Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wie weet raad

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

rooie
geregistreerd lid

wie weet raad

Ongelezen bericht door rooie »

Beste allemaal,

ik heb een pup Tara van 5 1/2 maand...een kruising border collie en bastaard, zij is erg snel met alles voor haar leeftijd en nu zit ik met een probleempje hoe verder.

Dagelijks lopen we met andere honden buiten, een vast groepje en met deze volwassen honden wordt met ballen en takken e.d. gegooid. Nu is het zo dat Tara er ook steeds om gaat vragen...ook als ik alleen met haar loop, bij iedere tak of takje staat ze mij aan te kijken van gooi nou. :boos:
Gezien alle adviezen betreffende haar groei van de botten weet ik niet meer zo goed wat ik moet.
Als ik niets met haar doe dan raakt ze ook gefrustreerd...lijkt mij ook lang om dat een half jaar nog vol te houden. :denken:

Hebben jullie adviezen welke spelletje ik buiten wel met haar kan doen, wat niet zo op haar botten aankomt? Of misschien toch af en toe maar wat gooien?

Bedankt alvast,
Groeten Wil.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ik weet niet hoor maar waarom zou ze niet afentoe lekker achter een balletje aan mogen rennen of beertje
kan toch geen kwaad lijkt mij beestje moet toch af en toe kunnen dollen
zo lang je het niet overdrijft
ja dat is dan mijn mening hoor of het goed is weet ik niet
Afbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Het grootste gevaar van achter balletjes, stokken ed aanrennen zit hem in de onverwachte wendingen en bewegingen die de hond maakt. Omdat je pup nog in de groei is moet je deze onverwachte bewegingen zoveel mogelijk beperken.

Wat je kunt doen is een balletje gooien in wat hoger gras. Door het hoge gras valt de bal direct "dood" neer (hij rolt niet door) bovendien kan de hond door hoger gras niet zo snel en onbesuisd rennen.

Een andere mogelijkheid is de pup te leren om te wachten tot de bal stil ligt en hem dan toestemming te geven er achteraan te gaan.

Wat je ook kunt doen is het balletje verstoppen achter een boom of struik ofzo en de pup dan laten zoeken.

Allemaal redelijk veilige alternatieven die je nu ook al kunt gebruiken.
Om zijn energie kwijt te raken zijn zoekspelletjes overigens zeer geschikt.

Veel plezier met je pupje
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Gooi het balletje in het water. Goed voor de spiertjes en niet belastend voor de botjes
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Gewoon lekker balletjes gooien. Je moet geen domme dingen doen, maar een pup heeft geen botten van suiker hoor :19: .
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

als je eens zou zien wat ze hier allemaal doen met ballen, touwen en weet ik het dan zou het je verbazen dat mn honden nog heel zijn.
Pups moeten hun energie kwijt en dat kan prima met speelgoed. Zolang het maar verantwoord gaat moeten er geen problemen zijn vind ik.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

gewoon lekker balletje gooien, alleen alles met mate....
als we hier een pup hebben rent ie ook achter de volwassen honden aan en dat gaat zeker niet zachtzinnig.... ook om bosjes heen, erdoorheen, over takken/water heen springend etc. Hij is niet van suiker en kan best wat hebben!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
rooie
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door rooie »

bedankt voor jullie reactie's, voel mij toch wat geruster als ik een balletje gooi.
Ik ga zeker als ik alleen met haar loop het zoekspelletje uit proberen...in huis vind ze het al enig om te doen, wie weet ook buiten.

groetjes Wil.
Marit
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border collie en kruising
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marit »

Je kan je pup ook lekker moe maken door er oefeningen mee te doen. Ik weet niet of je met de clicker traint of wil gaan trainen. Maar van nadenken worden ze ook lekker moe.
Ik heb zelf ook een kruising border en ik herken de hoeveelheid energie die ze hebben. Ik wisselde gewoon de wandeling af met leuke spelletjes. Dan laat je ze beperkt bewegen, wat past bij de leeftijd en toch moe worden. (en direct een stukje training)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marit schreef: wat past bij de leeftijd en toch moe worden. (en direct een stukje training)
maar wat past dan bij welke leeftijd... ik kijk altijd naar de hond zelf.. en niet naar hoeveel mag ie lopen als ie zo oud is... en dat is per hond vreselijk verschillend... de een moet je al niet meer dan 5 minuten per keer mee lopen bij een leeftijd van 3 maanden. De ander kan makkelijk 15 minuten per keer lopen op dezelfde leeftijd.....
Ik kijk altijd naar de hond zelf.. niet naar schematjes....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marit
Vaste gebruiker
Contacteer:

