Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gossa en pups VERVOLG

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

vuilnisbas
Actief
Mijn ras(sen): Kruising en een Galgo espanol
Aantal honden: 2

Gossa en pups VERVOLG

Ongelezen bericht door vuilnisbas »

Hoi,

Ik merk steeds vaker dat Gossa(de spaanse zwerfteef van ongeveer 2 jaar) naar opdringerige pups gromt en als dat niet helpt even een uitval doet, volgens mij is dit niet bijten maar flink waarschuwen. De pups zijn meestal gelijk rustig of gaan wat anders doen maar de baasjes zijn vaak nogal geschrokken want een volwassen hond moet toch lief doen tegen puppies :roll: , dus zal ze wel vals zijn :N en lopen vaak weg. Als het pupje gewoon rustig nadert en even komt kennismaken en dan wil spelen is er niets aan de hand.
Zelf heeft ze ook pas puppies gehad(niet bij mij maar in het asiel) en de verzorgers vonden wel dat ze steng was voor de pups doch rechtvaardig :-D .

Moet ik me zorgen gaan maken :oeps: .

Groetjes,

Nanda, Bas en Gossa
Laatst gewijzigd door vuilnisbas op 23 aug 2004 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Nee hoor, dat is heel normaal. Al die regels van altijd lief doen etc gelden alleen voor pups uit de eigen roedel. Ze doet ze niks, ze waarschuwd ze bij haar weg te blijven, niks raars aan hoor ;)
Afbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Het is een absolute misvatting dat honden altijd lief moeten zijn tegen pups. Ten eerste behoren de pups waar jij het over hebt niet tot de eigen roedel van Gossa. Ze heeft er dus geen relatie mee en in die zin (als je puur naar het oorsprokelijke gedrag zou kijken) is het zelfs wonderlijk te noemen dat ze ze laat leven ;) . Gelukkig zijn onze huishonden over het algemeen aardig aangepast aan ons leven in een overvolle maatschappij en hebben ze niet meer de neiging om alle honden die niet tot hun eigen roedel behoren aan te vallen of er voor te vluchten. Maar het is dus ook niet zo dat ze per definitie er dikke maatjes mee zijn.

Verder corrigeren volwassen honden pups wel degelijk. Ook binnen de eigen roedel. Hoe moet een pup anders leren waar de grenzen liggen. dat begint al in het nest. Kijk maar naar de opmerkingen van de asielmedewerkers over hoe Gossa als moeder was... streng maar rechtvaardig. Haar pups zullen dus waarschijnlijk goed hebben geleerd wat wel kan en wat niet. Een volwassen hond hoeft het echt niet te tolereren dat een brutale pup hem gaatjes bezorgd. De pup wordt eerst gewaarschuwd, maar werkt dat niet dan wordt er wat hardhandiger gewaarschuwd.

Jouw hondje reageert dus heel normaal. Als andere eigenaren er moeite mee hebben moeten ze eens bij zichzelf te rade gaan of ze hun pup wel zo maar op andermans hond moeten laten aflopen. Vraag eerst eens aan de eigenaar hoe de hond reageert op pups.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
vuilnisbas
Actief

Hoi,

Dat is dus precies wat ik altijd dacht en gelezen had :ok: .

Maar ja bij zulke reactie's ga je toch weer twijfelen.

Bas was een pup van 12 weken toen wij hem kregen en eerlijk gezegd zo'n opdringerige pup en als een volwassen hond een keer naar hem gromde en door de eigenaar dan gecorriceerd werd had ik altijd zoiets van laat maar gaan is goed voor hem.
Het wordt nu gelukkig minder maar hij wil nog wel een vol op honden afrennen(hij luisterd steeds beter) en is dus al of pas één keer gegrepen(niets ernstigs hoor). Ik denk altijd als hij als pup wat vaker op zijn plaats was gezet(door honden) had hij eerder geleerd dat het allemaal we wat rustiger kan(moet).

