Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer exact ingrijpen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Wanneer exact ingrijpen?

Ongelezen bericht door Caro. »

Kaya is nu inmiddels alweer 2,5 jaar en ontwikkelt een bijzonder naar karaktertrekje: met name op het standaard rondje uit (wat ze echt als haar gebied beschouwd) accepteert ze geen vreemde honden meer :(:

De bekende honden, die daar dus vrijwel dagelijks lopen, daar is geen probleem mee, maar de meer onbekende honden wel.

Ze ziet zo'n vreemde hond in de verte en haar staart gaat kaarsrecht de lucht in en ze gaat tergend langzaam lopen. Ik weet dat dit niet veel goeds bij haar betekent.

Als het echt kleine honden zijn, dan is er niks aan de hand (die doet ze niks).
Als het maatje Kaya is of groter, dan laat ik het nog even gaan (die honden kunnen zich eerlijk verdedigen indien nodig). Op het moment dat ze bij elkaar zijn én Kaya's lip gaat omhoog, dat is 9 van de 10 keer, zeg ik meteen 'Kaya liefffffffff' en Kaya taait dan af en komt naar mij toe.
Als het middelmaatje hond is, dan durf ik de confrontatie niet aan en roep haar bij me, zet haar onder appél en loop zo voorbij de vreemde hond. Dit levert over het algemeen geen problemen op, mits de vreemde hond natuurlijk niet op Kaya afkomt :roll:

Ik kan dus gevechten vrij makkelijk voorkomen omdat Kaya goed luistert. Ook kent ze het commando 'genoeg' en mocht er zich een gevechtje onwikkelen dan stopt ze bij dit commando direct.
Dat is dus op zich geen probleem.

Wél vind ik het een probleem dat ze dit gedrag dus steeds meer aan het ontwikkelen is, want een ontspannen wandeling niet echt bevorderd. Ik weet dat ze op zich geen echte vechter is, maar ze snauwt en grauwt wel, wat natuurlijk de nodige ergenissen bij sommige mensen opwekt.

Ik ben bang dat ik het gedrag op zich, het is haar karakter denk ik, niet verander (toch?), maar wel wil ik even zeker weten of ik het op de juiste manier aanpak en op het goede moment ingrijp??? Of zou ik het anders moeten doen???
Laatst gewijzigd door Caro. op 22 aug 2004 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Waarom geef je haar de leiding om zelfstandig aankomende honden te mogen keuren?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Waarom geef je haar de leiding om zelfstandig aankomende honden te mogen keuren?
Ik weet niet precies wat je bedoeld? :19:
Kaya loopt los en als we een vreemde hond tegenkomen (losloopgebied) dan neemt ze die houding aan.

Wat zou ik dan beter kunnen doen?
Afbeelding
A good dog never dies...

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:
Eline* schreef:Waarom geef je haar de leiding om zelfstandig aankomende honden te mogen keuren?
Ik weet niet precies wat je bedoeld? :19:
Kaya loopt los en als we een vreemde hond tegenkomen (losloopgebied) dan neemt ze die houding aan.

Wat zou ik dan beter kunnen doen?
:wink: , wat ik bedoel is dat je haar de vrijheid geeft om zelfstandig te beslissen dat er een nieuwe hond niet thuishoort en bekeken en gekeurd moet worden door madam...je geeft haar dus de leiding. Als ze dat zelfstandig mag, moet je ook niet raar kijken als ze dus ook reageert op wat ze keurt.
Als zij vindt dat ze niet met de benodigde egards behandeld wordt door een nieuwkomer en ze haar lip optrekt ben je eigenlijk al te laat.
Persoonlijk ben ik er erg voor (zoals inmiddels denk ik welbekend! :mrgreen: ) dat een hond niet zomaar zelf het initiatief moet nemen om andere honden te benaderen. Dan voorkom je dus ook dat soort dingen. Jij bepaalt namelijk en niet zij.
En die eventuele castratie? Zet maar uit je hoofd Caro..niet doen! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef: :wink: , wat ik bedoel is dat je haar de vrijheid geeft om zelfstandig te beslissen dat er een nieuwe hond niet thuishoort en bekeken en gekeurd moet worden door madam...je geeft haar dus de leiding. Als ze dat zelfstandig mag, moet je ook niet raar kijken als ze dus ook reageert op wat ze keurt.
Als zij vindt dat ze niet met de benodigde egards behandeld wordt door een nieuwkomer en ze haar lip optrekt ben je eigenlijk al te laat.
Persoonlijk ben ik er erg voor (zoals inmiddels denk ik welbekend! :mrgreen: ) dat een hond niet zomaar zelf het initiatief moet nemen om andere honden te benaderen. Dan voorkom je dus ook dat soort dingen. Jij bepaalt namelijk en niet zij.
En die eventuele castratie? Zet maar uit je hoofd Caro..niet doen! :wink:
Dus als ik het goed begrijp, dan kan ik haar beter in alle gevallen direct bij me roepen? :19:
Of bedoel je haar direct indimmen als haar staart de lucht ingaat?

