Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ingaan op speelvraag hond?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

EvavT

ingaan op speelvraag hond?

Ongelezen bericht door EvavT »

Ik ben mijn hondje aan het leren apporteren.
Eerst in huis.

Heb zo'n zwierding met tennisbal. Die hangt aan de kapstok in de gang.
Af en toe (dagelijks) pak ik hem eraf, ik gooi de bal weg en als Bob de bal ophaalt en terugbrengt krijgt ie wat brokjes.
Hij snapt al snel dat dit de bedoeling is en brengt zowaar de bal terug, althans, laat hem rollen als ie bij me in de buurt is. Echt afgeven in de hand doet ie (nog) niet.
Ik tracht na enkele keren te stoppen, als ie het nog leuk vindt en goed doet.

Nu staat of zit ie zo nu en dan in de gang, piept en kijkt naar dat ding.

Ik smelt dan een beetje :I

Alleen het komt niet altijd uit :cry:

Is het nu wel goed om als dit kan hierop in te gaan of moet je echt altijd zelf bepalen wanneer je begint en stopt en niet als hij het wil?

Ps voor de duidelijkheid: hij is nogal eigenzinnig. Bij behendigheid peert ie hem altijd, rent naar andere honden. Hierkomen gaat moeizaam, beter, maar met afleiding is het nog oefenen geblazen.
Hij gaat ook niet van de stoel af als ik erop wil, vind ik nog niet zo erg maar het zegt wellicht iets over de nodige aanpak :? ;)

Shih Tzu karakter...... ;)
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Tuurlijk mag je hond je uitnodigen voor een spelletje...en je mag ook helemaal zelf weten of je er op in wil gaan! ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
EvavT

Ongelezen bericht door EvavT »

Dank je :ok:

Nu ontdekte ik:

Als hij graag wil spelen, dan gaat het goed, brengt ie de bal terug en krijgt ie brokjes.

Als ik hem uitnodig dan houdt ie de bal en brengt hem niet terug....

:?
Janet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Janet »

Als hij alleen maar wil spelen op zijn momenten en niet op die van jou, dan wordt er gewoon niet gespeeld. Of hij krijgt geen brokjes meer, maar een sociale beloning. Of hij kan spelen vlak voor etenstijd. Lijkt mij ;) .
Afbeelding
Nai nauvalyë moica alasailarin...
willemien
Actief

Ongelezen bericht door willemien »

Ik heb uit mijn eerste trainingsmethode geleerd dat het niet zo zeer om het spelen gaat, maar om wie het initiatief neemt. Dus als de hond naar je toe komt en wil spelen, heeft hij het initiatief, maar dat kan je heel makkelijk terugwinnen door hem eerst een commando te laten uitvoeren; zitten of liggen bijvoorbeeld. Dan heb jij alweer het initiatief en dan kan je hem zelf uitnodigen om met je te spelen.

Verder hebben wij met onze hond ook het probleem gehad dat hij bij het apporteren zijn dummie al uit zijn bek liet vallen voordat hij bij ons was. We hebben toen een week lang oefeningen gedaan waarbij we wat weggooiden en als hij met het ding terugkwam, gingen we achteruit lopen of waarbij we ons omdraaiden en een stukje van hem af liepen. Dan volgt hij vaak en kan je tijdens de wandeling het speeltje uit zijn bek pakken. Omdat er nog geen duidelijke einde aan de oefening is, houd hij in zo'n gevak het ding vaak nog wel in zijn bek.

Ook is het heel belangrijk dat je niet te vroeg beloont; als je al "goedzo" roept terwijl hij op je afkomt, heeft hij de beloning al binnen en dan gooit hij dus meteen zijn speeltje op de grond. Wacht met belonen tot je de bal in je hand hebt. Als hij de bal te vroeg uitspuugt moet je gewoon wat anders gaan doen, de bal opbergen en niet belonen. Daarna kan je het nog een keer proberen maar doe het ook niet te vaak achter elkaar. Je kan beter stoppen als hij het een keer heel goed gedaan heeft.
joe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door joe »

EvavT schreef:Dank je :ok:

Nu ontdekte ik:

Als hij graag wil spelen, dan gaat het goed, brengt ie de bal terug en krijgt ie brokjes.

Als ik hem uitnodig dan houdt ie de bal en brengt hem niet terug....

:?
Dit lijkt me niet echt de bedoeling.
Het speeltje moet bepaalde "rechten" behouden. Dan blijft het ook reuze interessant. Die rechten zijn simpel. De baas bepaald wanneer er begonnen en gestopt wordt met spelen. Zeker als het even niet uitkomt.
Kom op, je laat je planning toch niet in de war schoppen, omdat je hond NU wil spelen???

