Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Stapper kan niet meer los:((( vechten
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Stapper kan niet meer los:((( vechten
Stapper, reu bijna drie jaar pakt sinds een week elke hond die we tegenkomen, groot klein dominant angstig maakt niet uit.
toen hij ruim een jaar was heeft hij dit ook heel erg gedaan, hij is toen gecastreerd en ik ben bij een gedragsterapuit geweest en heb hem oa het commando DOORLOPEN geleerd.
Dit is anderhalf jaar heel goed gegaan, hij liep altijd los, gromde wel eens naar een flinke reu maar daar bleef het bij.
Twee weken geleden zat Zara mijn teefje al in de achterklep van mijn auto toen er een Herder mijn auto in wou springen, Stapper heeft die Herder toen gegrepen, de herder trok flink van leer en Stapper droop uiteindelijk af.
Een week later komen we een heel grote golden reu tegen die gromt naar Stapper, Stapper gromt terug en de golden grijpt Stapper, weer droop Stapper op een gegeven moment af.
Dus twee keer moest hij het onderspit delven, hij is dat niet gewend want een keer grommen en andere honden maken zich uit de voeten!
Maar nu is dus het hek van de dam, elke reu wordt gepakt!
Ik heb hem dus sonds drie dagen niet meer los en baal als een stekker.
Ik weet ff totaal niet hoe ik dit weer goed kan krijgen, als ik het al goed kan krijgen!
Wie o wie kan hier iets zinnigs over zeggen??
toen hij ruim een jaar was heeft hij dit ook heel erg gedaan, hij is toen gecastreerd en ik ben bij een gedragsterapuit geweest en heb hem oa het commando DOORLOPEN geleerd.
Dit is anderhalf jaar heel goed gegaan, hij liep altijd los, gromde wel eens naar een flinke reu maar daar bleef het bij.
Twee weken geleden zat Zara mijn teefje al in de achterklep van mijn auto toen er een Herder mijn auto in wou springen, Stapper heeft die Herder toen gegrepen, de herder trok flink van leer en Stapper droop uiteindelijk af.
Een week later komen we een heel grote golden reu tegen die gromt naar Stapper, Stapper gromt terug en de golden grijpt Stapper, weer droop Stapper op een gegeven moment af.
Dus twee keer moest hij het onderspit delven, hij is dat niet gewend want een keer grommen en andere honden maken zich uit de voeten!
Maar nu is dus het hek van de dam, elke reu wordt gepakt!
Ik heb hem dus sonds drie dagen niet meer los en baal als een stekker.
Ik weet ff totaal niet hoe ik dit weer goed kan krijgen, als ik het al goed kan krijgen!
Wie o wie kan hier iets zinnigs over zeggen??
groetjes Marja Zara en Stapper