De keuze waar ik voor stond (sta) vond ik wel moeilijk: ik heb wel overwogen om haar altijd bij me te roepen, maar ik ben bang dat ze dan door het weinig contact met vreemde honden dit gedrag verder zou gaan ontwikkelen :denken:
Afbeelding
A good dog never dies...

jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Als ik jou was, zou ik het proberen te voorkomen. Zo begon het bij Nanni namelijk ook. Als ze vechten, krijgt Kaya wel steeds meer winnaarservaring, waardoor haar echo gaat groeien.

Als ze makkelijk terug te roepen is, zou ik haar elke keer terug roepen. Alleen bij bekende honden zou ik het niet doen.
(ik ben jaloers op je dat je Kaya terug kan roepen als je een andere hond ziet, dat kan ik met Nanni niet :jank: :boos: )
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:Als ik jou was, zou ik het proberen te voorkomen. Zo begon het bij Nanni namelijk ook. Als ze vechten, krijgt Kaya wel steeds meer winnaarservaring, waardoor haar echo gaat groeien.

Als ze makkelijk terug te roepen is, zou ik haar elke keer terug roepen. Alleen bij bekende honden zou ik het niet doen.
(ik ben jaloers op je dat je Kaya terug kan roepen als je een andere hond ziet, dat kan ik met Nanni niet :jank: :boos: )
In principe vecht Kaya niet, daar krijgt ze geen kans voor :wink:
Maar een winnaarservaring kan natuurlijk ook alleen die lip optrekken zijn en een onderdanige houding van de andere hond.......

Nogmaals: bij de overweging die ik maak, wil ik haar niet compleet weghouden van vreemde honden (indien mogelijk). Ik ben bang dat ze dan a-socialer wordt :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

jidde

Ik zou haar alleen laten bij de honden waar het wel goed mee gaat. ze krijgt op die manier niet de kans om vreemde honden uit te dagen maar ze kan wel met de honden waar het goed gaat mee omgaan.
Ik laat Nanni ook alleen bij de honden waarvan ik weet dat zij die leuk vind. Andere honden hou ik haar weg van. En moet zeggen, Nanni is nu een stuk makkelijker met andere honden
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Even trouwens nog een aanvulling: Hier in het gebied lopen veel honden. Vaak trekken we ook even samen op, mits het tussen de honden goed gaat natuurlijk.

Kaya gaat dan altijd haar eigen gang, speelt wat met een bal of stok of wandelt gewoon rustig mee.
Andere honden gaan echter meestal niet hun eigen gang (logisch) en bekijken eens hoe Kaya eruit ziet ( :mrgreen: ) of dat ze wellicht wil spelen. Op zo'n moment wordt Kaya een 'KA' en snauwt en grauwt: een hoog blafje een loze hap 'opsodemieteren'.

Ze is een echte éénling, de enige met wie ze speelt is Moritz (en dan binnenshuis). Ze stormt ook niet op andere honden af, maar het is meer dat die andere hond (in haar ogen) geen stap verkeerd moet zetten, want dan is het hommeles.
Zo wandel je gezellig en zo is het mis :19:
Ze tolereert eigenlijk geen andere, vooral vreemde, honden in haar nabijheid. Er mag bv absoluut niet aan haar gesnuffeld worden.

Moet ik haar dan altijd onder appél zetten bij vreemde honden? :denken: Ik vind dat wel moeilijk, want ze kan bv heerlijk aan het spelen zijn en dan moet ik dat dus direct afkappen als er een andere hond komt :denken:
Laatst gewijzigd door Caro. op 23 aug 2004 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
A good dog never dies...

