Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

In de verdediging

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

sample
Zeer actief

In de verdediging

Ongelezen bericht door sample »

Mijn supersociale hond, die eigenlijk alles en iedereen hebben kan, vindt het toch echt wat minder leuk als een hond te dicht bij mij in de buurt komt. Dat heeft hij liever niet. Ze mogen best om me heen lopen, maar niet binnen een straal van een meter :mrgreen:

Doen ze dat wel, dat komtie in actie. Hij bijt niet, maar maakt veel herrie en duwt ze weg met zijn grote lijf. Daarna cirkelt ie een beetje om me heen totdat het "gevaar" van een nieuwe benadering geweken is.

Eigenlijk is dat dominant gedrag...........toch? Hij denkt dat ik mezelf niet kan verdedigen, dus doet hij het voor me. Aan de ene kant is dat gedrag onwenselijk. Ik ben de baas, dus ik bepaal of een andere hond mij mag benaderen. Aan de andere kant.......'s avonds in het donker vind ik het helemaal geen vervelend idee om een maatje bij me te hebben waarvan ik weet dat hij mij verdedigt. Maar ik kan moeilijk van de hond verwachten dat hij het verschil tussen overdag en 's avonds weet........ ;)

Wel of niet sturen, dit gedrag?
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

als je er geen zin in hebt dat je hond jou verdedigt/andere honden bij jou weg probeert te jagen, dan kan je jezelf in zo'n situatie abrupt omdraaien en weglopen. niks zeggen, gewoon je omdraaien en wegwezen.

werkt bij mij en het mormelreutje althans prima. gaat-ie wat beteuterd staan kijken.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

dit vraag ik me ook af . Zowel met Zoë als met mijn uitlaathond negeer ik elke andere hond om dit soort problemen te voorkomen . Komt een andere hond toch aandacht vragen of tegen me aanspringen , dan draai ik me om , en ga met mijn eigen hond aan de gang , om ruzie te voorkomen . Gemakshalve noem ik het maar " jaloezie " , ik denk niet dat het beschermingsdrang is .

Eigenlijk ben ik hier niet gelukkig mee , want ik vind dat ik zelf zou moeten kunnen uitmaken of ik een andere hond aanhaal . Met Zoë doet het probleem zich nauwelijks nog voor omdat ze meestal aangelijnd is , en bij andere honden eigenlijk altijd . En mijn uitlaathond laat ik te weinig uit om aan alle problemen te kunnen werken , dus dat laat ik dan maar zo , misschien verkeerd . Ben wel erg benieuwd hoe andere bazen hiermee omgaan .

Het lijkt me sowieso het beste dat je als baas het intiatief houdt op de een of op de andere manier en het niet aan je hond overlaat of ze "beschermt " of niet , of het nu dag of nacht is .
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ja , die eeuwige dominatieregeltjes he !

Mijn uitlaathond is is behoorlijk dominant en gaat geen conflict uit de weg . Als pup ( nou ja , paar maanden oud ) stond ze al dominant te doen naar de grootste honden ! Ik hou haar erg op mij gericht , ze mag zonder mijn toestemming geen hond benaderen , en als een andere hond op ons afkomt , en het wordt niet spelen , dan is het doorlopen , en met mij bezig blijven . Afleiden dus . Ze luistert gelukkig goed naar me , laat zich ook in dreigende confictsituaties corrigeren , c.q. terug roepen .

Vanuit die houding is het eigenlijk gegroeid dat ik op mijn beurt geen aandacht geef aan andere honden . Ik weet dat ze erg "jaloers" is , maar ik geef haar gewoon de kans niet dat te uiten door met haar bezig te blijven . Ik kan het niet echt motiveren , maar mijn gevoel zegt me dat dat met deze hond met mij als gelegenheidsbaas het beste is , al zou ik haar liever wat socialer zien .

Zoë is aan de lijn ook niet altijd even lief naar andere honden , eigenlijk precies hetzelfde als wanneer ze los zou lopen , maar omdat ze niet bijt en ik haar aan de lijn heb , is het hanteerbaar . Ik heb wel geprobeerd haar agresie naar andere honden eruit te krijgen , maar helaas is dat niet gelukt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”