- Trina
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander
Golden Retriever
Australien Kelpie - Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hoi Marja,
Omdat niemand tot nu toe heeft gereageerd, doe ik het. Je zult er niet veel aan hebben,omdat ik niet weet hoe je het moet veranderen, maar misschien wel de oorzaak zie.....??
Het lijkt in het eerste geval er op, dat Stapper Zara verdedigde, toen die andere hond in de auto wilde springen.
Liep Zara er ook bij toen hij door die andere honden werd gepakt?
Hij vertrouwt schijnbaar geen andere reuen meer en gaat er op voorhand op af.
Ik heb dit lang geleden 1 x mee gemaakt. Oberon is een ontzettend vredelievende hond, maakt nooit amok, tot hij een keer op een Mechelse herder afloopt.
De herder zat aan de riem en begint te grommen en wil hem grijpen. En toen liet Oberon zich niet op zijn kop zitten en vocht terug. Toen de baas op mijn schreeuwen verzoek de herder losmaakte was het gevecht in een keer voorbij.
Wij lopen elke dag langs het huis van die Mechelaar en die staat met zijn tanden bloot achter het hek. Ik loop stoicijns door, maar hoor Oberon diep in zijn buik grommen.
Hij doet dit dus bij geen enkele andere hond en ik begrijp het ook niet.
Misschien heeft een goeie hondenkenner hier ook een verklaring voor?
Hoe je Stapper nu aan moet pakken zou ik niet weten, maar er zijn hier vast mensen die wel een suggestie hebben.
Omdat niemand tot nu toe heeft gereageerd, doe ik het. Je zult er niet veel aan hebben,omdat ik niet weet hoe je het moet veranderen, maar misschien wel de oorzaak zie.....??
Het lijkt in het eerste geval er op, dat Stapper Zara verdedigde, toen die andere hond in de auto wilde springen.
Liep Zara er ook bij toen hij door die andere honden werd gepakt?
Hij vertrouwt schijnbaar geen andere reuen meer en gaat er op voorhand op af.
Ik heb dit lang geleden 1 x mee gemaakt. Oberon is een ontzettend vredelievende hond, maakt nooit amok, tot hij een keer op een Mechelse herder afloopt.
De herder zat aan de riem en begint te grommen en wil hem grijpen. En toen liet Oberon zich niet op zijn kop zitten en vocht terug. Toen de baas op mijn schreeuwen verzoek de herder losmaakte was het gevecht in een keer voorbij.
Wij lopen elke dag langs het huis van die Mechelaar en die staat met zijn tanden bloot achter het hek. Ik loop stoicijns door, maar hoor Oberon diep in zijn buik grommen.
Hij doet dit dus bij geen enkele andere hond en ik begrijp het ook niet.
Misschien heeft een goeie hondenkenner hier ook een verklaring voor?
Hoe je Stapper nu aan moet pakken zou ik niet weten, maar er zijn hier vast mensen die wel een suggestie hebben.

-
- Zeer actief
Niet elke hond kan het met alle andere honden vinden..dat is heel normaal. Wij mensen proberen vaak een hond te vermenselijken...door te zeggen dan gaat ie leuk spelen met andere honden. Een hond speelt niet voor de lol, het is altijd om te testen of hij hoger in rang kan komen. Ik denk dat bij Stapper nu ook het moment daar is dat hij wil laten zien dat hij sterker is als de meeste andere honden...en zeker als er een teefje bij is (wat tot zijn roedel behoort) moet hij dat verdedigen.
Bij heel veel rassen loop je het risico dat de hond zijn dominantie gaat uiten naar andere honden. Het enige advies wat ik je dus hierop kan geven is, dat je inderdaad je hond aangelijnd zal moeten uitlaten.
Van Nieve weet ik ook dat ze dominant is, dat werd ze na de pubertijd. Nieve mag dus ook niet meer los, want ik wil geen vechtpartijen uitdagen en ze is op dit moment gewoon nog niet geestelijk volwassen genoeg om haar te vertrouwen als ze los zou lopen en ze ziet een andere hond. Echter door Nieve haar houding, reageren heel veel andere honden op haar en dan bedoel ik dus blaffen, grommen etc... Daar wordt de dominantie van haar door versterkt. Let dus op zijn lichaamshouding en lichaamstaal als je voorbij een andere hond loopt. Als hij heel zelfverzekerd overkomt, kan dat een aanwijzing zijn voor een andere hond om dan te gaan grommen.
Bij heel veel rassen loop je het risico dat de hond zijn dominantie gaat uiten naar andere honden. Het enige advies wat ik je dus hierop kan geven is, dat je inderdaad je hond aangelijnd zal moeten uitlaten.
Van Nieve weet ik ook dat ze dominant is, dat werd ze na de pubertijd. Nieve mag dus ook niet meer los, want ik wil geen vechtpartijen uitdagen en ze is op dit moment gewoon nog niet geestelijk volwassen genoeg om haar te vertrouwen als ze los zou lopen en ze ziet een andere hond. Echter door Nieve haar houding, reageren heel veel andere honden op haar en dan bedoel ik dus blaffen, grommen etc... Daar wordt de dominantie van haar door versterkt. Let dus op zijn lichaamshouding en lichaamstaal als je voorbij een andere hond loopt. Als hij heel zelfverzekerd overkomt, kan dat een aanwijzing zijn voor een andere hond om dan te gaan grommen.