Je beschrijft verder een aantal gedragingen van je hond, waaruit blijkt dat hij alles wil bepalen, hij wil de controle.
Let op dat jij de ranghoogste bent. Dus jij bepaalt!
Je zegt dat je het niet zo erg vind, nou dan kan het wel worden. En dat is het nu ook al. Hij luistert alleen als hij daar zin in heeft. Als hij even niets beters te doen heeft of zin heeft in een brokje :mrgreen:

Dus omdraaien die hap. Ook niet meer in de stoel liggen.
Ik zou echt aandacht gaan EISEN.

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt met mijn hond. En dit soort dingen helpen echt. Al na een week of 2!
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Ik ben ook 'opgevoed' met de stelling dat jij bepaalt. Als je ziet dat de hond aangeeft te willen spelen en jij hebt daar op dat moment ook zin in, zou ik daar zeker ook op ingaan, maar dan wel onder het geven van commando Zit en Voet en pas dan mag er vrijuit worden gespeeld. En jij bent altijd degene die het spel eindigt. De apporteerdrift van Stanley is maar op 3 plekken gigantisch groot. Ander voorbeeld: Ik leer hem sinds een tijdje z'n bal in z'n bek te houden tijdens de grote wandelingen. Zo ook in het bos afgelopen zondag. Dan loopt hij los en moet weer ergens snuffelen, laat ie de bal los en heeft meneer geen zin om die bal terug op te pakken. Dan lopen wij door en heb ik 1 commando 'Bal Vast' gegeven. Kijkt ie je aan van 'Ja maar, dat gaat zo maar niet...... doe jij toch altijd?' Nee, doe ik niet meer, ik heb je een taak meegegeven en dat is het vasthouden van je bal. Begint ie gigantisch af te blaffen, omdat wij al zo ver zijn doorgelopen. Nou, mooi dat ie terugrende en zijn bal heeft gehaald en hij heeft hem de hele route terug ook niet meer losgelaten.

:zwaai:
DogoDonna
Actief

Ongelezen bericht door DogoDonna »

Ik maak de dienst uit en deel comando's uit NIET mijn hond. (Ik smelt dan ook hoor, maar geef er toch geen gehoor aan)

Het lijkt leuk en lief als een hond met zijn speeltje naar jou toe komt, maar eigenlijk geeft hij je een comando, namelijk, je moet met me spelen.

Reageer er niet op, en als hij opgeeft pak je het speeltje en nodig je hem uit om te spelen, dan ben jij weer de leider. Klinkt ongezellig maar zo is het wel. Jij moet ook het spel weer beëindigen en van je hond weglopen. Bij de ene hond moet je dit sterker naleven dan bij de andere hond. Sommige geven zowieso meteen op maar andere blijven (eenmaal toegegeven aan zijn commando) zich opdringen om te spelen. En dat is gewoon lastig.

Zorg gewoon dat je voldoende met hem speelt, zodat je je niet schuldig hoeft te voelen als hij naar zijn speeltje kijkt en piept. ;)
Dogo's zijn geweldig
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Eline* schreef:Tuurlijk mag je hond je uitnodigen voor een spelletje...en je mag ook helemaal zelf weten of je er op in wil gaan! ;)

:mrgreen: eigenlijk is het allemaal best logisch
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

ik ga niet in op speelvragen van qyan.
waarom niet? omdat we die fout weleens hebben gemaakt ;) :mrgreen:
qyan kwam toen alleen nog maar om te spelen als hij dat wilde, maar als ik dat wilde negeerde hij me strak. (was toen nog wel een pupsel)
ook gaf ik hem wel eerst een commando als hij anakwam met een speeltje, maar dat hielp echt niet hoor.
hij stond de hele dag zijn speeltjes aan ons op te dringen omdat wij dus de fout hebben gemaakt er telkens op in te gaan.
sindsdien heb ik dat dus maar om gegooid en wordt er alleen maar gespeeld als ik dat wil en heb ik alle speeltjes waar ik mee speel met hem in mijn bezit en liggen in de kast waar hij niet bij kan.
de speeltjes die in zijn speelbak liggen (doos waar al zijn speeltjes in liggen en die hij er zelf uit kan halen) daar speel ik niet mee.
daar moet ie zichzelf maar mee vermaken en mij niet mee lastig vallen.
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Eline* schreef:Tuurlijk mag je hond je uitnodigen voor een spelletje...en je mag ook helemaal zelf weten of je er op in wil gaan! ;)
Luka neemt altijd een afwachtende houding aan, de laatste maanden toch en als ik dan vraag : gaan we beetje spelen dan is hij reuzeblij en rent met alles wat hij vind richting gazon.
Als hij binnen zit dan wil hij meer spelen dan als hij buiten zit.
Vroeger stond hij er wel om de vijf minuten om te spelen maar ik heb geleerd dat te negeren.
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

