Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hoelang duurt de puberteit
Moderator: moderatorteam
- britty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog
- Aantal honden: 1
hoelang duurt de puberteit
bij een hond eigenlijk? djerbo is nu anderhalf en ik wordt af en toe maf van dat beest,zo is hij aan het puberen.. 

Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
- Trina
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander
Golden Retriever
Australien Kelpie - Aantal honden: 3
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Bij Belle heeft het niet zo lang geduurd. Met een maand of 7 werd ze een beetje minder gehoorzaam en begon aan de riem te trekken. Nu is ze bijna 1 jaar en heb ik eigenlijk weinig problemen met haar. Ze is redelijk gehoorzaam, alleen af en toe wat te veel afgeleid. Als ze net aan het spelen is of druk aan het snuffelen, komt ze niet als ik roep. Ik roep dan ook niet op dat soort momenten en vind dit ook wel normaal gedrag voor een jonge hond. Ook loopt ze nu meest van tijd heel redelijk aan de riem.
Bij mijn vorige honden heb ik eigenlijk helemaal niet echt iets van de puberteit gemerkt.
Maar misschien ligt dit ook wel aan mij, ik heb bij mijn kinderen de puberteit ook niet als moeilijk of lastig ervaren, ik vond het juist de leukste leeftijd.
Bij mijn vorige honden heb ik eigenlijk helemaal niet echt iets van de puberteit gemerkt.
Maar misschien ligt dit ook wel aan mij, ik heb bij mijn kinderen de puberteit ook niet als moeilijk of lastig ervaren, ik vond het juist de leukste leeftijd.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
-
- Zeer actief
-
- geregistreerd lid
Klopt!lies schreef:ik heb met beide honden weinig last gehad met de pubertijd. wel heb ik begrepen dat het niet eenmalig hoeft te zijn, maar dat ze dus weer kunnen gaan puberen op latere leeftijd (??) aldus een golden-fokker.
Je kan nooit weten hoelang de hond pubert.
Is toch ook zo bij mensen, mijn pa is 50 en is nog steeds een puber

Bij de meeste begint het rond 9-10 maanden. En dan gaat het beter. En dan komt het terug op 1 jaar een half...
Coba (de hond dus

Maar ik krijg hem wel klein

Succes he! Laat ma zien dat jij de baas bent in het huishouden

Re: hoelang duurt de puberteit
tot ie ongeveer een jaar of 3 isbritty schreef:bij een hond eigenlijk? djerbo is nu anderhalf en ik wordt af en toe maf van dat beest,zo is hij aan het puberen..

en toch als je het goed doet, moet je er maar weinig last van hebben

- MDoelman
- Actief
Wij hebben we bullmastiff die van de week 7 maanden oud wordt. Over het algemeen luistert ze best heel aardig en kan nog niet zoveel van de puberteit merken. Soms, vaker als dat ik zou willen in ieder geval, is ze echt dwars.
We gaan dan even zwemmen in de vinkeveense plassen, daar heb je een mooi strandje wat langzaam afloopt en niet te snel te diep wordt. Soms gaan we daar even snel heen, en soms wat langer (30 minuten ofzo). Als het naar haar zin te kort is (dus weer snel de auto in) dan vliegt ze er nogal eens vandoor (ze loopt daar dan ook lekker los). Dan duikt ze de bossen in en kan ik erachter aan. Vaak zijn dat de bossen met hierachter allemaal dikke vette blubber, daar ga ja van over je
. Dat betekent dus nog een keer terug naar het water om de goorigheid eraf te wassen. Wie zegt dat bullmastiffs dom zijn
?!
Gr, Martin
PS
Nu dringt het pas tot me door dat ik dan altijg heel boos werd en haar ging halen uit de bosjes. Waarna ze dus op haar flikker kreeg... niet goed ... altijd blij zijn (ook al stinkt ze een uur in de wind).
Kijk zo komen we elke keer iets verder en leren we nog elke dag van haar (en van dit forum niet te vergeten).
We gaan dan even zwemmen in de vinkeveense plassen, daar heb je een mooi strandje wat langzaam afloopt en niet te snel te diep wordt. Soms gaan we daar even snel heen, en soms wat langer (30 minuten ofzo). Als het naar haar zin te kort is (dus weer snel de auto in) dan vliegt ze er nogal eens vandoor (ze loopt daar dan ook lekker los). Dan duikt ze de bossen in en kan ik erachter aan. Vaak zijn dat de bossen met hierachter allemaal dikke vette blubber, daar ga ja van over je

Gr, Martin
PS
Nu dringt het pas tot me door dat ik dan altijg heel boos werd en haar ging halen uit de bosjes. Waarna ze dus op haar flikker kreeg... niet goed ... altijd blij zijn (ook al stinkt ze een uur in de wind).
Kijk zo komen we elke keer iets verder en leren we nog elke dag van haar (en van dit forum niet te vergeten).

