Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar aan denken bij dove hond?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Waar aan denken bij dove hond?

Ongelezen bericht door Roelfien »

Beertje wordt steeds dover en dan echt letterlijk.
Hij reageert op steeds minder geluid.
Gelukkig is het een hond die altijd veel op ons let en daardoor contact met ons houdt. Dus lichaamstaal wordt steeds belangrijker. We gebruiken steeds meer arm en handgebaren.
Maar zijn er dingen die specifiek bij dove honden werken? Dingen waar je zo snel niet aan zou denken, maar die communicatie met een dove hond vergemakkelijken?

Groetjes
Roelfien
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Binnen, buiten of overal?
AfbeeldingAfbeelding
Roelfien
Zeer actief

bram en thijs schreef:Binnen, buiten of overal?
Buiten is het belangrijkste, want dan is de afstand met je hond groter dan binnen. Binnen zijn er weinig afleidingen, dus is hij al meer gericht op waar ik mee bezig ben.
Maar in principe is het voor overal. Binnen, buiten, bij andere mensen.
Gewoon tips die het communiceren met een dove hond zo lekker mogelijk laten verlopen. :wink:
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Ik heb eens wat naslagwerk gedaan voor iemand die ook een dove hond had. In Amerika wordt nogal eens gebruik gemaakt van een omgebouwde teletact. Zoals je waarschijnlijk weet kun je de tt op afstand bedienen. Oorspronkelijk is het de bedoeling dat je hond bij ongewenst gedrag een stroomstootje krijgt wanneer jij op het knopje duwt. Voor de dove hond bouwen ze zo'n tt om zodat ie geen stroom geeft maar bijvoorbeeld een lichte trilling. Door nu je hond te trainen dat deze trilling betekent dat je iets van hem wilt (of eigenlijk train je hem dat hij iets van je krijgt) kun je op afstand toch zijn aandacht krijgen.

Voor het ombouwen van zo'n tt kan ik je helaas geen tips geven want ik ben zo a-technisch als maar mogelijk is. Maar daar kan iemand anders je vast wel weer mee helpen.

Verder heeft dr. Ian Dunbar behoorlijk wat onderzoek gedaan naar dove honden. Van zijn hand komt ook het boek "training the deaf puppy". Ik weet niet of er in het boek ook handige tips staan voor het trainen van honden die op latere leeftijd doof worden.

Als je op het internet zoekt kom je met name op engelstalige sites erg veel informatie tegen over dove honden.

Een tip die mij zo nog te binnen schiet is: let op de stand van de zon als je met armsignalen werkt. Als Beertje recht tegen de zon in moet kijken ziet hij je armsignalen minder goed.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Hoi Roelfien,

Er bestaat een elektronische halsband die alleen maar vibreert, deze band kon je gebruiken om de aandacht van je hond te krijgen. Je moet deze vibratie konditioneren, als Beertje het eenmaal doorheeft kan dit een fantastisch hulpmiddel zijn. Echter, niet alle honden zijn er gevoelig voor, om te weten of het bij Beertje werkt moet je dit dus gewoon proberen. In het ergste geval heb je je geld uitgegeven aan een nutteloos ding, in het beste geval heb je een geweldig instrument in handen.

Groetjes, Willy.
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Wil de hond schreef:Hoi Roelfien,

Er bestaat een elektronische halsband die alleen maar vibreert, deze band kon je gebruiken om de aandacht van je hond te krijgen. Je moet deze vibratie konditioneren, als Beertje het eenmaal doorheeft kan dit een fantastisch hulpmiddel zijn. Echter, niet alle honden zijn er gevoelig voor, om te weten of het bij Beertje werkt moet je dit dus gewoon proberen. In het ergste geval heb je je geld uitgegeven aan een nutteloos ding, in het beste geval heb je een geweldig instrument in handen.

Groetjes, Willy.
Die bedoel ik dus ook :wink:
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Sietske* schreef: Die bedoel ik dus ook :wink:
Hihi,

Toen ik begon te schrijven stond jouw reaktie er nog niet. :mrgreen:
Roelfien
Zeer actief

Hm, of je een hond van 15 nog kan leren dat iets wat in zijn nek trilt een doel heeft, vraag ik mij een beetje af. Ik denk dat het voor een jonge hond, die nog flexibel en een groot herstellend vermogen heeft, een hele goede oplossing is. Maar voor een oude hond die de eerste keer zich suf schrikt en daarna weken bezig is om dan van zo'n trilding te herstellen, nee, ik geloof niet dat ik dat mijn Beertje ga aandoen.

Maar die tip over de stand van de zon is een hele goede. Dankjewel. :ok:

Ian Dunbar, ok, ik ga op zoek. :ok:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Roelfien,

Zo´n band trilt helemaal niet zo erg hard hoor, daar schrikt een hond niet snel van. Bekijk deze links eens, de hele site is trouwens leerzaam.

http://www.deafdogs.org/training/vibratrain.html
http://www.deafdogs.org/resources/vibramakers.html
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Re: Waar aan denken bij dove hond?

