Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Strenger of niet ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Mama Sanneke
Zeer actief

Strenger of niet ?

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Zijn mensen strenger toe naar een groter hondenras dan naar een kleiner ?

Sanneke
Laatst gewijzigd door Mama Sanneke op 13 jul 2004 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Dan moet je dus hier net maar mensen treffen die en een grote en een kleine hond hebben.....

Maar persoonlijk denk ik dat het over het algemeen wel opgaat.
Ik heb bij de opvoeding van Kaya altijd in mijn achterhoofd ''ze is groot, ze is sterk, dus ze moet uitstekend luisteren!''. Het zou heel goed kunnen dat ik met een kleinere hond iets minder streng zou zijn.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Mama Sanneke
Zeer actief

Stang schreef:Dan moet je dus hier net maar mensen treffen die en een grote en een kleine hond hebben.....

Maar persoonlijk denk ik dat het over het algemeen wel opgaat.
Ik heb bij de opvoeding van Kaya altijd in mijn achterhoofd ''ze is groot, ze is sterk, dus ze moet uitstekend luisteren!''. Het zou heel goed kunnen dat ik met een kleinere hond iets minder streng zou zijn.
Dat is nu net wat ik bedoel.
Ik ken een bouvier die bijna nooit in huis mag, hij blijft zelfs voor de open deur liggen tot baas zegt dat hij binnen mag.
Zoiets zou ik nu nooit met poedelmans doen.
En zo zijn er nog wel van die dingen.
sanneke
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
antoinette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door antoinette »

Soms wel denk ik. Sommige gedragingen zijn bij een klein ras nog wel "grappig" of "niet zo storend" terwijl diezelfde streken bij een grote hond een stuk minder grappig overkomen. Bovendien lokt een klein ras (bij bepaalde mensen) eerder vertrutting uit dan een grote hond.
Mama Sanneke
Zeer actief

Als men poedelmanske tegen iemand aan zou springen is het van
"ach, wat een schattige hond" (hij mag dat niet hoor, enkel goeiedag zeggen).
doe je dat met een groot hondenras, vinden ze dat lang niet schattig meer.
Dus maken andere mensen ook een verschil.
sanneke
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik ben bang van wel eigenlijk. Ik heb hier wel eens grote honden in huis als opvang. En ze moeten toch echt wachten met naar buiten gaan en keurig zitten totdat ik naar buiten ben, terwijl ik met mijn eigen honden die kleiner zijn daar niet zo streng op ben. Ik heb het gevoel dat ik met hun nog wel het nodige recht kan trekken indien nodig en met een grote hond word dit moeilijker aangezien je het fysiek ook meestal niet kunt winnen. Dus kun je beter problemen voorkomen. Misschien niet consequent, maar ik ben er gewoon eerlijk over dat ik zo ben. En ik lig er verder niet wakker van............ :mrgreen:

Waar ik wel goed op let is dat ze goed opgevoed worden, dus geen overlast geven aan andere mensen en honden. Dat telt bij beiden, groot en klein, even zwaar.
Mama Sanneke
Zeer actief

Ik had mezelf voorgenomen om niet tuttig tegen de hond te doen.
Ken je de dames : Och men woezewoelewoeleke, kom es bij't vrouwke, ach me schattewatteke gaan we etekes doen, en beddeke toe".

Betrap ik mezelf af en toe dat ik in tuttestemmetje bezig ben tegen Luka
:mrgreen: :mrgreen:
Foei hé, maar hij heeft zo'n schattig koppie !!
sanneke
Laatst gewijzigd door Mama Sanneke op 13 jul 2004 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Daar ben ik het niet echt mee eens. Ik heb 2 verschillende maten thuis en die behandel ik echt hetzelfde. Ik ben de roedelleider en ze moeten zich echt allebei even 'netjes' gedragen.
Ben volgens mij ook best wel streng. De grootte maakt voor mij niet uit.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ja ik denk dat je daar toch snel toe geneigd bent.Zelf heb ik tot voor kort,hij is helaas overleden, een klein hondje erbij gehad en die kwam inderdaad makkelijker weg met iets dan mijn grote honden.Je denkt al snel dat hij minder overlast veroorzaakt terwijl dat niet perse zo hoeft te zijn natuurlijk.Benji liet ik ook sneller los lopen dan mijn grote honden omdat ik er dan toch altijd rekening mee houd dat mensen er bang van kunnen zijn en bij zo een klein ben je daar toch minder bang voor.
Mama Sanneke
Zeer actief