Puberteit is denk ik meer een mensenlijke benaming van die periode en dus is het niet zo gek dat we de periode dat een hond volwassen wordt ook zo noemen.Martijn schreef:
Dat heeft niets met opstandigheid te maken.
Puberteit is gewoon geen verschijnsel dat bij honden voorkomt.
Het komt niet eens in alle menselijke culturen voor.
Puberteit is iets wat je ziet bij jonge mensen die lichamelijk en emotioneel onafhankelijk zijn geworden maar financieel wel nog gebonden.
Pas dan krijg je de machtsstrijd die kenmerkend is voor de puberteit.
Honden doen dat niet. Die gaan ook niet op zichzelf wonen.
Ben het niet met je eens wat je zegt over dat puberteit te maken heeft dat je financieel nog aan iemand gebonden bent maar voor de rest al zelfstandig, denk dat er veel meer achter zit. Maar da's een andere discussie.
Even terug naar het topic onderwerp; tommie had af en toe wat moeilijkere periode's, maar nooit echt spraakmakend.
Als jij een discussie wilt houden over puberteit en alles wat daarbij komt kijken vind ik dat prima, open er maar een topic over en ik zal er zijn. Maar ik ga niet iemand anders zijn topic verzieken. Dus zeur niet zo.Martijn schreef:
Ja, dat is makkelijk. "Het is niet waar maar ik heb geen zin om te vertellen hoe het wel zit" Zo lust ik er ook nog wel een paar.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
eerlijk gezegt geloof ik ook niet zo in pubertijd bij een hond hoor ik heb het nog nooit bij 1 gemerkt en hoor het hier eigelijk pas zins op op het forum ben daarom reageer ik er eigelijk ook nooit op vind het gewoon onzin
als een hond iets aan grensen gaat proberen te verleggen dan maar puberen noemen
daarom dat bij sommige honde dat ze er nooit uitkomen omdat hun grensen niet vast liggen voor hun gevoel
als een hond iets aan grensen gaat proberen te verleggen dan maar puberen noemen
daarom dat bij sommige honde dat ze er nooit uitkomen omdat hun grensen niet vast liggen voor hun gevoel
Prima, wat jij wilt. Ga maar lekker meteen persoonlijk in de aanval, dat siert je hoor...Martijn schreef:
Ik verziek geen topic.
Dit topic gaat over puberteit, ik heb het over puberteit.
En verder heb ik niet de intentie om me door een of ander dom tutje te laten vertellen wat ik wel en niet mag zeggen.

- bram en thijs
- Zeer actief
Toch heeft een hond (onze twee honden tenminste wel) een periode, bij allebei de heren zo rond de 10 maanden, waarin er heel veel uitgeprobeerd wordt. Veel vergeten, weinig onthouden en vooral uitproberen tot op het bot. Ook ik weet niet beter dan dat dit puberteit genoemd wordt. Hoe zou jij deze periode willen noemen of ben je van mening dat deze ervaringen verbeelding van mij zijn?Martijn schreef:Dit topic gaat over puberteit, ik heb het over puberteit.

- bram en thijs
- Zeer actief
Ik ben het met je eens dat ze blijven uitproberen, met enige regelmaat een balletje opgooien of er iets te regelen valt. Ik heb echter ook, terugkijkend, het idee dat het rond de leeftijd van 10 maanden echt een tandje erger was.Martijn schreef:Ik zou het.....drumroll..10 maanden noemen.
Dingen uitproberen is niet hetzelfde als puberen. Honden blijven hun leven lang de grenzen van wat wel en niet mag opzoeken.

