Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Brokken vraagje
Moderator: moderatorteam
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Brokken vraagje
Onze honden krijgen uitsluitend brokken als voer. Daar kan ik mijn ouders (m.n. mijn moeder) met geen mogelijkheid afbrengen.
Wel krijgen ze minimaal 1x per week er pens bij. En vandaag krijgen de heren samen een lap pens van een kilo (uiteraard in 2-en) vermoed dat dat een feestje voor ze gaat worden.
Maar ik heb toch een vraagje over brokken.
Jari is een enorme vreetwolf, het lijkt werkelijk nooit genoeg voor hem.
Ik heb daarom dus het idee dat hij beter een geperst brok kan hebben i.p.v. geëxpandeerd. Op die manier krijgt hij meer en dus heeft ie waarschijnlijk een vollere maag en een voller gevoel.
Maar buiten dat het een vreetwolf kwa hoeveelheid is, is het ook een vreetwolf wat snelheid betreft. Hij schuift het bijna letterlijk naar binnen en kauwen lijkt hem volkomen vreemd.
Om hem te dwingen wel te kauwen heeft mijn moeder daarom een groter brok gekocht. Royal Canin maxi geloof ik. Dit zijn idd werkelijk supergrote brokken en Jari lijkt wat beter te kauwen.
Maar het is dus nog steeds een geëxpandeerd brok.
Heeft iemand een suggestie voor een groot en geperst brok dat we zouden kunnen overwegen?
Wel krijgen ze minimaal 1x per week er pens bij. En vandaag krijgen de heren samen een lap pens van een kilo (uiteraard in 2-en) vermoed dat dat een feestje voor ze gaat worden.
Maar ik heb toch een vraagje over brokken.
Jari is een enorme vreetwolf, het lijkt werkelijk nooit genoeg voor hem.
Ik heb daarom dus het idee dat hij beter een geperst brok kan hebben i.p.v. geëxpandeerd. Op die manier krijgt hij meer en dus heeft ie waarschijnlijk een vollere maag en een voller gevoel.
Maar buiten dat het een vreetwolf kwa hoeveelheid is, is het ook een vreetwolf wat snelheid betreft. Hij schuift het bijna letterlijk naar binnen en kauwen lijkt hem volkomen vreemd.
Om hem te dwingen wel te kauwen heeft mijn moeder daarom een groter brok gekocht. Royal Canin maxi geloof ik. Dit zijn idd werkelijk supergrote brokken en Jari lijkt wat beter te kauwen.
Maar het is dus nog steeds een geëxpandeerd brok.
Heeft iemand een suggestie voor een groot en geperst brok dat we zouden kunnen overwegen?

een hond kauwt ook niet!
een hond scheurt en trekt en knaagt op een bot, om het zo klein mogelijk te maken dat hij het in kan slikken, kauwen komt niet in hun woordenboek voor.
en aangezien ze brokken niet uit elkaar kunnen scheuren en trekken
slikken de meeste ze dus gewoon heel in en bijten inderdaad af en toe per ongeluk op een brok.
is jari ook te dun, of gewoon goed op gewicht, want als ie verder goed is dan zou ik hem niet meer gaan voeren of een voer zoeken waar die meer uithaalt.
waarm krijgt een hond van geperste brokken meer als van geexpandeerd???
van geperste brok moet je juist minder voeren als geexpandeerd.
geperste brokken zijn vaak wat vetter waardoor een hond sneller te dik kan worden en je nog minder moet voeren en ze vallen zwaarder op de maag als geexpandeerd
een hond scheurt en trekt en knaagt op een bot, om het zo klein mogelijk te maken dat hij het in kan slikken, kauwen komt niet in hun woordenboek voor.
en aangezien ze brokken niet uit elkaar kunnen scheuren en trekken

is jari ook te dun, of gewoon goed op gewicht, want als ie verder goed is dan zou ik hem niet meer gaan voeren of een voer zoeken waar die meer uithaalt.
waarm krijgt een hond van geperste brokken meer als van geexpandeerd???
van geperste brok moet je juist minder voeren als geexpandeerd.
geperste brokken zijn vaak wat vetter waardoor een hond sneller te dik kan worden en je nog minder moet voeren en ze vallen zwaarder op de maag als geexpandeerd
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Mijn honden kauwen ook niet op brokken, ze slurpen ze zo naar binnen.
Inderdaad wat hier boven staat: ze scheuren trekken en knagen en er gaan met pens of andere rauwe stukken vlees gewoon hele stukken naar binnen. Een hond hoeft ook geen kleine stukjes binnen te krijgen, zijn maag maakt dat wel klein. Als ik hier kijk hoe pens naar binnen gaat, halve lap "slurp, weg". En daar hebben ze totaal geen last van. Grote brok is volgens mij alleen handig voor honden die zich verslikken in hun brokken en op die manier telkens maar 1 of 2 brokken tegelijkertijd kunnen wegwerken. Als je hond niet te mager is, dan hoef je echt niet over te stappen. Want als ik hier mijn honden zou geven wat ze zouden willen dan liepen ze als ronde tonnetjes in het rond.
Maar als je het gevoel hebt dat je hond wat sloom is, weinig energie heeft, dan kan het soms helpen om over te stappen op een geperste brok, die wellicht wat zwaarder is en meer energie levert. Maar is dat niet zo, is je hond levendig, vrolijk en is zijn algehele conditie goed, dan kan je het best zo laten. 
Lekker afwisselen met die lap pens, dan gaat het prima.

Lekker afwisselen met die lap pens, dan gaat het prima.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Jari is op het moment weer redelijk levendig en op gewicht. We moesten hem na zijn operatie ook een tijdje 'schraal' houden omdat hij natuurlijk elke extra kilo toch op die poot mee moest sjouwen en minder actief mocht zijn.
Te mager is Jari nooit geweest en doordat hij een te trage schildklier heeft was hij idd te dik hoe weinig we hem ook gaven. Met de medicatie gaat alles nu goed, wel moeten we 1,5 x de standaard dosis geven.
Voordat we bij Jari de eerste merkbare klachten van de te traag werkende schildklier opmerkten had hij wel aanleg om te dik te worden. Of dat al met die schildklier te maken had weet ik niet.
Maar ik moet zeggen dat mijn zorg over het niet kauwen ook voort is gekomen uit het feit dat zijn gebit er niet uitzag om naar huis over te schrijven. Hoewel hij dus wel regelmatig wat te kluiven kreeg. Dat hebben we trouwens ook opgeschroeft.
Te mager is Jari nooit geweest en doordat hij een te trage schildklier heeft was hij idd te dik hoe weinig we hem ook gaven. Met de medicatie gaat alles nu goed, wel moeten we 1,5 x de standaard dosis geven.
Voordat we bij Jari de eerste merkbare klachten van de te traag werkende schildklier opmerkten had hij wel aanleg om te dik te worden. Of dat al met die schildklier te maken had weet ik niet.
Maar ik moet zeggen dat mijn zorg over het niet kauwen ook voort is gekomen uit het feit dat zijn gebit er niet uitzag om naar huis over te schrijven. Hoewel hij dus wel regelmatig wat te kluiven kreeg. Dat hebben we trouwens ook opgeschroeft.

-
- Zeer actief
Er zijn honden die nooit naar de tandarts moeten en er zijn honden die met 6 maanden al vieze tanden hebben. Als je je zorgen maakt over zijn tanden kan je gaan tandenpoetsen. Als het de spuigaten uitloopt moet ie toch naar de tandarts.... Ik zou als dat moet wel eerst tandenpoetsen oefenen dan kan je het meteen goed bijhouden.
weg gehaald zit een virus in
als hij nog steeds aanleg heeft om snel dikker te worden zou ik wel oppassen met geperste brokken aangezien die best wel aan kunnen zetten.Branka schreef:Jari is op het moment weer redelijk levendig en op gewicht. We moesten hem na zijn operatie ook een tijdje 'schraal' houden omdat hij natuurlijk elke extra kilo toch op die poot mee moest sjouwen en minder actief mocht zijn.
een dobermann is bijna niet dik te krijgen, maar toen qyan cavom en nog een andere geperste brok kreeg ging het toch erg hard (ondanks dat hij veel minder kreeg als de aan gegeven hoeveelheid)
wat tanden betreft:
brokken kauwen maakt de tanden echt niet schoon.
ik denk dat het net als bij mensen meer met aanleg te maken heeft.
qyan heeft best veel aanleg voor tandplak en brokken of kauwbotten uit de dierenwinkel hielpen daar echt niet tegen.
enige wat nu zijn tandplak weghoudt, ondanks dat hij op vers staat, zijn verse rauwe botten.
[quote="qyan] wat tanden betreft:
enige wat nu zijn tandplak weghoudt, ondanks dat hij op vers staat, zijn verse rauwe botten.[/quote]
Dat verhaal is er bij mij ook ingestampt, op de fora.
Maar toen mijn hond begin dit jaar door persoonlijke omstandigheden van mij bijna 4 maanden bij familie in dierenpension heeft gezeten, waar ze alleen Biofood krokante brokken te eten kreeg, had ze daarna een prachtig schoon gebit. Zelfs de tandplak die er eerder wel her en der aanzat, was nu weg. Mijn familie is fel tegen het geven van vers vlees en botten, dus die zal ze daar echt niet gehad hebben.
De hond is 7 jaar, teef, gesteriliseerd, krijgt bij mij brokken en vers, tevens eet ze met de pot mee.
enige wat nu zijn tandplak weghoudt, ondanks dat hij op vers staat, zijn verse rauwe botten.[/quote]
Dat verhaal is er bij mij ook ingestampt, op de fora.
Maar toen mijn hond begin dit jaar door persoonlijke omstandigheden van mij bijna 4 maanden bij familie in dierenpension heeft gezeten, waar ze alleen Biofood krokante brokken te eten kreeg, had ze daarna een prachtig schoon gebit. Zelfs de tandplak die er eerder wel her en der aanzat, was nu weg. Mijn familie is fel tegen het geven van vers vlees en botten, dus die zal ze daar echt niet gehad hebben.
De hond is 7 jaar, teef, gesteriliseerd, krijgt bij mij brokken en vers, tevens eet ze met de pot mee.
Dat verhaal is er bij mij ook ingestampt, op de fora.Erna208 schreef:[quote="qyan] wat tanden betreft:
enige wat nu zijn tandplak weghoudt, ondanks dat hij op vers staat, zijn verse rauwe botten.
De hond is 7 jaar, teef, gesteriliseerd, krijgt bij mij brokken en vers, tevens eet ze met de pot mee.[/quote]
Dat verhaal is er bij mij niet in gestampt op fora, dat is hoe ik het heb zien gebeuren bij qyan!
qyan staat niet van pupje afaan volledig op vers, maar kreeg totdat hij een maand of 9 was brokken en wat vers dagen en alleen botten uit de dierenwinkel.
Botten uit de dierenwinkel maakte zijn tanden dus echt niet schoon, maar op versdagen waren zijn tanden dus echt wel schoner als op brokdagen.
Nadat qyan helemaal overging op vers verdween de tandplak en de verkleuring pas toen ik hem verse rauwe botten ging voeren.
Zo is het dus gewoon bij qyan gegaan en heb het zeker niet van horen zeggen

wat niet wegneemt dat er ik weet niet hoeveel brokhonden zijn die wel gewoon schone tanden hebben.
Vandaar dat het naar mijn bescheiden leken mening veel met aanleg voor tandplak te maken heeft.