When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
- Aantal honden: 10
Inderdaad, sommige honden kunnen gewoon niet met andere honden opschieten. Xitan is net zo. Toen hij nog wat jonger was, ging het best.
Maar op gegeven moment was het afgelopen. Hij valt niet uit naar andere honden, maar zodra ze in zijn buurt komen, grijpt hij ze zonder pardon.
Ik krijg het er niet uit en hou hem dus gewoon aan de riem.
Maar op gegeven moment was het afgelopen. Hij valt niet uit naar andere honden, maar zodra ze in zijn buurt komen, grijpt hij ze zonder pardon.
Ik krijg het er niet uit en hou hem dus gewoon aan de riem.
-
- Zeer actief
Nou het is in ieder geval een "troost" te lezen dat anderen hier ook last mee hebben.
Ik denk altijd gelijk dat ik iets fout doe, mensen reageren ook direkt met de woorden, nou je mag je hond wel eens beter opvoeden zeg!
Maar Stapper luistert prima en dit is echt zijn enige probleem.
Ik mag toch aannemen dat hij nu geestelijk volwassen is, hij wordt volgende maand drie!
Ja Zara is er altijd bij, het kan dus best dat hij Zara wil verdedigen maar ik zie dat niet. ik denk ook eerder dat hij gewoon geen hond in ZIJN omgeving dult.
Nooit meer los laten lopen is (op dit moment) nog geen optie voor mij.
Ik laat hem dus wel los lopen en het moment dat ik een andere hond zie aankomen gaat hij aan de lijn.
Nu ervaar ik dus ook de andere kant, want je wil niet weten hoeveel honden gewoon op hem af komen stormen als hij aan de lijn zit.
Baasjes hebben daar schijt aan, maar ik geef eerlijk toe dat ik zelf ook zo was:)
Ik ga maar weer terug naar af, dus weer van voor af aan het comando DOORLOPEN aanleren, hoop dat het lukt.
Bedankt voor jullie reakties, meer mag hoor:))
O ja, ik vraag me af of het ook angst kan zijn??????
Ik denk altijd gelijk dat ik iets fout doe, mensen reageren ook direkt met de woorden, nou je mag je hond wel eens beter opvoeden zeg!
Maar Stapper luistert prima en dit is echt zijn enige probleem.
Ik mag toch aannemen dat hij nu geestelijk volwassen is, hij wordt volgende maand drie!
Ja Zara is er altijd bij, het kan dus best dat hij Zara wil verdedigen maar ik zie dat niet. ik denk ook eerder dat hij gewoon geen hond in ZIJN omgeving dult.
Nooit meer los laten lopen is (op dit moment) nog geen optie voor mij.
Ik laat hem dus wel los lopen en het moment dat ik een andere hond zie aankomen gaat hij aan de lijn.
Nu ervaar ik dus ook de andere kant, want je wil niet weten hoeveel honden gewoon op hem af komen stormen als hij aan de lijn zit.
Baasjes hebben daar schijt aan, maar ik geef eerlijk toe dat ik zelf ook zo was:)
Ik ga maar weer terug naar af, dus weer van voor af aan het comando DOORLOPEN aanleren, hoop dat het lukt.
Bedankt voor jullie reakties, meer mag hoor:))
O ja, ik vraag me af of het ook angst kan zijn??????