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

je kan haar bij je roepen en bij je houden totdat je de andere hond genaderd bent en dan geef je haar vrij. Haar niet zelf het initiatief laten nemen wil niet zeggen dat je gelijk alles afpakt, het wil alleen zeggen dat jij leiding pakt en zij dus een pasje terug moet doen. Omdat haar aandacht op jou gericht is en pas later in het traject op de andere hond heeft ze minder tijd om spanning op te bouwen en daarbij bepaal jij al dat het okee is. Als je inschat dat hjet niet goed gaat geef je haar dus ook geen vrij. Er zit een wereld van verschil tussen alle contacten ontwijken of niet goed vinden en een hond het zelf maar laten uitzoeken.
Daarbij moet je je bovenal afvragen wat Kaya voor leerervaringen op aan het doen is. Voorlopig leert ze dat ze de baas van het veld is en bepaalt ...als ze straks doorheeft dat ze ook nog kan bepalen wie waar loopt en dat ze dat af kan dwingen met agressie heb je een probleem. Ik zeg niet dat dat gebeurd hoor, maar contact met andere honden is alleen leuk als het ook echt leuk is. Verder is contact met vreemde honden eigenlijk nergens goed voor, zeker niet als ze er winnaarservaringen van opdoen en er een ego van een tijger van krijgen. :denken:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:je kan haar bij je roepen en bij je houden totdat je de andere hond genaderd bent en dan geef je haar vrij. Haar niet zelf het initiatief laten nemen wil niet zeggen dat je gelijk alles afpakt, het wil alleen zeggen dat jij leiding pakt en zij dus een pasje terug moet doen. Omdat haar aandacht op jou gericht is en pas later in het traject op de andere hond heeft ze minder tijd om spanning op te bouwen en daarbij bepaal jij al dat het okee is. Als je inschat dat hjet niet goed gaat geef je haar dus ook geen vrij. Er zit een wereld van verschil tussen alle contacten ontwijken of niet goed vinden en een hond het zelf maar laten uitzoeken.
Daarbij moet je je bovenal afvragen wat Kaya voor leerervaringen op aan het doen is. Voorlopig leert ze dat ze de baas van het veld is en bepaalt ...als ze straks doorheeft dat ze ook nog kan bepalen wie waar loopt en dat ze dat af kan dwingen met agressie heb je een probleem. Ik zeg niet dat dat gebeurd hoor, maar contact met andere honden is alleen leuk als het ook echt leuk is. Verder is contact met vreemde honden eigenlijk nergens goed voor, zeker niet als ze er winnaarservaringen van opdoen en er een ego van een tijger van krijgen. :denken:
Hmmm, ja oké, ik begrijp het nu wat beter wat je precies bedoelt :ok:

Nog even voor de duidelijkheid: Kaya rent niet op een andere hond af. Ze moet er gewoon niets van weten. Mits de andere hond niet reageert op haar is er niks aan de hand. Op het moment dat de vreemde hond begint te snuffelen, trekt Kaya haar lip op.
Zou de vreemde hond niets doen, maar ook rustig voorbij lopen, dan loopt Kaya ook (wel uiterst dominant) voorbij.

Het probleem wat dan nog een beetje rest, is dat we vaak spelen.
Bv bij het water: ballen gooien, stokken gooien. Kaya trekt zich dan niks aan van vreemde honden, want ze is met zichzelf bezig (voor de verandering :roll: ).
Pas op het moment dat die vreemde hond dichtbij haar komt en interesse op wat voor manier ook toont in Kaya, gaat het fout.

Wat kan ik dan doen? Ik kan haar onmogelijk (lijkt mij) iedere keer uit haar spel halen en haar onder commando zetten :19: of weglopen.
Dan blijft er niet zo gek veel spelen meer voor haar over, want er zijn hier bijna altijd wel honden.
Afbeelding
A good dog never dies...

