Perle schreef:
Ik train bewaking met Luna (overigens niet beroepsmatig). Mijn hond moet bijten als ze mij aanvallen of als ik dat bevel geef, voor de rest moet ze braaf (lees:sociaal) zijn, en niet onnozel beginnen te blaffen bij iedere pipo die gek staat te doen.

Het zou nogal iets geven als we over de markt of zo lopen :N: . Maarja, ieder baasje verwacht iets anders van zijn hond en in iedere discipline worden andere eisen gesteld.
Mijn hond is volleerd dan, die gaat uit zichzelf uit haar dak als ik aangevallen wordt of als ik dat bevel zou geven.

Nooit iets voor hoeven doen. Is het niet zo dat elke verdedigingshond dat uit zichzelf wel doet?
Werken jullie dan ook met de honden of is het gewoon omdat je bang bent op straat en een hond als een wapen achter de hand wilt hebben? Ik neem aan dat een herder of dober zijn baas toch niet in de problemen laat komen zonder in te grijpen?
Ik heb in ieder geval een helaas af en toe te fanatieke bewaker aan mijn zijde. Vraagt iemand de weg in het donker moet ik al uitkijken en als er een dronken persoon op straat waggelt of nog erger, iemand loopt recht op me in zonder aan de kant te gaan dan moet ik de lijn goed strak houden

Van mij hoeft dat allemaal niet maar het zij zo.
Soms vind ik dat fijn, meestal niet.