Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gewoontedier

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mama Sanneke
Zeer actief

Gewoontedier

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Luka houd enorm aan zijn vaste routine,
en als dat afwijkt is ie in de war.
Wat is het toch een onzekere hond !
Houden jullie honden van routine, en gedragen ze zich soms ook in de war
als het anders loopt ?

Gebeurd het bij jullie ook nog wel es dat je hond een ongelukje
heeft 's nachts ?

Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Nika heeft totaal geen moeite met het ontbreken van een regelmaat, maar zij is opgegroeid in een niet regelmatige situatie. Ik werkte onregelmatig, en op die momenten ging ze naar mijn ouders. Soms dus dagen bij mij, dan weer 's nachts of overdag bij mijn ouders.
Marouck is er wat gevoeliger voor, hoewel ook zij zich redelijk makkelijk aanpast aan veranderingen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

Rossi is ook een gewoontedier. :wink:
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Inge schreef:Nika heeft totaal geen moeite met het ontbreken van een regelmaat, maar zij is opgegroeid in een niet regelmatige situatie. Ik werkte onregelmatig, en op die momenten ging ze naar mijn ouders. Soms dus dagen bij mij, dan weer 's nachts of overdag bij mijn ouders.
Marouck is er wat gevoeliger voor, hoewel ook zij zich redelijk makkelijk aanpast aan veranderingen.
Nou, mijn man staat in ploegen, de kids lopen binnen en buiten
puberzoon komt 's nachts naar huis.
Maar als ik 's morgends opsta, dan loopt ie vaak rond me
ongeduldig, zeer ongeduldig te wachten, wanneer gaan we wandelen ?
Of na het eten, dan weet ie, gaan we spelletjes spelen.
En dan houd ie me constant in het oog.
Moet ik dan best af en toe breken met die routine ?
Sanneke
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik doe dat wel, maar ik ben van mezelf al niet erg gestructureerd :wink: , ik ben een chaoot.
Er zijn wel redelijk vaste momenten hier hoor, zoals wanneer ik opsta. Ik zet koffie, de achterdeur gaat open om de druk van de blaas bij de honden eraf te halen en dan krijgen ze eten. Na het eten is het eerste rondje. Als ik naar boven ben geweest om mijn lenzen in te doen en mijn tanden te poetsen is het meestal tijd voor de grote wandeling. Ze staan dan dus allebei in de gang te wachten. Maar als ik dat doorbreek en dus niet op dat moment naar het bos ga maar bv. eerst ga poetsen is het ook prima, ze zuchten een keer en schikken zich. :wink: Die wandeling komt dan die dag toevallig later.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Nelson is ook een struktuurfreak...gek kan ik ervan worden!! Alsof hij klok kan kijken komt hij aanpiepen als "het" tijd is. Tijd voor eten, lopen, opstaan..:M:
Ik geef absoluut geen duimbreedte toe op gejammer, omdat ik het niet wil gekrachtigen, maar ik kan nou niet zeggen dat het bij hem echt wat uitmaakt. Uiteindelijk gaat hij liggen en dan kom ik in aktie.
Laika maakt het allemaal geen druif uit. Die moet ik altijd wakker maken. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
de leeuw
Actief

Ongelezen bericht door de leeuw »

boomie vind alles meestal wel best, die bekijkt het eens, en denkt er volgens ons dan zo het zijne van.
nou heeft ie in zijn eerste jaar ook al zat meegemaakt, want wij hebben intussen zo'n beetje het hele huis verbouwd, dus de hele dag timmeren,boren en zagen, door van alles en iederen.
Hij kijkt nergens meer vanop.
Maar als 's morgens de kids naar school zijn blijft hij bij me rondralen zo van nou ben ik...En gelijk heeft ie.
Afbeelding
Groetjes Rianne en een knuf van Boomie
Mama Sanneke
Zeer actief

Eline* schreef:Nelson is ook een struktuurfreak...gek kan ik ervan worden!! Alsof hij klok kan kijken komt hij aanpiepen als "het" tijd is. Tijd voor eten, lopen, opstaan..:M:
Ik geef absoluut geen duimbreedte toe op gejammer, omdat ik het niet wil gekrachtigen, maar ik kan nou niet zeggen dat het bij hem echt wat uitmaakt. Uiteindelijk gaat hij liggen en dan kom ik in aktie.
Laika maakt het allemaal geen druif uit. Die moet ik altijd wakker maken. :wink:
Mama zei gisteren : een hond is zo slim, die minst alleen nog de spraak.
Tja, als ie zo ongeduldig is, dan kijk ik naar de vogeltjes in de lucht
begint ie zachtjes te piepen, "hier ben ik", wat zit je nu stom naar
die vogeltjes te kijken !!
Sanneke
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Omdat wij hier absoluut geen enkele routine hebben, hebben de honden dat ook niet. De ene keer sta ik om 6 uur op, de andere keer pas om 11 uur, de wandelingen zijn ook niet op vaste tijden en het eten ook niet. Ze zeuren nooit ergens om.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Haha ik heb absoluut geen gewoontedieren. Zal kwestie van opvoeding zijn, in mijn leven zit ook totaal geen structuur :mrgreen: .

Zoveel te handiger, ze verwachten niet snel iets van me omdat ze toch niet weten wanneer ze het kunnen verwachten. Zelfs als ik ze vergeet eten te geven kijken ze bijna nog niet meer op 2 uur later.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Nee, dat valt hier reuze mee gelukkig. Zelfs Moritz is aardig flexibel in andere wandelingen of andere omgevingen.
Wel hebben ze een vrij vaste gewoonte qua tijd uitlaten en dat is weleens vervelend als ik een uurtje later wil en hun staan maar te dansen :roll:
Ze hebben er trouwens geen 'last' van als ik gewoon weg van huis ben, dan kunnen ze gerust later uitgelaten worden. Het ligt dus eigenlijk meer aan mijn gewoonte dan aan die van hun :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
foeksie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Routine????

Ongelezen bericht door foeksie »

Shiva heeft ook totaal geen routine nodig! ze vind het allemaal wel prima! vanaf pup af aan gaat ze naar verschillende oppassen en ze past zich overal weer evengoed aan! Laats zijn we een aantal dagen weggeweest, met shiva natuurlijk. Zijn we van hotel naar hotel gegaan, dat deed dr helemaal niks! Ze vind het zelfs wel leuk heb ik het idee! maargoed ze is het dan ook wel gewend!
groetjes van Carina

Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

ook hier geen regelmaat dus voor de dieren ook niet. Is erg handig overigens
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Mijn honden kunnen aardig wat hebben hoor. Oh ja, en je vroeg nog naar nachtelijke ongelukjes. Dat kan ik per jaar op 1 vinger tellen denk ik. Gebeurd echt heel zelden. Kan natuurlijk per ongeluk een keer gebeuren, ik bedoel je zit zelf ook niet altijd lekker in je vel. Ik schenk er dus ook totaal geen aandacht aan.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”