Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

eigenwijs reutje

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Patrol
Zeer actief

eigenwijs reutje

Ongelezen bericht door Patrol »

Onze pup is nu 10 weken oud en inmiddels 3 weken bij ons. Het is echt een super leuk ding, enthousiast, knuffelig, maar ook super eigenwijs en redelijk dominant.... Nou ja ik noem dat gedrag dominant maar aan jullie dus de vraag of dat dominantie is en hoe ermee om te gaan en te corrigeren.

Er zijn twee moment dat meneer gromt naar ons.... op het moment dat hij opgetild wordt omdat hij te eigenwijs is om mee te gaan wandelen. Hij gromt dan eventjes, maar snauwt verder niet. Ik mopper dan even op hem en beloon hem als hij niet gromt bij het oppakken.

En het andere moment is dus al ik iets van hem afpak, geen speeltje of zo maar b.v. een slak ( die schijnen lekker te zijn... ) of een lekker botje. Hij heeft me dit weekend dus in mijn duim gehapt, toen ik dit uit zijn bekkie wilde halen. Ik heb hem toen dus wel even op de grond gedrukt en boos geworden......

Doe ik het goed??? en is dit dominatie of iets anders... Ik leer het onderste af door hem zijn botje af te pakken en even later weer terug te geven.etc.

Ik hoor het graag!!
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: eigenwijs reutje

Ongelezen bericht door malinois »

Patrol schreef:Ik leer het onderste af door hem zijn botje af te pakken en even later weer terug te geven.etc.

Ik hoor het graag!!
dit lijkt me het meest onverstandigste dat je kan doen, omdat hij dan inderdaad gelijk krijgt dat het wordt afgepakt als jouw hand erbij komt....
probeer hem iets anders ervoor terug te geven.. een snoepje, brokje ander speeltje... gelijk oversteken... dus eerlijk ruilen :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Patrol schreef:Er zijn twee moment dat meneer gromt naar ons.... op het moment dat hij opgetild wordt omdat hij te eigenwijs is om mee te gaan wandelen. Hij gromt dan eventjes, maar snauwt verder niet. Ik mopper dan even op hem en beloon hem als hij niet gromt bij het oppakken.
hoeft toch ook niet, optillen, .. een hond heeft 4 pootjes gekregen dus kan best zelf naar de deur lopen om te wandelen.... :wink: Ik til sowieso een jonge hond niet op maar laat hem lekker lopen zal hij straks toch ook moeten als het een volwassen hond is....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

malinois schreef:
Patrol schreef:Er zijn twee moment dat meneer gromt naar ons.... op het moment dat hij opgetild wordt omdat hij te eigenwijs is om mee te gaan wandelen. Hij gromt dan eventjes, maar snauwt verder niet. Ik mopper dan even op hem en beloon hem als hij niet gromt bij het oppakken.
hoeft toch ook niet, optillen, .. een hond heeft 4 pootjes gekregen dus kan best zelf naar de deur lopen om te wandelen.... :wink: Ik til sowieso een jonge hond niet op maar laat hem lekker lopen zal hij straks toch ook moeten als het een volwassen hond is....
En als je een trap af moet?
Rob*
Zeer actief

malinois schreef:
Patrol schreef:Ik leer het onderste af door hem zijn botje af te pakken en even later weer terug te geven.etc.

Ik hoor het graag!!
dit lijkt me het meest onverstandigste dat je kan doen, omdat hij dan inderdaad gelijk krijgt dat het wordt afgepakt als jouw hand erbij komt....
probeer hem iets anders ervoor terug te geven.. een snoepje, brokje ander speeltje... gelijk oversteken... dus eerlijk ruilen :wink:
Oh ja.....hondje bromt en is boos en jij geeft een brokkie ervior als beloning??Als ze biju mij grommen als ik iets zou willen pakken kan die een lel voor zijn harses krijgen, ik ga hem effe een beetje een brokje geven, die hond ziet het dadelijk nog als beloning ook als hij gromt
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Angel-eyes schreef:
malinois schreef:
als het voor een keertje is laat ik hem lekker zelf lopen... als het altijd moet is het inderdaad anders en zal je hem moeten tillen... hier vinden ze het ook niet erg leuk om opgetild te worden.... maar ik kan niet uit het verhaal opmaken dat ze een trap afmoeten om naar buiten te gaan....
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

malinois schreef:
Angel-eyes schreef:
malinois schreef:
als het voor een keertje is laat ik hem lekker zelf lopen... als het altijd moet is het inderdaad anders en zal je hem moeten tillen... hier vinden ze het ook niet erg leuk om opgetild te worden.... maar ik kan niet uit het verhaal opmaken dat ze een trap afmoeten om naar buiten te gaan....
Nee kan ik ook niet eruit opmaken, maar ik vraag dan aan jou wat je dus doet als je een trap af moet en het hondje gromt naar je als je hem optilt, dus jij tilt hem ook op?Wat doe jij dan tegen het grommen?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Angel-eyes schreef:Nee kan ik ook niet eruit opmaken, maar ik vraag dan aan jou wat je dus doet als je een trap af moet en het hondje gromt naar je als je hem optilt, dus jij tilt hem ook op?Wat doe jij dan tegen het grommen?
uit ervaring :mrgreen: weet ik dat hoe kwader ik wordt hoe meer hij gaat grommen... dus als ik ze hier al een keer moet optillen gaat dat gewoon toch optillen, ik pak hem wel eventjes bij z'n nekvelletje dat ie dat heel snel moet laten... en zodra ie stil is krijgt hij een snoepje die ik altijd wel ergens bij me heb.... werkte hier prima, maar wat ik al zei, dat is zo goed als nooit voorgekomen... maar denk dat het heel verschillend is per hond.. je hebt honden die alleen maar blijven grommen... maar je hebt ze ook die meteen uitvallen...
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Patrol schreef:Onze pup is nu 10 weken oud en inmiddels 3 weken bij ons. Het is echt een super leuk ding, enthousiast, knuffelig, maar ook super eigenwijs en redelijk dominant.... Nou ja ik noem dat gedrag dominant maar aan jullie dus de vraag of dat dominantie is en hoe ermee om te gaan en te corrigeren.

Er zijn twee moment dat meneer gromt naar ons.... op het moment dat hij opgetild wordt omdat hij te eigenwijs is om mee te gaan wandelen. Hij gromt dan eventjes, maar snauwt verder niet. Ik mopper dan even op hem en beloon hem als hij niet gromt bij het oppakken.

En het andere moment is dus al ik iets van hem afpak, geen speeltje of zo maar b.v. een slak ( die schijnen lekker te zijn... ) of een lekker botje. Hij heeft me dit weekend dus in mijn duim gehapt, toen ik dit uit zijn bekkie wilde halen. Ik heb hem toen dus wel even op de grond gedrukt en boos geworden......

Doe ik het goed??? en is dit dominatie of iets anders... Ik leer het onderste af door hem zijn botje af te pakken en even later weer terug te geven.etc.

Ik hoor het graag!!
Iehhhhhhhh neeeeeee!!!!

Even over het onderste (het bovenste heb ik geen oplossing voor): zo creeër je dus eigenlijk voernijd.
Je pakt dus totaal NIETS af van een pup, behalve in uiterste nood als het echt niet anders kan; bv als hij glas in z'n bekkie heeft of zoiets gevaarlijks.

Verder pak je dus juist nooit iets af, zodat de pup leert dat er niks te verdedigen valt, want er gebeurd gewoon niks als hij lekker op een botje (of slak :mrgreen: ) kauwt.

Moet je in nood echt iets afpakken, dan doe je dit liefst zo onopvallend mogelijk: je lokt hem bv weg met iets lekkers en zo kan jij (of het liefst nog iemand anders) hetgene ongemerkt wegpakken.
Of je zorgt dat je pup iets anders veel interessanter vindt, een lekker stukje vlees bijvoorbeeld en zo ruil je het.
Op die manier kan je trouwens ook het commando los aanleren.
Met glas moet je natuurlijk razendsnel handelen, maar dan breekt nood wetten da's logisch :wink:

Maar de regel is in principe: niets afpakken!!!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Patrol
Zeer actief

Stang schreef:
Patrol schreef:En het andere moment is dus al ik iets van hem afpak, geen speeltje of zo maar b.v. een slak ( die schijnen lekker te zijn... ) of een lekker botje. Hij heeft me dit weekend dus in mijn duim gehapt, toen ik dit uit zijn bekkie wilde halen. Ik heb hem toen dus wel even op de grond gedrukt en boos geworden......

Ik hoor het graag!!
Iehhhhhhhh neeeeeee!!!!

Even over het onderste (het bovenste heb ik geen oplossing voor): zo creeër je dus eigenlijk voernijd.
Je pakt dus totaal NIETS af van een pup, behalve in uiterste nood als het echt niet anders kan; bv als hij glas in z'n bekkie heeft of zoiets gevaarlijks.

Verder pak je dus juist nooit iets af, zodat de pup leert dat er niks te verdedigen valt, want er gebeurd gewoon niks als hij lekker op een botje (of slak :mrgreen: ) kauwt.

Moet je in nood echt iets afpakken, dan doe je dit liefst zo onopvallend mogelijk: je lokt hem bv weg met iets lekkers en zo kan jij (of het liefst nog iemand anders) hetgene ongemerkt wegpakken.
Of je zorgt dat je pup iets anders veel interessanter vindt, een lekker stukje vlees bijvoorbeeld en zo ruil je het.
Op die manier kan je trouwens ook het commando los aanleren.
Met glas moet je natuurlijk razendsnel handelen, maar dan breekt nood wetten da's logisch :wink:

Maar de regel is in principe: niets afpakken!!!
Ok hoor..... 'k wist niet dat je boos werd :roll:

Ik las het even terug en het staat er wat ongelukkig, net alsof ik het zomaar afpak... dat lekkere botje... dat is dus niet zo, maar wel dus bij die slak.... moet ik hem die slak dan gewoon laten opeten ?? en van de week had hij ook een portie paddestoelen te pakken.... tja, ik ga dan dus niet uittesten of mijn pup daar ook high van wordt toch....... het vreemde is dat ik zijn voerbakje zo kan oppakken en ergens anders neerzetten of vasthouden.....

maar ok, we gaan niets meer afpakken, maar ruilen... dat doe ik trouwens ook al met andere dingen die hij pakt..... sokken, schoenen etc.
Afbeelding
Patrol
Zeer actief

malinois schreef:
Klopt helemaal naar de deur wandelen op zijn eigen pootjes dan erdoor heen en door de tuin c.q. weiland geen probleem, maar dan moeten we de grote boze mensenwereld in en dan verzet meneer geen pootje meer..... :roll: Dus tillen we hem een stukje door het moeilijke moment heen en dan loopt meneer zelf verder.... schijnt vrij normaal te zijn voor een pup toch??
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Patrol schreef:Klopt helemaal naar de deur wandelen op zijn eigen pootjes dan erdoor heen en door de tuin c.q. weiland geen probleem, maar dan moeten we de grote boze mensenwereld in en dan verzet meneer geen pootje meer..... :roll: Dus tillen we hem een stukje door het moeilijke moment heen en dan loopt meneer zelf verder.... schijnt vrij normaal te zijn voor een pup toch??
lokken met een snoepje ofzo?? Jij moet leuker worden dan die boze mensenwereld :wink: ik heb wat ik al zei nog nooit een pup opgetild ook niet omdat ie niet verder wilde... :denken:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hahahaha, jaaaaa ik ben vreselijk boos :devil: :mrgreen: :mrgreen:

Maar serieus: als het niet nodig is, gewoon nergens aankomen. Ook niet aan een voerbak ofzo. Gewoon vanaf blijven :devil: :N: :mrgreen:

Als hij een paddestoel eet, dan lok je hem toch gewoon weg met een lekker koekje?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Dibbes
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dibbes »

Wij hadden voor het probleem van dingen af moeten pakken in het begin voor Emma het commando "ruilen". Dan kreeg ik wat zij in haar bek had en zij kreeg een lekker brokje of een stukje kaas uit mijn hand. Door haar steeds enthousiast te roepen voor het ruilen kwam ze altijd meteen.
Afbeelding
Patrol
Zeer actief

malinois schreef:
Patrol schreef:Klopt helemaal naar de deur wandelen op zijn eigen pootjes dan erdoor heen en door de tuin c.q. weiland geen probleem, maar dan moeten we de grote boze mensenwereld in en dan verzet meneer geen pootje meer..... :roll: Dus tillen we hem een stukje door het moeilijke moment heen en dan loopt meneer zelf verder.... schijnt vrij normaal te zijn voor een pup toch??
lokken met een snoepje ofzo?? Jij moet leuker worden dan die boze mensenwereld :wink: ik heb wat ik al zei nog nooit een pup opgetild ook niet omdat ie niet verder wilde... :denken:
Ja,ja, lokken met een snoepje........ ik ken de trucjes wel en heb dus ook alijd een zak vol met pens-kip en zalmtrainers in mijn zak..... heb al rustig een uurtje geoefend en het wordt al beter maar soms heb je gewoon een eigenwijs exemplaar........ :mrgreen: (lijkt op zijn baasje :pffff: )

Maar vanochtend het hele stuk aan de riem gelopen naar het loslaatveld..... dus het gaat beter!! :cheer:
Afbeelding
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

gaat het over een rotweiler?, ken ook rotweilers, die grommen maar bedoelen het niet als grommen zoals van een gemene hond of als correctie, die "praten" gewoon zo, ze communiceren met grommetjes, als ze iets leuk vinden b.v. of een beetje aandacht willen, ze zeiden altijd dat dat kwam omdat ze deze emotie normaal met hun staart uitdrukken maar die hadden ze niet meer, is dit voor in de plaats gekomen.

er is wel een duidelijk verschil tussen grommen uit kwaadheid en dominantie en dit grommen. probeer het grommen zoals het eerste niet te veel eruit te halen, je straft hem dan voor dingen die die leuk vind of dat ie blij is. maar wanneer het dominantie betreft dan wel natuurlijk.

hou dat goed uit elkaar anders frustreer je hem.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”