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef: Dus als ik het goed begrijp, dan kan ik haar beter in alle gevallen direct bij me roepen? :19:

De keuze waar ik voor stond (sta) vond ik wel moeilijk: ik heb wel overwogen om haar altijd bij me te roepen, maar ik ben bang dat ze dan door het weinig contact met vreemde honden dit gedrag verder zou gaan ontwikkelen :denken:
Gedrag kan zich alleen verder ontwikkelen als het bekrachtigt wordt. Alleen als Kaya iedere keer de vrijheid krijgt om andere honden te dicteren ontwikkelt het zich van kwaad tot erger.
Als je nog voldoende vat hebt op haar om haar ego de kop in te drukken als ze andere honden ziet en haar staart omhoog gooit is het okee..dan roep je haar bij je en beloont haar voor het komen en hou je haar bij je totdat de andere hond voorbij is.
Ik vind het helemaal niet nodig een hond contact te laten maken om de ander even te vertellen dat hij de mindere hier is. Dat is niet leuk contact maken, dat is ego-oppoetserij.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Trouwens..... allebei bedankt voor het meedenken :ok: :mrgreen:
Ik kan het beter nu in het begin proberen in goede banen te leiden, dan dat ik straks echt met een agressieve teef over straat moet. Vandaar ook even overleg :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Stang schreef: Dus als ik het goed begrijp, dan kan ik haar beter in alle gevallen direct bij me roepen? :19:

Gedrag kan zich alleen verder ontwikkelen als het bekrachtigt wordt. Alleen als Kaya iedere keer de vrijheid krijgt om andere honden te dicteren ontwikkelt het zich van kwaad tot erger.
Als je nog voldoende vat hebt op haar om haar ego de kop in te drukken als ze andere honden ziet en haar staart omhoog gooit is het okee..dan roep je haar bij je en beloont haar voor het komen en hou je haar bij je totdat de andere hond voorbij is.
Ik vind het helemaal niet nodig een hond contact te laten maken om de ander even te vertellen dat hij de mindere hier is. Dat is niet leuk contact maken, dat is ego-oppoetserij.
Ja, ja, ik kan haar gewoon bij me roepen en zet haar én onder commando én leidt haar gewoon af met wat lekkers of leuks. Zo kan ik haar gewoon los langs andere honden leiden. Dat is allemaal geen probleem :ok:

Zal ik dat dan toch maar het beste doen? Geen contact meer laten maken met vreemde honden? (mwehhhhhhhhhhhhhh :jank: :wink: )
Afbeelding
A good dog never dies...

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Nog even voor de duidelijkheid: Kaya rent niet op een andere hond af. Ze moet er gewoon niets van weten. Mits de andere hond niet reageert op haar is er niks aan de hand. Op het moment dat de vreemde hond begint te snuffelen, trekt Kaya haar lip op.
Zou de vreemde hond niets doen, maar ook rustig voorbij lopen, dan loopt Kaya ook (wel uiterst dominant) voorbij.

Bv bij het water: ballen gooien, stokken gooien. Kaya trekt zich dan niks aan van vreemde honden, want ze is met zichzelf bezig (voor de verandering :roll: ).
Pas op het moment dat die vreemde hond dichtbij haar komt en interesse op wat voor manier ook toont in Kaya, gaat het fout.

Wat kan ik dan doen? Ik kan haar onmogelijk (lijkt mij) iedere keer uit haar spel halen en haar onder commando zetten :19: of weglopen.
Dan blijft er niet zo gek veel spelen meer voor haar over, want er zijn hier bijna altijd wel honden.
Ik vind op zich niet zoveel mis met wat je nu zo verteld. Ze negeert andere honden en ze reageert alleen op onbeleefd gedrag van de andere hond..wat ik op zich haar goed recht vindt, zolang ze maar reageert in alle redelijkheid. Een lip optrekken is redelijk en een grauw ook..het wordt allemaal wat onredelijker als ze ze op hun buik onder de grond wil hebben omdat ze aan haar hebben gesnuffeld. :denken: Dat kan Laika dus doen..dat is niet okee en een nogal hysterische reactie. Zolang kaya dat niet doet en verder andere honden negeert zou ik me in die situatie niet te druk maken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef: Zal ik dat dan toch maar het beste doen? Geen contact meer laten maken met vreemde honden? (mwehhhhhhhhhhhhhh :jank: :wink: )
Mens, doe toch niet altijd zo rigide! :mrgreen: Je hebt nog geen probleem en je bent attent zodat je ook geen problemen gaat krijgen. Gewoon opletten met in je hoofd een aantal dingen en manieren waarop je kan reageren. Ik reageer ook vaak gewoon op het moment..al kijkende naar mijn hond en de andere hond beslis ik. Geen boekjes in je kop..dat maakt je alleen maar onzeker, want het gaat nl altijd anders. :wink: Gewoon wat spelen met wat je weet en zien wat voor jou en voor haar het beste werkt en je bewust zijn van wat je doet en wat kaya leert....
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

ja dat doe ik met Balou ook, dat is ook zo eentje die denkt dat het hele bos van haar is. Als ik haar haar gang laat gaan stormt ze echt op de onbekende hond af, al blaffend en grommend. Verder doet ze (nog) niks.