Ik betrap mezelf wel es op stemmetjes als men dochter erbij is
zo van " ga je nu met me wandelen, me flippertje staat op springe"
Of als hij op zen buik ligt : "zie wat een kanjer ik toch ben, wat een mooi buikje heb ik".
(proest) :mrgreen:
sanneke
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Martin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Martin »

Hier is het andersom , hier wordt de kleine (jessy) strenger behandeld dan de grote(Buck), simpel om het fijt , dat Jessy het type is van, als je haar een vinger geeft ,zij de hele arm neemt en dat lijdt er soms toe , dat zij haar eigen gangetje wil gaan, en dat kan hier niet , dus zetten wij bij haar ietsje meer de puntjes op de I , dan functioneert zij veel beter.

Buck is heel anders , die zal nooit een waarschuwing in de wind slaan ,en altijd meteen gehoorzamen en het geen tweede keer doen, hij weet ook altijd precies hoe ver hij kan gaan met mij , en hij voelt dan ook fijlloos mijn stemmingen aan.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Met grote honden kom je ook voor meer dingen te staan die ze niet mogen. zoals niks van het aanrecht pikken. De kleintjes kunnen er niet bij,ha,ha, maar Desi daar moet ik echt wel op letten hoor.Dus daar zit al een verschil. ;)
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik heb ja ja, bij Scar ook nog een malthezer gehad. Die mocht niets meer of minder dan Scar. Geen getrut op schoot, niet op de bank enz enz.
Ik moet zeggen dat de meeste haar wel leuk vonden omdat het niet zo een zeikhondje was :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Konni
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Konni »

Das dus waarom ik niet gek ben op "kleine hondjes"
Ze worden(uitzonderingen daargelaten natuurlijk) vertroetelt, staan tegen je op te springen, lopen over bankstellen en tafels, hijgen, jammeren en dringen zich op. Dat vind ik geen leuk gedrag, en dat zie je (meestal) bij "grotere honden" niet.
Leuk bij een ander dus, maar zelf heb ik liever een "grote" stevige, opgevoede hond.
Ik ken welgeteld 1 opgevoede teckel, en die vind ik geweldig btw,,, :-D
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Ik ben hier voor Tara even streng als dat ik voor Loeky was. Okay, Tara mag op de bank, maar dat heeft in mijn ogen niets met streng zijn te maken. Ze mag namelijk alleen op uitnodiging op de bank. Loeky mocht van mij ook op de bank, maar die wilde dat niet (waarschijnlijk erfenisje uit het verleden).

Ik denk eerlijk gezegd dat ik voor Tara zelfs strenger ben dan ik voor Loek was. Tara is een echte dondersteen die een duidelijke leiding nodig heeft. Loeky was een heerlijke sul waarbij ik het me veel gemakkelijker kon permiteren om de teugels te laten vieren.

Het enige waarin ik bij Tara niet zo streng ben omdat ze klein is is het trekken aan de lijn. Het kost me vreselijk veel moeite om haar dat helemaal af te leren en ik betrap mezelf er op dat ik het soms laat gaan omdat ze toch maar klein is en het dus niet zo vervelend is dan wanneer een hond van 30 kg vol in de lijn hangt.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Konni schreef:Das dus waarom ik niet gek ben op "kleine hondjes"
Ze worden(uitzonderingen daargelaten natuurlijk) vertroetelt, staan tegen je op te springen, lopen over bankstellen en tafels, hijgen, jammeren en dringen zich op. Dat vind ik geen leuk gedrag, en dat zie je (meestal) bij "grotere honden" niet.
Leuk bij een ander dus, maar zelf heb ik liever een "grote" stevige, opgevoede hond.
Ik ken welgeteld 1 opgevoede teckel, en die vind ik geweldig btw,,, :-D
Whahahah sorry maar ik lig hier nu even dubbel hoor :mrgreen: Ik heb dus een grote hond die tegen mensen opspringt (ben ik hem wel aan het afleren), veel meer hijgt en zich ook vreselijk kan opdringen. Mijn kleine hondjes gaan gewoon op hun kussen liggen slapen als ze ff aan de nieuwe persoon hebben gesnuffeld. En vertroeteld worden ze alle 3, das gezellig :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Tarz »

