Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verandering in vacht.

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Verandering in vacht.

Ongelezen bericht door Roelfien »

Beertje (15 jaar) heeft sinds vorig jaar nogal een vachtverandering ondergaan.
Zijn haren groeien sneller, vacht is krullend geworden en zijn ondervacht blijft het hele jaar dik, groeit ook snel weer aan. Ik moet nu echt zijn pootjes trimmen, anders struikelt ie over de lange vacht onderaan zijn voeten.
Maar die ondervacht die komt dus telkens wel met balen los, maar het groeit ook net zo snel bij. Ik kam het 2 a 3 keer per week uit als ik denk dat er weer veel los zit. Maar hij heeft het eigenlijk nu best wel erg warm.
Denk niet dat er veel aan te doen is, maar is dat iets wat veel bij oudere honden voorkomt? En waar heeft dat mee te maken? Wellicht toch verandering in hormoonhuishouding door leeftijd ofzo?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

als jou hond al niet gekastreerd is of gesterelizeert geef je de aantwoordt al zelf, het is inderdaad een hormone verandering, het lijkt meer op een castratie vacht.
castratie vachten zijn zoals je beschrijft vooral de onderwol neemt de overhand over de dekhaar.
volgens mij valt er gewoon niks te doen, het is een hond op lijftijd en dan is heel normaal.
Roelfien
Zeer actief

Nou, hij is gecastreerd op zijn 3e jaar en heeft dus met 14 jaar die verandering ondergaan, denk niet dat het enig verband heeft met elkaar.

En meestal zie je bij oudere honden juist een dunnere vacht, vaak met wat kalige plekken, weinig of langzame vernieuwing. Vandaar mijn vraag.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

alle oudere honden die ik hier in mijn trimsalon krijg zijn meestal kroellirig en meer in de onderwol dan normaal.
verandering van de vacht kan met hormonen te maken hebben, ook al zijn ze gekastreerd,
De alvleesklier (pancreas) bv produceert ook hormonen, en omdat de hond ouder wordt werken sommige organen (die ook hormonen produceren)wat minder.
honden die kaal worden op ouder lijftijd hebben weer een andere hormonaal orgaan die minder goed werkt.
dat is helaas het oudere worden.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

het oudste mormel in de familie, Hondje, die in oktober 16 wordt, heeft ook een erg dikke vacht gekregen, de afgelopen jaren. met lange haren onder zijn voetzooltjes.
Roelfien
Zeer actief

OK, het komt dus wel meer voor. :ok:
Tja, ik ging er inderdaad vanuit dat ze dan eerder kaal werden dan nog hariger. :mrgreen:
Ach, het is geen drama, beter teveel haar dan te weinig. ;)
Maar inderdaad, die pancreas kan het ook zijn. Dat zou ook de reden kunnen zijn dat ookal gooi ik er 10 kilo voer in dat ie nog niet dik wordt. :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”