Groetjes,

Nanda, Bas en Gossa
Angeniet
Erelid
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Angeniet »

Izzy, eveneens een ex-Spaanse zwerfteef, doet het ook.
Als de pup in haar ogen iets te brutaal is, zegt ze er wat van.
Zodra pup onderdanig naar haar toekomt, is het goed.
Maar ik schrok er wel van, de 1e keer dat ik dat met haar meemaakte.
Wel een hoop geleerd van het gedrag van Izzy, ze is veel meer authentiek hond en dat is puur genieten.
Nou ja, meestal dan :mrgreen:
vuilnisbas
Actief

Angeniet schreef:Izzy, eveneens een ex-Spaanse zwerfteef, doet het ook.
Wel een hoop geleerd van het gedrag van Izzy, ze is veel meer authentiek hond en dat is puur genieten.
Hoi,
Inderdaad dat idee heb ik ook, dat ze veel meer weet van hondengedrag dan de nederlands honden(en Baasjes) ;) .

Je kan duidelijk aan haar merken dat ze altijd haar eigen gangetje is gegaan.

Groetjes,
Nanda, Bas en Gossa

Dit is ze:[img]http://images.photogra.com/PhotoX/Image ... I=&OP=h100;[/img]
En die van jouw(ben helemaal niet nieuwsgierig hoor)
Laatst gewijzigd door vuilnisbas op 07 jun 2004 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
vuilnisbas
Actief

Zag haar al in je onderschrift.
Niet alleen nieuwsgierig ook blond
sjaantje
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjaantje »

Gaby heeft de pup van mijn zus ook flink afgrsnauwd de eerste paar keren.
Het wordt al minder nu, maar ze moet er nog steeds niks van hebben als de pup hier is.Buiten negeert ze de pup meestal.
Maar ik schrok wel ,want het ging er niet bepaald zacht aan toe,nu weet ik dat ze niks doet maar ik stond wel even zo 8O de eerste keer.
Angeniet
Erelid
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Angeniet »

vuilnisbas schreef:
Hoi,
Inderdaad dat idee heb ik ook, dat ze veel meer weet van hondengedrag dan de nederlands honden(en Baasjes) ;) .

Groetjes,
Nanda, Bas en Gossa

Izzy is hond rechts in mijn onderschrift.
Een heerlijke hond!, altijd vrolijk en blij, en een zeer zelfstandige dame.
Juda bijv. graaft om te graven, Izzy graaft om een koelere plek te hebben. Ze zoekt heel secuur de plek uit, graaft en nestelt zich dan heerlijk in de kuil. Prachtig voorbeeld vind ik dat.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

[img]http://images.photogra.com/PhotoX/Image ... I=&OP=h100;[/img]

oh, wat is ze leuk!!!

enne, opdringerige pups worden door ursula ook streng doch rechtvaardig :mrgreen: weggesnauwd.
vuilnisbas
Actief

Angeniet schreef:
vuilnisbas schreef:
Hoi,

Groetjes,
Nanda, Bas en Gossa

Izzy is hond rechts in mijn onderschrift.
Een heerlijke hond!, altijd vrolijk en blij, en een zeer zelfstandige dame.
Juda bijv. graaft om te graven, Izzy graaft om een koelere plek te hebben. Ze zoekt heel secuur de plek uit, graaft en nestelt zich dan heerlijk in de kuil. Prachtig voorbeeld vind ik dat.

Gossa doet ook dat. En bas die gaat het nadoen :p: .
Ook rolt Gossa vaak, door allerliefst, dode dingen en Bas gaat dat nadoen :kotz: .

Maar gelukkig doet Gossa ook Bas na en dan vooral SPELEN, wat ze ook niet echt gewend was.

Groetjes,

Nanda, Bas en Gossa
vuilnisbas
Actief

Hoi,

Het gaat al een tijdje goed. Niet met Gossa want die doet nog steeds wat ze doet(zie boven). Maar met de puppiebazen, de meeste die ik tegen kom vinden het wel een goede les voor de pups.

TOT afgelopen zaterdag, we komen net een parkje uit komt er een echtpaar met pup aan een waslijn :denken: .
Goed even snuffelen, zegt die man nog tegen de pup rustig aan ..... Pup lekker druk legt gelijk zijn poten in Gossa haar nek. Oops Gossa corrigeerd gelijk, wat gepaard gaat met een pluk puppie haar.
Baasje rukt gelijk de pup bij Gossa vandaan en gaat het gelijk flink sussen en even controleren(niet mijn manier maarja ieder zijn manier).

