Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help !

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Chawa
Actief

Help !

Ongelezen bericht door Chawa »

Kennissen van ons hebben een Dobermann reu van 5 jaar. Binnenshuis gedraagt de hond zich redelijk wanneer er vreemde mensen binnenkomen maar buiten is de hond zeer agressief naar alles en iedereen. De hond is al bij 2 verschillende gedragstherapeuten geweest is gecastreerd maar is des ondanks niet te handhaven. Dat betekend dat de mensen de hond niet meer durven uitlaten behalve 's nachts en dan ook nog steeds aan de lijn en gemuilkorfd. Vandaag toch weer geprobeerd maar nu heeft de hond een kind gebeten. Het kind deed niets stond alleen bij een etalage te kijken en werd vol in de kuit gebeten. Afgevoerd richting ziekenhuis, paniek alom. En toen werd ik gebeld, de mensen willen de hond in laten slapen wat ik daar van vind.. Maar jeetje mina die beslissing kan ik toch niet nemen. Voor de mensen zelf die ook nog twee kinderen hebben is de hond een schat maar ja dit is geen leven, voor de hond niet want hij kan zijn energie niet kwijt maar voor de mensen ook niet.

--------------------------------------------------------------------------------
Profiel
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Hoe kan die hond nou een kind bijten als hij gemuilkorfd is? Als je al weet dat je hond zo is heb je er gewoon voor te zorgen dat dit niet gebeurt... daarvoor hoeft de hond niet dood, maar alleen een baas die verantwoordelijkheid neemt en ook echt ALTIJD die muilkorf om doet voor de hond naar buiten gaat.

Wat is de hulp die de gedragsdeskundigen hebben geboden? Is er iets zinnigs bereikt daarmee of hadden ze de verkeerde te pakken?
Ik zou met spoed een nieuwe gedragstherapeut bellen die direct wil komen helpen.

Er is geen reden om de hond vandaag al in te laten slapen. Hij heeft dan vandaag misschien gebeten, maar verder is het dezelfde hond als gisteren. Ik zou dus vooral manen geen overhaaste beslissingen te nemen.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Chawa
Actief

Ongelezen bericht door Chawa »

jelle schreef:Hoe kan die hond nou een kind bijten als hij gemuilkorfd is? Als je al weet dat je hond zo is heb je er gewoon voor te zorgen dat dit niet gebeurt... daarvoor hoeft de hond niet dood, maar alleen een baas die verantwoordelijkheid neemt en ook echt ALTIJD die muilkorf om doet voor de hond naar buiten gaat.

Wat is de hulp die de gedragsdeskundigen hebben geboden? Is er iets zinnigs bereikt daarmee of hadden ze de verkeerde te pakken?
Ik zou met spoed een nieuwe gedragstherapeut bellen die direct wil komen helpen.

Er is geen reden om de hond vandaag al in te laten slapen. Hij heeft dan vandaag misschien gebeten, maar verder is het dezelfde hond als gisteren. Ik zou dus vooral manen geen overhaaste beslissingen te nemen.
Ja dat van die muilkorf ben ik met je eens maar daar hebben die mensen nu niets aan. Beide gedragsdeskundigen ( Alpha of zo) hebben geadviseerd de hond in te laten slapen. Hij valt zelfs rijdende auto's aan fietsers hardlopers etc. Als pup in het nest was hij al heel angstig volgend de mensen.
jelle
Zeer actief

Wat is de exacte reden dat ze hem in willen laten slapen? Waar zijn ze bang voor?

Dat hij ooit nog iemand buitenshuis bijt is te voorkomen. Gewoon altijd die muilkorf om en aangelijnd in de openbare ruimte. Altijd. Als dat alleen de angst is, hoeft het dus niet.
Er zijn ook andere manieren om de hond voldoende beweging te geven (bijvoorbeeld een flink eind lopen aan een lange lijn in rustig gebied, fietsen met de hond, zwemmen etc. )

Ik snap dat ze nu erg geschrokken zijn, maar als het in het eigen gezin wel heel goed gaat, en je hebt de mogelijkheid (creeert de mogelijkheid) dat de hond op een veilige manier aan zijn beweging kan komen dan vind ik het zo zonde om hem daarvoor in te laten slapen...

Ik heb zelf een hond die alleen buiten komt met muilkorf om en aan de lange lijn. Binnen, voor ons, is hij zo fantastisch lief dat inslapen echt niet aan de orde is. Met wat moeite van beide kanten ben ik er van overtuigd dat hij een prima leven heeft zo, en wij willen hem nog lang niet missen. In laten slapen zou pas als optie in mij opkomen (wat nog iets heel anders is dan het ook uitvoeren) als ik hem tegenover ons, het eigen gezin, niet meer zou kunnen vertrouwen. Voor alles wat vreemd is kan ik hem afschermen.

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
jelle
Zeer actief

Nog even: hebben die gedragstherapeuten nog meer gedaan dan er alleen een inslaapadvies op plakken? Is er ook echt aan het gedrag van de hond, de relatie baas-hond etc gewerkt?
Blijkbaar wilden de mensen er toen in ieder geval niet aan om hem in te laten slapen, dan hoop ik toch dat ze nog een stapel adviezen en begeleiding hebben gekregen om de hond zo goed mogelijk in de hand te houden...

Afbeelding

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wat mij betreft zou het advies afhangen van de motivatie van de mensen er nog iets mee te gaan doen. Grote fout die mensen maken is dat men dus niets meer onderneemt met dit soort honden, omdat het niet leuk is. De hond wordt daardoor steeds moeilijker, kan zijn energie niet kwijt, raakt steeds meer vervreemd en steeds wilder en opgefokter.
Ik ben er altijd erg voor dat mensen eerst maar weer eens moeten ontdekken dat hun hond leuk is. Ga lopen in een verlaten bos en gewoon domweg plezier maken met je hond. Laat hem hollen aan een lange lijn, zwemmen en spelen met een bal. Weg met alle spanningen en opgekropte energie.
Als je dat kan bereiken is er genoeg basis om verder te gaan. Als mensen dat niet meer kunnen opbrengen en hun hond alleen als last zien en de hond is agressief, dan is inslapen een optie.. :?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
rosie
Actief

Ongelezen bericht door rosie »

bij arco begon het in zijn pubertijd, niemand kon nog dicht bij mij in de buurt komen, op straat viel hij naar al wat bewoog uit! op de hondenschool heb ik toen véél te lang geluisterd naar de instucteurs die dit als puberen afgaven!!tot hij een instucteur een waarschuwende neep gaf, toen veranderde hij ineens in een gevaarlijke hond die mij ook wel eens te grazen zou nemen als hij kon!!
wij zijn toen naar een gedragstherapeut geweest, het heeft vele tranen en zweet gekost maar nu, 2 jaar later kan ik er op een deftige manier weer mee onder de mensen komen! naar ons toe, of volk dat hij kent is hij de liefste schat die er bestaat,( altijd geweest ) en had ik toen geluisterd naar die instucteurs én een dierenarts dan zou hij zelfs nog geen jaar geworden zijn!! :cry2: :cry2: met de juiste begeleiding én met wilskracht kan er veel bereikt worden!!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”