Schemaatje is natuurlijk een handvat, niet een must. Maar wel een belangrijk handvat.
5 minuten per elke maand dat een hond oud is, is het handvat.
Dus een hond van 3 maanden mag 15 minuten achter elkaar lopen. Als je daarna pauze houdt, kan hij weer opnieuw 15 min. aan de gang. Dat is beter dan in 1 keer 30 minuten. Gewoon op tijd pauzes inlassen. Je laat een kind van 3 jaar ook geen 5 kilometer lopen :-)
Jolein
Vaste gebruiker
Contacteer:

Re: wie weet raad

Ongelezen bericht door Jolein »

rooie schreef:Beste allemaal,

ik heb een pup Tara van 5 1/2 maand...een kruising border collie en bastaard, zij is erg snel met alles voor haar leeftijd en nu zit ik met een probleempje hoe verder.

Dagelijks lopen we met andere honden buiten, een vast groepje en met deze volwassen honden wordt met ballen en takken e.d. gegooid. Nu is het zo dat Tara er ook steeds om gaat vragen...ook als ik alleen met haar loop, bij iedere tak of takje staat ze mij aan te kijken van gooi nou. :boos:
Gezien alle adviezen betreffende haar groei van de botten weet ik niet meer zo goed wat ik moet.
Als ik niets met haar doe dan raakt ze ook gefrustreerd...lijkt mij ook lang om dat een half jaar nog vol te houden. :denken:

Hebben jullie adviezen welke spelletje ik buiten wel met haar kan doen, wat niet zo op haar botten aankomt? Of misschien toch af en toe maar wat gooien?

Bedankt alvast,
Groeten Wil.
Hi die Wil,

Als het mijn hond zou zijn zou ik heel voorzichtig zijn met ballen en stokken.
Een hond is ongeveer uitgegroeid met achtien maanden.
Tuurlijk kun je wel even een paar keer gooien maar leer je hond evt er achter aan te rennen als jij het teken geeft.Het gebruik van een zwart/witte latexbal is voor de hond heel prettig omdat hij helemaal ingeduwd kan worden en hij is sterker dan een tennisbal.
Wat je al eerder is aangeraden is gooien in het hoge gras.
Zelf ben ik een voorstander om je hond te laten denken en verstop spelletjes te doen.
Dat kan zijn dat je voertjes/balletje gaat verstoppen of je zelf tijdens de wandeling, dat je achter een boom gaat staan.
Ik werk heel graag met de clicker met mijn hond Mees.
Vandaag kon ze vijf stukjes speelgoed in een doosje opruimen.
Voordat een hond dat kan komt er heel veel denkwerk aan te pas.
Daar kunnen ze hun energie echt mee kwijt.
Afbeelding

Gr
Jolein.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Re: wie weet raad

Jolein schreef:Als het mijn hond zou zijn zou ik heel voorzichtig zijn met ballen en stokken.
met stokken ja, met balletje nee.... met mate spelen dan is er niets aan de hand...
Een hond is ongeveer uitgegroeid met achtien maanden.
ja.. en... dan lopen ze hier allang achter balletjes aan en ze hebben allemaal goede heupen... alles is met mate maar een hond vind het vaak heerlijk om achter een balletje aan te rennen...
Tuurlijk kun je wel even een paar keer gooien maar leer je hond evt er achter aan te rennen als jij het teken geeft.
waarom als ik vragen mag?
Het gebruik van een zwart/witte latexbal is voor de hond heel prettig omdat hij helemaal ingeduwd kan worden en hij is sterker dan een tennisbal.
ik gebruik bij voorkeur rubber ballen... de rest is zo kapot zeker die zachte ballen vind ik levensgevaarlijk.. ze zouden ze maar in hun keel krijgen....

Daar kunnen ze hun energie echt mee kwijt.
met balletje gooien ook... en dat vinden ze hier een stuk interessanter.... :denken: dus het verschilt per hond.

ik ben van mening dat het wel een hond moet blijven, het is geen teer kristallen beestje... het kan best een stootje hebben....

maar goed, dit is dus mijn mening, ieder moet gewoon kijken en doen wat hem/haar het beste lijkt! :ok:
Afbeelding
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Mijn honden zijn nu 11 en 16 maanden oud. Ik gooi gewoon met een bal hoor. Als ze samen spelen, rennen ze ook en maken allerlei onmogelijke bewegingen. Dat zou dan eigenlijk dus ook niet mogen? Nou, probeer die twee maar eens uit elkaar te houden. :wink:
Marit
Vaste gebruiker
Contacteer:

Stefanie, zo dacht ik vroeger ook. Tot ik iemand sprak met een border van 3 jaar oud met allerlei gebreken, wat was veroorzaakt door overbelasting op te jonge leeftijd. Ik schrok daar verschrikkelijk van en had zoiets van "dat zal mijn hond niet overkomen". Iedereen natuurlijk zijn eigen ding, maar ik leer graag van de fouten van een ander zodat ik ze niet zelf allemaal hoef te maken. :smile1:
Jolein
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jolein »

Marit schreef:Stefanie, zo dacht ik vroeger ook. Tot ik iemand sprak met een border van 3 jaar oud met allerlei gebreken, wat was veroorzaakt door overbelasting op te jonge leeftijd. Ik schrok daar verschrikkelijk van en had zoiets van "dat zal mijn hond niet overkomen". Iedereen natuurlijk zijn eigen ding, maar ik leer graag van de fouten van een ander zodat ik ze niet zelf allemaal hoef te maken. :smile1:
Marit,

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Je wordt natuurlijk een stuk voorzichtiger als je zelf een kreupele hond in de familie hebt (ik hoop,gehad)
Afbeelding

Gr
Jolein.
stefanie
Zeer actief

Marit schreef:Stefanie, zo dacht ik vroeger ook. Tot ik iemand sprak met een border van 3 jaar oud met allerlei gebreken, wat was veroorzaakt door overbelasting op te jonge leeftijd. Ik schrok daar verschrikkelijk van en had zoiets van "dat zal mijn hond niet overkomen". Iedereen natuurlijk zijn eigen ding, maar ik leer graag van de fouten van een ander zodat ik ze niet zelf allemaal hoef te maken. :smile1:
Dat begrijp ik wel hoor maar hoe weten ze eigenlijk zeker dat die gebreken komen door overbelasting op jonge leeftijd? Is toch meer gissen?
Voor mijn honden zou het betekenen dat ze nog lang niet los zouden mogen. En ook als je maar één hond hebt, zullen ze vast met andere honden spelen en rennen.
Marit
Vaste gebruiker
Contacteer:

Betekent dat je je wandelingen moet aanpassen. Niet dat ze niet meer los kunnen. Gewoon af en toe even verplicht pauze inlassen (knuffelpauze, dan zijn ze ook even rustig?) En van nadenk spelletjes worden ze ook snel moe. (balletje verstoppen ipv weggooien) Is net zo leuk, honden kunnen ook los. Maar is minder belastend.

Ik weet trouwens niet hoe ze het van die border wisten dat het van overbelasting op jonge leeftijd kwam. Zal 1+1 bij elkaar optellen zijn, denk ik :denken:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marit schreef:Betekent dat je je wandelingen moet aanpassen. Niet dat ze niet meer los kunnen. Gewoon af en toe even verplicht pauze inlassen (knuffelpauze, dan zijn ze ook even rustig?) En van nadenk spelletjes worden ze ook snel moe. (balletje verstoppen ipv weggooien) Is net zo leuk, honden kunnen ook los. Maar is minder belastend.
verplichte pauzes? :smile: nou daar doen ze hier niet aan hoor... en ik ga ze echt niet vastleggen terwijl ze lekker kunnen rauzen met elkaar.... wat ik al zei, geen van mijn honden heeft HD of enig ander probleem dus het zal best meevallen...
en balletjes verstoppen met 4 honden da's ook al geen optie.... nee ik vind het prima zo... moet er niet aan denken dat ze niet met elkaar kunnen rennen.... :denken:

wolfjes worden ook niet vastgelegd voor een rustpauze.... die rennen ook met elkaar... een hond moet lekker hond kunnen zijn wat dat betreft vind ik.... ja geen 2,5 uur rennen natuurlijk
Afbeelding
stefanie
Zeer actief

malinois schreef:
Marit schreef:Betekent dat je je wandelingen moet aanpassen. Niet dat ze niet meer los kunnen. Gewoon af en toe even verplicht pauze inlassen (knuffelpauze, dan zijn ze ook even rustig?) En van nadenk spelletjes worden ze ook snel moe. (balletje verstoppen ipv weggooien) Is net zo leuk, honden kunnen ook los. Maar is minder belastend.
verplichte pauzes? :smile: nou daar doen ze hier niet aan hoor... en ik ga ze echt niet vastleggen terwijl ze lekker kunnen rauzen met elkaar.... wat ik al zei, geen van mijn honden heeft HD of enig ander probleem dus het zal best meevallen...
en balletjes verstoppen met 4 honden da's ook al geen optie.... nee ik vind het prima zo... moet er niet aan denken dat ze niet met elkaar kunnen rennen.... :denken:

wolfjes worden ook niet vastgelegd voor een rustpauze.... die rennen ook met elkaar... een hond moet lekker hond kunnen zijn wat dat betreft vind ik.... ja geen 2,5 uur rennen natuurlijk
Precies!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”