Dus als ik een vreemde hond zie dan pak ik haar tennisbal, daar speelt ze de hele tijd mee in het bos, iets anders doet ze eigenlijk niet, alleen maar wachten totdat ik het balletje gooi en dan terugbrengen. Of de bal in het water gooien en dan halen of verstoppen ofzo.

Maar dan hou ik dus de tennisbal vast en dan blijft ze goed bij me. Ze is gelukkig ook makkelijk terug te roepen. En dan laat ik haar dus volgen. Ze mag van mij niet naar de andere hond toe, alleen wel met bekende honden en dat gaat goed.

ik heb het dus te ver laten komen met haar. Ze heeft dus haar zelfverzekerdheid ontwikkeld, en ze was altijd zo'n bangerd dus ik heb dat te laat doorzien. Nu is het gewoon een kreng tegen andere onbekende honden.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Stang schreef:Nog even voor de duidelijkheid: Kaya rent niet op een andere hond af. Ze moet er gewoon niets van weten. Mits de andere hond niet reageert op haar is er niks aan de hand. Op het moment dat de vreemde hond begint te snuffelen, trekt Kaya haar lip op.

Ik vind op zich niet zoveel mis met wat je nu zo verteld. Ze negeert andere honden en ze reageert alleen op onbeleefd gedrag van de andere hond..wat ik op zich haar goed recht vindt, zolang ze maar reageert in alle redelijkheid. Een lip optrekken is redelijk en een grauw ook..het wordt allemaal wat onredelijker als ze ze op hun buik onder de grond wil hebben omdat ze aan haar hebben gesnuffeld. :denken: Dat kan Laika dus doen..dat is niet okee en een nogal hysterische reactie. Zolang kaya dat niet doet en verder andere honden negeert zou ik me in die situatie niet te druk maken.
Tja, de eigenaren van de andere hond zijn meestal niet zo blij :19:

Op de rug gooien, doet ze zeer, zeer zelden. Als ik me goed herinner heeft ze dit 2 keer gedaan in haar leven.
Maar ik moet eerlijk erbij vermelden, dat ik niet weet hoe vaak het voorgekomen zou zijn, als ik niet ingrijp op het moment van lip optrekken.

Ze rent dus absoluut niet agressief op een vreemde hond af (aan de riem is ze wel wat agressiever, maar dat is vaak zo natuurlijk). Ze loopt 'gewoon' uiterst dominant met haar staart kaarsrecht heel langzaam door, zo van 'maak geen foute beweging want ik grijp je'.
Nou een foute beweging van een vreemde hond is in Kaya's ogen dus snel gemaakt en dan is het lip optrekken en soms 'grrrrr waf' (echt een heel hoog blafje).
Je hebt het misschien wel gezien/gehoord met de laatste wandeling op Soesterduinen? Ze snauwt van zich af als honden te dichtbij komen en na haar laatste loopsheid is dit verergerd.

Ze is een absolute éénling eigenlijk en gunt geen enkele hond een blik waardig eigenlijk :19: Maar ze voelt zich wel absoluut superieur, want niet één hond tot nu toe (gelogen, één hond toen ze een maand of 8 was) geeft gas terug naar Kaya toe. Ze heeft dus wel altijd de overwinning helaas........
Afbeelding
A good dog never dies...

jidde

Stang schreef:
Hmmm, ja oké, ik begrijp het nu wat beter wat je precies bedoelt :ok:

Nog even voor de duidelijkheid: Kaya rent niet op een andere hond af. Ze moet er gewoon niets van weten. Mits de andere hond niet reageert op haar is er niks aan de hand. Op het moment dat de vreemde hond begint te snuffelen, trekt Kaya haar lip op.

