Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zindelijk?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Chanela
Vaste gebruiker

Zindelijk?

Ongelezen bericht door Chanela »

Ik had even een vraagje aan jullie:

Sinds 1,5 week hebben we weer een reu, Boy van 1 jaar.
Echt een lekkere banjer en hij kan het gelukkig prima vinden met onze teef Dora! Uren kunnen ze met elkaar spelen! :ok:

Aangezien hij nog vrij jong is hebben we de vorige eigenaars van alles gevraagd over zijn opvoeding. Wat hebben jullie hem (al) wel en niet geleerd enz.
Hun gaven aan dat hij al volledig zindelijk was.
Mooi natuurlijk, maar zeker geen pré voor ons.

Nou ga ik daar toch aan twijfelen, aangezien hij toch elke dag wel een ongelukje heeft. Vaak na het uitlaten, terwijl hij wel alles (meerdere keren) heeft gedaan.
En ook omdat ik het idee heb dat hij bij de vorige eigenaren alles voornamelijk in de tuin deed. Want hij werd zowat de hele dag buiten in de tuin gezet. Binnen was dus niet echt 'zijn plekje'. Daar kwam alleen hun andere hond.
Of zou het toch misschien (ook) een vorm van roedel gedrag zijn? Wennen aan de nieuwe omgeving en situatie?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit verder echt geen probleem, maar twijfel alleen aan de reden die hier achter zit en vraag om jullie mening hierover.
Groetjes, Kim en een poot van Dora & Boy

Shofar, rust zacht lieve beer van me
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Is het puur plassen wat hij binnen doet?
Hij kan dit doen uit terreinafbakening: reuen die in een andere omgeving komen die doen dit weleens. Dat gaat meestal na een week (of paar weekjes) vanzelf weer over.

Plast en poept hij wel verder gewoon ook buiten?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Chanela
Vaste gebruiker

Stang schreef:Is het puur plassen wat hij binnen doet?
Hij kan dit doen uit terreinafbakening: reuen die in een andere omgeving komen die doen dit weleens. Dat gaat meestal na een week (of paar weekjes) vanzelf weer over.

Plast en poept hij wel verder gewoon ook buiten?

Het is inderdaad puur plassen wat hij binnen doet.
Verder doet hij alles netjes buiten. Vooral plassen natuurlijk, elk boompje en struikje! :mrgreen:

Ik heb hem nog maar 1 keer kunnen betrappen op het binnen plassen.
Bij een jongere pup wordt dan aangeraden om de hond op te tillen, dan stopt hij er normaliter mee.
Zou ik dit ook nog bij hem kunnen doen?

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou de hond niet zomaar optillen; de meeste honden houden hier niet echt van en voor je het weet heb je een beet te pakken.

Is hij angstig of helemaal niet? Ik zou als je hem betrapt, en hij niet erg angstig is, gewoon verbieden met "foei" of "nee!" (net wat hij kent).

Als hij verder alles gewoon buiten doet, lijkt het mij terratorium gedrag (afbakening) en dat gaat gewoon weer over.
Afbeelding
A good dog never dies...

Tovi
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Tovi »

als je hem op heterdaad betrapt zou ik zeker laten merken dat je er niet van gediend bent met een strenge "foei" en m daarna even te negeren. Mijn frutsel wil ook nog wel eens een plasje binnen doen als we ergens anders heen zijn waar ook een hond woont. Maar sinds ik m daarbij heb betrapt en flink foei heb gezegd, is dat gelukkig over...
Lastig hoor, vooral omdat je niet precies weet waarom hij het doet. Ik denk dat het met territorium afbakenen te maken heeft en ga verder met voorgaande reacties mee
groetjes Maaike en Binky
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Niks doen, ook niet straffen. De hond moet wennen en wordt vanzelf gewoon zindelijk als je goed oplet. Hij heeft geen blaasontsteking of iets? Als hij echt zijn poot optilt tegen je meubels is het een iets ander verhaal.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Chanela
Vaste gebruiker

Nee, hij tilt niet zijn poot op of plast ergens specifiek tegen zich aan.

Gisteravond kwamen we weer net terug van uitlaten, ff wat drinken en spelen binnen, ik loop naar de kamer, hij loopt achter me aan, gaat naast me staan en laat het zo lopen en kijkt me heel zielig aan. Heb echt geen idee :denken:

Zijn er verder nog duidelijke symptonen als een hond blaasontsteking heeft?

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Owww hij laat het echt gewoon zo lopen :eek:
Dat had ik niet begrepen, dat is geen markeergedrag.

Op naar de dierenarts dus; beetje urine opvangen en laten controleren op blaasontsteking en zijn prostaat na laten kijken!
Afbeelding
A good dog never dies...