Ongelezen bericht door idorh »

Roelfien schreef:Beertje wordt steeds dover en dan echt letterlijk.
Hij reageert op steeds minder geluid.
Gelukkig is het een hond die altijd veel op ons let en daardoor contact met ons houdt. Dus lichaamstaal wordt steeds belangrijker. We gebruiken steeds meer arm en handgebaren.
Maar zijn er dingen die specifiek bij dove honden werken? Dingen waar je zo snel niet aan zou denken, maar die communicatie met een dove hond vergemakkelijken?

Groetjes
Roelfien
Ja zoal proberen een heel vast patroon, vaste tijd eten uitlaten gewoon iets meer op vastegewoonte zetten vergeleken als bij anderhonden.

Wel uitkijken met aan raken, ze kunnen enorm schrikken als de hond wat op zij kijkt en je wil de hond aaien, want ze horen niets aan komen.

Trilling en geur plus zicht verscherpen vaak iets, maar ja als de hond oud wordt dan verslechteren de zintuigen ook.

En ben je al een beetje over het verdriet van Jackie heen.
Gr Bertus.
Ben
Actief
Mijn ras(sen): Boerenfox
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Ben »

Mijn oude hond Lady was in haar laatste levensjaren zo doof als een kwartel.
Alle commando’s gingen op handgebaren.
Liggen, zitten, wachten, komen enz ging gewoon perfect.
Kreeg af en toe wel eens opmerkingen van mensen van goh lijkt wel een circushond.
Je moet natuurlijk wel zicht contact houden, dus een echte tip heb ik niet voor je.
En als zij dan moest komen en ze zag me dan niet dan liep ik er zelf gewoon naar toe tot dat ik de aandacht weer had.
Ik heb eigenlijk nooit overwogen om een hulpmiddel in te schakelen.
Ik zelf zou het eerst zo proberen veel succes.
Ben
Actief
Mijn ras(sen): Boerenfox
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Ben »

Ja heel belangrijk wat Bertus zegt over het onverwachts aaien enz
Daar moet je idd even mee opletten.
Mijn kinderen waren toen nog wat jonger en Lady sliep in de Gang/keuken
en toen zij doof was liet ik altijd s'nachts een lampje branden. Voor de zekerheid dat ze ons wel zou herkennen als er s'nacht iemand naar beneden moest of zo.
Marit
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border collie en kruising
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marit »

Hi,

Ik werd laatst gewezen op een forum voor mensen met dove honden. Het adres van de site is http://www.dovehond.tk/.
Echter, toen ik net op de site keek, deed ie het niet. Ik denk dat dat iets met het netwerk heeft te maken waar de site op aangesloten is... :denken: . Misschien doet ie het later wel weer.
Misschien kunnen jullie er iets mee?

groetjes, Marit
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

onze vorige hond (helaas vorig jaar overleden op 17 jarige leeftijd) was ook doof. Hij lette inderdaad meer op ons dan andere honden en we gebruikten handgebaren.

We hebben nooit hulpmiddelen gebruikt, het ging prima toen we in de gaten hadden hoe we elkaar het best begrepen.

En met aaien en zo gingen we altijd rustig naar hem toe, maakten eerst oogcontact en dan pas aaien. En als hij sliep dan lieten we hem ook gewoon met rust, om te voorkomen dat ie schrikt.

Het is altijd erg goed gegaan en ik heb het nooit als een last ervaren dat ie doof was.

Ik denk dat je geen andere hulpmiddelen nodig hebt eerlijk gezegd, als je de hond goed kent en visa versa dan kom je er wel uit.
Roelfien
Zeer actief

Ben ik met je eens hoor, hulpmiddelen zijn niet nodig.
Aanraken als hij slaapt doen wij al voorzichting, want hij slaapt veel dieper dan vroeger en wordt dus niet zo snel wakker. :wink:
Tot nu toe is het ook geen last, het doofzijn, maar ik was nieuwsgierig of er extra dingetjes zijn waar je dan rekening mee moet houden of die de " samenwerking" tussen beer en ons vergemakkelijken. :wink:
Bedankt voor de tips tot nu toe. :ok:
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Als ie ergens ligt kan je door te stampen (trillingen via de grond) je hond waarschuwen dat je eraan komt. Ik had mijn dove honden als ze niet goed opletten aan een rollijn. En je zakken vol met lekkere hapjes. Mijn ouwe reu vond dat ik maar beter op hem moest letten.........
weg gehaald zit een virus in
Roelfien
Zeer actief

Ja, ik merk dat ik Beertje ook meer aan de lijn heb, de laatste tijd en het lijkt ook wel alsof hij dat zelf ook niet onprettig vindt. Misschien meer het gevoel van beter contact met elkaar. Gelukkig maakt hij altijd al veel oogcontact met ons zodat ie toch wel in de gaten houdt waar we zijn en wat we doen, buiten.

Helemaal doof is ie trouwens nog niet, bepaalde geluiden hoort hij wel, zoals fluiten, dus blijkbaar de scherpe tonen komen nog wel door.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”