Het lijkt net of ik hier Nanni voor mij zie :mrgreen: Als ze straal voorbij lopen, niets aan het handje, maar owee als ze gaan snuffelen aan haar, dan gaat ze ook snauwen.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Stang schreef: Zal ik dat dan toch maar het beste doen? Geen contact meer laten maken met vreemde honden? (mwehhhhhhhhhhhhhh :jank: :wink: )
Mens, doe toch niet altijd zo rigide! :mrgreen: Je hebt nog geen probleem en je bent attent zodat je ook geen problemen gaat krijgen. Gewoon opletten met in je hoofd een aantal dingen en manieren waarop je kan reageren. Ik reageer ook vaak gewoon op het moment..al kijkende naar mijn hond en de andere hond beslis ik. Geen boekjes in je kop..dat maakt je alleen maar onzeker, want het gaat nl altijd anders. :wink: Gewoon wat spelen met wat je weet en zien wat voor jou en voor haar het beste werkt en je bewust zijn van wat je doet en wat kaya leert....
Hahahaha, ja maar........ ja maar......... jij zei 'waarom geef je haar de leiding?'. Ik dacht dus naar aanleiding hiervan dat ik het toch niet goed aan het doen was :19:

Maar ik zal wel iets scherper zijn toch maar. Haar iets vaker laten weten dat ze in moeten dimmen hierin.
Afbeelding
A good dog never dies...

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Bedoel je dat debiele wijvenblafje waar ik nog zo om heb gelachen omdat het een Chihuahuablafje was uit een rottiemuiltje? :denken:
Ik vond haar nl niet dominant reageren toen hoor. Eerder onzeker dan dominant...of ben ik nou in de war?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef: Op de rug gooien, doet ze zeer, zeer zelden. Als ik me goed herinner heeft ze dit 2 keer gedaan in haar leven.
Maar ik moet eerlijk erbij vermelden, dat ik niet weet hoe vaak het voorgekomen zou zijn, als ik niet ingrijp op het moment van lip optrekken.

Ze rent dus absoluut niet agressief op een vreemde hond af (aan de riem is ze wel wat agressiever, maar dat is vaak zo natuurlijk). Ze loopt 'gewoon' uiterst dominant met haar staart kaarsrecht heel langzaam door, zo van 'maak geen foute beweging want ik grijp je'.
En dat noem jij niet agressief? Dat is dus gewoon agressief wat je beschrijft en ik zou je inderdaad ook niet echt aardig vinden als jij je hond zo op mijn hond zou laten afkomen. Je geeft zelf al aan hoe ze daar loopt..."handen om hoog of ik schiet"
Ze is een absolute éénling eigenlijk en gunt geen enkele hond een blik waardig eigenlijk :19: Maar ze voelt zich wel absoluut superieur, want niet één hond tot nu toe (gelogen, één hond toen ze een maand of 8 was) geeft gas terug naar Kaya toe. Ze heeft dus wel altijd de overwinning helaas........
Ik denk dat je je moet realiseren dat je Kaya niets afneemt als je haar contact ontzegt met andere honden..het enige wat je haar afneemt is de kans zich te ontwikkelen tot vechtersbaas en een teef die straks niet meer gemakkelijk los kan op uitlaatveldjes.
Ik persoonlijk zou er dus inderdaad behoorlijk meer bovenop gaan zitten en geen praatjes van haar tolereren en haar meer onder appel zetten.
Laatst gewijzigd door Eline* op 23 aug 2004 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Bedoel je dat debiele wijvenblafje waar ik nog zo om heb gelachen omdat het een Chihuahuablafje was uit een rottiemuiltje? :denken:
Ik vond haar nl niet dominant reageren toen hoor. Eerder onzeker dan dominant...of ben ik nou in de war?
Hahahaha, ja dat Chihuahuablafje :mrgreen:

Nee, het is absoluut geen onzekerheid. De reactie toen was vrij mild omdat we op vreemd terrein met een vreemde groep honden waren.
De reactie hier is qua blaf hetzelfde maar wordt gevolgd door een flinke snauw.
Dus eerst trekt ze haar lip op, wordt dan niet DIRECT afstand genomen door de vreemde hond (en echt DIRECT binnen de seconde) dan komt er een hoog blafje (hahaha) en een gerichte aanval in de vorm van een flinke snauw.
Hierop moet de hond zich uit de voeten maken, anders gaat ze door.

Dit laatste mag van mij natuurlijk niet :neenee: Als ik op tijd ben (wat bijna altijd het geval is) dan zeg ik bij het lip optrekken "Kaya lieffff" en draait Kaya zich om en loopt richting mij. Als de vreemde hond echter dan nog achter haar aanhobbelt, dan blaft en snauwt ze flink en op dat moment zeg ik 'GENOEG!' en stopt Kaya (en de vreemde hond tot nu toe ook altijd).