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Pubertijd bestaat niet bij honden. Officieel niet. Wel ben ik van mening dat een hond als hij volwassen wordt weer eens even gaat kijken hoe de grenzen liggen, daarbij gebruik makend van de ruimte die wij de hond als pup hebben gegeven. Honden, laag in de rangorde hebben vaak helemaal geen opstandige periode, in tegenstelling tot honden die denken iets in de melk te brokkelen hebben. Het heeft gewoon te maken met volwassen worden en je plek verwerven in de roedel. Als je volwassen wordt gaat die plek pas echt iets betekenen, dus ga je dan ook eens even op onderzoek uit om te zien waar je staat.bram en thijs schreef:Ik ben het met je eens dat ze blijven uitproberen, met enige regelmaat een balletje opgooien of er iets te regelen valt. Ik heb echter ook, terugkijkend, het idee dat het rond de leeftijd van 10 maanden echt een tandje erger was.Martijn schreef:Ik zou het.....drumroll..10 maanden noemen.
Dingen uitproberen is niet hetzelfde als puberen. Honden blijven hun leven lang de grenzen van wat wel en niet mag opzoeken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

Dus als je bij je hond geen twijfel laat bestaan over wie de baas is zou je hond ook geen zogenaamde 'puberteit' krijgen?Eline* schreef:
Pubertijd bestaat niet bij honden. Officieel niet. Wel ben ik van mening dat een hond als hij volwassen wordt weer eens even gaat kijken hoe de grenzen liggen, daarbij gebruik makend van de ruimte die wij de hond als pup hebben gegeven. Honden, laag in de rangorde hebben vaak helemaal geen opstandige periode, in tegenstelling tot honden die denken iets in de melk te brokkelen hebben. Het heeft gewoon te maken met volwassen worden en je plek verwerven in de roedel. Als je volwassen wordt gaat die plek pas echt iets betekenen, dus ga je dan ook eens even op onderzoek uit om te zien waar je staat.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Dat klopt.miekmiek schreef:Dus als je bij je hond geen twijfel laat bestaan over wie de baas is zou je hond ook geen zogenaamde 'puberteit' krijgen?Eline* schreef:
Pubertijd bestaat niet bij honden. Officieel niet. Wel ben ik van mening dat een hond als hij volwassen wordt weer eens even gaat kijken hoe de grenzen liggen, daarbij gebruik makend van de ruimte die wij de hond als pup hebben gegeven. Honden, laag in de rangorde hebben vaak helemaal geen opstandige periode, in tegenstelling tot honden die denken iets in de melk te brokkelen hebben. Het heeft gewoon te maken met volwassen worden en je plek verwerven in de roedel. Als je volwassen wordt gaat die plek pas echt iets betekenen, dus ga je dan ook eens even op onderzoek uit om te zien waar je staat.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Ca Cajuina
- Zeer actief
Denk ook niet dat echt pubberteit bestaat. Op het moment dat de honden je gaan uitproberen betekent dat eigenlijk dat je niet duidelijk bent geweest over zijn plek in het huishouden. Dus gaat hij kijken op welke gebieden er twijfel bestaat. Echt pubberen is het dus niet, het is meer een signaal dat je de verhoudingen eens onder de loep moet nemen.Martijn schreef:Ja, dat is makkelijk. "Het is niet waar maar ik heb geen zin om te vertellen hoe het wel zit" Zo lust ik er ook nog wel een paar.miekmiek schreef:Puberteit is denk ik meer een mensenlijke benaming van die periode en dus is het niet zo gek dat we de periode dat een hond volwassen wordt ook zo noemen.Martijn schreef:
Dat heeft niets met opstandigheid te maken.
Puberteit is iets wat je ziet bij jonge mensen die lichamelijk en emotioneel onafhankelijk zijn geworden maar financieel wel nog gebonden.
Ben het niet met je eens wat je zegt over dat puberteit te maken heeft dat je financieel nog aan iemand gebonden bent maar voor de rest al zelfstandig, denk dat er veel meer achter zit. Maar da's een andere discussie.
Honden ondergaan geen puberteit. Honden maken zich niet los en worden niet onafhankelijk. Ze worden wel groter en als je je hond met 10 maanden nog steeds als klein pupje behandeld zal hij over je heen lopen ja. Maar dat is geen puberteit, dat is slechte baas zijn.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

