je bal..........waarop ze nog drukker ging zoeken. maar de bal nooit vond.
op een gegeven moment nadat het een tijdje had geduurt dacht ik, "nou ja, dag tennisbal, we halen wel een nïeuwe", en ik loop verder, komt ze snel achter me aan nadat ze nog eventjes haar tennisbal zonder aarzelen had gepakt. Dit doet ze dus vaker met heel veel poppekast er om heen. Ook gooit ze zelf haar bal in de sloot en doet dan net of ze er niet bij kan. dan word ik geacht om met de zwiep de bal voor haar naar de kant te halen. Trappen we niet in natuurlijk................

- Rossi
- Zeer actief
Nog steeds hetzelfde hier.
Binnen goed. Tuin ook goed. Maar buiten niet. Ik vermoed dat de prikkels (nog) te groot zijn.
Alleen met de werper enig succes. Maar dan brengt hij de bal niet terug.
Ach, hebben we nog wat te oefenen.
Moet ik erbij zeggen dat ik nooit had gedacht zover te komen. Als jonge hond wist hij ons huis niet eens te vinden.

Binnen goed. Tuin ook goed. Maar buiten niet. Ik vermoed dat de prikkels (nog) te groot zijn.
Alleen met de werper enig succes. Maar dan brengt hij de bal niet terug.

Ach, hebben we nog wat te oefenen.

Moet ik erbij zeggen dat ik nooit had gedacht zover te komen. Als jonge hond wist hij ons huis niet eens te vinden.

wanner je hond zo de bal al niet terug brengt, heeft ie ook geen prikkels genoeg om hem voor je op te zoeken, immers het terugbrengen is toch niet belangrijk.
probeer eens te werken aan het terug brengen, dat moet ie leuk gaan vinden en de moeite waard zijn, dan ga je apporteren en later wordt het apporteren met een handicap, immers de bal is achter een bosje terecht gekomen en is niet te zien, dus zal ie zijn neus moeten gebruiken. en wanneer ie dat heel erg goed door heeft maken we het apporteerspelletje steeds moeilijker en zal ie ook je spoor moeten gaan volgen om de bal te kunnen vinden, maar dat is pas veel en veel later, eerst dat terug brengen, dat moet erin anders kan je het wel schudden.
de buurvrouw met haar poedel en witte kaplaarzen doen dat elke dag zo, zij gooit de bal en de poedel brengt hem terug, alleen ze kan niet zo goed gooien en gooit hem vaak in het hoge gras, dan moet de poedel toch echt zijn neus gaan gebruiken, maar ja het spelletje terugbrengen is zo leuk dat ie dat er wel voor over heeft.
probeer eens te werken aan het terug brengen, dat moet ie leuk gaan vinden en de moeite waard zijn, dan ga je apporteren en later wordt het apporteren met een handicap, immers de bal is achter een bosje terecht gekomen en is niet te zien, dus zal ie zijn neus moeten gebruiken. en wanneer ie dat heel erg goed door heeft maken we het apporteerspelletje steeds moeilijker en zal ie ook je spoor moeten gaan volgen om de bal te kunnen vinden, maar dat is pas veel en veel later, eerst dat terug brengen, dat moet erin anders kan je het wel schudden.
de buurvrouw met haar poedel en witte kaplaarzen doen dat elke dag zo, zij gooit de bal en de poedel brengt hem terug, alleen ze kan niet zo goed gooien en gooit hem vaak in het hoge gras, dan moet de poedel toch echt zijn neus gaan gebruiken, maar ja het spelletje terugbrengen is zo leuk dat ie dat er wel voor over heeft.