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Reu-reuagressie is nooit angst. Als hij nou alle honden aan zou vliegen wordt het een ander verhaal. Je kan inderdaad niet veel meer dan voorkomen en goed afstraffen als ie ruzie zoekt. Maak het hem aantrekkelijk bij jou te blijven door te belonen met lekkers als je andere honden ziet naderen. Aandachtsoefeningen zijn ook belangrijk. Hij moet in feite leren andere honden te negeren.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik weet niet hoe de relatie is met je hond. Als je hem niet stevig genoeg kan corrigeren moet je er inderdaad afblijven, omdat je anders de boel opjut of de hond zich op jou gaat afreageren.Marja schreef:HU!! afstraffen??
Ik lees overal dat ik het moet negeren!
Op zich is het uitvallen, aanvallen en winnen van een gevecht met een andere hond zelfbelonend, dus met negeren bereik je een toename van gedrag. Het beste is dus echt puur voorkomen en als ie de mist ingaat het geen winnaarservaring laten worden..dus straffen.
Maar nogmaals, niet als je niet voldoende hard kan doorkomen.
Even een kanttekening...straffen doe je dus niet bij honden die uitvallen vanuit onzekerheid of angst. Stapper is alleen lelijk tegen reuen, dus dat sluit angst uit, dus mag je straffen als je dat kan.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
- Zeer actief
Hoi Eline
Ik snap wat je zegt hoor maar ik blijf het een ingewikkelde toestand vinden met die reuen!
Dan is mijn teefje toch een stuk makkelijker:))
Maar goed, je zegt winnaarservaringen, ja die heeft Stapper zat gehad, maar nu de laatste twee keer dus echt niet! hij droop duidelijk af, vluchtte weg en thuisgekomen zag ik op zijn rug toch behoorlijke gaten waar bloed uit druppelde.
In mijn ogen heeft hij dan toch verloren??
Gister en vandaag ging het goed, hij loopt los mar zodra ik een hond zie lijn ik hem aan, hij komt keurig als ik hem bij me roep.
Als hij aan de lijn zit laat ik hem wel gewoon naar de andere hond toegaan om even te snuffen, en dan gebeurt er dus niets!??
Snap jij het (vast wel) snap ik het(dus niet)
Ik snap wat je zegt hoor maar ik blijf het een ingewikkelde toestand vinden met die reuen!
Dan is mijn teefje toch een stuk makkelijker:))
Maar goed, je zegt winnaarservaringen, ja die heeft Stapper zat gehad, maar nu de laatste twee keer dus echt niet! hij droop duidelijk af, vluchtte weg en thuisgekomen zag ik op zijn rug toch behoorlijke gaten waar bloed uit druppelde.
In mijn ogen heeft hij dan toch verloren??
Gister en vandaag ging het goed, hij loopt los mar zodra ik een hond zie lijn ik hem aan, hij komt keurig als ik hem bij me roep.
Als hij aan de lijn zit laat ik hem wel gewoon naar de andere hond toegaan om even te snuffen, en dan gebeurt er dus niets!??
Snap jij het (vast wel) snap ik het(dus niet)

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Wacht..je moet me even wat uitleggen want ik ben in de war door je bericht. Ik snapte even niet wat ik had getikt, maar nu snap ik de verwarring weer!
Je vangt aan in je eerste bericht met dat stapper alle honden pakt en je eindigt met dat hij alle reuen pakt. Groot verschil...
Dus hoe zit het nou?

Je vangt aan in je eerste bericht met dat stapper alle honden pakt en je eindigt met dat hij alle reuen pakt. Groot verschil...
Dus hoe zit het nou?
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
- Zeer actief
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
gewoon doen zoals je het nu doet en hem wel de ruimte geven als ie zich goed gedraagt om te gaan met andere honden. Anders doet ie helemaal geen ervaringen meer op met andere honden..Zolang hij niet op de vuist gaat zou ik hem dus wel de ruimte geven contact te maken.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Doe niet zo onderdanig mens!Marja schreef:Eline, mag ik nog een piepkleinvraagje stellen?
Als hij dus wel uitvalt kan ik dus beter wel straffen begrijp ik. Maar hoe?
Hij heeft geen riem aan dus via de riem kan het niet, slaan wil ik niet, blijft over met flinke stemverheffing en dan gelijk weer aan de riem??

