Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

pup laten wennen met jong katje

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Kya
Vaste gebruiker

pup laten wennen met jong katje

Ongelezen bericht door Kya »

Hallo !

Woensdag gaan we ons katje Gizmo van 8 weekjes ophalen.
Kya is nu bij 6 maanden, nu is mijn vraag:
hebben jullie nog tips om de hond aan het katje te laten wennen en andersom ? Is het aan te raden Kya mee te nemen als we het katje op gaan halen of haar gewoon thuis laten en binnenkomen met het katje ??

alle advies is welkom !

Groetjes en pootjes
Hyperdepieper
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik zou het gewoon op zijn beloop laten gaan. Beide zijn jong en het went heel snel.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik zou het ook gewoon op zijn beloop laten. Moos was 11 maanden toen Sampoes van 8 weken in huis kwam. Nu moet ik er wel bij zeggen dat Moos al gewend was aan de kat van mijn ouders, en Sampoes al aan de hond van de mensen waar hij vandaan kwam, en het ging meteen goed.

Ik heb Sam gewoon los in de kamer gelaten, en Moos ook. Wel heb ik ze de eerste maand niet alleen gelaten, want Sam was nog zo klein. Ze speelden eigelijk meteen samen, en doen dat nog steeds. Vooral 's nachts op mijn bed :twisted:
Afbeelding
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Wij hebben jonge poesjes gekregen. Geen van de honden heeft er ook maar een keer vreemd naar om gekeken, ze vonden het doodnormaal.
Wel zou ik ze inderdaad de eerste tijd niet samen alleen laten, omdat een hond in zijn ruige spel het poesje behoorlijk kan verwonden.
AfbeeldingAfbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou ze niet plompverloren in de kamer zetten. Gewoon even zonder ophef aan elkaar laten wennen door ze onder toezicht aan elkaar te laten ruiken. Als je hond erg heftig reageert is het handig het katje even in een bench te doen, dan kalmeert de hond na een poosje en dan gaat het vaak alsnog goed.
Als het katje geen honden gewend is loop je nl de kans dat ze erg wild gaat rennen en blazen en een hond van 6 maanden kan ook jagen ;) Of het katje blaast en krabt als de hond te opdringerig is.
De eerste ontmoeting is toch best belangrijk.
Gewoon even kijken hoe rustig het blijft en daarop gebaseert evt maatrgelen nemen door een bench neer te zetten en ze er om en om even in te doen tot het rustig is.
Nooit samen alleen laten de eerste tijd.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

MARC_S schreef: Ik zou ze niet plompverloren in de kamer zetten. Gewoon even zonder ophef aan elkaar laten wennen door ze onder toezicht aan elkaar te laten ruiken. Als je hond erg heftig reageert is het handig het katje even in een bench te doen, dan kalmeert de hond na een poosje en dan gaat het vaak alsnog goed.
Da's nou de zoveelste keer dat ik dat lees, en ik blijf het een raar advies vinden, en ik zou het dus nooit doen.

Laat ze gewoon heel eventjes aan elkaar ruiken tot het katje aangeeft dat hij het welletjes vindt. Dan die (waarschijnlijk opdringerige) hond effe aan de lijn houden, en het katje de kans geven om de omgeving te verkennen. Hij komt tenslotte in een heel nieuw huis, en hij moet wel even op z'n gemakje kunnen zien waar je hier kan eten en drinken en poepen en plassen, en waar je op / onder / in / achter kan gaan zitten als er onraad is. :-D

Ik zou Kya lekker een botje geven, zodat haar aandacht wat verdeeld wordt tussen iets lekkers en het rondscharrelende katje. (Wel opletten dat het katje niet aan het botje gaat snuffelen). Als Gizmo een beetje op z'n gemak is, zal hij wellicht zelf nog eens even komen kijken naar Kya. Als hij met de hond in zicht gewoon lekker ergens gaat liggen, kan je Kya best nog effe laten snuffelen, als ze er maar niet als een gek op af stormt. :mrgreen:

Wat je wilt is een vrolijke nieuwsgierige hond die terugdeinst als het katje blijft zitten en blaast of dreigt met een pootje, en een katje dat wel tien vluchtplekken heeft waar de hond niet bij kan voor *als* er achter elkaar aan wordt gerend. Wat je niet wilt is een doodsbang katje in een bench, dat nergens heen kan terwijl er een opgewonden hond omheen loopt.
MARC_S schreef: Als het katje geen honden gewend is loop je nl de kans dat ze erg wild gaat rennen en blazen en een hond van 6 maanden kan ook jagen ;) Of het katje blaast en krabt als de hond te opdringerig is.
De eerste ontmoeting is toch best belangrijk.
Echt flinke krabbels uitdelen doen die kleintjes nog niet, maar een onverwachte tik tegen de neus van de hond is niet verkeerd hoor. Wat in dat hondenbrein moet doordringen is dat die poes weliswaar maar klein is, maar wel heel onvoorspelbaar en dat je er respect voor moet hebben.
MARC_S schreef:
Gewoon even kijken hoe rustig het blijft en daarop gebaseert evt maatrgelen nemen door een bench neer te zetten en ze er om en om even in te doen tot het rustig is.
Als de hond geen bench gewend is zou ik er nu zeker niet mee beginnen, gewoon de kat 's nachts lekker mee nemen naar boven of ergens anders neerzetten waar de hond niet bij kan. En inderdaad nooit alleen laten. Ook geen twee minuten. Zelfs al kunnen ze het goed vinden, dan nog snapt een hond niet hoe teer zo'n kitten is.

Heel veel plezier met het beestenspul!

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
laeken
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Ik zou Kya lekker een botje geven, zodat haar aandacht wat verdeeld wordt tussen iets lekkers en het rondscharrelende katje. (Wel opletten dat het katje niet aan het botje gaat snuffelen). Als Gizmo een beetje op z'n gemak is, zal hij wellicht zelf nog eens even komen kijken naar Kya. Als hij met de hond in zicht gewoon lekker ergens gaat liggen, kan je Kya best nog effe laten snuffelen, als ze er maar niet als een gek op af stormt. :mrgreen:
Dat klinkt heel leuk en als het zo gaat heb je geluk. De meeste honden die geen katten kennen gaan echt niet hun botje eten als die kleine prooi door het huis rent, of dat kleine speelkameraadje of wat de hond er ook van maakt. Wij hebben twee kittens aan iemand gegeven met een herderpup (die dus al met een kat in huis woonde). Nou dat ging even helemaal mis. De herder werd totaal opgefokt en bleef piepend en blaffend achter de kittens aangaan, die blazend in de gordijnen vlogen. De hond hield dus niet meer op en dus gingen de kittens in de bench op tafel en werd de hond vermaand en uiteindelijk ook rustig omdat de kittens niet meer binnen bereik en vluchtend waren.
Nu beste maatjes maar het heeft even wat tijd gekost ;)

De andere keer dat ik erbij was met een hond en kitten was een bernersennen. Die hond werd ook wild en likte dat kitten zo ongeveer dood, geklemd/geplet tussen zijn voorpoten. Ook dat is goedgekomen maar wel door steeds kort de dieren samen te laten, anders waren in beide gevallen de kittens dus echt wel gesneuveld.

Het kan ook makkelijk heel goed gaan maar daar mag je niet zomaar vanuit gaan vind ik, mn de eerste dag in huis worden er veel kittens gewoon casual vermoord door de hond des huizes, al is het in een speluitdaging met een harde poot op een katje van 7 weken :?
MARC_S schreef:
Als de hond geen bench gewend is zou ik er nu zeker niet mee beginnen, gewoon de kat 's nachts lekker mee nemen naar boven of ergens anders neerzetten waar de hond niet bij kan. En inderdaad nooit alleen laten. Ook geen twee minuten. Zelfs al kunnen ze het goed vinden, dan nog snapt een hond niet hoe teer zo'n kitten is.
Als de hond niet gewend is aan een bench zou ik het ook niet doen, dat geeft alleen maar stress en afgunst.

Maar wat zou jij doen als je hond niet af te leiden was en alleen als een obcessete gek achter die kat aanzat? Dat hoeft niet zo te gaan, maar hou er wel rekening mee dat het zo kan gaan ;)

Hanneke[/quote]
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

MARC_S schreef:
Hanneke2 schreef:Ik zou Kya lekker een botje geven, zodat haar aandacht wat verdeeld wordt tussen iets lekkers en het rondscharrelende katje. (Wel opletten dat het katje niet aan het botje gaat snuffelen). Als Gizmo een beetje op z'n gemak is, zal hij wellicht zelf nog eens even komen kijken naar Kya. Als hij met de hond in zicht gewoon lekker ergens gaat liggen, kan je Kya best nog effe laten snuffelen, als ze er maar niet als een gek op af stormt. :mrgreen:
Dat klinkt heel leuk en als het zo gaat heb je geluk. De meeste honden die geen katten kennen gaan echt niet hun botje eten als die kleine prooi door het huis rent, of dat kleine speelkameraadje of wat de hond er ook van maakt. Wij hebben twee kittens aan iemand gegeven met een herderpup (die dus al met een kat in huis woonde). Nou dat ging even helemaal mis. De herder werd totaal opgefokt en bleef piepend en blaffend achter de kittens aangaan, die blazend in de gordijnen vlogen. De hond hield dus niet meer op en dus gingen de kittens in de bench op tafel en werd de hond vermaand en uiteindelijk ook rustig omdat de kittens niet meer binnen bereik en vluchtend waren.
Nu beste maatjes maar het heeft even wat tijd gekost ;)

De andere keer dat ik erbij was met een hond en kitten was een bernersennen. Die hond werd ook wild en likte dat kitten zo ongeveer dood, geklemd/geplet tussen zijn voorpoten. Ook dat is goedgekomen maar wel door steeds kort de dieren samen te laten, anders waren in beide gevallen de kittens dus echt wel gesneuveld.