- Roosje
- Zeer actief
Ik voel wel voor deze stelling van Martijn.Martijn schreef:Dat heeft niets met opstandigheid te maken.
Ik heb eerlijk gezegd zelf geen puberaal gedrag ervaren bij een van onze honden of onze zoon Bart. Ik vind het eerlijk gezegd neerbuigend om over puberaal gedrag te hebben, het is een manier om kind of hond niet serieus te nemen. Een kind wordt volwassen en krijgt een eigen visie op dingen en dat is niet altijd dezelfde als die van jou.
Wanneer Dot of Mo minder goed luisteren of ander gedrag tonen waar ik moeite mee heb, dan heb ik van wat is er aan de hand, wat doe ik verkeerd en hoe kan ik het anders aanpakken?
Ik denk dat inderdaad veel problemen ontstaan door een machtstrijd en dat dit niet hoeft te gebeuren wanneer je weet wat er aan de hand is, hen in hun waarde laten, eerlijk en duidelijk te zijn.
Roosje

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Eline* schreef:Dat klopt.miekmiek schreef:Dus als je bij je hond geen twijfel laat bestaan over wie de baas is zou je hond ook geen zogenaamde 'puberteit' krijgen?Eline* schreef:

- Ca Cajuina
- Zeer actief
Waarom ben je het hier niet mee eens? Tenminste dat maak ik op uit je commentaarStang schreef:Eline* schreef:Dat klopt.miekmiek schreef:Dus als je bij je hond geen twijfel laat bestaan over wie de baas is zou je hond ook geen zogenaamde 'puberteit' krijgen?Eline* schreef:
Pubertijd bestaat niet bij honden. Officieel niet. Wel ben ik van mening dat een hond als hij volwassen wordt weer eens even gaat kijken hoe de grenzen liggen, daarbij gebruik makend van de ruimte die wij de hond als pup hebben gegeven. Honden, laag in de rangorde hebben vaak helemaal geen opstandige periode, in tegenstelling tot honden die denken iets in de melk te brokkelen hebben. Het heeft gewoon te maken met volwassen worden en je plek verwerven in de roedel. Als je volwassen wordt gaat die plek pas echt iets betekenen, dus ga je dan ook eens even op onderzoek uit om te zien waar je staat.![]()
proest :V :V

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Hahahaha, nee hoor: eerder in dit topic schreef ik dat ik niks had gemerkt van een puberteit bij Kaya. Vervolgens komt iemand met de reactie dat als je geen twijfel laat bestaan over wie de baas is, je hond ook geen zgn puberteit heeft.....Ca Cajuina schreef:Waarom ben je het hier niet mee eens? Tenminste dat maak ik op uit je commentaarStang schreef:Eline* schreef:Dat klopt.miekmiek schreef: Dus als je bij je hond geen twijfel laat bestaan over wie de baas is zou je hond ook geen zogenaamde 'puberteit' krijgen?![]()
Vandaar mijn

- Ca Cajuina
- Zeer actief
Stang schreef:Hahahaha, nee hoor: eerder in dit topic schreef ik dat ik niks had gemerkt van een puberteit bij Kaya. Vervolgens komt iemand met de reactie dat als je geen twijfel laat bestaan over wie de baas is, je hond ook geen zgn puberteit heeft.....Ca Cajuina schreef:Waarom ben je het hier niet mee eens? Tenminste dat maak ik op uit je commentaarStang schreef:Eline* schreef: Dat klopt.![]()
Vandaar mijn![]()
en hard gelach erachteraan.
Oh ikke snap

- Annet
- Zeer actief
Inderdaad, dat zijn meestal dezelfde mensen die, als hun hond niet gehoorzaamt, zeggen 'Ja logisch, want het is een boxer/beagle/teckel/......, die luisteren nooit'.Inge O schreef:het woordje 'puberteit' wordt in hondenland gewoon misbruikt om een onduidelijke opvoeding goed te praten. én om het zichzelf makkelijk te maken (en te troosten) : het komt allemaal wel goed uit zichzelf....nee hoor, dat komt het niet. dan krijg je wat lies zegt in haar reaktie : mensen die dan nog gaan zeggen dat de puberteit ook nog verschÃllende keren doorheen het hondenleven kan
.
dan heb je geen puberende hond, maar gewoon een slecht opgevoede hond.
Jaja.