Golden Stanley schreef:qyan schreef:ik ga niet in op speelvragen van qyan.
waarom niet? omdat we die fout weleens hebben gemaakt
qyan kwam toen alleen nog maar om te spelen als hij dat wilde, maar als ik dat wilde negeerde hij me strak. (was toen nog wel een pupsel)
ook gaf ik hem wel eerst een commando als hij anakwam met een speeltje, maar dat hielp echt niet hoor.
hij stond de hele dag zijn speeltjes aan ons op te dringen omdat wij dus de fout hebben gemaakt er telkens op in te gaan.
sindsdien heb ik dat dus maar om gegooid en wordt er alleen maar gespeeld als ik dat wil en heb ik alle speeltjes waar ik mee speel met hem in mijn bezit en liggen in de kast waar hij niet bij kan.
de speeltjes die in zijn speelbak liggen (doos waar al zijn speeltjes in liggen en die hij er zelf uit kan halen) daar speel ik niet mee.
daar moet ie zichzelf maar mee vermaken en mij niet mee lastig vallen.
Tja, daar moet je i.d.d. ook nog mee oppassen, maar ik denk dat het ook afhankelijk is van het karakter van de hond. Als ik bv. Stanley neem, die kan echt heel goed zichzelf vermaken in de tuin. Dan is ie met zichzelf aan het voetballen (dat ziet er dus echt niet uit, maar goed hij heeft enorme lol) en staat er dan helemaal niet bij stil om ons opdringerig uit te nodigen. Ik ga ook absoluut niet in op elke speelvraag van Stanley, ik lijk wel gek. Maar vaak komt hij binnen in huis met z'n Japie (knuffel) of nijlpaard aanzeulen en i.d.d. ons 'lastigvallen'. Dan hoef ik alleen maar 'Nee, Klaar' te zeggen en hij begrijpt dat we er nu geen zin in hebben en gaat hij weer op z'n plek liggen. En als ik hem uitnodig, hoef ik alleen maar 'Japie Vast' te zeggen en dan pakt ie z'n knuffel gauw op en komt trots naar me toe zeulen, want er mag gespeeld worden.
Maar zeker het spel buiten wil ik zelf bepalen. Dan gaan er ook altijd 2 speeltjes mee die hij alleen buiten krijgt.
met qyan moeten we dus echt binnen en buiten het spel zelf bepalen, althans, ik doe dat.
m'n moeder, die speelt alleen wanneer qyan dat wil

maar blijkbaar kunnen ze op die manier toch prima met elkaar opschieten, dus ze doen maar

(hij luistert ook voor geen meter naar m'n moeder, dus dat scheelt)
maar met qyan hebben we daarmee als pup al zoveel fouten gemaakt, maar daardoor ook enorm veel geleerd natuurlijk.
dan denk je, het kan wel, maar het kon toch niet, hij nam gewoon het huis over
nog niet zo gek lang geleden hebben we hem na maanden toch alsnog de bank en het bed moeten ontzeggen.
zo lang goed gegaan, maar toch iedere keer een stukje hoger.
gewoon een hond waar je toch ene beetje mee op moet letten wat je wel en niet toestaat, sterk karakter en een hele eigen wil.
maar goed, na bijna 2 jaar hebben we meneer wel zo'n beetje door en denken we nu toch wel te weten wat wel en niet kan met em
dus ik ga maar gewoon niet meer in op zijn speelvraag, de ervaring leert dat het met hem niet kan.
maar het zal uiteraard voor iedere hond anders zijn!