Chanela
Vaste gebruiker

Ga ik straks meteen even doen!

We gaan net morgenvroeg een weekendje weg met de honden, anders hadden ze misschien morgenmiddag nog een gaatje voor me om meteen even langs te komen.

miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Inderdaad even laten checken bij de DA. Mijn hond tommie heeft een drinkprobleem (hij heeft geen stop en blijft dus maar drinken) en zodoende heeft hij dus ook een plasprobleem. Als hij teveel gedronken heeft kan hij het niet ophouden. Bij hem zie ik ook dat hij normaal gesproken zijn poot optilt (buiten dus) maar als hij binnen plast gaat hij op zijn hurken zitten, en kijkt vreselijk zielig. Vind hij echt niet leuk dus.
Dit is in de meeste gevallen toch een teken dat er iets niet goed zit.
Chanela
Vaste gebruiker

miekmiek schreef:Inderdaad even laten checken bij de DA. Mijn hond tommie heeft een drinkprobleem (hij heeft geen stop en blijft dus maar drinken) en zodoende heeft hij dus ook een plasprobleem. Als hij teveel gedronken heeft kan hij het niet ophouden. Bij hem zie ik ook dat hij normaal gesproken zijn poot optilt (buiten dus) maar als hij binnen plast gaat hij op zijn hurken zitten, en kijkt vreselijk zielig. Vind hij echt niet leuk dus.
Dit is in de meeste gevallen toch een teken dat er iets niet goed zit.
Dat herken ik wel, dat vele drinken, dat kan bij hem ook heel goed meespelen.
Wat voor advies heb jij mee gekregen van je DA?

miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Chanela schreef:
Dat herken ik wel, dat vele drinken, dat kan bij hem ook heel goed meespelen.
Wat voor advies heb jij mee gekregen van je DA?
Tommie was continu bezig met zijn waterbak. Even spelen en dan weer drinken. Even slapen en dan weer drinken, enz enz.
Het was dus ook niet zo gek dat hij werkelijk om het half uur ofzo een behoorlijke grote plas liet lopen. Zijn urine was doorzichtig, dus niet geel gekleurd.
We hebben aardig wat onderzoeken laten doen bij de dierenarts, waaronder een uitgebreid bloedonderzoek en tommie een dag bij de dierenarts gelaten zodat ze om de zoveel tijd een urinemonster kon nemen en zijn gedrag kon observeren.
De uiteindelijke conclusie is: psychogene polydipsie. Kortom; waterverslaafd.

Nu geven we gecontroleerd water en gaat het een stuk beter. Nog steeds moeten we hem vaker uitlaten dan de doorsnee hond, maar dat is voor ons gelukkig geen probleem. Ik raad je echter aan om niet zomaar te proberen of gecontroleerd water geven misschien helpt. Hiermee zou je een eventuele obsessie voor water drinken enkel maar erger maken.

Je kunt er eigenlijk simpel achterkomen of je hond polydipsie heeft. Er is namelijk een verschil tussen veel plassen en daardoor veel drinken, of veel drinken en daardoor veel moeten plassen. Het laatste kan wijzen op polydipsie. Hiervoor moet je dus eigenlijk enkel je hond goed observeren en erachter komen waarom/wanneer en hoeveel hij plast.
Bovendien is de urine (zoals ik al eerder zei) bij polydipsie weinig tot niet geconcentreerd; het heeft dezelfde kleur als water. Bij gecontroleerd water geven wordt de kleur weer normaal gelig.

Groetjes, Annemieke
Chanela
Vaste gebruiker

Sorry, dat ik nou pas weer reageer, maar heb het heel druk gehad.

Het gaat nou heel goed met Boy, hij heeft niks meer gedaan in huis.
Doet alles netjes buiten, hebben hem natuurlijk uitvoerig lopen aanmoedigen :ok:

We hebben nog even wat geinformeerd tussen neus en lippen door bij de vorige eigenaars. Ik dacht, pak het maar voorzichtig aan, voordat ze zich aangevallen voelen, je weet natuurlijk op dat moment (nog) niet waar het aan ligt.
Het bleek dat Boy niet vaak uit ging. Hij lag zowat de hele dag in de tuin en deed daar zijn behoeften.
Ik denk dat hij gewoon heeft moeten wennen aan het feit dat hij ook in huis mocht en wel heel vaak uitgaat en overal mee naar toe mag.

Zoals ik in het begin al heb gezegd, als hij het nou nog zo doen, geen probleem, heb alle geduld en tijd, maar ik wou gewoon graag weten wat de achterliggende reden zou kunnen zijn.

Bedankt voor jullie reacties en tips!

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”