Konni schreef:Das dus waarom ik niet gek ben op "kleine hondjes"
Wat een onzin :mrgreen:
Mijn kleine hond ligt de hele dag te maffen in zijn mand en ik zou het juist leuk vinden als hij een keer kwam zeuren om aandacht.
Mijn grootste hond springt tegen iedereen op, likt iedereen, en vraagt constant aandacht. En zo ken ik nog wat grote honden die dat doen, en kleine honden waarvan het lijkt alsof ze niets met hun baas te maken willen hebben :p:
Groetjes Rob
Konni
Zeer actief
Contacteer:

Er staat bij uitzonderingen daargelaten, dus niks onzin. :P
Op 1 na hebben alle mensen in mijn omgeving kleine honden (tenminste, de mensen die bij mij thuis over de vloer komen) en daar zit van alles bij, van poedel tot jack russels, en zonder uitzondering klimmen ze op de bank, in mijn nek, over en liefst door mijn trui.
Snoezig, maar ik zie dat mijn hond niet doen?
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik merk het wel in de omgeving dat gedrag van kleintjes "leuk" is en als grote het doen het "minder leuk" is. 1 voorbeeld is al uitvallen :mrgreen:
Verder mogen kleintjes eerder op de bank, worden meer vertroeteld en bijten gerust hun baas 8O
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

voor mij maakt het niks uit ik heb de grote honden net als de kleintjes altijd het zelfde behandelt onderling verschilt het soms omdat elke karackter anders is voor mijn matheesje hoef ik minder streng te zijn dan voor die ruby hier dat is echt een terier en heeft een strake hand nodig
dus het verschil legt voor mij niet in groot of klein maar in het karakter
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Ik denk dat je elke hond moet behandelen alsof het een zeer groot exemplaar is. :mrgreen:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Ik zie wel dat mensen met kleine hondjes fronsend kijken naar mijn "diesel zit, let op, naar mij kijken" om gesleur aan mijn arm te voorkomen als hij aan de riem is, terwijl ze hun kleine reutje al blaffend en grommend meesleuren.
Ze vinden mijn borstelende en grommende en diep blaffende reu aan de lijn eng en agressief, terwijl ze ze zelf een borstelend grommend en keffend reutje meesleuren... :?
Van kleine hondjes wordt dat gedrag kennelijk geaccepteerd, terwijl mijn reu agressief zou zijn.
( laat die hondjes nou gewoon eens loslopen :twisted: dan is het 3 grommen, drie keer blaffen en klaar)
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Nee,

Hier worden ze gelijk behandelt. Alleen de poes heeft enkele voorrechten zoals op de bank en op het bed liggen. :mrgreen:

En de kleine wordt zelf meer in de gaten gehouden omdat het een terriertje is en gewoon wat ondeugender :mrgreen:
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Konni
Zeer actief
Contacteer:

Nou, gelukkig...ik dacht al dat ik de enige was die zo dacht :mrgreen:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Daan schreef:Ik zie wel dat mensen met kleine hondjes fronsend kijken naar mijn "diesel zit, let op, naar mij kijken" om gesleur aan mijn arm te voorkomen als hij aan de riem is, terwijl ze hun kleine reutje al blaffend en grommend meesleuren.
Ze vinden mijn borstelende en grommende en diep blaffende reu aan de lijn eng en agressief, terwijl ze ze zelf een borstelend grommend en keffend reutje meesleuren... :?
Van kleine hondjes wordt dat gedrag kennelijk geaccepteerd, terwijl mijn reu agressief zou zijn.
( laat die hondjes nou gewoon eens loslopen :twisted: dan is het 3 grommen, drie keer blaffen en klaar)
Herkenbaar. Ik denk ook dat de schade die een grote hond kan aanrichten t.o.v. van de schade die een kleine hond kan aanrichten groter is en dus mensen aanzet om hun hond strenger op te voeden.
Ik ken ook meer kleinere honden die niet denderend zijn opgevoed dan grote. Maar op alles is een uitzondering en ik ken ook een Weimaraner teef die haar bazin overal heen sleurt. En als ze een keer grijpt is het: Ja het is een dominante teef.....