Ze krijgt dus weinig kansen van mij om het gevechtje een gevecht te laten worden.

Het is geen onzekerheid, ze tolereert gewoon geen vreemde honden in haar buurt. Het liefst dus ook niet in haar wijk, maar dit 'bestraft' ze alleen door een dominante houding, totdat de vreemde haar besnuffeld of te dichtbij komt (een metertje ofzo).
Het nadeel is dat de meeste vreemde honden dus haar houding negeren en wél op haar af komen lopen (bijna altijd).
Bijna iedere ronde komen we wel een vreemde hond tegen, dus dat schiet niet echt op.

Pffff........ wat een hoop getyp :mrgreen: Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Stang schreef: Op de rug gooien, doet ze zeer, zeer zelden. Als ik me goed herinner heeft ze dit 2 keer gedaan in haar leven.

En dat noem jij niet agressief? Dat is dus gewoon agressief wat je beschrijft en ik zou je inderdaad ook niet echt aardig vinden als jij je hond zo op mijn hond zou laten afkomen. Je geeft zelf al aan hoe ze daar loopt..."handen om hoog of ik schiet"
Even........ ze loopt niet op die hond af. Ze loopt 'gewoon' haar route en op het moment dat ze een vreemde hond ziet (middelgroot of groot, bij kleine honden niet) neemt ze zo'n houding aan.
De houding betekent niet dat ze erop afloopt; ze loopt gewoon door en we moeten dus die vreemde hond passeren. Dan loopt ze niet op de hond af, maar ze loopt er voorbij (in de dominante houding).
Op het moment dat de vreemde hond háár benaderd (wat bijna altijd gebeurd), dán is het hommeles.

Snap je?
Afbeelding
A good dog never dies...

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ik snap wel wat je bedoeld, al staan hoge blafjes en grauwen niet voor pure agressie, maar speelt er dan absoluut een onzekere component mee..anders komt er echt gewoon laag geluid uit. :wink:

Laika waarschuwt ook middels het optrekken van haar lip..en andere honden lijken dat inderdaad erg vaak te missen of te negeren waarop Laika dus klapt. :eek:
Wat ik bij Laika zie is dat ze spanning opbouwt..en dan Klaboem.
Die eerste tel van de kennismaking is vaak nog okee, al is de sfeer gespannen, directe agressie is er dan nog niet. Als je op dat moment wegroept is het okee..

Het is lastig Caroline, vooral omdat het ook te maken heeft met je eigen visie op dingen. Persoonlijk vind ik contact met vreemde honden helemaal niet nodig en zeker niet als er dan ook maar een wansmaakje aan zit in hoe het leuk zou moeten zijn. Dan maar niet hoor...een hond met aandacht voor zijn baas en eigen roedel maakt geen amok en gedraagt zich ook het meest natuurlijk.
Ik ben daar vrij makkelijk in. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Ja, dat is zo! :wink:

Alleen het is wel wat moeilijk, omdat Moritz vreemde honden (überhaupt alle honden) fantastisch vindt en graag speelt.

Maar ik ga in ieder geval wel wat meer van te voren ingrijpen, haar dus bij me roepen en verder geen kans geven. Als ik zie dat haar houding dan kalm en rustig is tov de vreemde, dan geef ik haar vrij.
Eens kijken wat er dan gebeurd :wink: (maar even uitproberen bij vrij grote stevige gevallen :mrgreen: ).

Bedankt voor het meedenken :ok: Ik ga nu richting bed....... :slaap:
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Ik snap wel wat je bedoeld, al staan hoge blafjes en grauwen niet voor pure agressie, maar speelt er dan absoluut een onzekere component mee..anders komt er echt gewoon laag geluid uit. :wink:

Laika waarschuwt ook middels het optrekken van haar lip..en andere honden lijken dat inderdaad erg vaak te missen of te negeren waarop Laika dus klapt. :eek:
Wat ik bij Laika zie is dat ze spanning opbouwt..en dan Klaboem.
Die eerste tel van de kennismaking is vaak nog okee, al is de sfeer gespannen, directe agressie is er dan nog niet. Als je op dat moment wegroept is het okee..

