MARC_S schreef:Hoi Caroline, ik ben bang dat je gewoon wat te soft bent met haar en teveel rekening met haar nukken houdt. Je zegt het zelf al steeds, als ik dit doe doet ze zus en zo en dan stop ik, en als ze dit doet doe ik dit etc. Stiekem geef je haar constant de macht. Vergis je vooral niet in de manipulativiteit van een hond en de regels en machtsspelletjes die dat op kan leveren.
Tja, ik weet niet Marc
Misschien kan ik het moeilijk beoordelen omdat ik er heel dichtbij sta natuurlijk, maar ik geloof niet dat ik zo soft ben met haar.
Hier uit ik mijn zorgen over haar, maar in mijn directe omgang met Kaya ben ik behoorlijk streng. Het grommetje wat ze gaf, wordt ook meteen behoorlijk afgestraft en ze weet dan niet waar ze kijken moet van ellende (ik pak haar over de snuit en kijk haar recht aan, waarop ze direct zeer onderdanig wordt).
MARC_S schreef: Ikzelf herken nog steeds veel van haar in Wuilus. Ze wordt ook steeds lelijker met honden schrijf je in een ander topic. Conclusie, ze is een dominante tante zonder daarbij lullig te zijn. Dat heb ik ook gemerkt want ik als niet roedellid was totaal niet in staat ook maar enig contact met haar te krijgen behalve als ik haar stok wilde gooien, op HAAR initiatief. Het is echt net Wuilus daarin, gewoon te zelfzeker om het een reactie waard te vinden.
Het klopt inderdaad dat vreemde mensen buitenshuis geen contact met haar kunnen krijgen, behalve als ze meewerken aan haar spelletje stok of balgooien

Ze zal nooit naar een vreemde toelopen, een aai van een vreemde ontwijkt ze direct. Ze maakt geen contact; niet met vreemde mensen en niet met vreemde honden, zelfs eigenlijk niet met bekende honden.
Binnenshuis is trouwens alles anders: dan wordt iedereen met zeer veel enthousiasme ontvangen
MARC_S schreef:Mijn idee is dat je je minder gevoelig moet opstellen, het is een werkhond die snoeihard is voor de omgeving en zichzelf. Die behoor je snoeihard en duidelijk te behandelen. Ik bedoel uiteraard GEEN geweld, maar wel stelligheid, duidelijkheid en gaat ze spanning opbouwen als jij wat doet dan kan ze de tering krijgen, zeker als ze daarna weer zichzelf probeert op te dringen aan je. Je weet nooit wat er in dat kopje omgaat maar naar wat jij schrijft is madam behoorlijk bezig met zaken die niet in haar op zouden moeten komen.
Het 'vreemde' aan Kaya is, dat ze aan de ene kant een enorm dominant kreng is, maar aan de andere kant een enorm gevoelige hond.
Ze is heel erg snel onder de indruk van een correctie, reageert ook heel enthousiast op beloningen. Ze is niet keihard, niet in alle opzichten in ieder geval.
Wat ze wel is, is inderdaad een hele harde werker; gebeurd er niets, dan is Kaya niet gelukkig. Ze moet bezig zijn en geilt werkelijk op aandacht.
MARC_S schreef: Ik zou dus eens een poos zorgen dat ze leert dat ze op de allerlaatste plaats staat, zonder confrontatie. Negeren en alleen JIJ mag het initiatief nemen in alles. Zij mag helemaal niks beslissen. Niet dat ze geaaid wil worden, niet dat ze wil spelen, niet blaffen of duwen zodat jij een stok gaat gooien enz. Het is een rotweiler, geen greyhound of ander gevoelig ras. Ik denk dus dat je voor haar eigen gemoedsrust wat meer de africhter moet zijn, niet haar psychotherapeut die op elke grom en houding reageert, juist dat geeft haar macht in mijn ogen.

Ja ik ga dat zeker wel proberen; haar veel meer te negeren.
De honden krijgen hier ook enorm veel aandacht, wellicht dus teveel. Zoals je weet ben ik de hele dag thuis en bijna altijd wel met de honden bezig; uitlaten, spelen, kroelen, enz. enz.
Hierdoor kan zeker wel verwarring bij haar zijn ontstaan.
Het probleem waar ik wel tegenaan loop, is dat ze enorm jaloers is de laatste tijd; gemeen jaloers.
Ze heeft Lotje al gegrepen toen er net met haar gekroeld was. We schrokken ons rot! Lotje sprong van de schoot van Pieter, een hoop kabaal volgde, haren vlogen in het rond, Lotje weg, Kaya een pets voor d'r kop (uit reactie). Gelukkig geen gewonden, maar toch....
Dit flikt ze ook richting Moritz de laatste tijd: vanmiddag nog was ik met Moritz aan het spelen en Kaya loopt op hem af en geeft hem een knauw. Ik grijp wel direct in, want dit accepteer ik niet.
Feit blijft wel dat ze dus steeds sjagrijniger wordt; ze ligt vaak maar te liggen en somber te staren. Dat is Kaya niet
Ze zit op één of andere manier totaal niet goed in d'r vel..... en ik kan er mijn vinger niet op leggen wat er aan de hand is. Het is zo dat ze daardoor wel meer aandacht krijgt en dat is denk ik inderdaad fout en dit zal ik meteen veranderen. Eens kijken wat er dan gebeurd