Maar in theorie horen grote en kleine honden (en wat er tussenin zit) gewoon allemaal opgevoed te worden.
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Tja, Rakker mag thuis wel iets meer als Kiera, maar zo ga ik dat later (als ik op mezelf woon) dus niet doen. Mijn ouders willen niet dat Kiera op de bank ligt (wil Kiera trouwens ook niet) omdat ze zo groot is, Rakker mag dat wel.
Maar ik ben voor allebei "even" streng. Al merk ik aan mezelf dat ik bij Kiera anders streng ben als bij Rakker, ze vragen namelijk allebei een ander soort opvoeding.
Rakker luistert het beste (Jack Russell) als ze losloopt en er rent een kat voor haar langs, ze wil erachteraan en ik zeg "Rak" op strenge toon, dan blijft ze bij me (ze komt trouens niet als ze al achter die kat aanrent ;)) En ze reageert gewoon heel snel als ik haar roep. Voor Kiera ben ik nog niet duidelijk genoeg volgens mij, die luistert ook gewoon niet goed. Of ze komt pas na een tijdje. Maar voor allebei ben ik even streng.
Rakker mag opspringen, Kiera ook, Kiera doet het alleen niet omdat we haar dat als pup nooit hebben aangeleerd (en ze probeerde het zelf nooit) Ze doet dat alleen op commando.

En Rakker gesnauw tolereer ik dus ook niet, net zomin als wanneer Kiera zou snauwen (doet ze dus nooit)
Wel is het idd zo dat als een klein hondje blaft of snauwt mensen dat leuker vinden dan bij bijv. Kiera.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Mijn jack russeltje, die ik als pup heb gekregen luisterde geweldig! Kon altijd los mee overal naartoe en liep aan mijn been geplakt. Ik vond dat leuk, zo'n hummeltje wat op een vingerwenkje luisterde.
Laika moet goed luisteren omdat het een draak is, maar Nelson kan alleen hierkomen en zitten. :roll:
Laksheid..Nels is makkelijk en hoeft verder niets te kunnen om alles goed te laten verlopen. Bij mij is het dus niet afhankelijk van de grote, maar van mijn eigen motivatie.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Tarz
Zeer actief

jidde schreef:Ik merk het wel in de omgeving dat gedrag van kleintjes "leuk" is en als grote het doen het "minder leuk" is. 1 voorbeeld is al uitvallen :mrgreen:
Dat is toch ook zo :mrgreen:
Groetjes Rob
Tarz
Zeer actief

Eline* schreef:Bij mij is het dus niet afhankelijk van de grote, maar van mijn eigen motivatie.
Bij mij is dat dus ook zo, alleen pak ik het soms een beetje verkeerd aan.
De hond die het makkelijkst te trainen is heb ik het beste getraind terwijl het bij haar het minst nodig is.
Tarz en Chaya trainen is erg moeilijk en vind ik minder leuk, dus ik ben geneigd dat maar te laten zoals het is.
Ik ben het aan het doorbreken hoor, ik zou het kwalijk van mezelf vinden als ik dat niet zou doen, maar toch.
Groetjes Rob
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Tarz schreef:
Eline* schreef:Bij mij is het dus niet afhankelijk van de grote, maar van mijn eigen motivatie.
Bij mij is dat dus ook zo, alleen pak ik het soms een beetje verkeerd aan.
De hond die het makkelijkst te trainen is heb ik het beste getraind terwijl het bij haar het minst nodig is.
Tarz en Chaya trainen is erg moeilijk en vind ik minder leuk, dus ik ben geneigd dat maar te laten zoals het is.
Ik ben het aan het doorbreken hoor, ik zou het kwalijk van mezelf vinden als ik dat niet zou doen, maar toch.
Ik heb dat dus precies andersom. Ik weet dat ik Nelson in een week alle commando's kan leren en hij zal het nog braaf doen ook. Dus ach..waarom zou ik? :mrgreen:
Als ik ergens hard voor moet werken zie ik daar uitdaging in en dat vind ik dus leuker dan iets waarvan ik toch wel weet dat het okee is en lukt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”