Je kan tijdig zien aankomen als je hond geen goede bedoelingen heeft. Zijn houding zal veranderen, hij zal oogcontact zoeken en verstijven..dan grijp je in met een forse stemcorrectie en je sleurt hem daar weg.
Ben je te laat en heeft hij al zijn Bingo op zak kan je hem aanlijnen en weglopen van de andere hond of/en corrigeren.
Correctie's kan je ook geven door de hond even goed in zijn vel te knijpen en hem ondertussen strak aan te kijken en boos toe te spreken.
De reden dat ikzelf toch zou kiezen voor corrigeren is simpelweg omdat je de kick er even afhaalt. Een andere hond grijpen is kicken..als je daar niks tegenover zet is het dus zo zelfbelonend als de pieten en zal de hond het dus steeds vaker laten zien.
Daartegenover moet wel staan dat de hond voldoende goede ervaring n kan opdoen met honden. Correctie's moet hij associeren met zijn gedrag en niet met andere honden en daar schuilt gewoon wel een gevaar in.
Hij moet niet helemaal een pesthekel krijgen aan andere honden, want dan ben je verder weg van huis.
Wat ik me echter wel afvraag is in hoeverre jij fysiek je reu de baas kan. Hij is groot en sterk en als je niet doorkomt met een correctie hangt ie in je arm. Kijk dus wel uit spv!!
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Even nog een toevoeging, waar ikzelf goede ervaringen mee heb is het afleiden en bij je houden van je hond en pas vrijgeven als je bij wijze van spreken oog in oog met de andere hond staat.
Op die manier kan je hond niet al 30 meter van te voren spanning gaan lopen opbouwen en dat eruit klappen als de andere hond er is.
Daarbij geeft het je ook de mogelijkheid gewoon niet vrij te geven als je ziet dat het bv een forse reu is waarbij je eigenlijk van te voren weet dat het mis gaat.
Wel vind ik dat jij de verantwoordelijkheid moet nemen over je hond als je hem verplicht bij je te blijven..dat betekent dat er dus geen andere hond aan zijn gat mag gaan lopen snuffelen, want die lok jij dan dus weg.
Op die manier kan je hond niet al 30 meter van te voren spanning gaan lopen opbouwen en dat eruit klappen als de andere hond er is.
Daarbij geeft het je ook de mogelijkheid gewoon niet vrij te geven als je ziet dat het bv een forse reu is waarbij je eigenlijk van te voren weet dat het mis gaat.
Wel vind ik dat jij de verantwoordelijkheid moet nemen over je hond als je hem verplicht bij je te blijven..dat betekent dat er dus geen andere hond aan zijn gat mag gaan lopen snuffelen, want die lok jij dan dus weg.

Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
- Zeer actief
Hoi Eline
Duidelijke taal, fijn! dat begrijp ik tenminste.
Ik kan hem wel de baas hoor, lichamelijk gezien dan:) een goede ruk en hij geeft dan geen tegengas meer.
Alleen over dat vrij geven, ik hoef geen vrij te geven want hij NEEMT gewoon zelf vrij.
Ik weet wel dat dat helemaal niet goed is hoor, hij neemt ook alleen zelf vrij als hij een andere reu (hond) ziet.
Ik heb inderdaad een lading sspeeltjes gekocht vanmiddag, die blijven in de auto en zijn alleen voor tijdens het wandelen.
Ik rij altijd naar het bos, vandaar die auto:))
Duidelijke taal, fijn! dat begrijp ik tenminste.
Ik kan hem wel de baas hoor, lichamelijk gezien dan:) een goede ruk en hij geeft dan geen tegengas meer.
Alleen over dat vrij geven, ik hoef geen vrij te geven want hij NEEMT gewoon zelf vrij.
Ik weet wel dat dat helemaal niet goed is hoor, hij neemt ook alleen zelf vrij als hij een andere reu (hond) ziet.
Ik heb inderdaad een lading sspeeltjes gekocht vanmiddag, die blijven in de auto en zijn alleen voor tijdens het wandelen.
Ik rij altijd naar het bos, vandaar die auto:))

-
- Zeer actief
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat ga je dus in het vervolg anders doen!Marja schreef:Alleen over dat vrij geven, ik hoef geen vrij te geven want hij NEEMT gewoon zelf vrij.

Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki