Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Angstgedrag en hoe er mee om te gaan + UPDATE

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Debora
Zeer actief
Contacteer:

Angstgedrag en hoe er mee om te gaan + UPDATE

Ongelezen bericht door Debora »

Zoals eerder in hier geschreven heb ik een teef die angstverdrag op de raarste momenten vertoont. Ik denk zelf dat ze schijnzwanger is wat meerdere van jullie met me deelden. Er werd tegen me gezegd dat ik het gedrag moest negeren en de dingen die ik normaal met haar deed gewoon moest blijven doen, plus extra dingen zodat ze haar gedachten kan verzetten.

Nu loop ik met haar shows, gehoorzaamheid en sinds vandaag flyball met haar, maar ook daar vertoont ze dit rare angstgedrag. Dus oren naar achter, staart geklemd tussen haar benen en stijf tegen haar buik aan en ze probeert zich achter mij te verbergen, terwijl ze helemaal staat te trillen.

Gisteren was ik dus op een clubmatch in Woerden, ze was hardstikke vrolijk en helemaal dolenthousiast. (showen vind ze leuk)

Uiteindelijk wordt nummer 27 opgeroepen en gaan we de ring in. Opeens krijgt ze de kolder in de haar kop en begint het gedrag te vertonen. :N: Waardoor ze minder behaald als dat ze kan hebben en ten tweede weet je niet hoe ik niet hoe ik het op moet vangen. We proberen nog een driehoek te lopen, de keurmeester zegt en als je doorrent de ring uit? Dit deden we ook en poef stap uit de ring en haar staart gaat weer omhoog en laat ze zien dat ze een vrolijke meid is. Terwijl ze de ring weer in moet voor de klasse ronde gaat ze eerst vrolijk mee, totdat ze halverwege de ring heeft gelopen gaat ze weer het gedrag vertonen.

Vandaag voor het eerst op flybal-training gaat ze weer vrolijk mee, heerlijk die kwispelende staart en die pretoogjes. Ze mag werken. We zijn er nog geen 10 min. of poef staart weer geklemd en oren naar achteren. Weer het gedrag. Na een half uur met geduld en twee kanjers van instructeurs (met engelengeduld) gaat ze weer vrolijk doen. Na afloop is het weer een vrolijke hond. Ik wil gedag zeggen en klap daar gaat die staart weer naar beneden.

Nu heeft ze dus aanstaande zondag samen met mijn andere hond een show in Bennekom (Nederlandse Labrador Vereniging), is het verstandig om haar mee te nemen. Haar droog te laten lopen en als ze in haar sas is te laten showen? Want een positieve ervaring overschaduwt haar negatieve ervaring, showen heeft ze immers altijd leuk gevonden. Hoe kan je het beste met zo'n teef omgaan? Wie weet raadt?
Laatst gewijzigd door Debora op 15 sep 2004 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Live as though heaven is on earth.
Kijk eens op mijn site: www.duskintheforest.nl

Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

een hond is een fetishist. een goede fetish is een touwballetje, waar je je hond laat achterhollen, (je houdt het touwjte vast en je zwiert ermee rond, de hond moet er achter lopen, het touwtje is niet bedoeld dat je er verder mee kunt werpen).
Maak hem in de tuin gek van het touwballetje (of een andere fetish), na een tijdje berg je die definitief weg, en gebruik je hem alleen maar om je hond in gespannen situaties te kalmeren. door zijn aandacht voor zijn fetish zal hij dan zijn angst verliezen. wat met een show? vlak voor je de ring inkomt toon je het balletje en je stopt het zichtbaar weg in je borstzak. hou de aandacht van de hond vast voor het balletje, en hij vergeet dat hij in de ring is.