We blijven nog even staan. Ik heb zo'n idee,wat ik zou doen, om het nog een keer te proberen om te kijken of de pup het nu snapt?

Loopt die man met die pup heel beschermend en heel kort aan de waslijn bijna door de bosjes langs ons. Dus zeg ik dat die pup er alleen maar van leerd.

WAHHHHHHHHHHHHH begint hij toch te tieren. Ik laat me hond toch niet afslachten :N: . blaaaaa blaaa

Pakt ze vrouw hem bij zijn jas en trekt hem het park in. Dus Bas(mijn andere hond) denkt wat krijgen we nou en wij ook en begint te grommen.

Roept die vent lekker stel heb je :roll: .

Kan me dan zo kwaad maken :devil: .

Vind het gewoon zielig voor zo'n puppie is straks bang voor andere honden omdat de baas niet beter weet.

Pffffffffffffff lucht even op.
Ga je toch weer twijfelen of je Gossa dan maar niet weg moet houden bij puppies.

Groetjes,

Nanda, Bas en Gossa
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

vuilnisbas schreef:Hoi,
Vind het gewoon zielig voor zo'n puppie is straks bang voor andere honden omdat de baas niet beter weet.
Ik zou haar wel weghouden bij pups. Haar gedrag kan namelijk pups, zeker jonge pups, ook bang maken voor andere honden.

Ik moet zeggen dat ik de reactie van die man niet zo vreemd vind.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

gewoon niet laten snuffelen, zeker niet als ze aan de riem zitten.....heb je ook geen ergenis meer :wink:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Je zou kunnen proberen uit te leggen wat Gossa eventueel doet, opdringerig gedrag korrigeren, en als de baas van het puppie dat niet erg vindt het kontakt toelaten. Eerst even waarschuwen dus, voordat puppemans bij Gossa in de buurt is. Wat zij doet is heel normaal hondengedrag, en ik kan me indenken dat er mensen zijn die vinden dat hun pup daarvan leert.
vuilnisbas
Actief

Hoi,

Normaal als ik met ze aan de lijn loop en we komen een pup tegen hou ik Gossa wat afzijdig en laat Bas eerst kennismaken. Dan heb ik even de tijd om uit te leggen dat Gossa zo kan reageren(gaat altijd goed als de pup gewoon snuffeld).

Maar deze man kwam recht op mijn man en Gossa afgedoken tja.
Dat vindt ik dus niet normaal, en zijn reactie dan ook niet.

Lopen we los en er komt een pup aan is er niets aan de hand.
Is de pup dan te opdringerig loopt Gossa weg of gromt een keer.
Meestal wordt het begrepen, zo niet dan maakt ze wat meer geluid.
Komt het dan nog niet door bij de pup dan gaat de pup op zijn rug.

Groetjes,

Nanda, Bas en Gossa
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoals Wil aangeeft denk ik dat je inderdaad gewoon even moet zeggen dat je hond niet altijd even aardig is tegen pups en dat ze nog wel eens stevig kan corrigeren. Dan kan een eigenaar zelf weten of hij zijn pup laat ja of nee. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Chello, onze reu, corrigeert ook weleens een pupje. Wel heel zachtjes maar als ze te ver gaan grijpt hij even in.
Inderdaad schrikken mensen daarvan maar als je dan uitlegt dat hij verder geen kwaad in de zin heeft en dat ze ook niet tegen hem op moeten beuken is het vaak wel goed.

Prachtig he die buitenlanders???
Je haalt ze er hier in de losloopgebieden zo uit! Gaat ook vrijwel altijd goed met onze honden in tegenstelling tot veel nederlandse honden.
Heb zelf een hondje uit Roemenie en wat je zegt is zo 'waar'....die honden kennen zo goed die hondentaal, prachtig om te zien!
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Ik denk zelfs dat een hond die een pup die notabene poot-op-schoft doet bij een vreemde oudere hond maar laat begaan, dat die hond niet normaal is.
weg gehaald zit een virus in
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”