Het kan ook makkelijk heel goed gaan maar daar mag je niet zomaar vanuit gaan vind ik, mn de eerste dag in huis worden er veel kittens gewoon casual vermoord door de hond des huizes, al is het in een speluitdaging met een harde poot op een katje van 7 weken :?
Helemaal met je eens, maar daarom zei ik ook dat de hond aan de lijn moest. En dat botje dus ook geven terwijl hij aangelijnd is. En pas als de hond niet meer neigt naar erop af stormen en al dan niet goedbedoeld molesteren *en* het katje voelt zich redelijk op z'n gemak, dan kan je het los proberen.

En dan nog blijft het inderdaad levenslink. Jack was op zich supervoorzichtig met Pippi toen die als iene-mienekat bij ons kwam, maar een speels duwtje met z'n neus, en die kleine schoof vijf meter over de vloer. Hij is er ook wel eens bijna op gaan zitten, en daar kunnen kittens ook stuk van gaan. 8O Je kunt het stel ook echt nog geen minuut alleen laten, en dat is dodelijk vermoeiend.

MARC_S schreef:
Als de hond niet gewend is aan een bench zou ik het ook niet doen, dat geeft alleen maar stress en afgunst.

Maar wat zou jij doen als je hond niet af te leiden was en alleen als een obcessete gek achter die kat aanzat? Dat hoeft niet zo te gaan, maar hou er wel rekening mee dat het zo kan gaan ;)[/quote]

Als het prooigedrag was, zou ik de nieuwkomer subiet terugbrengen. :? Als het gewoon speelse nieuwsgierigheid was, ten eerste zorgen dat de kat een goeie vluchtweg heeft, en de hond proberen duidelijk te maken dat in huis achter katten aan rennen niks oplevert (kat weg, baas die FOEI zegt), en dat braaf gaan zitten of liggen als er een kat aan komt heel veel koekjes en aandacht van de baas oplevert, en *uiteindelijk* ook aandacht van de kat.

Ik weet ook echt niet of het me met een andere hond of met andere katten gelukt was, maar Jack heeft Timber maar een keer of twintig enthousiast de trap naar boven opgejaagd :roll: voordat het door begon te dringen wat nou wel de bedoeling was. :mrgreen:

De combinatie hond-die-geen-katten-gewend-is / kitten-dat-geen-honden-gewend-is in mijn ogen wel een stuk lastiger. Maar dan nog vind ik kat in de bench zetten geen goeie optie. In mijn ogen zet je degene die de herrie veroorzaakt in de bench, of vast aan de lijn, of beperk je die in zijn mogelijkheden door hem niet toe te staan naar boven / buiten / weetikwaarheen te gaan. En degene die de herrie veroorzaakt is volgens mij altijd de hond. :mrgreen:

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
laeken
Zeer actief

Maar het voordeel van het katje in de bench is dat het katje dat helemaal niet erg vindt. Op de tafel uiteraard en buiten bereik maar in het zicht van de hond. De ervaringen daarmee zijn bij mij dat de katjes heel snel weten dat de hond er niet bijkan en dus zijn ze vrij snel aan het spelen in die bench en lukt het vaak ook om ontspannen contact te laten maken door de tralies. Ik heb bv ratten waar Wuilus helemaal niet naar kijkt, dat komt omdat ze eraan gewend is in een kooi, lopen ze nu op de bank dan is het ook goed, hetzelfde met de vogel die ik had. Vliegt er een andere vogel naar binnen door het raam is hij dood ;) Zit hij in een kooi dan hoort hij erbij, later ook los. Zo werkt het nu eenmaal voor veel honden.

Uiteraard gaat de hond ook vaak een uurtje in de gang of aan de riem zodat het katje rustig in huis kan lopen, maar juist de veilige ontspannen situatie door de bench lijkt de hond goed te doen in het contact. De baas kan immers gewoon relaxen als katjelief veilig zit. Moet niet langer dan een paar dagen nodig zijn natuurlijk, anders wordt het sneu, maar het haalt de scherpe kantjes van de eerste ontmoetingen en door de riem, en dus beperkt, kan de hond niet vrij contact maken, dat kan opfokkend werken, net zoals veel honden aan de riem niet aardig zijn en los wel.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”