Denk erom, als jij gestresseerd bent, je hond neemt die stress over.
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

denk dat het toch hormomen zijn, en daar is het enige tegen te doen steriliseren.

hebben hier div. teven in het werk gehad die dit gedrag hadden, de ene keer wel willen werken en de andere keer zich gedragen alsof ze zwaar mishandeld zijn. na sterilisatie helemaal weg, nergens meer last van en goed werken het hele jaar door.

kan, de loopsheid begint binnenin met de verandering van de hormonen, dit gaat als werken een paar maanden voor de zichtbare loopsheid, wanneer ze zich op dit moment al niet lekker voelen worden ze onzeker, ze weten niet waardoor ze zich zo rot voelen. sommige honden hebben daar last van en zijn daardoor eigenlijk het hele jaar bezig met loopszijn, 2 maanden voordat ze uiterlijk loops zijn en dan loopszijn duurt ook een 1 1/2 maand en daarna weer 2 maanden afbouwen van de hormonen, en dan begint de gehele riedel weer opnieuw.

het vervelende is dat je daar eigenlijk alleen maar achter kan komen door ellenlange testen of gewoon steriliseren, wanneer ze zich dan altijd beter voelen, was dat het probleem, alleen shows he...
Cupido
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Cupido »

Ik denk dat de combinatie mechelaar-fan en speurneus Carola inderdaad je hond kunne helpen... Alleen zal je de fetish enkel kunnen gebruiken wanneer je hond nog open en vrolijk is, bij angstgedrag is hij reeds in veiligheid en dan zal hij niet meer op je fetish reageren, eerlijk gezegd zou ik, zolang haar schijndracht duurt zeker geen shows meer doen en eerlijk gezegd (sorry voor de mensen die ik tegenspreek!)geen nieuwe zaken bijdoen. Kzal je zeggen waarom:Het zou inderdaad goed zijn om haar schijndracht tegen te gaan door heel wat met je hond te doen, maar, haar nadeel is dat ze in 'veiligheid'komt, die angst dus... Nadeel van in veiligheid komen is dat het zelfbelonend is, dat klinkt misschien gek, maar het is zo. Hoe meer je hond in veiligheid komt (kan op verschillende manieren), hoe meer hij zichzelf beloont, hoe meer zijn angst door dit in 'veiligheid' komen verdreven wordt...
Als je tegen dieren praat, zullen ze tegen jou praten, waardoor je elkaar zult leren kennen. Als je niet tegen ze praat zullen jullie elkaar niet leren kennen. Wat je niet kent vrees je, en wat je vreest maak je kapot...
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Heeft je hond geen pijn?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Heeft je hond geen pijn?
Daar dacht ik dus in het begin ook aan, maar waar heeft ze dan pijn? De dierenarts heeft niets kunnen vinden. Maar jij denkt dat het eventueel pijn kan zijn, mag ik vragen waarom je dat denkt? Misschien dat ik dan beter begrijpt wat je bedoeld, alvast bedankt!

Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik kan me ook wel vinden in Eline's idee. Het is niet erg waarschijnlijk, maar het kan wel.
Wuilus heeft een poosje een soort kramp gehad in haar rechter voorpoot. Ineens tijdens het wandelen schoot ze tegen mij aan en was veranderd in een zielig hoopje hond. Trillen, tegen mij aanhangen en helemaal in een lage houding. Alsof ze uit het niets een klap had gehad van mij. Zo gedroeg ze zich.

Ik was door haar leeftijd gelijk aan het denken aan een herseninfarct of wat anders in die trand. Nu zie ik dat ze dan haar rechterpoot wat naar buiten neerzet. Het is dus een accute pijnscheut die dat zelfde gedrag bij Wuilus veroorzaakte. Ze dacht volgens mij echt dat ze uit het niets een klap kreeg :N: Het hield dan even aan en ineens was het over.
Afbeelding
Debora
Zeer actief
Contacteer:

MAar zou ze dit gedrag elke dag een aantal keer vertonen? Bij flyball was het op een gegeven moment over, zodat ze weer achter de bal aan vloog zoals altijd. Ze loopt ook nog steeds hetzelfde en de gehele houding is voor de rest hetzelfde, alleen dit vertoont ze op de raarste moment.

nog een voorbeeld: twee weken geleden waren we bij ringtraining, het gaat goed het lopen gaat goed, stand gaat perfect enzovoort. Dan moeten we naar een punt toe zodat ze betast en haar gebit laat zien. Ze doet dit angstgedrag opeens weer vertonen, elke keer dat we van die plek afgaan doet ze weer normaal maar wilt niet meer terug naar deze plek. :19: Ik wil haar dit ook niet opdringen, om iets te doen wat ze totaal niet wilt of waar ze angstig wordt. Maar het lijkt wel alsof het steeds erger wordt. Eerst was het alleen in huis, ze keek dan rond de kamer terwijl ze heerlijk aan het spelen was en *poef* ze staat op, oren naar achteren en gaat achter de trap liggen. Af en toe maakt ze een klap tegen de trap omdat ze in de trap wil liggen. Buiten had ze toen nog geen enkele keer dit gedrag vertoont, totdat ze bij ringtraining raar gedrag vertoonde en nu afgelopen zaterdag en zondag, deed ze dit gedrag buiten vertonen.

Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Gedrag toont een hond niet zomaar voor niks. Dat betekent dat ze er iets mee wint..dan gebeurt er dus iets in de interaktie tussen jullie..of dat er iets anders is.
Iets waarneembaars speelt er niet, dus bestaat de kans dat ze pijn heeft..denk bv aan iets wat bekneld zit en ineens "erin"kan schieten bij bepaalde bewegingen. Ik heb zelf een 4tal jaar geleden een poosje rugklachten gehad en als je ineens een scheut in je been krijgt loop je ook even iets minder lollig en daar schrik je van.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Kun je evt. geen hersenscan laten maken?
Hier begon het gedrag van mijn vorige hond Jimmy mee. Angstvlagen die totaal niet relativeerbaar waren. Toen zette zijn dementie in, bleek later dat hij een tumor in zijn koppie had. Wil je niet bang maken, maar is misschien iets om in je achterhoofd te houden.
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:vertoonde ze dit gedrag op jongere leeftijd (voor haar loopsheid) helemaal niet? of zag je er toen ook af en toe iets van, maar minder opvallend?
Nee voor de loopsheid had ze normaal gedrag het is echt pas na de loopsheid gekomen. Ze is altijd een zeer vrolijke actieve ondernemende hond geweest.

Afbeelding
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Gedrag toont een hond niet zomaar voor niks. Dat betekent dat ze er iets mee wint..dan gebeurt er dus iets in de interaktie tussen jullie..of dat er iets anders is.
Iets waarneembaars speelt er niet, dus bestaat de kans dat ze pijn heeft..denk bv aan iets wat bekneld zit en ineens "erin"kan schieten bij bepaalde bewegingen. Ik heb zelf een 4tal jaar geleden een poosje rugklachten gehad en als je ineens een scheut in je been krijgt loop je ook even iets minder lollig en daar schrik je van.

Ik zal eens opletten of het iets met bewegingen te maken heeft of niets te maken heeft. Het enigste wat ik weet is dat ze in ieder geval geen hd of ed heeft, dus daar kan ze geen pijn aan hebben. Maar ja spieren mmm daar moet ik naar kijken. Ze zwemt trouwens wel erg veel en vertoont dan alleen plezier, maar dat is natuurlijk een iets andere beweging als dat ze gaat rennen en spelen.

Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Hoe reageer jij op haar gedrag?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Hoe reageer jij op haar gedrag?
- Thuis negeer ik haar gedrag, ga ik met de andere honden een spelletje spelen of ik ga met een bal zelf spelen. (ze is helemaal gek van ballen).
- De eerste keer bij ringtraining heb ik haar gedrag genegeerd en ben verder gegaan met wat we bezig waren.
- Bij de clubmatch afgelopen zaterdag wist ik dus geen houding aan te nemen, aangezien je toch een hond moet voorbrengen die opeens niet meer wilt. We hebben toch nog 2 keer de driehoek gelopen en ik heb haar proberen te laten staan. Later moesten we vanwege de klasse weer de ring in en dat heb ik gewoon met haar gedaan.
- Bij flyball afgelopen zondag was ze eerst dus heel blij om te gaan werken en opeens was dat afgelopen. Aangezien ik niet aan haar angstgedrag wilde toegeven (weet niet of het fout is) heb ik haar bij een hindernis gezet en gewoon de beginoefening voor flyball gedaan. Uiteindelijk kwam ze in het spel en hebben we dit al de oefening voor de dag gedaan. Het was nl. haar eerste keer dat ze het deed. Ze heeft in de tussentijd ook nog heerlijk gespeeld met een herder en dit deed ze allemaal na heel veel geduld ontspannen en met de vrolijkheid die ze altijd heeft gedaan.

Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou zelf toch eens langs de dierenarts gaan om lichamelijke pijn uit te sluiten. Verder is negeren denk ik ook wat je moet doen..maar dan ook echt negeren. Geen druk zetten, maar gewoon weggaan en een boekie gaan lezen. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Ik zou zelf toch eens langs de dierenarts gaan om lichamelijke pijn uit te sluiten. Verder is negeren denk ik ook wat je moet doen..maar dan ook echt negeren. Geen druk zetten, maar gewoon weggaan en een boekie gaan lezen. :wink:
Dus ook bij Flyball weggaan en dan gewoon negeren? Ja ik ga zeker langs de dierenarts om te kijken of ze echt nergens geen pijn heeft. Zoals zaterdag bij de clubmatch wist ik me dus totaal geen houding te geven en verwachtte het ook eerlijk gezegd niet. Meer omdat ze het altijd heel leuk vond. Dus ik kan zondag wel in Bennekom kijken (bij het droogoefenen) in welke staat ze is en daar mijn conclusies uit trekken?

Trouwens bedankt!!!

Afbeelding
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Updatje :wink: De dierenarts heeft niets kunnen vinden wat op eventuele pijn kan duiden, ze vond het nog te vroeg om een hersenscan te gaan maken. Aangezien haar onderste tepels ook nog steeds gezwollen zijn en ze *toevallig* bij de dierenarts hetzelfde gedrag begon te vertonen heeft ze voor schijndracht medicijnen gekregen. Mocht ze volgende week nog steeds dit gedrag vertonen, worden we doorgewezen naar een gedragstherapeute die dan de hele dag mee gaat lopen en dan kijken waarom ze nou opeens op iets reageert, bv. mannen met baarden. In ieder geval gaat ze zondag mee naar de Nederlandse Labrador-dag en zal ze waarschijnlijk gewoon geshowed worden. Ik zal jullie op de hoogte houden van dit gedrag, als jullie dit willen. :idea:

Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Verstandig en ik ben benieuwd hoe het verder gaat lopen. Hopelijk is het puur gedragsmatig en is ze ieder geval verder lekker gezond.
Goed dat je gelijk ook een gedragstherapeut in de arm gaat nemen als de schijndracht haar niet in de weg zit.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Dus ze reageert ergens op? Op mannen met baarden oa? Dan is het inderdaad geen pijn, dat had ik helemaal niet begrepen uit je eerdere berichten :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Dat kan ook natuurlijk :wink:
Afbeelding
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Verstandig en ik ben benieuwd hoe het verder gaat lopen. Hopelijk is het puur gedragsmatig en is ze ieder geval verder lekker gezond.
Goed dat je gelijk ook een gedragstherapeut in de arm gaat nemen als de schijndracht haar niet in de weg zit.

Dank je! Ook ik hoop dat het puur gedragsmatig is. Al jankt/piept ze al twee nachten achter elkaar. Aangezien ze het bij ons thuis (bijna) alleen doen al ze hoge nood hebben, ben ik de eerste nacht naar beneden gegaan. Hup, naar buiten en ze heeft heerlijk gespeeld :roll:. Dus de tweede nacht ben ik er dus niet uitgegaan, terwijl ze piepten. Gevolg ze heeft niets in huis gedaan, maar piepte wel al regelmatig deze ochtend, maar waarom :19:

Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Debora schreef:Dank je! Ook ik hoop dat het puur gedragsmatig is. Al jankt/piept ze al twee nachten achter elkaar. Aangezien ze het bij ons thuis (bijna) alleen doen al ze hoge nood hebben, ben ik de eerste nacht naar beneden gegaan. Hup, naar buiten en ze heeft heerlijk gespeeld :roll:. Dus de tweede nacht ben ik er dus niet uitgegaan, terwijl ze piepten. Gevolg ze heeft niets in huis gedaan, maar piepte wel al regelmatig deze ochtend, maar waarom :19:
Wacht niet te lang met hulp zoeken bij een gedragstherapeut. Je dametje doet wel vreemd. Ik vraag me ook echt af of ze echt bang is of gewoon erg slim, of dat er toch echt iets vreemds met haar aan de hand is.
STerkte!!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”