Het is lastig Caroline, vooral omdat het ook te maken heeft met je eigen visie op dingen. Persoonlijk vind ik contact met vreemde honden helemaal niet nodig en zeker niet als er dan ook maar een wansmaakje aan zit in hoe het leuk zou moeten zijn. Dan maar niet hoor...een hond met aandacht voor zijn baas en eigen roedel maakt geen amok en gedraagt zich ook het meest natuurlijk.
Ik ben daar vrij makkelijk in. :wink:
Nog heel even....... wat jij omschrijft bij Laika, zo ongeveer is het bij Kaya ook. Al klapt ze er dan niet volledig bovenop, maar geeft eerst nog een blafje en een snauw. Als dat niet begrepen wordt, dan zou ze echt klappen (waar ik dus geen kans voor geef).
Maar je ziet absoluut wel de spanning bij Kaya.

Zoooo en nu echt :slaap: :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ghaya is ook zo'n asopik :wink:
En die mag dus ook niet zelf op vreemde honden af lopen.

Bij Ghaya is het zo dat, ze ziet een andere hond aankomen en als ik haar dan zou laten gaan dan rent ze keihard op die andere hond af, staart omhoog, haren omhoog en als ze er bijna is dan een hoop geblaf en gegrom erbij....
Bij Ghaya is het dus wel onzekerheid (lage piepblaf) want zodra de andere hond van zich af wil gaan snauwen dan weet ze niet hoe snel ze (gillend en al) weg moet komen.... :roll:

Ghaya moet dus ook altijd bij me komen als we vreemde honden naderen, dan moet ze volgen of ik doe haar even aan de lijn.
Want ookal weet ik dat Ghaya niet echt zal bijten (want daar is ze te bang voor) de eigenaar van de andere hond kan dat niet ruiken en het ziet er gewoon heel 'eng' uit wat ze doet.

Maar doordat ik haar 'weg' hou bij vreemde honden is het nie zo dat ze steeds asocialer wordt of echt agressief, ze gaat elke dag mee met onze uitlaatservice en dat gaat prima.
Ook als mensen met de vreemde hond met ons op willen lopen kan ik Ghaya gerust weer vrij geven en dan gebeurt er ook niks. Het gaat puur om die achterlijke reactie van Ghaya bij het voor het eerst zien van een vreemde hond.....

Ik zou Kaya dus ook gewoon bij je roepen en pas weer vrij geven als de vreemde hond voorbij is.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wuilus is ook bere-aso met andere teven en soms ook reuen, maar dat wistje al. Wat wel een tipje is, is dat je haar zoals Eline zei NIET moet laten steriliseren dan. Dat werkt zeer slecht op dit soort gedrag.

Wuilus deed vroeger ook niks meer dan op de andere honden aflopen en heel dominant haar gezag laten gelden. Totdat ze dus een paar keer werd gepakt door de andere hond. Dat lees ik niet terug in je verhalen en daar heb je geluk mee denk ik. Stel dat ze op een redelijk sociale malamute afloopt en dan dat gedrag vertoont? Dan heb je kans dat die malamute om maar een pittig ras te noemen ineens op haar strepen gaat staan en Kaya blokkeert als je roept. Dat doet Wuilus nl met teven, ervoor blijven staan en zorgen dat ze niet wegkomen tot het knokken is. Eenmaal een paar keer flink geknokt kan het karakter en de omgang met andere honden ineens flink veranderen. Er is een serieus adrenaline-element bijgekomen. Een soort kick denk ik wel eens.

Ik ben dus ook heel erg voor het weghouden bij onbekende honden omdat de kans op een gevecht erg klein wordt. Sinds Wuilus niet meer mag vechten speelt ze soms gewoon. Heeft ze een keer toch gesnapt of even een teef gecornered dan is er weer minimaal een maand niks mee aan te vangen met andere honden. :wink:
Afbeelding
Nellalisa
Vaste gebruiker
Contacteer:

Wanneer exact ingrijpen?

Ongelezen bericht door Nellalisa »

Ik zou om te beginnen deze hond een paar weken aan de lijn houden :mrgreen: ,
maar juist wel veel kontact laten maken met andere honden :mrgreen: .
Zo dat hij als tie verkeerd gedrag vertoont jij onmiddellijk kan corrigeren.
dus effe duidelijk maken dat dit gedrag niet getolereerd wordt.
Lijkt mij dat het anders aardig uit de hand gaat lopen.

Nellalisa.
Afbeelding
Door de geschiedenis heen heeft het talent altijd een eigen weg gekozen. Zo ook in het geval van Willem Schrumpf als schilder/autodidact.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”