qyan schreef:ik ga niet in op speelvragen van qyan.
qyan kwam toen alleen nog maar om te spelen als hij dat wilde, maar als ik dat wilde negeerde hij me strak. (was toen nog wel een pupsel)
ook gaf ik hem wel eerst een commando als hij anakwam met een speeltje, maar dat hielp echt niet hoor.
hij stond de hele dag zijn speeltjes aan ons op te dringen omdat wij dus de fout hebben gemaakt er telkens op in te gaan.
sindsdien heb ik dat dus maar om gegooid en wordt er alleen maar gespeeld als ik dat wil en heb ik alle speeltjes waar ik mee speel met hem in mijn bezit en liggen in de kast waar hij niet bij kan.
de speeltjes die in zijn speelbak liggen (doos waar al zijn speeltjes in liggen en die hij er zelf uit kan halen) daar speel ik niet mee.
Tja, daar moet je i.d.d. ook nog mee oppassen, maar ik denk dat het ook afhankelijk is van het karakter van de hond. Als ik bv. Stanley neem, die kan echt heel goed zichzelf vermaken in de tuin. Dan is ie met zichzelf aan het voetballen (dat ziet er dus echt niet uit, maar goed hij heeft enorme lol) en staat er dan helemaal niet bij stil om ons opdringerig uit te nodigen. Ik ga ook absoluut niet in op elke speelvraag van Stanley, ik lijk wel gek. Maar vaak komt hij binnen in huis met z'n Japie (knuffel) of nijlpaard aanzeulen en i.d.d. ons 'lastigvallen'. Dan hoef ik alleen maar 'Nee, Klaar' te zeggen en hij begrijpt dat we er nu geen zin in hebben en gaat hij weer op z'n plek liggen. En als ik hem uitnodig, hoef ik alleen maar 'Japie Vast' te zeggen en dan pakt ie z'n knuffel gauw op en komt trots naar me toe zeulen, want er mag gespeeld worden.
Maar zeker het spel buiten wil ik zelf bepalen. Dan gaan er ook altijd 2 speeltjes mee die hij alleen buiten krijgt.
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Golden Stanley schreef:
qyan schreef:ik ga niet in op speelvragen van qyan.
Tja, daar moet je i.d.d. ook nog mee oppassen, maar ik denk dat het ook afhankelijk is van het karakter van de hond. Als ik bv. Stanley neem, die kan echt heel goed zichzelf vermaken in de tuin. Dan is ie met zichzelf aan het voetballen (dat ziet er dus echt niet uit, maar goed hij heeft enorme lol) en staat er dan helemaal niet bij stil om ons opdringerig uit te nodigen. Ik ga ook absoluut niet in op elke speelvraag van Stanley, ik lijk wel gek. Maar vaak komt hij binnen in huis met z'n Japie (knuffel) of nijlpaard aanzeulen en i.d.d. ons 'lastigvallen'. Dan hoef ik alleen maar 'Nee, Klaar' te zeggen en hij begrijpt dat we er nu geen zin in hebben en gaat hij weer op z'n plek liggen. En als ik hem uitnodig, hoef ik alleen maar 'Japie Vast' te zeggen en dan pakt ie z'n knuffel gauw op en komt trots naar me toe zeulen, want er mag gespeeld worden.
Maar zeker het spel buiten wil ik zelf bepalen. Dan gaan er ook altijd 2 speeltjes mee die hij alleen buiten krijgt.
met qyan moeten we dus echt binnen en buiten het spel zelf bepalen, althans, ik doe dat.
m'n moeder, die speelt alleen wanneer qyan dat wil :mrgreen: maar blijkbaar kunnen ze op die manier toch prima met elkaar opschieten, dus ze doen maar :mrgreen: (hij luistert ook voor geen meter naar m'n moeder, dus dat scheelt)
maar met qyan hebben we daarmee als pup al zoveel fouten gemaakt, maar daardoor ook enorm veel geleerd natuurlijk.
dan denk je, het kan wel, maar het kon toch niet, hij nam gewoon het huis over ;)
nog niet zo gek lang geleden hebben we hem na maanden toch alsnog de bank en het bed moeten ontzeggen.
zo lang goed gegaan, maar toch iedere keer een stukje hoger.
gewoon een hond waar je toch ene beetje mee op moet letten wat je wel en niet toestaat, sterk karakter en een hele eigen wil.
maar goed, na bijna 2 jaar hebben we meneer wel zo'n beetje door en denken we nu toch wel te weten wat wel en niet kan met em :mrgreen:
dus ik ga maar gewoon niet meer in op zijn speelvraag, de ervaring leert dat het met hem niet kan.
maar het zal uiteraard voor iedere hond anders zijn!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”